Ristinivelten vaihto/vanhojen irrotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lode, 8.5.2012.

  1. lode

    lode 1st gear

    Mitenkä on muut irrotelleet noita ristiniveliä?
    Ei tunnu lähtevän väkisinkään irti. Sinisellä liekillä sulatettu "tapitkin" irti mutta ei, ei lähde niin ei.
    Rälläkällä pistin ristikonkin poikki mutta noita "päitä" ei saa niin mitenkään irti.

    Kenelläkään hyviä ideoita? :(

    Kyseessä siis G20 vani, 2-osaisella kardaanilla.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sokat pois ja prässillä painaa sen vähän matkaa läpi, kuppi pois ja prässäys toiseen suuntaan.
     
  3. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Joo ja jos ei ole prässiä niin ruuvipenkki on ainakin ittellä riittänyt kyseiseen hommaan.
     
  4. idiot

    idiot Gearhead

    mitä niitä vanhoja säästelemmää? rälläkällä vaan ja sitten naputtelloo kupit pois :wink:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos ne ristikot on orkkikset niin sokkia ei ole missään.
    Lämpöä lenkkeihin ja sitten kun nailonit on lentäny pihalle niin "kupit" lähtee pelkällä moskalla.
     
  6. lode

    lode 1st gear

    Joo on orkkikset, ei ole sokkia vaan nuo nailon viritykset, ei varmaan tarpeeksi sulateltu koska kupit istuu älyttömän tiukassa, ja prässiä ei ole ruuvipenkillä on koitettu.

    Huomenna sulattelemaan kunnolla kaikki jämätkin pois että saa kupit pois ja uudet nivelet tilalle :x
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jossei sulatellessa räjähdä vaseliinit laakerikupeissa kertaakaan, niin ei oo lämmitelty tarpeeks! :poff: suosittelen siis suojamaskia tohon grillailuhommaan. Napsahtaa vielä silmille muuten jotain.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noita tarvii puristaa suoraan irrotettaessa, jos painaa vinoon niin ei lähde vaan haarukka taipuu tai ainakin joustaa. Ja se ristikon poikkirälläköinti vaikeuttaa sitä suorassa pysymistä.
    Aina olen saanut irrotettua nailonlukitukset ilman polttamista, joskin prässi on käytössä, sellainen bilteman harrastelijamalli.
     
  9. hanekki

    hanekki 3rd gear

    No täytyy sen verran sanoa nailonlukituksesta,että on ja pysyy jos et lämmitä ensin niitä kunnolla pois.Ei lähtenyt prässilläkään vaikka tämmöinen 120kg ukko roikkui 20t pullotunkinvarressa ja vielä "nytkytellen"
     
  10. jifx

    jifx 1st gear

    varmaan taas aika tapauskohtasta mut sen ainoon kerran ku oon tommosta nailonilukitteista niveltä irrotellu ni lähti ilman liekittelyä. tosin tuli pikku hiki
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun mielestä se tarvii niinpaljon voimaa jossei lämmitä, että vaurio riski on olemassa. Lämmittämällä lähtee paljon helpommin ja hallitummin. Toki lämmittämälläkin saa paikata rikki jos lähtee jollain polttoleikkauspillillä lämmittämään. Ite lämmitin sellasella halpis kaasutoholla niin että ne nylonit pursuaa ulos.
     
  12. lode

    lode 1st gear

    Nonii lähteehän nuo irti kun rauhassa malttoi lämmitellä ja vähän vasaraa ja muita työkaluja näytti.

    Tuo taaimmainen ristinivel oli siis täysin jumissa, ihme ettei mitään muuta hajonnut. Vasaralla voimalla lyömällä sai taivuteltua :eek:
    Tästä johtuen oli kardaanin ja perän välisen tiivisteen syönyt melkein kokonaan loppuun jonka takia alkoi tiputtaa reilusti öljyä, miten tuo tiiviste on tarkoitus lähteä irti?
    Jostain luin että pitäisi vaihtaa sisäkautta mutta en kyllä usko :rotfl: Lähteekö tuo ihan normaalisti ulkokautta? Ei viitsi rikkoa vielä kun tarvii öljyt pitää vielä sisällä vaikka vuotaakin :)
     
  13. Qjet

    Qjet 1st gear

    Tässä vielä yksi ei-niin-helppoa-kokemus : Tapit poikki , lämmittelyä riittävästi ja prässillä kupit irti. Muutaman kerran ehti käydä mielessä, miksi tuota ei ole voinut normisokilla valmistaa ? Eri vastauksia tuli sama määrä. Suurin osa ikärajattomalle sivustolle kelpaamattomia.
     

Kerro tästä muillekin!