Rengasliikkeissä ei osata vaihtaa renkaita

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja d-lowrider, 10.4.2012.

  1. jake81

    jake81 3rd gear

    Itekkin hetken rengashommia kokeillut ja ihmetellyt sitä touhua, kerran jouduin selvittään yhdelle "asentajalle" että ne vanteet on tarkoitus KIRISTÄÄ momenttiin eikä vaan naksutella momentti avaimella kun ensin on vedetty mutteri mopolla niin kovaa kun koneesta irtoaa. Ja tuli mieleen että ite rikoin jototan pinnapultin kun kirrasin vanteita momenttiin, ei kestänyt 120:ntä newtonia.
     
  2. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Ihan mielenkiinnoosta on pakko kysyä että koskahan tai minä vuonna tuo on tapahtunut?
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuli mieleen, että laittoivatko ne siinä ensimmäisessä liikkeessä talkkia renkaisiin, nypittiinkö ulkorenkaista sisäpuolelta pois mahdolliset tarrat ja olivatko sisärenkaat riittävän isot? Ulkorenkaiden rihlauksen ohella ilman talkkia asennus ja liian ohueksi venyminen kyllä syövät sisärenkaan puhki. Talkki tuntuu olevan nykyaikana monille rengasfirmoille tuntematonta. Universal Tirekään ei sitä käytä, vaikka siellä luulisi olevan vanhanajan systeemit tiedossa. Kun kysyin heiltä talkin käytöstä, he ihmettelivät "no, we don't use talc, why should we? :eek: "
    Kerran minulle kaupattiin eräässä oikein ketjuun kuuluvassa liikkeessä 155/165-15 sisärenkaita 7.10-15 kokoisiin renkaisiin, kun minulta omat olivat juuri silloin lopussa. Asiantuntijamyyjä vannoi, että kyllä nämä riittävät kyseiseen kokoon, on näitä meillä paljon laitettu. :odroll:
    Nehän venyvät ohuiksi kuin makkarankuoret ja puhkimeno on aika varmaa. No, asiantuntemus on kai sitä, että osaa myydä sitä, mitä varastossa on, sopi sitten tai ei. Riittävän isot sisärenkaat kestävät aika karkeitakin rihlauksia, kunhan on käytetty talkkia.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Kannattaa muistaa että rengasliikkeet tekevät 99% hommia näiden normaalien renkaiden parissa ja varmaankin työntekijöistä suurin osa on siinä parinkymmenen ikävuoden molemmin puolin. Eivät he ole ehkä joutuneet sisärenkaiden kanssa puljaamaan koskaan ehkäpä... Jos on tietoa miten homma kuuluu tehdä tai mitä pitäisi tehdä eikö sen voisi sanoa siellä paikanpäällä vai jäädäänkö suomalaiseen tapaan katsoon vieressä kun homma menee vituiksi?Ja vasta sitten sanotaan jotain?!
     
  5. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Myös liian iso sisäkumi menee vekille ja hankautuu puhki ajan kanssa. Jaa mistäkö tiedän...?

    Itse jouduin viemään vaimon meikkikaapista talkkipurkin rengasliikkeeseen kun asennutin renkaita sisäkumien kanssa vanteelle. Siellä kyllä (amerikanautoharrastaja-)asentaja tiesi talkin tarpeellisuuden, mutta ei heillä sitä ollut...
     
  6. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Eikö se ole suomalaisten tapa, jotta ikinä ei voi/ehdi tehdä kunnolla. Mutta aina on aikaa tehdä sen kahteen kertaan :D Kunnon renkaat on halpa henkivakuutus ni luulis, että sanois jos näkee/tietää, ettei homma mene oikein.
     
  7. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    kuorma-auton lukkovannetta ei tartte ees viiä sisälle putiikkeihin kun se jo aiheuttaa sätkyn ja sydämen tykytystä ja hikoilua. alkaa olee vähissä liikkeet mistä löytyy ammattitaitoa erikoisemmille hommille.
     
  8. caprice305

    caprice305 Gearhead

    aika harva tosiaan lukkovanteita vaihtaa ja vaikka väh. omistaja osaa sen vaihtaa niin ei ryhdy tavallisessa putkassa vaihtaa kun ei ole häkkejä.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pitää paikkansa. Minunkin olisi äsken pitänyt sanoa, etä sopivankokoinen eikä riittävän iso.

