Ripeän katuauton omistaja; Miksi et aja kisoissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja vipottaja, 27.11.2009.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tuolla "virallisella puolella" on avattu keskustelua aiheesta kahden pääsarjan FHRA Street Cup ja West Coast Cup yhteistyöstä, ja mulle herä aatos, et mitä yhteistyötä oikeestaan tarvitaan kun ei kummassakaan oo kuskeja loputtomiin?

    Koskee varmaan muitakin, luulen, ettei enemmistöllä streettihemmoista ole "passia" tonne viralliselle puolelle, ni mun mielestä tän asian ihmettely kuuluu enemmän tänne ja siks kopypasteen sen julkeesti tähän.

    Kysymys oli siis FHRA:n ja WCC:n yhteistyöstä ja sen voi varmaan helposti laajentaa muitakin Kisajärjestäjiä koskevaksi. Tossa siis alla pohjaksi siellä käytyä keskustelua ja siiten mielellään tänne vastauksia siitä, että mikä noissa kisoissa potentiaalista kuljettajaa tökkii niin, ettei katso osallistumista vaivan arvoiseksi vaikka periaatteessa siihen olis tahtoa?
    Onks siellä nyt vääränlaisii autoja?
    Onks siellä vääränlaisii ihmisii?
    Onks osallistuminen liian kallista?
    Onks asiat liian vaikeita, lisenssin hankinta tai sääntövaatimukset?
    Eiks niist yksinkertasesti saa tietoo riittävän helposti?
    Pelottaako asenne?

    Kiva ois oikeesti saada jotain mihkä tarttua niin asioita vois edes kenties pyrkii kehittämään siihen suuntaan mikä lisäis kalustomäärää radalla.


    Jos jotain kommentoinutta keskustelun luvaton julkaisu vapailla markkinoilla loukkaa, niin ilmoutsta ja poistan sen.

    Mitähän on tämä yhteistyökeskustelu WCSC ja FHRA.n välillä?
    Mielestäni voisivat järjestää vaikka yhden yhteisen kisan samaan tyyliin kuin Vaasa street race aikoinaan.
    Ehdottaisinkin että Porin toinen kisa siirretään Alastaroon kesäkuussa ja WCSC kolme muuta kisaa ajetaan Kalajoella, Kauhajoella ja Porissa.
    _________________
    Ford Escort mk1 Street-B

    Takaisin alkuun



    luppe
    Lähetetty: 27.11.2009 17:20



    Satunnainen kävijä


    Liittynyt: 17.01.2003
    Viestejä: 352
    Paikkakunta: Espoo

    Haavehan on että jokune WCSC -kisa voisi olla myös FHRA street cup osakilpailuja, myös fyyran joku kisa vois olla WCSC osailpailu.
    Mutta ensiksi pitää löytää yhteiset sävelet eli mm. säännöt
    Säännöissähän suurimpana eroavaisuutena on tieliikenne katsastus vaatimus.
    Mielestäni yksi vaihtoehto voisi tähän ongelmaan olla se että olis FHRA street säännöt, jossa tulevana kautena on ehdolla max 2 ryhmää B ja yhdistetty C ja D. jotta WCSC vaatima katsastus pakko pysyis voimassa
    niin yksi ryhmä lisää eli Real Street eli katsastetut C ja D ryhmän katuautot.
    ET -bracket ryhmät Fyyran sääntöjen mukaan.

    Korviini on myös tullut tietoa että kuinkavahvalla pohjalla on WCSC sarjan järjestäminen tai eri kisojen järjestäminen, ymmärtääkseni ongelmia saattaa olla järjestely resusseissa, itse kuitenkin toivon että WCSC kisat saataisiin järjestettyä.

    Asista on nyt sitten avattu keskustelu ja kommentteja saa laittaa.

