Remontin tarpeessa? TF727

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Belvedereman, 12.10.2004.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mistä tietää onko laatikko remontin tarpeessa? Avasin öljypohjan ja siellä oli aivan aavistus jotain tummaa. Ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla autoa maantiellä kun vaihteiston öljyvuoto on estänyt ajamisen ja nyt siis uusia tiivisteitä vaihtelen. Kun öljyä vuoti niin pidin autoa mahdollisimman vähän käynnissä öljyä lisäillen. Öljyt vaihdoin edellisen kerran muistaakseni n. 6 vuotta sitten. Silloin kun auto vielä oli enemmän ajossa niin kylmäkäynnistyksen jälkeen peruuttaessa tuntui hieman luistoa joka tosin hävisi lämpenemisen myötä. Kuka tietää mitä tuommoisen pikkulohkon TF727:n korjaus maksaa? Tai mitä maksaa kokonaan uusi laatikko esim TCI:ltä?
     
  2. mopar-71

    mopar-71 1st gear

    Se tumma möhnä siel pohjassa ei oo vaarallista jos sitä ei oo paljon,tulee kytkimistä ja pannoista. jos sul on aski nyt irti autosta niin suosittelen purkamista ja tarkistusta,jos taas et ota autosta irti niin ainaskin pantojen säädöt kannattaa tilkkeiden/suod vaihdon lisäks tehdä.

    Amerikan askit maksaa 1000€stä ylöspäin,ja ilman turbaania tietenkin...ei oo ne halvimmat kuulemma mitään erikoisii,liukuhihna rempattuja perusaskeja??ei kokemusta itellä, tonnilla tekee jo ihan hyvän rempan 727 lootaan.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Täydelliset remppaosat , ja laadukkaat sellaset (riittää yli 800 hv) saa n. 300:lla eurolla. Jos niiden asentamisesta jotkut on valmis maksamaan 1000€, niin täytyy harkita lootakorjaamon perustamista. Ei meinaan oo vallan kaksinen homma.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mopeman, kenen kittiä käytät TF-rempoissa, vai keräätkö laadukkaat osat eri valmistajilta?
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oon käyttänyt meidän lootissa joko Turbo Actionin tranz box sarjaa, tai Mopar Performancen race kittiä. Mieluummin tota turbo actionia, siinä on pikkasen paremmat osat ja se on täydellisempi sisältäen mm. "kovan" etupannan ja kytkimen jouset. Jotain heloja siitäkin puuttuu ja ne täytyy sitten ostaa erikseen jos haluaa vaihtaa.
     
  6. mopar-71

    mopar-71 1st gear

    Pitää paikkansa 300€ riittää pakkoihin,pantoihin,tilkkeisiin ja muutamiin heloihin itse perusrempan tehden selviää varmasti sillä, edellyttää tietysti että vanhat rummut,planeetat yms pystytään/kannattaa hyödyntää.

    En oikein usko että em summalla 800 heppaisen koneen perään hyvän/pitkäikäisen street/strip 727 sais tehtyä??

    Omaan lootaan laitoin just Transgo;n TF2 kitin ,ens keväänä näkee sit mimmoinen on ,onko mopemanilla kokemusta ? monella kytkimen jousella se Ta;n kitti tulee?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No meillä on rallissa ollut 727 ainakin viis vuotta, joka on itse asiassa silloin kasattu jätelavalta löytyneillä käytetyillä ja pikkasen hiomapapereilla sliipatuilla levyillä. Ja nelilevysellä etukytkimellä; finaalien jälkeen oli etukytkin levyt kulahtaneet (ja lisäks vapaakytkin rikki, sekä etuplaneetta pyörähtänyt akselilla). En nyt muista kauanko mulla toi oma loota on ollut noilla T/A:n sisukaluilla, ehkä viitisen vuotta. Viimeks siitä hajos etuplaneetta, mutta kytkimet oli vielä erinomaisessa kunnossa. Jousii tulee satsissa tarpeeks kaikkiin paikkoihin, lisäks tulee muistaakseni 5:1 kick down pannan vipu jotka olis suunniteltu toimimaan sitten kimpassa jouheesti.
     
  8. mopar-71

    mopar-71 1st gear

    Hyvin on aski teil sit kestänyt !onks se siin 10.5 aikoja kulkevas laittees? se etuplaneetta (3-4,rat?)niitähän saa myös viidellä ja vapaakytkinhän siel selkäsaunaa lähdössä saakin, ootko spragin pultannu kiinni?

    Tarkoitin niit kytkimen jousii ilm. 15kpl 5:1 linkulle vai?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, hyvin on kestäneet, sekä 9.5, että 10.5 sekan laitteessa. Mitä nyt kardaanin sinkoillessa on kuoret ja vapaakytkimet saaneet kyytiä joskus, mutta vanhat palikat on vaan laitettu uusiin kuoriin. Etuplaneetat on meillä kummissakin kolmerattaiset, ja viimeks mulla hajos just sellanen. Ei kuitenkaan niistä hamapista sinänsä, vaan rattaat vaan oli kulahtaneet väljiks akseleille ja päittäislaakeritkin oli kadonneet. Tossa toisessa taas se planeetta oli muuten hyvässä kunnossa, mutta alumiini oli sutassut ulosmenoakselin rihloilla. Siihen ei olis useempirattaiset planeetat auttaneet, vaan ehkä teräs planeetta. Tosin, toikin meni perärikön yhteydessä. Spragit on ihan vakiot, eli ei pultattuja. Aika hyvin nekin tuntuu kestävän kun vaan antaa niille vähän preloadia ennen kun polkasee kunnolla ja sitten kun joku lootan takana pettää lähdössä, niin nehän pitäis aina kattoo läpi.

