Renaultin automaattivaihteistot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja virta, 4.7.2009.

  1. virta

    virta Gearhead

    No emännän scenic 2.0 -98 automaatti,tyyppi ois kai DP0.Vaihteisto menee vikatilaan,vaan kolomonen toimii ja vikavalo palaa mittaristossa.Tekee tuota aina kylmänä,lämpimänä parempi ja suoraa ajoa kestää lämpöisenä hyvin menemättä vikatilaan.

    Loota vuotaa ja ohjekirja ei neuvo kuinka öljyä lisätään,tiettävästi täyttöproppu hankalan mallinen johon avain pakko värkätä itse.Öljy´taso pitäisi tsekata pohjapropusta jossa on putki :eek: :eek: öljypinnan taso on putken yläpinnan taso ja muut tulee ulos :) jotenkin noin menis,kyll nuo ranskalaiset osaa tehdä hankalaksi kaiken.

    Kuka olis hyvä näitten laatikoitten korjaajana?
     
  2. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Olisikohan korjausoppaasta mitään apua? Luulisi että siinä olisi ainakin tuo laatikon täyttö, tyhjennys ja miten öljynpinta katsotaan vaihdelaatikosta.

    https://www.booky.fi/book.php?book_id=9789524720731

    Tuollainen näkyy löytyvän.

    Muuten en ymmärrä Renaultin automaattivaihdelaatikoista.
     
  3. härpätin

    härpätin 1st gear

    Öljyn puutteelta kuulostaisi. Lisää käydessä, kunnes alkaa liristä sieltä putkesta ulos.
    Renapultin laatikoiden korjaajana on kunnostautunut Kiskon US-Motors, sijaitsee Salon lähellä Kiskossa.
     
  4. virta

    virta Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä,sellainen vielä mielessä että kannattaisiko pannat kiristää ennen isompaa remppaa?Jos ne pääsee kiristämään,pannat tuolla kuitenkin on.Solenoidiboxin vikaan en jaksa uskoa,loota on vaan jo väsähtänyt muuten.

    Löytyi tuollainen leikkauskuvakin laatikosta.

    http://www.automaticchoice.com/Catalogue/dp0.pdf
     
  5. härpätin

    härpätin 1st gear

    Kysy tuolta kiskosta, onko pantoja mahdollista säätää.

    Vikatila (käytössä vain kolmosvaihde) jättää aina ECUn muistiin vikailmoituksen, kannattaa käydä luetuttamassa vikakoodit.

    Öljyn puutokselta noi sun oireet vahvasti kuulostaa.
     
  6. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Eikös tuo ole sama loota kuin mikä on PSA:n vermeissä? Lukaseppa citroen-foorumilta vinkkejä. Tuo vikatilaan meno vaikuttas olevan oire magneettiventtiileistä vai oliko se nyt solenoideista. Kuulemma kohtuu kestäviä mekaanisesti ne lootat.
     
  7. virta

    virta Gearhead

    Juuh,täytyy käydä lukasemassa.On se sama laatikko citikassa,ainakin suurin piirtein.

    Toiset sanoo että solenoidiboxin vaihto auttaa,toisilla ei ole auttanut.Maksaa joka tapauksessa paljon.

    Chryslerin puolelta vaan tiedän että solenoidiboxin vaihto ei yleensä auta,vaan loota on mekaanisesti selvä.Solenoidit on vaan helppo vaihtaa kun laatikkoa ei tarvi avata :odroll:
     
  8. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Ja pitäs siellä citikka-voorumilla olla ainakin ne öljyn vaihto-ohjeet. Ei nuita vaihteistoja ole mekaanisen vian takia vaihdeltu vaan niiden mankkujen/solenoidien takia. Maahantuojalla vaan vissiin kesti suomentaa kunnolliset ohjeet asentajille, nyt sitten vaihtelevat solenoideja yms :rotfl:

    ejit: 600-800 taitaa olla psa:n korjaamoilla sille remontille hinta, tinkaa öljyn vaihto samaan rahaan jos eivät vaihda
     
  9. tb60

    tb60 3rd gear

    Emännälle ostin viime kesänä Laguna 02 automaatin paikallisesta Toyota merkkiliikkeestä. Oireili heti seuraavana päivänä parin kilometrin ajon jälkeen menemällä vikatilaan. Sammutus, uusi starttaus ja taas toimi normaalisti. Teki sitä kerran, pari viikossa aina kylmänä lähdettäessä. Yrittivät liikkeessä saada öljyjä vaihtamalla ja jotain lisäainetta laittamalla pelaamaan mutta ei toennut. Viimein veivät sen Volvo-autoon korjattavaksi ja solenoidivkahan siellä oli. Hienosti hoiti Vesijärven Auto Oy takuuna korjauksen, ei sentinkään laskua tullut.
    Nyt on toiminut vuoden hienosti. Hyväntuntuinen loota tuo DP0 on.
     
