Roadsport V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja ThunderRacing, 11.6.2006.

  1. ThunderRacing

    ThunderRacing 1st gear

    Onko tässä foorumissa mutka-ajosta kiinnostuneita kasimiehiä?
    Tai :pinup:

    Puolimoottoriharrastajia pyörii kisoissa lähes sata, niin mistä johtunee että V8-luokkaa edusti Vetelissä kolme autoa...

    Tulossa uutta kalustoa?
     
  2. Samaa ihmetellään täälläkin. Kiva olisi nähdä kasikalustoa enemmän viivalla. Ite ajan noiden vehkeiden seassa hieman vajaapyttyisellä.
     
  3. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo kiva olis nähän jenkkikalustoa radalla ennemminkin :odroll:

    Mutta noilla pitäs olla paremmat renkaat ku kahden ekan kiekan jälkeen homma menee jenkeillä ihan luisteluks....tai edes leveemmät ku ajattelee että nokalla on isolohko niin renkaat on jotkut 265 rinkulat, puskee tai sitten mennään sladissa...tai sillon ku minä olen roadsporttia nähny niin luisua riitti ihan kivasti. Miten tiukat lie noi rakentelusäännökset roadsportissa.

    HHhmmm sellanen ~67 barracuda pirteellä alsapikkulohkolla(miksei vaikka ahdettuna :D ) ja jericon lootalla, coiloverit ja isot levyt joka kulmaan ja niin kevyeks ku mahollista...olis kyllä aika jees....ehkä sitten joskus kun on rahaa :poff:
     
  4. ThunderRacing

    ThunderRacing 1st gear

    Rakentelusäännöt on melko vapaat, tosin kaseissa ahtaminen kielletty.
    Kisoissa pyörivissä autoissa näkyy lähes kaikkea mahdollista viritystä,
    A-luokasta taitaa löytyä tällä hetkellä ne hurjimmat visiot vauhdinlisääjistä :eek:

    Ja Naaramon Buick on mainio esimerkki siitä että ei aihion tarvi ihan 100%:n race olla, ainakaan jos kuski on pro!
    Mies vie jenkkilaivaa varsin näyttävästi, ja vauhdikkaasti!
     
  5. janne75

    janne75 1st gear

    Meidän endurance tiimistä yks ajoi B-luokassa ja ajaa varmaa taas kun saa inspiraation.

    Itellä on tarkoitus alkaa rakentamaan autoa V8-luokkaan. Tekniikaksi on hommattu moparin 360, korin valinta on vielä auki.
    Toivottavasti ei V8-luokka kuole ennen kuin saan auton valmiiksi.

    Ajaako tai onko joskus joku ajanut manuaalitoimisella automaatilla?
     
  6. HEMI

    HEMI 1st gear

  7. T.N

    T.N Gearhead

    Olisko tässä se syy miks v8-autoja on niin vähän näkyny radalla ?
    Toisilla on semmoinen käsitys että että roadsport auton pitää olla
    juuri em. spekseillä rakennettu +600 hp ja yli 50000 eur maksanut kulkine että kilvan ajo olisi hienoa ja kivaa..... väärin.
    Omasta mielestä luokka on just hyvä kun siellä ei ole mitään isolla rahalla rakennettuja autoja , vaan luokkaan on mahdollista osallistua ihan kilvelliselläkin autolla , jota voi käyttää myös muissa harraste-auto tapahtumissa.
    Ja mitä rengas sääntöön tulee niin se on toisaalta hyvä koska silloin on ihan turha rakentaa 700hp moottoria koska kumit hävii savuna ilmaan....
    Itse olen ko luokaa ajanut viimeiset 6-vuotta 350hp autolla , avaamatta kertaakaan moottoria. Renkaat kestää yli kauden , vaikka siviilissäkin
    on aika raskas kaasujalka. Joka hetkestä olen nauttinut niin kilpailu tapahtumassa kuin katuajossakin. Budjetti jolla tätä on pyöritetty on
    todellakin PIENI .
    T: roadsport 436
     
  8. ThunderRacing

    ThunderRacing 1st gear

    Miks ajaa automaatilla kun manuaalikin on keksitty?
    Yks -69 Camaro hirmuisella moottorilla on joskus yrittäny.
    Voi aiheesta tietysti olla toimiviakin sovelluksia...
     