    - Luppe -

    Takaisin alkuun



    vipottaja
    Lähetetty: 27.11.2009 18:04



    Jätkä taitaa asua verkossa


    Liittynyt: 12.07.2006
    Viestejä: 9190


    Ens kautenahan tietysti kaikki on toisin, mutta viime kesänä esimerkiks D:n sijoitukset cupissa tuli voittajaa lukuunottamatta melko köykäisin perustein; Kakkonen osallistu kokonaista yhteen kilpailuun ja kolmonen kahteen hajoten ekassa ekan lajittelulähdön burniksessa ja tokassa pudoten ekalla kierroksella. En sillee tiedä onko ton asian kanssa syytä panikoida sen enempää, mutta trendi "lisenssiuudistuksen" jälkeen on ollut tuolla selkeen laskeva. Sitä kautta mä en hirveesti usko pelastaviin enkeleihin sillä yhteistyölläkään; se ei saamattomille ihmisille niitä lisenssejä postiluukusta tipauta sen enempää kun aiemminkaan. eli pitäis valitettavasti se satanen sijoittaa siihen kausilisenssiin ja suorittaa se lisenssi, sit olis aika vapautunut olo ja vois lähtee ajelee silloin kun huvittaa ja mihkä huvittaa. Pidän kyllä Lupen ajatuksesta, mut se ei tota lisenssirealiteettia poista.

    Takaisin alkuun



    Henski
    Lähetetty: 27.11.2009 20:19



    Vakiokävijä


    Liittynyt: 22.07.2004
    Viestejä: 816
    Paikkakunta: Espoo

    Pari tapahtumaa, esim.V8-GTI ja WCSC:n Kauhajoki (seudulla muutenkin viriiliä testipäivätoimintaa), joissa mahdollisuus suorittaa ILMAISEKSI Street/SET/PET oikeuttava lisenssitutkinto. Tiedän, vaatii kertaluontoisen henkilökuntapanostuksen, mutta antais ainakin mahdollisuuden kaikille haluaville tulla sitten haluamiinsa kisoihin ajelemaan seuraavien 5 vuoden aikana. Jokainen lisäkilpailija olisi kuitenkin kilpailuihin osallistuessaan lisärahaa järjestäjän kirstuun.

    Takaisin alkuun
     
  2. Soikhiopiä

    Soikhiopiä 1st gear

    helvetin hyvä kysymys
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nii, ja jos ei viitti julkisesti asioita puida niin voi laittaa myös mulle tai luokkien edustajalle privaattiviestiä (D= nimimerkki DS325, C=? vai onks noi nyt yhdistetty ja kuka on edustaja, sekä teitty myös B:n edustaja, kuka hän on FHRA?)
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,hyvä on kysymys!

    Mut jos nuo sarjat vielä yhdistetään jollain tapaa tippuu pois kuskeja jotka ennen ajoivat westin kisoja,näin se vaan on :wink:
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se ehkä riippuu myös siitä miten se yhdistäminen tapahtuu. Vai onks se periaatekysymys?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Toki riippuu yhdistämistavasta!

    Ei ole missään tapauksessa periaatekysymys,parina kesänä on ollut jo tarkoitus tulla pilaamaan Kalajoen kisoja mut sattuneista syistä ne on jääneet väliin...
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Kyläkisoissa on aina ollu pointtina se että rima on mahdollisimman alhaalla lähtemään viivalle. Niin kustannusten kuin myös auton suhteen. Katsastusvaatimus on toisaalta vaikuttanut siihen mielikuvaan että ihan perus katurassilla täytyy olla jotain mahdollisuuksia, periaatteessa. WCC:ssä on aina nähty paljon kisailijoita jotka tulevat ajamalla paikalle, ja poistuvat myös ajamalla. Toisin sanoen samaa kalustoa jota näkee "isojen" kisojen parkkiksilla. Toki muutamat kunkut ovat kukkoilleet trailereillaan jopa palkitopalleille asti..
    :wink:
    Isoissa kisoissa se amatööri-spiritti tahtoo pakkaantua enemmän katsomon puolelle..?

    Juu kyllä minunkin mielestäni nyt makaa ihan liian paljon käyttökelpoista kalustoa tallien perukolilla. Onko lama yksi syy? Vai onko harrastuksessa muuten vaan jonkinlainen taantuma joka ajaa samaan aikaan monet kisaajat vain sinne katsomoon? Syitä ja sattumia voi olla monia. Nyt olis kuitenkin kenties aika jättää kepit nurkkaan ja tarjota enemmän porkkanaa. Mitä se olisi? Lievempiä sääntöjä? Parempia palkintoja? (jokkiskisojen tapaan esim hirsihuvilaa tms), Edullisempia osallistumismaksuja?
    Miettikää millä rima saatais alemmaksi! :wink:
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Asiaa kirjoitit Rinnewood!

