Ride Out - Jarno Saarinen tv-sarjaa kuvataan paraikaa Imatralla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja BRAKE DRUM, 26.7.2022.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Saattaisi sillä alkuperäisellä Saarisen 66 Plymouth Fury-farmarilla ollaparempi arvo nykyään, kuin sillä mattamustalla, chopatulla kittipallolla, joka sekin on kadonnut maisemista.
     
  2. Tuli vastaan Youtubessa tähän sopiva video:

     
  3. Ja toinenkin:

     
  4. Kuntelen tässä suorana Kulttuuriykköstä tästä sarjasta. Hyvää settiä. Suosittelen. Hetken päästä kuunneltavissa Areenassa:

    Moottoripyöräilijälegenda Jarno Saarinen ja 70-luvun värit

    Ensimmäinen ja ainoa suomalainen moottoripyöräilyn rata-ajon soololuokkien maailmanmestari Jarno Saarinen kuoli onnettomuudessa Italian Monzan radalla toukokuussa 1973 vain 27-vuotiaana. Ylellä parhaillaan esitettävä tositapahtumiin perustuva Jarno ja minä -draamasarja kertoo idoliksi nousseen urheilusankarin traagisesta kohtalosta ja samalla myös kahden nuoren, Jarnon ja Soilin rakkaustarinan. Jarnon vaimo Soili oli tärkeässä osassa Jarnon kisauralla ja Soili Karme on myös ollut tiiviisti mukana myös tv-sarjan taustalla.

    Draamasarja onnistuu tavoittamaan 1960-70 -lukujen taitteen tunnelman ja vie katsojansa kälyisiltä leirintäalueilta Grand prix -kisojen huumaan. Ilmapiiri sähköistyi ja suuri maailma oli hetken läsnä, kun “Continental Circus” ja kansainväliset kuljettajatähdet saapuivat vaikkapa Imatralle.Tupakkamainoksia, nahka-asuja, polttoaineen käryä, vauhtia, vaaroja ja nuorta uskoa kuolemattomuuteen.

    Miten kehuttu draama iskee sellaiseen tajuntaan, joka ei moottoriurheilusta juuri innostu? Miksi Jarno Saarisesta tuli legenda, jota muistetaan edelleen? Miten kansainvälinen sarja syntyi ja miten sen ajankuva toteutettiin? Millainen oli naisen paikka moottoriurheilun maailmassa?Jarno Saarisen puoliso Soili Karme kertoo Kulttuuriykkösessä todellisen elämän tapahtumista, tv-sarjan maailmaa avaa käsikirjoittaja Sami Keski-Vähälä ja aikakauden väreihin sukeltaa musiikkitoimittaja Pekka Laine. Toimittajana on Leena Peltokangas.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  5. HU:ssa on myös mielenkiintoinen juttu:

    Jarno Saarisen kanssa kisannut Martti Pesonen katsoi uuden tv-sarjan – "Ihan pään asennosta lähtien oli juuri kuten pitikin"

    Uusi Jarno ja minä -sarja herätti vanhoja muistoja Jarno Saarisen kanssa kilpaa ajaneessa Martti Pesosessa. Stunt-kuskeina sarjassa toimineille Aku Uusikarille ja Magnus Collinille sarjan teko loi uusia muistoja.


    [​IMG]
    Jarno Saarinen (oik.) huoltaa pyörää Belgian Spa-Francorchampsin radalla vuonna 1970 Martti Pesosen seuratessa sivusta. Kuvaa on käytetty Klaas Tjassensin kirjassa Jarno Saarinen - the Flying Finn. MARTTI PESOSEN ALBUMI
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  6. Tämä ketju lienee sopiva tälle:

    Kuka sytytti huussin Imatranajossa kesällä 1971? Näin aikalaiset muistelevat

    Palokunta sammutti varikolla roihuavaa huussia - Johnny Cecotto viilensi paloletkulla tunteiden roihua. Imatranajo oli erityisesti 70-luvulla kansanjuhla, jossa sattui ja tapahtui.

    Olisiko joku jopa tirauttanut onnenkyynelen? Ainakin helpotuksen tunne velloi hämmästyneiden silminnäkijöiden keskuudessa, vaikka kyseessä oli ilmeinen tuhopoltto.

    Puinen huussirakennus Imatran GP-varikolla paloi kesällä -71 uljaasti, kuin Jarno Saarisen seuraavana vuonna sinetöityvää maailmanmestaruutta ennakoiden. Huussin sytyttäjää ei tuntunut nähneen kukaan. Toisilla oli alibikin.

    ”Saniteettitilathan olivat Imatralla vuosikaudet suuri vitsi. Peseytymistiloja ei ollut ja tuo yksi alkeellinen puucee palveli koko varikkoa. Vieressä virrannut Vuoksikaan ei silloin ollut oikein uimakelpoinen”, huussipaloa paikan päällä todistanut ex-kuljettaja Pentti Korhonen kuvailee teon mahdollisia motiiveja.
     
  7. Puolittain offtopic, mutta teemaan sopiva uutinen HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa:

    Kilpailumatka huolen aihe Imatran ajoissa

    Imatra (HS)

    KANSAINVÄLISEN moottoriliiton (FIM) uusin määräys kilpailujen vähimmäispituudesta saattaa aiheuttaa ongelmia kolmen viikon päästä ajettavissa Imatran ajoissakin.

    FIM on määrännyt isojen alle 500 kuutioisten kilpailun vähimmäispituudeksi 200 kilometriä. Poikkeamaa hyväksytään vain 10 prosenttia.

    Imatran MM-kilpailujen kilpailukutsussa mainitaan 500 kuutioisten kilpailun pituudeksi vain 120,6 kilometriä.
    – –
    Imatran MM-ajoihin, jotka ajetaan heinäkuun 26.—28. päivinä Imatralla ovat lähes poikkeuksetta kaikki maailman parhaat TT-ajajat ilmoittautuneet. Ensimmäisinä tekivät sopimukset Yamaha-talli Giacomo Agostinin ja Teuvo Länsivuoren johdolla.


    [​IMG]
    Italialaissuosikki Giacomo Agostini on jo varmistanut osanottonsa Imatran MM-ajoihin. Kuva: Matti Virtanen / HS
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!