  9. ThunderRacing

    ThunderRacing 1st gear

    Lähteehän sauna-mopedistit Jurvaan?
     
  10. Eikös Manne Aaltosen Camaro ollut jonkinlaisella automaatilla aikoinaan ja siihen aikaan A/V8 -lähtöjen kärkeä ?
     
  11. T.N

    T.N Gearhead

    Ei lähde , kun se jurvan sauna on niin pieni ettei sinne mahdu edes pappa tunturi........
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    olen haaveillu et joskus tekis roadsportiin auton! kaveril olis talles `86 v6camaro tuontiverot maksamati... siiiit vois tehä jotain kivaa. alustas olis vaan valmiiks potenttiaalia ja palikoita saa rapakon takaa
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Entäs Keitsi ja Koipi (edesmennyt). Ajoihan nekin Roadsportissa ? Camarolla.
     
  14. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Autoja taitaa olla rakenteilla useampia, viivästyneet mikä mistäkin syystä.

    Tomi laitoi asiallista kommenttia auton tehosta / käytettävistä renkaista.

    Taitaisi olla viisaampaa keskityä auton ajettavuuteen ja alustaan / jarruihin, kuin käyttää energiaa tehon hankkimiseen.

    Asian tekee astetta vaikeammaksi myös se, että rattimiehet erottuu edukseen, joten auton osuus tuliksesta "kapenee".

    Tästä johtuen taitaisi olla viisasta satsata enemmän ajoharjoitteluun, ja sen kuluihin, kui etsiä viimeistä 100 hevosta.

    Ohessa linkit sääntöihin, niin ei tarvi arvailla

    http://www.historicrace.fi/roadsport2006.htm

    http://www.historicrace.fi/VEEKASI.HTM

    noista löytyy renkaat, painot yms.

    teoriassa V8:ssa on yks auto yli muiden, käytännössä asia ei kuitenkaan ole ollut niin.

    Ei muuta kun autoja tekemään / ratalisenssiä hommaamaan.

    toivottavasti tavataan viivalla 2007.

    rg pekka v
     
  15. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Säännöt menee vähän yli ymmärryksen. :eek:

    "Puskurit kiinnikkeineen saa poistaa tai muuttaa"

    Melkein heti perään: "Puskurit kiinnitysrautoineen tulee poistaa. Poikkeuksena autot joissa puskurit ovat korin integroitu osa."

    Jos esim. darttia tuonne tarjois, ni pitääkö vai saako ne puskurit poistaa?
     
  16. T.N

    T.N Gearhead

    Tossahan ne on integroitu koriin , eli saat pitää tai poistaa.....
     
  17. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Vai sillee... Noh, en oo kyl autoa roadsporttiin rakentamassa, mutta kiinnostaa tietää, ku eihän sitä koskaan tiiä. :wink:

    Mites se moottorin virittäminen... Oliko niin että V8:lle sai tehdä about kaiken muun paitsi ahtaa, kunhan teho/paino suhde pysyy sallituissa rajoissa?
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ate v8: v8 autoilla ei ole teho/paino sääntöä...eli paukku saa olla kuin paljon vaan.
    Mutta niillä on paino tilavuuden mukaan.



    *Olisko tässä se syy miks v8-autoja on niin vähän näkyny radalla ?
    Toisilla on semmoinen käsitys että että roadsport auton pitää olla
    juuri em. spekseillä rakennettu +600 hp ja yli 50000 eur maksanut kulkine että kilvan ajo olisi hienoa ja kivaa..... väärin. *

    *Ja mitä rengas sääntöön tulee niin se on toisaalta hyvä koska silloin on ihan turha rakentaa 700hp moottoria koska kumit hävii savuna ilmaan....*

    Toki onhan se noinkin :odroll:

    Mulla on aina vähän vaikee sulattaa tollasia "rajottavia sääntöjä" säännöksiä.

