Risto Poutiainen palaa radalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja winman2007, 30.6.2008.

  1. uncle-jimbo

    uncle-jimbo 1st gear

    Heitänpä sanasen viikonvaihteeksi minäkin vaikka linjana on pidetty että spekulaatiot ei kuulu teknisen ryhmän toimenkuvaan. Seuraava onkin kirjoitettu yksityishenkilönä, yhteyteni lajiin on ilmoitettu vain viitteenä.

    Tilastonikkareille hieman pohjaa: viime ja tämän kauden aikana ajamalla ajetuista 6 pudotuslähdöstä olemme Jannen tai Jarin ohjastamana voittaneet 4. Ja tosiaan, autohan kuuluu tähän parjaamanne Runen "vuokraruoskien" kastiin. Kaiken mm. Harri Hortoon kohdistuvan loanheiton ja paskanjauhannan seassa esim. viime vuoden Jannen Mantorpin diskaus, bönärin jälkeen, joka ei perustunut yhtään mihinkään sääntöpykälään ei juurikaan ole herättänyt tämän palstan pykälänikkareissa keskustelua. Pääasia tuntuu olevan, että löytyy jotain moitittavaa itse tiimeistä tai kalustosta. On hienoa, että vaatimaton uhrimme Pyhän Kiihtyvyyden Äidin alttarilla herättää keskustelua ja intohimoja, mutta kai täällä joskus voisi puhua rakentavampaan sävyyn, siitä olisi varmasti kaikille enemmän iloa, ainakin niille jotka ovat aidosti kiinnostuneita TF:sta. Kritiikki kuuluu kehitykseen, mutta tälle joojoo-osastolle voisi laittaa pakan hamekangasta ja mukaan vaikka meidän äidiltä kaavat niin saadaan pojille nätit mekot ensi kesäksi. Helmaan vaikka pyykkipojat jos käytte kisoissa nitrovarikolla niin ei lämminkäytössä nouse helmat korviin.

    Voisiko joku siis kertoa mikä tekee vuokra-auton, tai sillä kilpailemisen huonommaksi tai vähempiarvoiseksi kuin omalla autolla kilpailemisen? Minä olen puuhastellut mekatsuna 20+ vuotta ja suurimman osaa ajasta auton on omistanut joku muu kuin kuljettaja. Talousasiat eivät kuulu minulle enkä ole niistä edes kiinnostunut, varikkotyöskentelyyn niillä ei ole mitään vaikutusta, mutta ilmeisesti nyt on liikkeellä mitä ihmeellisimpiä ennakkoluuloja auton omistajan vaikutuksesta auton suorituskykyyn tai tiimin toimintaan. Kuitenkin erot autojen tekniikassa ovat paria poikkeusta lukuunottamatta hyvin pieniä, tärkeintä on löytää neljän kvallirundin aikana oikea setuppi autoon, päästä kaavioon (mikä on todella helpommin sanottu kuin tehty,erittäin hienoa että nyt on niin paljon TF autoja) ja yrittää sunnuntaita pitää auton suorituskyky sillä tasolla että lamppu palaa meidän puolella rataa. Tämän tiimi hoitaa itse, tuloksesta tai tappiosta vastaamme me. Sinä arvoisa arvostelija joka väheksyt tätä toimintaa väheksyt siis suoraan minun ja minun tiimikavereideni työtä enkä näe että sinulla olisi siihen pohjia pelkän auton omistajapohjan kautta. Muu kritiikki ja spekulointi on tervetullutta eikä siitä pahastuta.

    Siunatuksi lopuksi vettä myllyyn, tiedättekö muuten kuka omistaa vaikkapa Andyn ohjastaman dragsterin? Eipä ole sekään ruoska Andyn oma...mitenkäs nyt suu pannaan?

    Marko Huttunen
    Clutch
    Mad Bomber Racing
     
  2. jappe_II

    jappe_II 1st gear

    Hyvä Marko.

    Olen itsekin tässä lueskellut näitä kommentteja noin yleisestikin tällä palstalla, ja suurin osa niistä on jotain juupas-eipäs kiistelyä (vähän niinkuin meidän 5 ja 14 v tytöt keskenään: mun lelu on parempoi kuin sun lelu, toinen tosissaan ja toinen kiusatakseen pienempää).

    Kuinka moni ajaa Euroopan pro-luokissa ihan oikeasti omalla autollaan, jenkeistä puhumattakaan? Tämä on ollut näin jo aika kauan: ainakin jo silloin kun haimme TAFC:n Ruotsista, kauppaa oli tehty kuljettajan kanssa pitkään ja kun menimme hakemaan autoa, niin kauppakirjaan pisti nimensä ja rahat vei mukanaan joku aivan tuntematon göran, jota ei sitten enää koskaan näkynyt missään. Auton entinen KULJETTAJA ja crewchief kuitenkin tulivat meitä opastamaan lisenssiajossa ja eka kisoissa ja muutenkin heiltä saatiin paljon apua. Mutta kuka omisti auton ennen myyntiä, on minulle edelleen arvoitus. Ostajatkin ostivat auton firman lukuun (vaikka nyt sattuivatkn omistamaan firman).

