1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Ristinivel jumissa

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Turnn, 3.7.2018.

  1. Turnn

    Turnn 3rd gear

    Tarkoitus vaihtaa kardaanin ristinivel (sokat sisäpuolella).Irti lähti ruuvipenkissä jatkovarren kans hankalasti,mutta kuitenkin.Uus meni melkeen perille,kunnes jämähti.Katoin että toinen kardaanin lenkki vääntynyt vähän (n.1mm yläpäästä),eli se ahistaa? Ideoita?
     
  2. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Olisko kuitennii 1 neula kääntynyt pohjalle, eli auki ja uusiks.
     
    Sierra ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. Turnn

    Turnn 3rd gear

    Kun sais em. työkaluilla irti. Lämpöä reilusti ja sulamattomat tiivisteet vanhoista kupeista?
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Irrotukseen ei kannata käyttää ruuvipenkkiä, sillä saa korvakkeet vinoksi.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Jos ne on just lyöty niin eiköhän ne irtoa ilman lämpöäkin? Itse usein koputellut ihan vaan hylsyillä, iso hylsy toiseen päähän, eli siihen mikä on vituillaan, ja toiseen päähän pieni, laakeria just vähä pienempi ja koputtelee sen laakerin sinne isoon hylsyyn.... saa silläkin tietty paikkoja rikki, jos selän takaa lyö.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Varsin monissa kardaaneissa mitoitus on sellanen, et ristikon purkaminen murjomatta on äärimmäisen hankalaa. Silläpä se olis hyvä saada kerralla oikein nippuun. Ja varuilta vaikka pari kertaa etukäteen mittailee sopivuuden joka suuntaan ja varmistaa, et on oikeenlaiset lukkorenkaat.
     
    KajS tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Napaus kuulavasaralla lenkin juureen ;)
     
    KajS tykkää tästä.
  8. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Ja mikäli et, niin jatkossa 1 kuppi kerrallaan. Ylettää asettaa kupin oikein siihen. Tiedä teitkö, mutta nähnyt kun penkissä painettu molempia sisään, ja yritetty kohdistaa samalla ristikkoa.
     
  9. Seejii

    Seejii 1st gear

    Sopivankokoiset lestit tai painimet, hylsyjä, putken pätkää käyttöön.
    Laittelee yhden kupin kerrallaan ristikolle ja työntelee ristikkoa kuppeineen haarukan läpi toiselle puolelle lähemmäs seuraavaksi asennettavaa kuppia.
    Ja riittävästi pakkaa vaseliinia kuppeihin pitämään neuloja paikallaan. se mitä ristiniveleen on valmistaja laittanut ei ole riittävä määrä. Ylimääräiset rasvat tulevat sieltä tiivisteen välistä kyllä pois. Jännitykset saa tosiaan pois, ristikon liikkumaan vapaasti kun napauttaa lenkkiä vasaralla. Välykset siirtyvät oikeille paikoille.

    Olen joskus koonnut puristimen puutteessa myös lyömällä. Se onnistuu, mutta siinä on riskinsä ja moskalla pitää olla painoa! Vähintään puolikiloinen jotta saa niin kovan lyönnin että kuppi menee kerralla perille. Suosittelen prässiä tai ruuvipenkkiä.

    Puhtaus on tärkeää. Lukkorenkaiden kohta, seekerirenkaanura ulkopuolisilla lukkorenkailla kannattaa puhdistaa ruosteesta kuten ristinivelen poraus muutenkin.
    Pinnat voi öljytä. Helpottuu edelleen asennus.
     
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Niin, ja jos lenkki on vinossa, kiinni ruustukkiin ja veto, mutta varovainen pitää olla, jos menee yli, on nivelen toiminta takkuista.
     
  11. Turnn

    Turnn 3rd gear

    Taisi onnistua.kiitos vinkeistä!
     
    caprice305 ja hantta tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!