    Sulla on isolohko= eli sulle laitetaan ekstra painoo
    Sulla on turbo= sulle laitetaan ekstra painoo
    Sulla on pikkulohko= et saa kayttää ku 265 kumeja
    Eli tosin sanoen kaikesta hienoudesta sakotetaan ja sääntöjen takia kaikki on sitten samalla viivalla ole tekniikka ja auto mikä hyvänsä.

    Noi säännöt voitas yksinkertastaa niin että kaikki ajaa 1.2l nelipyttysella joka painaa 1500kg....ku kovasti näyttää noi säännot siltä että kaikkien pitäs kulkee yhtä kovaa :lol: :poff:

    Eli yritän sanoa että näyttää siltä että turha olla mitään eri luokkia kun kaikki kulkee kummiskin yhtä kovaa, kiitos sääntöjen :-?

    Toki onhan se helpompaa lähtee harrastukseen mukaan ku ei tarvii olla niin kovia pelejä.

    Mutta mullla on taas tää katsojan näkökulma :wink:

    Meikän unelma säännot olis jotain tälläsiä

    Min paino 1300kg
    Max tilavuus 7l
    Ahtaminen sallittu
    äänenvaimentimet kiinni
    98 pumppubensa
    H-kaavioiset lootat
    Katukumit joiden leveyttä ei rajoitettu
    Jotkut kunnon kaaret sisään, mallia vaikka tuolta nascar/drag race autoista.
    Alustan rakentelu vapaa (ei hiilikuitu jarruja)
    Ei älyttömiä spoilereita.

    eli se olisi sitten rakentajasta kiinni että rupeeko ajaa ryhmässsä 1.2l vai 7l :wink:

    Toki vois olla että autot kulkis liian kovaa :lol: mutta minkä teen minä kun tykkään kattoa ku autot menee isoa kovaa.
     
  19. T.N

    T.N Gearhead

    Eiköhän tää sääntö rumba kuulu kans siihen kategoriaan jossa
    auto pitää tehdä jo olemassa oleviin sääntöihin , eikä sääntöjä
    sen mukaan minkälaisen auton/luomuksen joku saa tuherrettua.
    Ja onhan noi samat säännöt jo käytössä ruotsissa ja norjassa
    tosin rengastuksessa on pieni poikkeus......(puoli slicksit)
     
  20. Tuo HEMI:n toivelista on tyypillistä autonvirittäjä/rakentelijan hifistelyä. Ymmärrän kyllä senkin. Itselläkin on kaikenmoisia visioita päässä ja jotain on tullut toteutettuakin liikkuvaksi asti. Mutta...todellisuudessa hyvin harvalla olisi näppejä ja rahaa tehdä loppuauto siten, että millään ahdetulla kasilla olisi järkeä ajaa rataa kilpaa. Vehkeistä loppuisi jarrut ja alustasta ominaisuudet heti kättelyssä noilla painoilla ja kilpailijoilta hillo lompakosta kun joka kisan välein osteltaisiin jotain turbo-Porschen/Ferrarin/Lambon +300milliä leveitä ensiasennusrenkaita. kilpailuluokkia kutsuttiin alunperin harrasteluokiksi.. siihen sitä kai pyritään edelleenkin ?

    En ite aja kasiluokkaa, mutta aika pirun läheltä asiaa seuranneena (40cm etäisyydellä 50cm lieskaa tupruttelevan Camaron kontista :lol: ) en lähtisi kuin ehkä vähän hienosäätämään sääntöjen vanneleveyksiä ja ehkä vähän leventämään sallittuja kumeja. Nyt sillä puolella on korostetun kuristettu meininki.
     

Kerro tästä muillekin!