    Paremmat palkinnot kyllä ois hyvä asia,mut ne ei tule ilman että autoja saadaan lisää ja näin rahavirtaa järjestäjän kassaan ja sitä vastaan kisaamismaksuja vois jopa pikkasen nostaakin...

    Kyllähän lama on yksi syy miksei kisaamaan lähdetä,meilläkin viime kausi tuli maksamaan noiden neljän kisan osalta liki tonnin naftoineen,vetoauton&trailerin vuokrineen(Kiitos sinne minne se kuuluu!) osallistumismaksuineen ai niin ja veihän se Malibu jonkin verran bensaakin!
    Siihen päälle tietysti vielä auton kulut mitä se kisojen välillä imi!

    Ja tuo tonni ei riitä tuolla sm-puolella kuin osallistumismaksuihin ja kisa-auton bensaan ja siihen vielä kiertäminen päälle ja monipäiväsissä kisoissa tulee aina lisäkuluja...
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei se nykysellään riitä siellä edes niihin :poff:

    Mut tosiaan toi kustannuskysymys on varmasti yks merkittävä juttu mikä hankaloittaa noiden kahden sarjan yhdistymistä ja toisaalta, FHRA:n sarjassa on nyt viime vuodet kuitenkin ollu kohtuu kivasti osallistujia ja pääsääntöisesti päästy joka kisassa ajamaan vähintään 16 kaavioita, etenkin kun C ja D on olleet yhtenä samana perheenä.

    Ja mitä ens kaudesta on huhuja niin siellä homma ei näyttäs laimenevan vaan nyt siellä tulevien pikku sääntömuutosten myötä odotettavissa on ehkä jopa yhä pikkusta kasvua toisin kun käsittääkseni viime vuosina on ollut tuolla West Coastin puolella.

    Eli tossa mielessä noi kaks erillistä sarjaa puoltas olemassaoloaan nykysellään kun Westiin olis sit mahdollista osallistua kuitenkin jonkin verran pienemmillä kuluilla ja nyt siellä pitäiskin vaan aktiivimpien kilpailijoiden tehdä samaa lobbausta mitä jokunen vuosi vanhat aktiivikilpailijat teki FHRA:n Streetin puolella :wink:
    Houkutteli mokomat meidätkin mukaan ajamaan ja sillä tiellä ollaan yhä :poff:

    Eli kisajärjestäjän lisäks siellä Westissäkin nykyset kilpailijat vaan kovasti houkuttelemaan uusia katujen sankareita Esson baareista mukaan ajamaan rummuttamalla tota ajamisen ihanuutta kaikissa paikallisissa tapahtumissa (cruisingit, kerhoillat jne.) niin sieltä se viesti varmasti parhaiten menis perille.

    Ja tosiaan, tolleen houkutellen kaverit sai meidätkin aikoinaan mukaan aktiivisempaan kilpailemiseenkin Streetissä ja pitkään ajettiin kisoissa mukana vaan jahdaten omia ennätyksiä jonkunmoisten sijoitusten tullessa siinä sivussa jos oli tullakseen ja sillä periaatteellahan me siellä seikkaillaan oikeestaan edelleenkin mukana ja voin sanoa että päivääkään ei oo sitä mukaan lähtöä kaduttu.
    Ei edes sillon kun ollaan pari viikkoa syöty lähinnä kaurapuuroa jotta on saatu maksettua jotain autoon hommattuja ameriikan herkkuosia :rotfl:
     
  10. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ei tää nyt välttämättä ees kuulu tähän, mutta viime kesänä sekä hyvinkäällä, että kiikalassa sai kuulla saman laulun, että luokat on täynnä ei tänne mahu, katsomon puolella on tilaa. Vitut mihinkään katsomoon jääty, takasin kotiin vaan ja pää täyteen.
     
  11. studio57

    studio57 Gearhead

    niin... ehkä syy osallistujien vähyyteen kisoissa vois olla nämä harjoituspäivät joissa tunnelma on leppoinen ja vaivaisella 20eurolla saa ajaa niin paljon kun ehtii. Kisailla kavereita vastaan. Noissahan osallistujien määrät ovat huikeita. Jotenkin kun niitä osaisi joku yhdistellä, katuryhmät ovat tärkeitä koska sieltä melkein kaikki isot pojat ovat aloitelleet elleivät sitte ole muuten jo voitelleet maailman mestaruuksia muissa lajeissa.
     
