Renkaitten mitoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jenkkijuuso, 1.12.2002.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Keu,keu mitenkäs kun mittasin lehtijousen (ottaa ekana kiinni renkaaseen)ja lokarin sisäosan välin ja se on 24.5 cm niin eikö silloin pitäisi mahtua ainakin 240 kumit alle vai onko se renkaan todellinen leveys? Mitenkäs vanteen leveys, eli jos jarrurummusta lokariin on 6cm ja rummusta lehtijouseen 18.5 niin minkälainen vanne/ rengas konstruktio mahtuu autoon kun vanteen halkaisija pitäisi mielellään olla 14"???
     
  2. Stingray

    Stingray Gearhead

    Se 245 on renkaan kulutusosan leveys. Kokonaisleveys riippuu profiilista (korkeampi profiili=pullistuu enemmän) ja vanteesta (liian leveä tai kapea ja taas pullistuu). Jos sulla on vaan toi 24,5cm tilaa, ei sinne 225:ttä leveämpiä kannata änkeä, rengas liikkuu ainakin kovassa ajossa aika paljon myös sivusuunnassa. 7" vanne on varmaan just sopiva ja niitä löytyy hyvin 14" kokoina. Itselläni on 225/60:set 7" leveillä 14" vanteilla edessä ja hyvin istuu.
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Kun alat etsimään yli 205 leveitä 14", niin vertaa hintoja vastaavaan 15". Moni valmistaja on jo jättänyt leveät 13 ja 14" renkaat pois valikoimista kysynnän puutteen takia ja jäljelle jääneet pitää niistä kiskurihintoja. Itse hankin Rämpylään 2 kpl 225/70R 14" hintaan 1300 mk. 60-sarjalaiset oli miltei 2tmk ja valmistajia löytyi siihen hätään 2. Vielä vaikeampaa on tutulla, jolla on museoikäiset 10 tuumaa leveät 13". Ainoa jolta sai matalaprofiilirenkaita oli Pirelli ja samalla hinnalla saa varmaan 35" maasturiin.
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Öh, duoda. Taitaa kuitenkin olla niin, että noissa renkaissa se kokomerkintä on nimenomaan kokonaisleveyttä kuvaava nimellismitta suositus vanneleveydellä, eikä kulutuspinnan leveys. Näin ainakin kaikissa renkaissa mitä mulla on ollut, sliksejä lukuunottamatta. Katuslikseissäkin leveys on nimenomaan renkaan kokonaisleveys.
     
  6. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Eikös se ollut 235 levein joka sopii Darttiin, vaatii tietysti juuri oikean offsetin, kerran pyörittelin käsissä tuommoisia Mopessa olleita, en muista varmaksi mutta olisiko ollut 50 tai 60 profiililla, mutta aika litteän näköiset ne oli. Eikös se leveä rengas ota myös löysällä alustalla sinne ylös sisälokariinkin. (ainakin niin löysällä kuin minulla on (siis alustalla))
     
  7. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    No niinhän se kyllä taitaa ottaa mutta itselläni on ilma iskarit takana joten jonkin verran pystyy säätämään korkeutta(80´s rules) vaikka pääasiassa säätää vann jäykkyyttä, senpä takia olisi varmempi hommata 14" kun oli jo aikasemmin. Minkäs kokoset fillarit sulla on alla?
     
  8. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Ilmaiskarit ne on mullakin Custom malli kun on, mutta toinen putki on jostain syystä katkaistu takaa pois. tässähän ei ole kuin 195SR 14x6 vanteella joissa ofsetti on nolla, nyt aion laittaa uudet 205/70 samoille vanteille, ulkopuolelle tulee aika tiukaa mutta pitäisi sopia.
    Leveämpiä ei näillä tehoilla kannata laittaa kun sitten ei pysty polttamaan kumia :wink:
     
  9. 67

    67 1st gear

    kokemus on osoittanut,ettei leveys merkintä(esim 235),aina tarkoita kulutus pintaa.
    esim 245 60 15,yhdellä valmistajalla kulutuspinta 215-225 välillä,ja toisella tasan 245.että näin.
     
  10. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mulla on kokemus osoittanut, että kokomerkinnät on korkeintaan suuntaa antavia mittoja. Oldsissa oli ennen takana 275/60R15-gummit. hankin 255/60R15 ja kulutuspinnan leveys on jotakuinkin sama, mutta rengas on matalampi. Vertailin myös kerran kuplan 155R15-kumeja ja ne oli ihan erikokoiset. Toiset oli kaksi senttiä matalammat kuin toiset, vaikka merkintä renkaissa oli just jetsulleen sama.

