Rengaspaineet??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 23.4.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljonko pitäisi olla?
    Kun ei ole mitään hajuakaan
    Eli autona 60-luvun camaro, ja renkaina
    205/15 ja 275/15
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei taida vielä näillä tiedoilla selvitä.
    Renkaan profiili pitäisi ainakin tietää, mutta veikkaisin vaikka 205/70-15 ja 275/60-15, jolloin laittaisin taakse n. 1.8-2.2bar ja eteen 2-2.5 bar.

    Paras keino on hakea se oikea rengaspaine kokeilemalla. Laitat ensin sen verran ettei näytä "luttanalta" ja alat mittailemaan säännöllisin väliajoin. Jos alkaa kulua reunoilta niin nostat paineita ja jos keskeltä niin lasket paineita.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ööö.. No mitenkäs nuo sitten muuttuu jos esim on 50 korkea eikä 60 tms?
    Eli miten vaikuttavat?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sama juttu joka kerta. Millasia kivirekiä miehet oikein ajaa kun paineet on aina lähempänä 2.5 kuin 2.0 vaikka valmistajan suositukset perusrenkaille on lähempänä 2.1 kun 3.0:aa. Ja jos profiilit mataloituu niin paineetkin yleensä laskee ? Vois kuvitella, että on jotain vikaa alustassa, jos tarttee helkkarinmoisia paineita ?
     
  5. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Miten kun jotkut puhuu, että matalaprofiilirenkaassa saattaa käydä niin, että liialla paineella alkaakin kulua reunoista- onko mitään perää?

    Itselläni keskikokoisessa amerikkalaisessa on takana 255/60 15 ja 2.5 bar oli liikaa ja kului keskeltä, joten tiputin 2.0:n. Edessä 205/65 15 ja 2.5 bar on toiminut ihan hyvin.
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Matalaprofiiliset kuluu juuri noin, eli liian vähän painetta, niin kuluu keskeltä.
    Liika paine taas harvemmin kuluttaa renkaita epätasaisesti.
    Meitä on moneksi, mutta itse kuulun noihin "kivireillä" ajelijoiksi.
    Sen minkä mukavuudessa häviää, ajo-ominaisuuksissa voittaa. Kokeilemalla ne sopimammat paineet löytyvät.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Matalaprofiilisempi rengas samanlevyisenä vaatii enemmän painetta.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Onks todella noin? Mä muistan, että VM:ssä oli joskus ratatesti jollain Volvolla, missä ne ajo vakionakeilla ja sitten matalaprofiilisilla aavistuksen leveämmillä, niin toimiakseen ne korkeepeofiiliset vaati huomattavasti suuremman paineen kun matalaprofiiliset.
     
  9. xtremer

    xtremer 1st gear

    mitä matalampi profiili sitä enemmän vaati painetta, vaikka rakenne olisikin jäykempi.
    Näin on sanottu mulle monessakin rengasliikkeessä.

    Vrt traktorin renkaassa painetta muistaakseni on 1 bar.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    traktorin eturengas vai? Niissä haetaan paineella jotain ihan muita ominaisuuksia, ei niitä voi verrata. Kyllä mullakin 60-sarjalainen toimi parhaiten jollain 0.7 kilolla, muttei silläkään vissiin oo tän kanssa tekemistä. Rengasvalmistajilta kannattais sitä tietoa udella, rengasliikkeissäkin se tieto on aika usein sellasta mutu hommaa. Ton vaan muistan ton Volvo testin VM:ssä, ja siinä oli tosiaankin niin päin, että matalaprofiilisessa nopeimmat ajat tuli pienemmillä paineilla. Ei muuten oo f1 renkaisaskaan kauheesti painetta, tosin eipä ole matalaa profiiliakaan.
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    Lasketaankohan noi 60-sarjaset matalaprofiilisiin? Mun pick-upissa on kulunu 275/60 keskeltä vähä reunoja enemmän, siis takana = liian vähän painetta?? Minkä verran ootte pick-upeissa pitäny takana painetta?
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Liikaa painetta. Minkä levyinen vanne ? Jos vanne on kapea esim. 7", tarvii painetta olla hieman enempi, muuten se on "lullamainen" ajaa. Mutta siitä taas seuraa se, että rengas kuluu keskeltä.
     
  13. Batman

    Batman Gearhead

    10" vanne, ja painetta on ollu vaan jotain 2 bar. Ajettavuus on kyllä ihan kohdallaan, tai mitä se ny pikapissa voi olla. Auto on muuten stepside=lyhyt. Ja ajelut on käytännössä aina ilman kuormaa. Pitäisköhän tota painetta vielä laskea vähän?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko painetta liikaa jos kuu paistaa taka vasemalta ?

    hei camoon aika ajoneuvo kohtaista

    toi ilman paine ja maku asia myöskin vaiko...? hä
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kävin vaihattamasssa viime kesänä takarattaat.(255-60-15). Liikkeessä 3 ukkoo mietti sormi suussa mitähän paineet pitää olla! sit ne puhalsi sinne 3,5 KILOA!! Lähtiissä vielä P*R_LE supattivat keskenään että tollo ku 6-kone tollasessa lotjassa, vaikkakin pellin alla 360 cid.. kyllä mielipiteet varmaan muuttu ku pihasta poistuin savupilven saattamana!
     
  16. paxton

    paxton 1st gear

    leveä rengas tarvii paineita enemmän suhteessa kapeaan että ei kapene keskipakovoiman johdosta ja kulu keskeltä. eli jos leveä rengas kuluu keskeltä niin ei ilmaa ole liikaa vaan liian vähän.itselläni on 265/50 16 renkaat ja noin 5 kiloa paineita hiukan kovat ajaa mutta kuluu tasaisesti
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nostetaan vanhaa aihetta. Chevyni eturenkaat on 165/85-15. Pikkulohkokasi ja automaatti kuormittamassa. Mitäpä arvon raati sanoo sopivaksi rengaspaineeksi moiseen. Tuossa yllä on esitetty eri ajatuksia vähän leveämmille renkaille...
    2.3bar näytti vielä hieman luttanalle, kokeilen nyt 300km ajolenkin 2,7bar painetta.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Todennäköisesti näyttää aina luttanalta, paitsi jos laittaa niin paljon ilmaa että räjähtää.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    2,7 näyttää aika hyvältä. Ei tuo keula kuitenkaan niin valtavasti paina. Koko auto 1200kg, joten keula varmaan 650-700kg. Eturenkaiden kantavuus on 1090kg.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Milläs paineilla se maksimikantavuus on kerrottu?
    Eri valmistajilla on vähän erilaiset maksimit, mikä vaikuttaa sitten siihen käytettävään paineeseen.
     

Kerro tästä muillekin!