  12. Teukku

    Teukku 3rd gear

     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    Kyllä suurin syy on varmaan tuo osallistumismaksun kalleus tavalliselle harrastajalle kun testipäivillä saa ajella 20e kokoillan.
    tietty lisenssin ajaminenkin ja ajoneuvoa koskevat säännökset vaikuttavat hiukan.. noissa harjoituspäivissähän noita ei ole, ainakaan samassa suhteessa.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä oon monien kanssa samaa mieltä. Osallistumismaksut ja lisenssin saamisen "pelottavuus ja vaikeus" lienevät suurin syy jäädä FHRAn kisoista pois. Tosin moni on myös valittanut koneenkokojen pienuutta FHRAn säännöissä mutta nythän sekin epäkohta on korjattu

    Kaikki vaan mukaan. Ei tuolla kenellekään naurata ja naapuria autetaan aina kun joku sitä pyytää. Osanotto kuitenkin tonne kaksipäiväisiin FHRAn kisoihin on palkitsevaa kun pääsee sitten iltaisin ja tauoilla tutustumaan muihin kuskeihin ja teameihin. Varikolla sitten oppii ja omaksuu kaikenlaista mikä tulee auttamaan omissa onnistumisissa jatkossa muokaten mahdollisuuden pärjätä myöhemmin. Katsokaa vaikka BBChevyn teamia. Ne on ollu mukana 3 kesää ja jo nyt syksyllä Teami pokkasi REE ryhmän ykköspytyn. Yhteistyötä heidän kanssaan on tullut tehtyä ja neuvot ovat menneet näköjään perille. Eikä asian hienoutta vähennä yhtään se seikka, että Teamin kuljettaja on hyvin nuori 8)

    Kaikki vaan mukaan, ujostelu ja ennalta pelkääminen on turhaa :soosoo:
     
  15. dd64

    dd64 Gearhead

    Mä olen haaveillu osallistumisesta "oikeisiin" kisoihin jostain 90-luvun puolivälistä asti. suurin syy mikä sen estää on RAHA. Tai sen puute. Sitä mukaa kaluston vajavaisuus. Ei ole kovin mielekästä asettua viivalle 12 sekan autolla jotain 9sek autoa vastaan. Mukana oltais kuitenkin omaksi huviksi ja jahdattais niitä omia enkkoja. Niinkuin tähänkin asti kyläkisoissa, missä se on Paljon halvempaa. Ja mun mielestä vähäisin asia ei ole se, että ajetaan oikeasti Suomen Mestaruuksista. Jotenkin tuntuu halventavalta ajella siellä , kun sinne ei "oikeasti" kuuluisi. Ja sekin että tohon tarttis jonninmoista "tiimiä" ja se vaatii sitten sitoutumista kaikilta. Ja kun mä tätä harrastan yksin... Mut haave elää ja kyllä mä P#####e vielä joku päivä sinne ilmaannun jalkoihin pyörimään. ainakin kerran. Mites muuten low budjet teamit hoitaa noi yöpymiset.?
     
  16. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ei se mitään halventavaa ole. Kaikki halukkaat kuuluu kisoihin. Jokainen meistä on ollut kisoissa joskus sen ekan kerran.
    Yks kaveri riittää mukaan ihan komeesti. Ja yöpymisessä on kaikkea teltan ja hotellin väliltä.

    Nii... ja ihan tavallista porukkaa ns. drag ryhmien heputkin on. Neuvoja saa kun vaan kysyy...

    -arska-
    SC 285
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mekin aloitettiin käymään tuolla FHRA:n kisoissa niukasti 12 sekunnin puolelle päässeellä autolla ja viime kesänä oltiin pikkuhiljaa kiivetty sieltä tonne sun toiselle esittämälle eli 9 sekunnin tasolle :wink:

    Ja eka kesänä me hoidettiin yöpymiset tyylikkäästi nukkumalla samalla kilpurin ja trailerin veturina toimineen pakettiauton kontissa, sittemmin ollaan vähitellen kehitelty totakin puolta ja hommattu kuljetukseen ja yöpymiseen vanha bussi.

    Eli hiljalleen hyvä tulee, ei siellä heti tarvikaan olla voittajakalustoa tai huippu motorhomeja kunhan pääsee mukaan touhuun ja nimenomaan ainakin aluks siellä on hyvä keskittyäkin vaan omiin tekemisiin ja ennätyksiin ja ikäänkuin kaikin tavoin hommien oppimiseen.

