Richard Holdenerin rakentama moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 16.2.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lähes kaikki harrastajat varmaan ovat törmänneetkin otsikon toimittajan juttuihin.

    Mutta mistä löytyisi kyseisen harrastajan rakentama moottori?

    Rakenteluketju Facebookissa ehkäpä? (Itse en ole siellä joten hankala tarkistaa.)

    Jossain lehdessä tai alan opuksessa?

    Muitten kuin Richardin rakentamia moottoreita esimerkiksi hänen videoissaan tai alan lehdissä kyllä löytyy helposti.

    Voisi myös kuvitella, että moottorien rakentajat saisivat hyvää mainosta sillä, että heidän nimensä tulisi esiin.

    Tämä on nyt ehkä tällaista nillitystä, mutta moottorien rakentelussa olennaista lienee kuitenkin se joka on moottorin rakentanut. Ei ehkä niin se toimittaja. Vaikka jonkunhan sekin homma on tehtävä.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllähän se niissä videoissa itekkin motteja ruuvvaa. Kuinka paljon pitää tehdä ite että se on ite tehty motti? Missä raja menee?
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    2,2 turbomopari sillä ainakin on työnalla, David Vizard tekee kannen
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuvissa volvon motti. Mä valitsin ja maksoin osat, Laakkonen sen puntitti, Esko koneisti ja sit mä kasasin. Kenen tekemä motti? Ehkä chevroletin? Mun tekemä? On tää tarkkaa! Ainakin venakopat on mun tekemät!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    sbc350, impala-63, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aikoinaan taisi ajaa Hondalla Bonnevillen nopeuskisoja. Ainakin sen moottorin rakennuksesta puhuu We muodossa. Ja ahdetulla Mustangilla ajellu kans. Se on tosiaan, että mikä lasketaan itse tehdyksi, kuinka paljon siitä olisi tehtävä, että voi sanoa rakentajaksi.
    Kirjoittanut muutaman kirjan, lehtien artikkeleiden ja videoiden lisäksi.
    https://www.amazon.com/Richard-Holdener/e/B001JOW3C4?ref=dbs_a_mng_rwt_scns_share
     
    Zoidberg427 tykkää tästä.
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikös tuo silloin ole sinun tekemä.
    Jos osa valinnat on vääriä syyllinen löytyy peilistä.:poff:

     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Useinhan tuo Holdener viittaa Westech performancen eri kalustoihin tai hyllyssä olleisiin koneisiin, ja Kuvat dynohuoneesta on Westechiltä, eli varmaan Holdener valkkaa osat ja lähtökohdan ja Westechin pojat (tai vierailevat youtube-kuuluisuudet) pistää kalikan kasaan.

    Hyvä kysymys onkin että kenen rakentama kone? Kyseessä voi olla Bolt-on tavaroilla kuorrutettu valmis short block tai prepattu, koneistettu ja avarrettu stroker. Varmaan Suomen kielen termi "Koneen rakentaja" ei oikein tee tähän eroa.

    Mullakin Koneen speksit on mun iterointi motortrendin, Lunatin ja nettikeskustelun pohjalta, mutta kasaus ja preppaus vinkkeineen on peräisin Chevy-Senseiltä, toki minä itse varsinaisen lenkkiavaimen varressa. Ehkä voin sanoa rakentaneeni moottorin, mielestäni olen kuitenkin valinnut safkat seisovasta pöydästä ja syönyt ne.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei lie kauheesti väliä "kuka moottorin on tehnyt" kun harva niitä osia itse valmistaa ja koneistaa. Jujuhan on tiedossa. Kuka osaa valita oikeanlaiset osat. Moni ees mittaa itse mitään vaan luottaa jonkun muun työhön.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä yllä ehkä on jotain sellaista mitä olen hakemassa.

    Tälläkin palstalla on kokeneita virittäjiä jotka kasaavat moottoreita omaan kokemukseensa perustuen ja käyvät sitten vaikkapa Santalassa dynottamassa moottorit.

    Jotta suomi-holdener saa tehtyä jutun ja miksei vaikkapa videonkin aiheesta, pitää olla se raakavideomateriaali, dynolappu ja tiedot osista. Siitähän se sit koostuu.

