Rengasliikkeissä ei osata vaihtaa renkaita

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja d-lowrider, 10.4.2012.

  1. fcpveza

    fcpveza 1st gear

    Sekin on vaan että Tubeless renkaaseen ei saa laittaa sisärengasta,
    en ole varma miten lakia sovelletaan mutta vakuutusyhtiö osaa vahingoissa ja kolareissa pestä kätensä jos asian huomaavat.

    talkki on usein nykyään jo sisärenkaissa sen
    takia sitä ei kukaan enää osaa käyttää tai edes tiedä asiasta.
    mopoiluiässä tuli tämä valkoisen jauheen mysteerikin opiskeltua =)
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tastä faktat kehiin, kiitos
     
  3. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Niitä virheitä sattuu vaan näköjään aika paljon tässä hommassa. Ja siitähän seuraa monesti se ettei luoteta asentajaan joka ei puuhaile asiakkaan näkyvillä. Toisin sanoen todennäköisempää ja vaarallisempaa on saada huono lopputulos, kuin jättää hallinpuolella varpaat auton alle. Asentajan työrauha on hieno asia, mutta tämä on vähän toinen tapahtuma muutoinkin, verraten johonkin vaikka kampiakselin hiomiseen.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tässä Trilex-tykkivanteen kuva:
    [​IMG]
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kävin vaihdattaan rengasliikkeessä furyn vanteille kitkarenkaat ja kolme neljästä oli vanteella väärinpäin.huomasin vasta kun iltapimeällä -20 pakkasessa niitä aloin alle ruuvaan :)
     
  6. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Toi tykkivanne se muuten vekkuli olikin. Isäni osti joskus Scania T112 telivedon. Oli silloinen Lohja Oy tilannut niitä johonkin projektiin, joka ei sit toteutunutkaan. Mattilan kuorma-auto Turussa osti ne köntässä ja möi uusina. Niissä oli tykkivanteet ja olihan mukava vaihtaa rengas ja vielä mukavampaa laittaa tolle vanteelle. Kiroilu kuului varmaan naapurikuntaan kun kellään ei ollut hajuakaan miten tuo toimii.
     
  7. xp

    xp Gearhead

    fcpveza kirjoitti:
    Sekin on vaan että Tubeless renkaaseen ei saa laittaa sisärengasta


    Tastä faktat kehiin, kiitos

    STRO.normikirjassa lukee: "Sisärengasta ei saa käyttää sisärenkaattomassa renkaassa ilman renkaanvalmistajan lupaa"
    Ei kai se mikään laki ole, mutta rengasalan asiantuntijoiden näkemys se on.
     
  8. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Haa. Muistatko scanian rekisterinumeroa? Meille ostettiin huutokaupasta itä-uudeltamaalta T112 E jossa trilexit. Tein rengashommia muutamankin kerran ja onnistuu ihan hienosti kun käytti siihen tarkoitettua kahta erikoistyökalua. Osaava mies teki rengastyön varmaan samoihin aikoihin kun rengaskoneella tubeless -pyörän. Työkalut muistaakseni tilattiin scanialta.
     
  9. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Meidän autossa oli tubeless renkaat sisäkumien kanssa ja ihan riittävän hyvin tomivat :D Ei niillä uskaltanut kuitenkaan kauas lähteä.
     
  10. xp

    xp Gearhead

    No toimii toimii, kymmeniäkin tuhansia kilometrejä, ja runsaasti niitä on käytetty. Mikäs siihen on syynä ettei ole suotavaa?
     