    Tarkoitan tolla omiin tekemisiin keskittymisellä siis sitä että ottaa aina päätavoitteekseen joka kisassa pikemminkin omien juttujen parantamisen kuin kisan voittamisen mut toki samalla sit tutustuu porukkaan ja kyselee siellä kaikkia vaikka kuinka hölmön tuntusia kysymyksiä eli kuten DS 325 tuolla mainitsikin niin parhaiten apua ja neuvoja tollasen ripeän street raaserin tekemiseen saakin tuolta kisavarikoilta kokeneemmilta harrastajilta :D
    Ja on siellä ns. kärjen takanakin aina omaa kivaa kisaa, meilläkin on parinkin tiimin kanssa ollu nää pari vuotta tiukkaa mut ei tiukkapiposta vääntöä kun vähän vuoronperään jompi kumpi on tuolla kisoissa parantanu ennätystään tai siinä kisassa parasta aikaansa aina toisen edelle :rotfl:
     
  18. supo

    supo Double Gearhead

    Nykyisin löytyy kaikille ajettava luokka eli ei kun mukaan.Nuista maksuista sen verran että taitaa osalle mennä normi viikonloppuna taksi että muihin viihdykkeihin että jos kymmenkunta reissua pois on helposti esim.Sportman/Pro Et/B,D street koko kauden kisakohtaiset maksut että lisenssi ja muut maksut kuitattu!!Ja lisää säästöä tulee kun liikkuu varikolla josta saa hyviä neuvoja sekä joskus hienoja ja halpoja hankintoja.Terv:Spet 1937 Ps.tuo kausimaksut oli viime vuonna 500 sarja,90 lisenssi ja 40 jäsenmaksu ja näillä pääsi vetämään koko kauden
     
  19. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Tuota mietin, että jos "FHRA:n" Streetit ja PET/SET (+ SB mopot?) osallistuisivat johonkin / joihinkin WCSC:n kisoihin, niin miten nuo kaikki pystytään vetämään yhdessä päivässä?
    Tuleeko ilmoittautumisista "Ruotsinmallisia", jossa rajataan osallistujat ilmoittautumisjärjestyksessä?
    Vai otetaanko mukaan lajitteluihin kaikki halukkaat ja pudotuksiin pääsee 16 parasta? Tuo 16 kaavio taitaa kuitenkin olla aika maksimi yksipäiväisissä kisoissa, kun lajitellakkin pitää, ja luokkia olisi 5 - 7?
    Ainakin viimevuoden Porin finaalikisassa (muista WCSC-kisoista ei ole kokemuksia) Street Bracketissa ei kaikki mahtuneet kaavioon, ja silti loppua kohti meinas tulla kiire, että finaalit saatiin ajettua. (Tosin sade / sateen uhka haittasi myös)
    Jos(!?) kisaan ilmoittautuu sen 10 - 20 normisti Street Brackettia ajavaa, ja 10 "FHRA:n" ET kuskia, niin jollain lailla tuota pitää rajoittaa. Ja jos tuo rajoittaminen / maksujen nousu vähentää osallistumista, niin silloin kyllä mennään metsään koko ajatuksen kanssa. Koska silloinhan koko harrastajamäärä vähenee, vaikka jossain kisassa osallistujamäärä näyttäisikin nousevan.
    Jos vaikka koko sarjan ajavat lisääntyisikin 2 -3 kuskilla, mutta WCSCtä ajavia jäisi pois 5-10 kuskia, niin pitkällä tähtäimellä tuo ei ole hyvä?
     
  20. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Mulla on periaatteessa pienillä muutoksilla kisakelpoinen laite sekä auto- että pyöräpuolelle.
    Syy miksi viralliset kisat ei kiinnosta itseäni, on se ettei vaan huvita uhrata montaa päivää siihen varikolla oleilemiseen.
    Kynnys osallistua yksipäiväisiin kyläkisoihin on huomattavasti pienempi ainakin omalla kohdallani, ja niitä tuleekin kierrettyä sen mukaan kun kalusto on kunnossa.
    Tietysti AA:ssa käynti voisi auttaa tohonkin vaivaan, ettei tarvitsisi olla niin jurrissa joka lauantai-ilta että sunnuntaina ajaminen on mahdotonta. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!