    Tietysti toimittajan työhön sopii hyvin se, että vertaillaan erilaisia tai eri valmistajien osia. Samassa moottorissa eri nokkia, imusarjoja ja niin edelleen. Ja hyvä niin, minäkin luen niitä todella mielelläni.

    Sitten on esimerkiksi vaikkapa Tony Mamo, joka ei ole toimittaja vaan muistaakseni entinen AFR:n kansisuunnittelija/porttaaja, joka kertoilee ainakin kirjoitettuna tekstinä moottoriensa testauksia eri kombinaatiolla. Toki tässä ei vertailla muiden valmistamiin osiin, eli ei sillä lailla sijoitu toimittajan rooliin.

    LS-moottorien osalta kaikista eniten itseeni vaikuttanut Holdenerin tekemä juttu oli aikanaan "big bang theory", jossa 4.8-litraisesta vakoalakertaisestaLS-moottorista puskettiin reilusti yli tuhannen kaakkia kahdella turbolla. Alkuperäinen idea siitä miten moottoria pitäisi tätä varteen muokata tuli todellakin muualta kuin toimittajalta, kuten jutussa hienosti mainitaankin:

    https://www.motortrend.com/how-to/hrdp-1109-stock-gm-ls-engine-big-bang-theory/
     
    Pietsi tykkää tästä.
  10. Keränen

    Keränen Gearhead

  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Heh..
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  13. Hai

    Hai Double Gearhead

  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo paitti venevolvona 5,3 lässy maksaakin kolkytdonaa. Ei oo ihan perusjampalle toi valinta!
     
  15. NBM

    NBM 1st gear

    ...ohi topikin aiheen, mut tuossa on Volvon 5,3l V8 ajassa 4:31

     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, kaksi ihan eri konetta, vaikka molemmista löytyy 5.3 kokoiset mallit.
    Volvo Penta motin jutussa sanotaan:
    General Motors cranks out more than 4,500 of these Gen V aluminum engine blocks per day at its North American manufacturing plants, and although most end up in cars and trucks, Volvo Penta’s marine division gets its share and marinizes the blocks at its plant in Lexington, Tennessee.

    Eli ihan perus lässykkä.

    Volvo-Yamaha on paljon eksoottisempi otus.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Volvo vois vaihteeks koittaa ite tehä moottoreita. B20 takaisin!
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Nuo Yamahan auton moottorit ovat olleet aika susia. Kalliita sellaisia!
    Fordille tekivät V6 ja V8 koneita mutta lapselliset ratkaisut pilasivat ne heti alkuun. Kuten prässätyt nokkarattaat (!) jotka irtosivat nopeasti ja venttilit paukutti mäntiin...

    Volvo V8 on Fording vastaavasta saatu idea. En ole seurannut onko parempi mutta ei ainakaan jälleenmyyntihinta ole korkeampi, päin vastoin.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_SHO_V8_engine

    PS. Katselin Daytona 500 kisan ja hyttikameroista näkyi koneet kiersi 8400-up rpm tuntikaupalla - luotettavasti!
    Lyhyillä radoilla kuulemma 10 000rpm on arkipäivää.
    Nuo Yamahan koneet tehtiin etupäässä nuorisolle jotka tykkää kierroskoneista.
    Nykyisin puikkokoneet kiertää kadulla ja kisassa saman, ja enemmän. Jos yhä sallittaisiin rullanokat RPM olisi korkeampi :)

    Roush/Yates;
    900 horsepower and tons of revs from an old-school setup
    Yes, that's the average output for Roush FR9 Sprint Cup engines, as measured at the flywheel. Not too shabby for a 357ci V8 with old-school port fuel injection, huh? Plus, Roush says parasitic losses are surprisingly minimal, with about 850 of those 900 ponies reaching the rear wheels. Maximum torque is delivered at 7000 rpm, while peak power typically comes around 9000 rpm, though the engine is capable of revving considerably higher depending on the track.
    "At a place like Martinsville, you get much lower in the corners. You need more revs," explains Roush-Yates's sales boss Jeff Clark. "We were at 10,500 rpm at Martinsville [last year], and we were going to 11,000. It was a valvetrain chase."
    "Maximum torque is delivered at 7000 rpm, while peak power typically comes around 9000 rpm, though the engine is capable of revving considerably higher depending on the track."
     

Kerro tästä muillekin!