  11. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Lisätäämpä omia huomioita ketjuun..
    Em kommentti on kyllä sinänsä aiheellinen... mutta kuten ketjusta voi todeta, hyvin usein on jotakin rikki/puutteita "asiakkaan toimesta" (esim. elcat rengastyöt) mutta hyvinkin usein (koskee valitettavasti myös muita korjauksia/huoltoja) varsinainen syy löytyy tekijästä.
    Hajotetut komponentit vaan laskutetaan asiakkaalta, "koska ne oli jo rikki".
    Yhtenä esimerkkinä työ, jossa asentaja hävitti jonkin ruuvin konehuoneeseen ja etsi sitä... tunnit tietenkin laskuun. Sattui vaan olemaan omistaja itse seuraamassa tilannetta - tupelointitunnit yllättäen poistettiin laskusta, kun selvisi, että omistaja oli seurannut tilannetta.
    Jos renkaanvaihtoa ei saa seurata, menen firmaan missä saa.

    Viimeisin omakohtainen juttu tuli '08 Focuksesta, mikä oli käynyt edellisen omistajan omistuksessa vain liikkeessä huolloissa.
    Myydessä oli vielä kuntoraportti mukana, liikkeestä ostettu.

    Rengas asiat... kolme vannetta niin vääriä, ettei voinut ajella. Ravistaa. Liike sitten korvasi uudet vanteet, mutta rengasliike ei saanut niitä irti... ammattimies kun oli tiukannut lukkomutterit(kin) niin tiukkaan kuin oli saanut...

    No, huollossa olivat lisäksi mm. "hävittäneet" koneen päällä olevan n 50cmx40cm äänieristeen...
    Kuntotutkimuksessa eivät sitten eivät "olleet huomanneet" ko vanteiden kieroutta, eikä takaluukun ruosteita. Muun muuassa. Firma tikkurilassa.
    No, se taas on toinen juttu.

    Luottamus kuitenkin aika vähäistä noihin "ammattiasennuksiin".
     
  12. eilhik

    eilhik Gearhead

    Näinhän sen menee niinkin hieno asia kuin etupyöränlaakerinvaihto osataan ja voidaan "ammattitaitoisesti" ryssiä etuvetoiseen autoon.
    Vedetään pyörännapa laipasta irti= saadaan laippa kieroksi ja siihen kun laitetaan uusi jarrulevy niin lopputuloshan on muutaman 100km,n jäljiltä selvillä , kierohan siitä tulee.

    Asiaan perehtyneenä piti sitten kysyä kuinka tuon teitte niin vastaus tuli selväksi kuinka oli vedetty pois ja uusi samoilla neuvoilla takaisin.

    Itse noita joskus vaihtaneena koko etunapa prässiin ja siinä ilman riuhtomisia painettu palikat kohdalleen ja yhtään jarrulevyä ei ole tarvinnut kierouden takia noihin vaihtaa?

    Kaikkea kun ei kerkiä itse tekemään niin kuvittelisi edes ammattifirmojen tekevän asiat kunnolla mutta kun ei, asiakas äänestää jaloillaan.
     
  13. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Kaverin 03 vuosimallin S320 Mersun ilmajousitus meni vikatilaan. Itse luettu koodi herjasi "oikean takajousituksen venttiilivikaa". Merkkihuolto sanoi, että sieltä on oikea takajousi paskana, hinta 1300€ + vaihto. Ei käynyt mun järkeen, että jousi olisi rikki, jos auto pysyy normaalikorkeudessa. Ainoa sähkö, mikä tuonne takajouseen menee on tyhjennysventtiilille. Ei siis vuotanut mihinkään. Hiukan googlettelin ja tutkin netin ihmeellistä maailmaa ja löysin piirikaavion tuosta Mersun ilmajousituksesta. Noh, oikeassa etunurkassahan on 5-lohkoinen venttiilipakka, joka ohjaa jokaista nurkkaa erikseen. Oikean takanurkan venttiili oli se, mistä herja tuli ja se sijaitsee nimenomaan siinä pakassa, eikä tolpassa... Uusi pakka asennettuna noin 400€.

    Ainoa vain, että eivät suostuneet uskomaan, että se vika on siinä v*tun pakassa, eikä tolpassa. Olisivat väkisin halunneet vaihtaa tolpan ensin. Asentaja puuttui sitten peliin ja sanoi, että kyllä asiakas on nyt oikeassa...
     
