Renkaanvaihtoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja intiaani_chief, 22.10.2010.

  1. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tuli sitten aamulla vaihdeltua talvirenkaat rysleriin, muuten mukavaa ajanvietettä (vaihdan aina itse) mutta edellinen omistaja oli vetänyt pultit varmaan pajavasaralla kireiksi :mad: siinä tuli sitten hytkyttyä rengasavaimen päällä ja sivulla.... irtos ne lopulta ja jotain myös selästä siinä touhutessa :D nyt sattuu sitten.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jatkovarsi? pulttipyssy? Rengasliike? :D
     
  3. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    ei tartte ees kovin kireään vedellä joitain kartiopultteja kun ne kirivät itsensä ihan tajuttoman tiukkaan.

    metrinen jatko ja tavan rengasavain = avain vääntyi varmaan 180 astetta eikä pultti auennut :rotfl:

    [​IMG]
     
  4. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Mitä noi on ?
     
  5. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ei vaan edellinen omistaja on vaihdattanut renkaat rengasliikkeessä, jossa vedetään pulttikoneella pultit varmasti kiinni. Sinulla oli tuuria, että sait ne ylipäätään ilman pulttikonetta auki.

    En todellakaan tajua, mikä on pointti monessa rengasliikkeessä, kun tämä tuntuu olevan maan tapa. Miten rengasliike kuvittelee asiakkaan pystyvän vaihtamaan renkaan tienpäällä auton alkuperäisillä työkaluilla, kun pultit vedetään ohjearvo momentti kertaa 3. Tätä samaa tuntuvat tekevän ns. isot rengasketjut että pikkurengasliikkeet.

    Nimimerkillä todella monta kertaa saman kokenut.
     
  6. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Ei ainakaan itsellä ole mutterit/pultit lennellyt koskaan ja ihan käsivoimin olen kiristänyt.. tai sitten olen yhtä vahva kuin pulttikone :D :D
     
  7. tammercity

    tammercity Gearhead

    Ristikkoavain ja metrin pätkä ylimääräseks jäänyttä suoraa pakoputkee on riittäny tähän asti.
    Napsahtelee aika komeesti ruostuneetkin pultit renkaista auki.
     
  8. 370

    370 Gearhead

    Mulla veti rengasliike Pontiacin peltivanteiden reijät soikeeks, ku eivät huomannu kuskinpuolen vasenkätisiä kierteitä.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    hommatkaa vääntövarsi, eli sellanen 60cm rauta,johon saapi 1/2" hylsyt kiinni, siihen sitten metrinen putki jatkoksi.

    bilteema kauppaa 10v takuulla olevaa vartta, se on melko hyvä, yhden vaan olen saanut rikki... :oops:

    motonet lienee myös paikka josta löytyy.

    tuo vääntövarsi on myös hyvä apu kun tarviaa kannepultteja aukoa.

    ainiin, lopuksi: heittäkää ne ristikkoavaimet niin kauas kun voitte, niillä tulee vaan vahinkoa aikaan.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pulttipyssyn kiristysmomenttia saa säädettyä. Sitä vain ei kai ole joka paikassa huomattu...
     
  11. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Kyllä lähes jokainen liike joka renkaita vaihtaa käyttää pulttikonetta JA momenttivartta kiristykseen.Siis momenttihylsy pulttikoneessa kiinni.
    Aluvanteet sitten ykkösellä tiukkaus ja käsimomentilla loput.
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No noilla minäkin oon pärjännyt... Ja mullahan pakoputkikin on tehty vesijohtoputkesta...
    Ristikkoavainkin on siitä hyvä että siihen saa yhteen haaraan omavalintaisesti vaihtaa sopivan hylsyn.
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Pultit oon vielä saanu auki, ilman järkyttäviä vastoinkäymisiä, mut yhestä asconasta oli pelkääjän puolen etuvanne ruostunu kiinni levyyn. Eikä siinäkään sinällään mitään jos kyse olis ollu talvirenkaasta/vanteesta, mut että voikin kesärengas vanteineen jämähtää yhden kesän aikana tiukkaan. :eek: Renkaan kylkeen tuli hakattua jopa sillä kuuluisalla ns. 30kg:n "hienosäätölekalla" (ei ehkä fiksuin teko, mut rengas ei ainakaan näyttäny ottaneen itteensä...). Loppupeleissä joutu kilauttamaan tutulle ja kysymään neuvoa; ei muuta ku pultteja muutama kierros auki ja ajamaan. Melkein välittömästi ku lähin ajamaan ja käänsin rattia, niin kuulu sellanen samanlainen ääni, ku vanhoissa 60-luvun spagetti westerneissä ku joku ampuu johonki metallipitoiseen esineeseen. Tosin se oli sen verran kovempi pamaus, et meinas tulla lusikallinen pakaroiden väliin... :eek:
     
  14. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Tuommoisella kyllä aukeaa [​IMG] 8)
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Momentinkertojaa ei lie kukaan kokeillut. Sehän on sellanen tosi paksupäisen räikän näkoinen tekele. Kuulemma aukeaa mikä vaan, tosin ne mitä olen kaupassa kädessä pyoritellyt on olleet isolla vääntiollä (yli 1/2"). Ei tartte sähkoä tai paineilmaa.

    Noh, toistaiseksi on tuo voimahylsy+60cm vääntovarsi+1.5m rautaputki riittänyt.
     
  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tälläisiä ja tälläisiä olen nähnyt rikkinäisinä.
    en yhtään kuitenkaan sellaista kuin minulla; missä ristikon keskellä tuuma koot avain kooille. kestänyt ehjänä noin 30 vuotta tai kauemmin (perintökalu).
     
  17. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tuollainen löytyy, en vain muistanut kaivaa kaapista :oops:
     

Kerro tästä muillekin!