Renkaiden elinikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja WBBC, 16.11.2019.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juu, se on kyllä kumma juttu tuo renkaiden kuluminen. Esim. silloin kun hommasin Corveten, niin uudehkot takarenkaat kului todella nopeasti loppuun.;)
     
    Muokattu: 30.10.2020
    Inlinee ja fishbone tykkäävät tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kenkäkeskusteluun vielä...
    Ostin 2000-luvun alussa Tony Morat K-kengästä hätäpäissäni, kun jotkut piti saada totaalisesti levinneiden tilalle. Ei ollut sellaiset, mitä olisin halunnut, mutta jotkut piti saada. Olisi ollut kyllä järkevämpää ostaa jotkut halvemmat "väliaikaisbootseiksi", mut näin tuli jostain syystä tehtyä.:rolleyes: Vuoden kovan käytön, ja remuamisen jälkeen olivat siinä kunnossa, että suutari sanoi, ettei kannata korjata. Oli kyllä aika rujossa kunnossa. Niillä, ja jollain muilla romubootseilla talloin kuitenkin eteenpäin. Kunnes,

    2005 sain just sellaiset bootsit mitä halusinkin Broidilta lahjaksi, kun täytin pyöreitä.

    [​IMG]

    Tosin nämä Sendrat ei ollut samanlaisessa käytössä, kun ne Tony Morat. Näitä käytän nykyään lähinnä viikonloppuisin ja juhlissa, ym.(aiemmin kyllä enemmän) Käyttöbootsit on erikseen. Ja ovat edelleen hyvässä kunnossa. Pohjia uusittu, mutta muuten ei ole tarvinnut mitään tehdä.
    Käytin jossain vaiheessa pitkään bootseja ainoina kenkinä. Nyt ei enää pysty.
    JV-hommat tuhosi mun kantapäät vuosia sitten.
    Eikä ole parantunut, mikä on kyllä omaa syytäni, kun en suostunut käydä piikitettävänä tasaisin väliajoin. (hirveä piikkikammo)

    Että tämmönen OT taas tänään. :D
    Ja sori sekava ulosanti, olen humalassa, enkä jaksa korjata selvemmäksi. Kai siitä tajuaa. Ehkä.
     
    Muokattu: 30.10.2020
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on 21v vanhat Go west bootsit, kotimaiset vissiin. Ja kumipohjaisena aika pitävät. Pariin kertaan suutarilla jo käytetty ja nyt on sisävuori aika riekaleina ja toisen kengän kantapää sisäpuolelta huonona. Taitaa olla päkiän kohdalta pohjatkin liki puhki.
    Päällepäin ihan hyvän näköiset, rasvanahkaa, tylppäkärkiset.
    Jotain niille pitäisi tehdä, joku oikeasti bootsien päälle ymmärtävä suutari vai uusien hankinta?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse löysin kaapin perukoilta 10v vanhat M91 maiharit. Olivat ollu "kateissa" 5 vuotta. Päätin kokeilla jalkaan, niin jalka meni pohjasta läpi. Sai imuroida ne kumin palaset lattialta kun mureni täysin.
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ja siis nimenomaan takarenkaat? :D
     