    Kytkimen jousia siinä tuli sen evrran, että riitti jokaiseen kohtaan, kun alunperinhän niitä ei kaikissa kohdissa yleensä ole. En muista lukumäärää.
     
  10. mopar-71

    mopar-71 1st gear

    Kyllä 727ssa on potentiaalia vaikka mihin! joo se perän tai kardaanin hajoomineen tuhoo usein myös askin(vapaakytkimen),jos taas ajamalla niit planeettoja saa sököks niin yleensä johtuu laakereiden kulahtamisesta ja siitä johtuvasta planeetan woblauksesta.

    Kovaa on värkit teil kulkenu,minkäpainoises autos,jos saa udella?
    Et oo meinannu askiis kevennellä/neulalaakeroida ehkä sais varmaan jotain kymppejä viel ajasta pois?

    Eli niit jousia tuli siis 15 kpl alunperin niit 6kpl ja siit ylöspäin riippuen laatikon tyypistä.

    Ai niin, se pakin luistaminen,tää juttu on näköjään vähä rösyilly mun mielest viittais kans paineiden karkaamiseen,nehän on pakilla tapissa 230-260 psi kun taas muilla vaihteilla 55-90 psi;tä, se vaihdevivun säädöt tsekkaisin myös että pakki tulee oikeeseen kohtaan .
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, Läijyssä se planeetta piti pitkään jo ääntä ennen hajoomista ja rallissa taas hommaa varmaan avitti perän jumittuminen. Ralli paino muistaakseni 1430 kiloa ja löijy 1581, löijyssä oli 10.5 ajalla muun hauskan lisäks 3.23 perävälitys :D Löijyn lootassa on ulostuloakseli neulalaakeroitu, mutta kevennyksiä tms. ei oo, ainoostaan etupakkaan on tehty tilaa viidennelle levylle retaineria sorv aamalla. Eikä kevennyksiä varmaan tuukaan; pääasia, että pysyisivät nipussa. Eli keventämään ei lähetä kestävyyden kustannuksella, vaikka siihen se ei varmaan ihan ekana vaikuttaiskaan. Jossain vaiheessa olis tarkotus kyllä tehdä kunnon 727, koska sellasta olis tarkotus käyttää tulevaisuudessa turbomotin perässä. Toisaalta, jos ois aikaa ja inspiraatiota, niin miksei noita vois alkaa keventämäänkin.....
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    mopeman, tule hakemaan etupleneetta jossa teräs splinet niin kestää.
    Tiedät kyllä missä niitä stadista tehdään...
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tais olla asiasta kesällä jotain puhettakin....ja täytynee tulla.
     
  14. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kiitoksia vastauksista. Mites tuo pantojen säätö tehdään? Jotain ohjeita katselin aikasemmin tällä foorumilla mutta ei enää löydy ainakaan helpolla. Shift kitin aikoinaan asentaessani jäi se etummaisen (?) pannan säätö tekemättä jostain syystä.

    Tonni rempasta? Kuulostaa aika kalliilta. Tähän autoon oli ilmeisesti tehty jonkinlainen vaihteistoremppa vuonna 1995 ennen ostamistani. Kuitti on vieläkin tallella. 1750 markkaa, onko tuolla muka saanut tuolloin täysremontin? On hieman nousseet hinnat jos 6000 markkaa nykyään maksaa remontti...

    Itse en ehkä uskalla ruveta korjaamaan. Kyllähän sitä moottorin korjaa ja laittaa vaikka vasemmalla kädellä silmät kiinni mutta vaihteiston avaaminen tuntuu hieman arveluttavalta. Ihme että sen shift kitin sain asennettua.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pelko pois sen lootan kanssa, ei niissä mitään mystiikkaa ole, ja tollanen on helpompi korjata kun manuaali. Takapantaa ei yleensä tarvi säätää, etupannan säädössä avataan vaihdevivun lähistöllä oleva 3/4" kantanenn mutteri, kierretään studi "ruuvarikireydelle" kiinni, siitä 2 kierrosta auki ja toi lukitusmutteri kii. Paitsi jos shift kitin mukan tuli toisenlaista säätöarvoa, niin sitten sen mukaan.
     
  16. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kiitoksia vastauksesta, täytyy rynnätä auton alle. Tai jos ensin löytäis sen shift kitin ohjeen. Sotkin mukavasti käteni öljypohjan maaliin pohjaa irrottaessani. Johtuikohan siitä että vuotanut öljy liuotti maalin vai mistä johtuu. No, ehkä 6 vuotta on liian lyhyt aika kuivua Bilteman maalille...
     

Kerro tästä muillekin!