Rengas vanteelle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja max, 20.9.2022 klo 19:23.

  1. max

    max Double Gearhead

    Onko 215/75/15 rengas liian kapea 8/15 vanteelle(alumiinia)?
     
  2. Joo..

    [​IMG]
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Kiitos Miglu.Kysymys ns.Front Runnerista.Pitää vielä jutella Auto Tekissa mitä mieltä ovat tästä tuuman ylityksestä.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Riippuu vähän renkaan kulutuspinnan ja vanteen reunan profiileista.
    Alumiinivanteissa on usein ohuempi reuna toisin kun peltivanteissa ja joissakin renkaissa kulutuspinnan reunan profiili hyvinkin kulmikas.
    Käytännössä 215mm rengas on lähellä 8" vanteen nimellisleveyttä n. 203mm, jonka päälle tulee noin 25mm päälle eli n.12,5mm puoli riippuen vähän sen vanteen reunan profiilista...renkaan korkea 75-profiili antaa vielä lisää anteeksi.
    Hyvällä tuurilla tuo 215/75R15 rengas ja 8 x 15" vanne ovat varsin tiiliskivimäiset...vanteen reuna jäänee kyllä uloimmaksi pyörässä.
    Nyky nuorison mielestä tuollainen 215 rengas olisi aivan järkyttävän leveä 8" vanteelle...he venyttäisivät jonkin 165 - 175 leveän sille :odeek:

    Me kalkkikset jenkkiharrastajat ajamme heidän mielestään "pullokumeilla"...itelläkin on 275/60R15 alkuperäisellä 6.5 x 15" "Sport" vanteella C1500 pick up:ssa, joka on ihan vakio koko SS454:ssa jo tehtaalta :odcool:
    Kuulemma kauhea oksennus nuorison mielestä...no minä olen samaa meiltä heidän venykumeistaan, aivan kamalaa katseltavaa :poff:
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  5. Se, että nuoriso on jotain mieltä, niin ei tee niistä venyrenkaista laillisia..

    Siitä tulikin mieleen, että taannoin törmäsin kyttäkoulun lopputyöhön, missä on niistäkin kommenttia (s.18).
     
  6. 3964

    3964 2nd gear

    Mullon yhdet 215/75-15 kumit 8x15 vanteella eikä ne nyt niin mahdottomat ole.
    Oikeestaan ne oli kivan näköiset 1gen f-bodyssa muttei sopineet kääntymään edessä.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Tässähän on kysymys pitkä aikaisesta haaveesta löytää Center Line/Auto Drag vanteesta 454 SS Fleetsideen.
    No nyt löytyi sarja ja taakse on 15x10 kokoinen.Silkkaa kasaria ja sehän saa suun vaahtoon.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onkohan sivun 51 kuva hyvin tehty vanteen levitys, jota on vaikea havaita liikennevalvonnan yhteydessä, nimim. Volvo5.7 autosta?
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko tosiaan noin kapea vanne 454ss pickupissa? olisin veikannut että 8" olis leveyttä.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No johan nyt on saatana! :poff: :rotfl:
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Se on jo poliisikoulussa opetettu!
     
  12. lintta88

    lintta88 1st gear

    Ei mun mielestä oo liian kapea tolle vanteelle :odbiggrin:
    Mul on 15x8 peltivanteella 205 / 75 15 kumit ja ne on teinipemari look venykumit :poff:
    Eikä ees leimamies oo kiinittäny niihin huomiota :lol:
     
  13. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    STRO -normin, jota katsastuksessa noudatetaan, mukaan tuon renkaan saisi laittaa max 7 1/2 vanteelle. Jos renkaan valmistaja lupaa muuta, sekin pätee. En usko että huomaavat tuota puolen tuuman eroa jos tuollaisen renkaan vanteelle laittaa, varsinkin kun on noin korkea profiili. Nimimerkillä yli kymmenen vuotta katsastettu auto 205/55 ja välillä 205/50 renkaalla 8 tuumaa leveällä vanteella. Vanteen kokomerkinnät maalasin varmuuden vuoksi täyteen.
     
  14. Mä otin ton kuvan (2003) ETRTO-normista, jota myös käytetään katsastuksessa. Samat vanteen leveydet on myös uudessa Continentalin teknisessä käsikirjassa.

    Olen ymmärtänyt STRO -normi on käytännössä yhtenevä ETRTO -normin kanssa. Onko tuossa joku poikkeus?
     
  15. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]
    Ihan asiallisethan niistä tuli.Tarrapintaiset puntit vanteen sisäpuolella pysyvät tosi huonosti kiinni.Sitä harjoiteltiin monta kertaa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mun STRO -paperi on downloadattu 2009, eli todennäköisesti se on sitäkin vanhempi vielä, päivämäärää siinä ei ole, en osaa tulkita, tai sivu(ja) puuttuu. Se antaa tosiaan vanteen leveydeksi tuolle koolle 6 tuumaa, ja vaihteluväli 5 1/2 - 7 1/2. Luulisi ettei ne noittten vanhojen kokojen tietoja muuttele uusiin versioihin, mutten tiedä tarkemmin.

    Uusin "määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet" sanoo muuten kohdassa "Renkaan ja vanteen yhteensopivuus." että "Silmämääräisesti ja tarvittaessa STRO- normiin vertaamalla", eli ei mainitse ETRTO:a.
     
  17. Tossa näköjään on sitten eroa.

    Sen sijaan Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen laissa on mainittu:

    3.13 Renkaat ja vanteet
    Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on toteutettava niin, etteivät renkaat
    muutosten jälkeen osu ajoneuvon muihin rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa. Renkaan ja vanteen on oltava muodon ja mitoituksen osalta toisiinsa yhteensopivat STRO-normien tai ETRTO-normien tai renkaan valmistajan ilmoituksen mukaisesti. Rengasmuutokset tulee toteuttaa niin että roiskesuojavaatimukset täyttyvät.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan hyvänäköiset tuli maxin etufillareista.
    Ostin tohon dieselvetteen eteen 205/80r15 renkaat ja ne olis tarkoitus laittaa kans 8" leveille vanteille, voi olla että ne on jo liian kaposet renkaat niille vanteille? No täytyy kokeilla kuitenkin, jos näyttää tyhmältä niin täytynee sit hommata/tehdä kapeemmat vanteet....

    Onko kukaan muuten kaventanut alumiinivanteita, kiekko sorvaten välistä pois ja hitsaten takas? Kohteena olis mulla 70-luvun Gragarit.
     
  19. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itse käytän työssäni jonkin verran normikirjoja. Meitä on ohjattu käyttämään ETRTO:a STRO:n sijaan. Tämä johtuen STRO:ssa olevista virheistä sekä paremmin ajantasalla olevasta ETRTO:sta. Meillä on järjestelmän kautta käytössä aina uusin versio. Eipä noihin vuosittain taida kovin paljon muutoksia tulla, lähinnä uusia kokoja.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mahtava rengaskoko, ei aina mitään matalaprofilli tuninkia! Mitä korkeampi kumi, sitä vähemmän "ylileveä" vanne haittaa toiminnallisesti tai ulkonäöllisesti. ite laitoin 185/80r15 5,5" leveälle, siitä tuli aika mojovan näköinen frontrunneri!
     

Kerro tästä muillekin!