    Eiköhän se ole tiimi joka auton säätää ja sillä kilpailee, ketä kuttua kiinnostaa se kuka auton omistaa? Paitsi kateellisia, jotka tuskin koskaan pääsevät ajamaan tai edes mukaan tiimiin, jotka ajavat isoissa luokissa kilpaa (tarkoita esim. Eurooppalaisia pro-luokkia, jenkeistä puhumattakaan).

    Toiseksi hymyilyttää tuo kotkatiimin väheksyntä ja paskan niskaan kaato, sekin on suurimmaksi osaksi vain kateellisten asianosattomien spekulaatioita. Harri on aina hortoillut omia teitään ja hyvää jälkeä on syntynyt, ei voi kun onnitella (aikoinaan ajettiin Harria vastaan EG:ssä, on siitä pikkuisen heppu edennyt ja saanut kateellisten panettelua osakseen). Kun ajetaan kilpaa niin kaikki ne keinot on sallittuja, mitkä ei ole kielletty. Näin on ollut aina ja tulee aina olemaan, se voittaa joka osaa parhaiten käyttää sääntöjä hyväkseen. Tämä täältä tällä erää.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kuka nyt tosiaan noiden autojen omistussuhteista ylipäätäänkään selvää ottaa, edes sportsman ryhmissä. Mut yks aika oleellinen ero tollasella "omalla" ajelussa on puhtaaseen vuokrapeliin verrattuna; jos on kolme autoo vuokrattavana ja seitsemän vuokraajaa, niin se ajaminen on enempi omissa käsissä kun vuokravehkeillä. Ja en tiedä, mutta luulisin, että myös "taiteelliset vapaudet" voi olla suurempia. Ailti, en usko ketään kismittävän vaikka kauden vikoissa kisoissa tulis voitot suomalaisille vaikka sitten vuokrakalustolla.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei tod. Ja Eiköhän vähintään puolella se kalusto ole pankin omistuksessa...
     
  5. hejo

    hejo 1st gear

    Eikös se ole sama millä ajetaan,pääasia että ajetaan,oli auto kenen omistuksessa tahansa.Pitäisiköhän omaa suhtautumista harrastukseen tarkistaa mikäli autojen alkuperä ja omistussuhteet mietityttävät ja puhuttavat enemmän kuin itse kuskien ja teamejen suoritukset kilpailutilanteessa... :oops:
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mun mielesta silla ei nyt todellakaan ole merkitysta etta kuka ajaa kenenkin autolla ja kuka mitakin omistaa.

    Monissa tapauksissa se on edullisin vaihtoehto ajaa vuokra autolla.

    Jos noi parin kaiffarin horinat ottas oikeen tosissaan niin sehan tarkottas etta suuri osa Ruottin kuskeista on turhaa sakkia ja koyhallistoa.
    Knutte Soderquistillahan on 4 autoa ja niilla on lahes kaikki kuskit ajaneet jossain vaiheessa.
     
  7. uncle-jimbo

    uncle-jimbo 1st gear


    Kuten mainitsin, kyseinen auto johon on jo tiettyjä tunnesiteitä, on meillä jo toista kautta. Ja Hän säilyy meillä ainakin hamaan kauden loppuun asti.
     
  8. jussi308

    jussi308 1st gear

    l

    Kuka hullu ajaa kisaa velaksi!!!! Sen verran pitää löytyä lompakosta että hommat hoituu. Voi muuten kaatua loppupeleissä niskaan koko paska :-?

    Juha
     
  9. samppa.s

    samppa.s 1st gear

    Re: l


    Rahamiähiä???
    Kylä pitää olla kukkaro kunnossa kun ajaa
    varmari latukalla iliman ponsoria.
     
  10. jussi308

    jussi308 1st gear

    Re: l

    Joo sponsoreita ei kait ole kielletty olemasta. Niiden hankkiminen ja varsinkin huomioiminen on kovaa työtä ja joka centin eteen joka on saatu on tehty v****ti töitä. Hommat voi hoitaa muutenkin kuin olemalla rahamies tai pankin kanssa naimisissa racen takia :lol:

    Ja auto on oma :rotfl:
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: l

    Ruokitaan nyt trollia tän kerran :rotfl:
    No aika monikin ajaa. Ja asuu myös. Pitäskös sunkin mielestä SM-pisteet sitoa kiinni omistussuhteisiin? :odroll:
    Mutta mihinkäs se paska siitä kaatuu (muuta kuin korkeintaan ratavallia päin)? Jotkut umpihullut ostaa uusia käyttöautojakin kuuleman mukaan velaksi ja niistä ei saa sitä vähää omiaan pois kuin kilpurista...
     
