Retroilua oikein olan takaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 12.1.2004.

  1. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    Hmm,riippuu mitä nyt tarkoitat retroilulla.Jos se tarkoittaa jonkun vanhan moottorin ottamista tuotantoon sellaisenaan,niin se ei onnistu.Päästöjen takia.
    Sen sijaan sillä 7.4 litraisella retroilu ei kyllä päästöihin kaadu,jos se vain on moderni,nykyosaamisella suunniteltu moottori.

    Päästöt ei määräydy suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen muuten,paitsi hiilidioksidin osalta.Sitä ei voida fossiilisia polttoaineita poltettaessa mitenkään puhdistaa,vaan sitä tulee ihan suorassa suhteessa poltetun polttoaineen määrään.Kattikaan ei siihen vaikuta yhtään mitään.

    Sen sijaan muihin päästöihin voidaan vaikuttaa paljonkin moottoritekniikalla.Ja jäljelle jääneiden myrkkyjen jälkihoito katilla.
    Katti ei siis tosiaankaan ole ainoa päästöjä vähentävä asia.Silloinhan pakokaasupäästöissä oltaisiin edelleen jossain samalla tasolla,kuin kolmitoimikatalysaattorin käyttöönoton aikoihin(milloin nyt olikaan,joskus 80-luvulla).
    Palotilan muotoilulla,seoksen säädöllä ja -annostelulla,sytystulpan sijoittelulla,kipinän kestoajan ja energian hallinnalla,muuttuvalla venttiilien ajoituksella jne.jne.jne.voidaan tehdä paljon päästöjen alentamiseksi.
    Siis vaikka poltettaisiin sama määrä polttoainetta.

    Niin ja siis jenkkilässä on tosiaan määrätty valmistajille keskiarvo siitä,paljonko niiden myymät autot saa keskimäärin kuluttaa polttoainetta.Ferrarin ja muiden ei siitä tarvitse välittää,sillä toisin kuin edellä väitin,se koskee vain 6 suurinta valmistajaa.
    Henkilöautoille on tiukemmat määräykset,kuin "Light Truckeille"(katumaasturit,tila-autot ja pick upit) ja sen takia siellä voidaan kulutusrajoituksista huolimatta myydä V10 Excursioneita ja Hummereita kauppakasseiksi.Käytännössä keskimääräinen autojen polttoaineenkulutus on nyt samalla tasolla,kuin 1980-luvun alussa -johtuen siitä että isot full-size sedanit on korvattu vielä isommilla katumaastureilla,jotka kuluttaa sen saman mitä ne entisajan full-sizeritikin -ellei enemmänkin.
    Toi CAFE normisto on niin monimutkainen sillisalaatti,että sieltä löytyy vaikka minkä bensasyöpön mentävä reikä,kunhan se ei ole ajoneuvoluokaltaan henkilöauto.
    Kaikenkaikkiaan vaikuttaa siltä,että koko CAFE-systeemi on tehty vain ohjaamaan kuluttajat henkilöautoista katumaastureihin ja muihin möhköihin...
    Henk.koht.näkemykseni mukaan perinteisen full-size sedanin katoaminen johtuu suurelta osin just tästä CAFE-systeemistä.Henkilöautojen täytyy kärvistellä "pisaralla pisimmälle" määrysten kanssa,joten kuluttaja ostaa sitten vielä isomman maasturin,johon on laitettu semmoinen kone että varmaan liikahtaa riittävästi -bensahan on halpaa ja maasturissa sitä saa polttaa.
     
  2. tapio

    tapio Gearhead

    Eipä ole tarvetta viritellä omaa C2:a, olen varsin tyytyväinen siihen nykyiselläänkin :wink:
     

Kerro tästä muillekin!