    PS. Niissä oldsin 255/60R15-kumeissa on kulutuspinnan leveys ehkä jotain 22-23cm.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mopeman on oikeassa, renkaiden ilmoitettu leveys on kokonaisleveys vanteen suositusleveydellä ja vakioilmanpaineella.
    Triviaa: rengasmerkinnät on säädetty ECE:n normissa 30 (eurooppa) ja DOT:n normeissa USA:ssa. Pohjoismaissa STRO (Scandinavian Tire&Rim Organisation) on kehitellyt oman taulukkonsa rengas/vanneyhdistelmistä ym.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vakiopaineet my ass. ihme homma kun mittaan noita tallin nurkassa lojuavia nakkeja joiden kyljessä on 38X15.50"x15"merkit. Ja mitat on selvinpäinkin mitatessa, kulutuspinnan leveys 10.5" max leveys 10" vanteella ~13.00" halkaisija 35" ja silti istuu 15" vanteella. Mistähän noi "jenkki"mitat tulee vai onko niissä ameriikanlisää??
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No joo, käytäntö nyt on aivan eri asia. Amerikan lisää seon nimenomaan.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Esim. Stro-normi antaa aika väljät toleranssit renkaille: Luin joskus vuonna nolla 185/70 x 13 renkaiden testin jostain tuulilasista ja siinä todettiin, että ainoastaan Michelin oli edes lähellä oikeita mittoja, muut renkaat lähinnä 175/70 x 13.

    185 renkaan rungon leveys "kokonaisleveys vanteen suositusleveydellä ja vakioilmanpaineella" saa vaihdella 178-188 mm.

    Muinoin mittailin kahta Kleberia: 155 x 13 4,5 tuuman vanteella ja 175/70 x 13 5,5 tuuman vanteella. Tuloksena viiden millin ero kulutuspinnan leveydessä; 120 / 125 mm.

    Noi esimerkit on tietty tukankuivaajatason autoista lankarullilla varustettuna, mutta normien ja todellisuuden luonne-erot tulevat esille.

    Nostaahan se kuskin egoa, kun on isot numerot renkaan kyljessä. Mutta usein markkinointiosasto on keksinyt enemmän ominisuuksia kuin niitä onkaan.

    Tosin olen vanhuuttani ruvennut ajamaan niillä renkailla, jotka on rekisteriotteeseen merkitty. Meni taas juttu käyttöautopuolelle. Alan harrastelaitteissa on taas eri rengastarpeet.
     
  15. fb67

    fb67 1st gear

    Eli mites tämä nyt on, eli jos on vaikka 10' leveä vanne + 295 rengas niin miten tietää mihin väliin moisen voi tunkea. Kokeilemalle tietenkin mutta muuten?
     
  16. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Mietin samaa kun tuohon aikaisempaan kirjoitukseeni viitaten hankin uudet 205 renkaat 195 renkaiten tilalle, mutta kun mittailin niin tuo 205 tarkoittaakin kokonaisleveyttä ja kulutuspinta on n.145mm

    Vanhat renkaat on itseasissa samakokoiset, mutta kai se on tuo kokonaisleveys se joka sanelee sen vannekoon, esim. Pihassa lojuvat Saabin 185/65 renkaat on kokonaisleveydeltään kapeammat mutta renkaat on "kantikkaammat" jolloin kulutuspinta suhteessa leveämpi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2002-12-13 15:25 ]</font>
     
  17. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    No mahtuukohan tohon meikäläisen darttiin taakse 15" vanteet kun aikasemmat oli 14" niin tulis rengas hankinnat pikkasen halvemmaksi, EDELLEENKÄÄN en ole saanut tyhjentävää tietoa minkä kokosen rengas/vanne yhdistelmän pystyn alle änkemään ilman modifointia kyseisillä mitoilla?? joten jos joku osaa auttaa nii PLIIS!
     
  18. fisu

    fisu Gearhead

    voihan sinne laittaa vaikka 18" vanteet kunhan huolehtii siitä että renkaan ulkohalkaisija/leveys ei muutu liikaa alkuperäisestä.
    joka rengasputkasta löytyy kirja jossa on nuo normimitta taulukot, käy kysymäs :smile:
     

Kerro tästä muillekin!