  12. jussi308

    jussi308 1st gear

    Re: l

    No ei mun pointti kyllä ollut provosoida ketään :D Meidän ok-talo on esim. velaksi mutta racehommat ei. Joko pistää sen verran syrjää tilistä ja lisäksi hommaa sponsseja ja jos noi kaksi ei riitä siihen mitä halajaa niin sitten mää tingin hommista ja en osta sitä mitä mileli tekee. Olis sitä kaikkea haaveissa racen puolella. Tuplaturbomotti ja matalat kasit mutta siihen ei veny omilla+sponsoroiduilla rahoilla.

    Ei pidä sm-pisteet sitoa omistussuhteisiin piste :rotfl:

    Juha
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: l

    Kyl. No ei täälläkään provosointia (ainakaan tahallaan) harrasteta :wink: Ajaishan sitä itekin vaikka nitroilla jos talous sen kestäisi, mutta ei näillä näytöillä ja kokemuksella taida olla vielä mahista. :lol:

    Mutt ehkä lopetetaan tää väittely (vaikka se välillä päivää piristääkin), kun karkaa aika kauas tuosta alkuperäisestä aiheesta? Joka tapauksessa ite arvostan joka jannua ja daamia jotka tuolla radalla ajaa. Varsinkin nitroja!

    Oli sitten alla vaikka potkukelkka velkarahalla. ;-)
     
  14. jussi308

    jussi308 1st gear

    Re: l

    Sulla on pointti ja se siitä ja nyt lähes alkuperäiseen teemaan eli kun toi alkuperäinen topicci kosketti nitrovehkeitä niin meikäläinen kaipaisi radalle suomalaista/suomalaisia jotka ajais nitrofunnylla. Ei kenelläkään pro-teameista ole sellaista suunnitelmissa? Ne vaan jotenkin vetoaa. Ehkä toi hiven auton muotoa vaikuttaa asiaan ja sitten mitä jenkeistä seuraa kisoja niin aika tapahtumarikkaita noi lähdöt niillä on (enkä nyt tarkoita noita valitettavia onnettomuuksia mitä niissä on sattunut liiaksikin).
     
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    tämäkin on topikin ohi mutta menköön.

    Kun näistä kilpureiden vuokrauksista on keskustelu niin voisiko joku valaista että kuinkas silloin nuo kustannukset muodostuvat. Ilmeisesti jokin perusvuokra on x euroa/kuukausi mutta entäs sitten juoksevat kulut? Tai vaikka kun nitromoottori leviää pitkin Alastaron rataa.

    Vai onko se niin yksinkertaista että auto palautetaan samassa kunnossa kuin oli vastaanotettaessa. Toisaalta voi ehjä kilpuri olla kuitenkin "loppuunajattu".

    Silkasta mielenkiinnosta tätä kysylen...
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Teukka taisi ajaa kv. lisenssin ratapuolella. Taitaa olla niin, että ratalisenssiä pidetään vaativampana. Jos ajaa pelkästään rallia, niin kylki kyljessä ajokokemusta ei vaadita.

    Edith: perhana, johan hauta tämän totesi aikaisemmin en vaan huomannut, sortsi.
     
  17. hejo

    hejo 1st gear

    Fhra.n uutisissa näytti olevan notta Eaglen molemmat TF kuskit osallistuvat sekä Saksan että Englannin kisaan............Kiva,riittääpi sitten meillä "rannalle"jäävillä jännättävää,Saksan liveraportointi varmaankin toimii.. :D
     
  18. 509

    509 Gearhead

    Hitto kun toi juttu perustuu vain mun muistiin ja silloin käytyihin keskusteluihin rallipiireissä. Ei ole kyllä mitään muistikuvaa teukan rata ajamisista. Hyvin mahdollista et asia on kuitenkin juuri niin.
    Ei ko. kaveri sielläkään kyllä ehtinyt kisoja niin paljon ajelemaan et olis ajamalla junnulisenssin kv lisenssiksi saada.
     
  19. homer

    homer Double Gearhead

    Tähän ei pitäisi sanoa mitään kun en ole ihan varma että muistanko oikein mutta teukka salama ajeli joitakin ratakisoja minitonnilla (merkkiluokka) ja näin oli yleisin luokan lisenssi taskussa?
    Juu, tästä riitti kyllä puhetta jyväskylän rallin reitin varrella.

    Toisaalta Teemu Selännehän osallistui jyväskylän ralliin ensimmäisen ja viimeisen kerran vasta vuonna 1998. Seuraava yrityshän päättyi paljon palstatilaa saaneeseen kolariin harjoittelujaksolla kalervo kummolan kanssa.
     
  20. mrbean

    mrbean 1st gear

    Nyt kun on siirrytty Paha Paavalin tekemisten ruotimisesta jo Teemu Selänteeseen, niin voitasko jo siirtyä haukkumaan vaikkapa miss Suomea tai jottain tangoprinsessaa?

    Eikö tosiaankaan ihmisten kilpa-ajamisesta löydy mitään positiivista sanottavaa? Kannatais vissiin valittaa kuluttaja-asiamiehelle, jotta pojjaat ne vaan ajaa kilpaa, eikä kysele lupaa tältä juorupalstalta.
     

Kerro tästä muillekin!