  14. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Enpäs Antti nyt muista rekkaria. Meiltä toi Scania kyllä meni vaihdossa CAT kaivuriin. Meillä ei ollut tommosesta työkalusta havaintoa,olis varmaan helpottanut, myönnän...
     
  15. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Riviera: Täällä on sellainen Scania topic jossa 112e on vanhan siimetin edessä. Auto odottelee pääsyä museorekisteriin.
     
  16. lordC

    lordC Gearhead

    Availin tuossa talvella 113 Scaniasta takapyörien muttereita jarruhomman yhteydessä. Napsahtelivat useimmat poikki. Tutkin ehjiä pultteja ja totesin,että oli vedetty viimeksi yli kovaa kii, jolloin kaikki olivat venähtäneet keskeltä puolet ohkasemmiks! Tämä oli tehty ison ketjun liikkeessä Tuusulan alueella.. Ihme'että olivat kestäneet ajoa tähän asti.
    Eilen taas olisi tarvinnut saada pultti pois kuorkin eturenkaasta Hyvinkäällä. Klo oli 15.45. E-masterilla ei otettu työn alle kun meni 16 kiinni,ois voinut mennä överiks.. Vianorilla oli tiskillä kaks henkilöä töissä mutta ei yhtään asentajana,vaikka oli 17 auki!? Sitä palvelua taas..
    Noh,se rengas sitten räjähti tänä aamuna 4.45, niin sain vapaa päivän aloittaa renkaan vaihdolla maantiellä :)
     
  17. fcpveza

    fcpveza 1st gear

    sisältö

    joissain on sisäpuolella ns tubeless kalvossa raitoja/kohoumia jotka hinkkaa sisärenkaan puhki muutamat on tullu vastaan jossa on näin käyny, mutta suurimmaksi osaksi kaikki toimii ilman ongelmia, osaavat vain syynätä noitakin tänäpäivänä. :(
     
  18. Toope

    Toope 2nd gear



    Tämä on valitettavan totta tänä päivänä,viitsi edes yrittää esimerkkejä muistella,no ehkä legendaarisin on renkaanvaihtajan ihmettely 69 valiantin muttereitten tiukkuudesta,kun ensin oli hakannu ne pulttikoneella paskaksi avatessaan niitä....aaaa..näis olikin vasurikierre toisella puolella autoa....Noh tekevälle sattuu,mutta että ihan ammattimiehet.
     
  19. Metodo Charmat

    Metodo Charmat 1st gear

    Mieti täyden sisätuubittoman kumin poikkileikkausta ja sitten mietit täyden sisätuubin poikkileikkausta... onko eroa?

    Sit mietit vielä niiden lämpökäyttäytymistä ja sitä, että se sisäkumettomaksi tarkoitettu kumi saattaa olla niin tiivis, että sen sisäkumen ympärillekin jää ilmatasku, onko sillä mitään väliä?

    jne. jne. :odroll:
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tossa ei ole mun mielestä mitään ihmeellistä. On kyllä ihan omaa tyhmyyttä, jos ei ennen renkaan vaihtoa mainitse asiasta. :soosoo:

    Miten joku "perusjantteri" voi edes tollasesta tietää. :odroll: Varsinkin sesonkiaikaan saa olla muutenkin tarkkana, koska usein on palkattu kaiken maailman kiireapulaista renkaita vaihtamaan.

    Eihän noita ole ollut (kai) kun joissakin 60-luvun mopareissa. Saa toki korjata, jos olen luuloni kanssa ihan väärässä.

    Itse olen aikoinaan tuhansia renkaita autoihin vaihtanut, ja joitakin mokiakin on kiireessä sattunut. Ei onneksi mitään vakavaa.

    Renkaat vaihdan nykyäänkin itse. Ihan parkkipaikalla tosin.
     

Kerro tästä muillekin!