  10. cadi-60

    cadi-60 Gearhead

    Kyllä niitä solenoideja noihin on vaihdettu aika monesti.
    Ei mikään harvinainen vika.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    Juu!Lueskelin citikkafoorumilta juttuja ja aika moni on parantunut solenoidien vaihdolla,uskottava se on.Ilmeisesti alkavat jumittaa vanhemmiten.Sitten on sellainen juttu että uusissa solenoidessa on eri toimintataajuus joten ohjelmointia jossain boxissa täytyy muuttaa.Tämä Tuskin onnistuu muualla kuin merkkiliikkeessä.

    Nyt vaihdot on sellaisia hevosenpotkuja,täytyisi kieltää ranskalaisilta tuo automaattien teko :) :)
     
  12. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Jos sieltä uupuu sitä öljyä niin kannattaneeko niitä potkuja huvikseen aiheuttaa :rotfl: Ja se lootahan vaihtaa kivan pehmiästi kunnossa ollessaan. Niihin solenoideihin on tullut -03 muutos mutta on niitä kuulemma uudemmistakin vaihdeltu...

    Toivottavasti rellu toipuu tuolla rempalla taas kuntoon.
     
  13. tojota?

    tojota? 1st gear

    Juu on ihan sika tarkka tuosta öljy määrästä.
    Täyttö roppu laatikon päällä vaihdevaijerin alla 4 kanttisella vähän 3/8" vääntiötä pienempi.
    Kannattaa samantien vaihtaa ne öljyt sinne.
    tyhjennys/tarkistus roppu alla kahta mallia joku iso (27-30mm) tai sitte taas se neliskantti roppu.
    Ekan ropun ku avaa nii ei pitäs tulla ku tippa sieltä sisältä syvemmältä putken sisältä löytyypi ainakin joskus 8mm kuusiokolokanta ja senku ruuvaa auki tulee öljyt ulos.
    Sitte vaa roput kiinni ylhäältä 4 litraa öljyä sissään ja auto käymään.
    kelataan vaihteet kepistä läpi ja ootellaan
    Laatikko öljyn pitäs olla 58-62 asteista (näkee testerillä) tai sitte vaa arvottava persiillä.
    Sitte ku se tuntuis olevan kuuma niin roppu alhaalta auki, ylimääräiset tulee pois.
    4 litraa jos laittaa niin likimain litra tulee pois, kannattaa silti se 4 laittaa että huuhtoo vähän.

    Sitte niistä solenoideista...
    Moni korjaamo (merkkihuollot yleensä) vaihtaa koko hydrauliyksikön (about 800€ citroen hinta)
    Pelkät solenoidit riittää (about 200 kpl)
    Hydrauliyksikön joutuu ottaan pöydälle, sijaitsee laatikon etupuolella mustan peltikopan alla. (öljyä ei tuu ku tippa ulos)
    Samassa yhteydessä kannattaa säätää monitoimikytkin laatikon päällä.
    Ja päivittää yksikön softa.
    Eli EN suosittele ihan kaikkien lähtee ite tekemään...

    Mutta lähes tulkoon kaikki laatikot on kuntoon näillä solkuilla tullu, jos ei oo jo ihan paskaks palanu.
     
  14. tojota?

    tojota? 1st gear

  15. tojota?

    tojota? 1st gear

    Itse omia juttujani korjaten...
    Tyhjennysroppuja siis kahta mallia.
    Vanhemmissa 19mm kannalla "sisempi" tarkastus roppu.
    Ja 27 tai 32 "ulompi" tyhjennysroppu
    Uudemmissa neliskanttinen tarkastusroppu ja putken sisällä syvemmällä 8mm kuusiokolo.
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Kiven alla on tieto tästä automaatista,löysin kuitenkin saksankielisen korjaamokäsikirjan ja tuossa jotain sivuja,näitä tuskin muualta löytyy!



    http://kuvablogi.com/blog/21061/2/





    Itsekkin oon jo viasta tuon verran jyvällä,kaksi paineenpitoventtiiliä(solenoidia) pitäisi vaihtaa ja hinta Rellulla n. 170e kpl.Kiitti silti toyota vinkeistä.
     

Kerro tästä muillekin!