    viikinki75 ja linc. tykkäävät tästä.
  6. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei kannatakkaan. Firmathan ostaa eniten sievin ja jalaksen kenkiä, kun mitoittaa ne kestämään sen yhden vuoden, niin ne ostaa seuraavana syksynä duunareille uudet.
    Oli jalaksen kengissäkin aikamoisia valmistusvirheitä, matalammat talvikengät halkesi pohjasta meidän työpaikalla kaikilta ja samasta kohtaa. Eikä niillä paljoa muuta tehdä kuin ajeta linjuria. Ite odotin siihen asti että sai sieviläiset, nuo sen pari talvea kestää töissä ja hiukan vapaa-ajallakin. Pitäs käydä uudet hakemassa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on röissä sievin turvakengät ja vaihtoväli on ehkä viitisen vuotta. Pohjat palaa, hiki haisee mutta ei o kertaakaan pohjat katkennut, enkä ole kuullut että muillakaan.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Työpaikalta jäi yhdet ylimääräiset jalaksen turvakengät pidin niitä pari kesää kiihdytyskisoissa en tiedä vaikuttiko radan liima niihin kun murenivat aivan täysin. Töissä meillä vaihdetaan kengät vuoden välein ei mee siinä ajassa juuri miksikään. Nyt oon käyttänyt sievin kenkiä mielestäni mukavemmat jalalle
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Laahustan töissä ja vapaalla Jalaksen turvakengissä ja talvella noissa ketjussa edellämainituissa M95 Sieviläisissä. Töissä lattioilla ajelehtiva laimea rikkihappo syö kenkien yläosan pohjasta irti ja sukatkin jalasta mutta kenkien pohjat kyllä tuntuvat kestävän. Ei oo m95:tkaan vielä haljenneet, vaikka ovat kohta kymmenen vuotta vanhat. Olisko ollut joku tietty erä?
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ittelle ei vaan Jalakset sovi. Sieviläisillä menny, vaan joskus ostanu " halvalla" CAT merkkisiä
    menestenyyksellisesti (jumalauta mikä sana) käyttäny tallilla ihan omaan piikkin. Hyviä ovat.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mureni minullakin kerran ihan uudet ja mukamas laadukkaat kotimaiset kengät entisen duunipaikan pikkujouluissa...olivat siis ekaa kertaa jalassa.
    Oltiin Stadissa jossakin raflassa ja aloin jossain vaiheessa iltaa ihmettelemään kun pöydän alla pyöri jotain irtonaista...ajattelin että jonkun edellisen asiakkaan pihvit siellä varmaan on tai muuta ällöä :odconfused:
    Sitten kun tultiin yöllä himaan päin taksilla, niin huomasin vasta siellä taksissa, ettei kengissä ollu enää ollenkaan pohjia...ne oli murentuneet täysin pois, sukat vaan näky...se moska siellä pöydän alla olikin niistä peräsin...sillon kyllä nauratti :rotfl:
    Nakkasin kengät suoraan roskiin kun pääsin taksista ja jatkoin sukkasillani :rotfl:

    Aina ei kotimainenkaan laatu takaa laatua, sama pätee myös työkenkiin.

    Edit : Varsinainen rengas topiccin tämäkin, väännetään hikisistä työkengistä.
     
    Muokattu: 2.11.2020
    kerkko, Hai, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    O
    Kumipohjakengät onnistuu normaalilla suutarin konekannalla, mutta jos on perinteiset ommellut nahkapohjat, niin alkaa tekijäjoukko harvenemaan. Boot Factorysta uudet ja siellä onnistuu niiden tekemille huoltokin. Mulla on about puoli tusinaa paria Boot Factoryn jalkineita käytössäni.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Etäisesti kengänpohjia sivuten, minulla on viisi vuotta vanhat renkaat joilla on ajettu noin 110tkm ja vielä menee kivasti. Kuvittelisin että pari vuotta ainakin jäljellä.
     
    kerkko ja RAL9005 tykkäävät tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulla renkaista alkaa repeämään paloja? Onko syy iässä?

    1.32 samantyylisiä jälkiä kuin tässä videossa.

    Paisto vuosi taitaa olla 2007.... asennettu joskus 2013. Pitäisköhän kohta vaihtaa uudet?
    Renkaissa pintaa joku 2.5 -3mm. Mikähän olisi yhtä kestävä! (Ajettu noin 10tkm eiks oo ihan hyvin)?
    Merkki taitaa olla Mabor Sport-Jet. (Jotain tekemistä Continentalin kanssa)
     
  15. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Peten suutari, just googlasin tän keskustelun tiimoilta.
    Oli ennen Konalassa, nyt just näköjään muuttanut Hertsigaan.
    Kandee käydä, osaava jäbä.
    Ei ollut maksettu mainos :)
     
  16. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Sorry. Pakko oli hieman lyhentää tarinaasi ja jätin loput arvailujen varaan mitä ne irto naiset tekivät pöydän alla :D:D:D:D:D:D
     
    karra tykkää tästä.
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olisi hauska tietää tuon CAT Caterpillar -kenkien markkinaidea. Sehän on aivan loistava.
    Maailman ikonisimman työkonefirman nimi, joka siirretään myymään jalkineita.

    No. Onhan niitä muitakin, kuten Marlboron vaatteet.
     
  18. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Noissa kengissä pohjat kestää 10 vuotta ja sit murenee pois. Omissa oli sama homma. Jotkut suutarit osaa vaihtaa kumipohjat tilalle
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vitun kenkäpenat saatana, nyt perustatte oman topikin tolle monofetissillenne! :poff:
     
    Väpsy tykkää tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mondeo pompottanut etupäätä jonkin aikaa, pahentunut pikkuhiljaa. Keula ylös ja renkasta pyörittämällä oikeasta etupyörästä löytyi vähän turvotusta ja teräslangan pätkiä. Laitettiin kesägummit alle ja perskeles tais olla kolmessa renkaassa samaa vaivaa. Hakkapeliitoilla ikää vasta viitisentoista vuotta. :oops:

    Mitenkähän noi teräslangat on tuosta ulos pukanneet, kumi on ehjä kyljistä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!