    Lukkovanteelliset vanteet eivät sinänsä ole mitenkään vaarallisia, mutta on tosiaan parempi olla laittelematta niitä, elleivät menettelytavat ole tarkoin hallinnassa.
    Lukkovanteita on ainakin neljänlaisia:
    -Yksiosainen yhtenäinen lukkovanne, jonka reiässä on kahdesta kohtaa sisälaippa pois, joilta kohtaa se laitetaan vanteelle. Kaikkein epävarmin tyyppi. Vanhempien Ford-kuorma-autojen vanne.
    -Yksiosainen lukkovanne, jossa on katkos.
    -Kaksiosainen lukkovanne, jonka ulompi rengas on yhtenäinen ja sisempi katkaistu pitää sen paikoillaan.
    -Kolmiosainen lukkovanne, jossa on edellisten lisäksi kartiomainen vanne renkaan reunan ja vanteen välissä.
    -Keskeltä halkeava vanne, jonka toinen puolikas toimii lukkovanteena. Kaikkein hankalin malli, jonka laitto ei oikein onnistu ilman vanneprässiä.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Kun koitat neuvoa, saat vastaukseksi: Kyllä mä tän osaan.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei taideta kyllä minkäänlaisessa pajassa hyvällä suhtautua asiakkaan antamaan neuvontaan... :rotfl:
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Yleensä asiakkaallahan ei edes ole mitään asiaa hallin puolelle... turvallisuussyistä.
     
  13. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Eli rupesin viestin kirjoituksen jälkeen muistelemaan, että jotain muutakin outoa oli, eli toisessa rengasliikkeessä osoittautui, että sisärenkaat olivat myös armotta liian pienet, eli SAMI L oikealla jäljillä olet. Tämähän tapahtui noin 5 vuotta sitten. Liikkeitä sen kummemmin arvostelematta, huonon ja kalliin työn sain kangasalan rengasliikkeessä, jolla nykyisin on aivan eri pitäjät ja työntekijät. Huonon työn jäljet korjattiin sitten orivedellä.
     
  14. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Lukkovanteet ovat jollain lailla tuttuja mutta tuo lista pisti miettimään.

    Ilmeisesti tarkoitit esim. "yksiosaisella lukkovanteella, jossa on katkos" yksiosaista lukkorengasta, jossa on katkos?
    Jos näin oli niin sitten alkaa näyttämään selkeämmältä mun silmään. :wink:

    Tuohon kaksiosaiseen ainakin allekirjoittanut laittaisi sen lukkorenkaan ulommaiseksi ja sen yhtenäisen kauluksen sen alle. :eek:

    Tuo listan viimeinen vannemalli ei oikein avaudu.
    Kuvasta olisi iso apu.. :wink:
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kieltämättä niitä voidaan sanoa lukkorenkaiksikin, mutta lukkovanteiksi niitä on ainakin niissä ympyröissä, joissa minä olen niitä käsitellyt, totuttu sanomaan (vrt. hula-hula-vanne, eikä hula-hula-rengas :) )
    Tuon ensimmäisen päättelit oikein.
    Siinä tyypissä, missä näitä on kaksi, se sisimmäinen ohuempi toimii lukkorenkaana. Ulommassa on syvennys sitä varten ja se keskittää myös ulomman vanteen.
    Tuolla on joitakin kuvia eri tyypeistä. Jälkimmäisessä on paremmat kuvat.

    https://www.osha.gov/Publications/wheel ... ooklet.pdf
    http://www.tireindustry.org/pdf/osha_Demount-Mount.pdf
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tässä vielä yksi kuva siitä keskeltä halkeavasta, split rim-tyypistä:
    [​IMG]
     
  17. DX

    DX Gearhead

    Teen ite rengashommat tai patsastelen jaloissa jos joku muu tekee,
    kesällä män siskummi puhki, vaan se oli oma moka,
    tiedän kyllä että tarrat on syytä poistaa vaan oli yks jäänyt huomaamatta, 20 - 30tkm sisäkummi sitä kesti,
    ei siinäkään puljussa talkkia ollut, mutta sisäkummeissa oli sitä valmiiksi reilunpuoleisesti.
     
  18. Jukka

    Jukka 3rd gear

    No juu.
    Tuohan riippuu kummalta puolelta asiaa katsotaan ja ilmeisesti me katsoimme eri puolilta. :wink:
    Samoin osia kutsutaan hiukan eri nimillä vaikka samaa asiaa tarkoitetaankin.

    Eihän noissa lukkovanteissa ole muuta ongelmaa kuin se että jotkut niistä alkavat olla iäkkäitä ja kunto sen mukainen. :eek:
    Eipä noihin lukkovanteisiin enää törmää kuin enimmäkseen vain työkoneissa.

    Linkit katselin läpi ja varmaan jokaiseen vannetyyppiin olen joskus törmännyt?
    Harmittavan vähän on lukkovanteellisia tubelesspyöriä käytössä...
     
  19. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Tätä vaan kaikki eivät edes halua ymmärtää, valitettavasti..
     
  20. sämpy

    sämpy Gearhead

    Pihalla on yksi laitos triplex-vanteilla, mutta se ei taida olla "lukkovanne" vaikka useammasta osasta koostuukin. Ihan kätevä keksintö, ei tarvitse rengasliikkessä asioida. No ei tarvitse muutenkaan kun lähikorjaamolla saa käyttää konetta. Ja mun autoja ei IKINÄ nosteta helmoista. ei koskaan.
     

Kerro tästä muillekin!