Roadsport V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja ThunderRacing, 11.6.2006.

  1. janne75

    janne75 1st gear

    Käyttääkö nascarit noin leveitä takarenkaita? Noi on kyllä tosi halvat verrattuna euroopassa käytettäviin dunloppeihin ja michelineihin. Hinta on vain n.1/4 osa.
     
  2. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Jossain vaiheessa pitäisi itsekin saada auto radalle. Merkin ja mallin saa arvata... 8) Auto on jo, laatikko ja konekin periaatteessa. Akselit, jarrut, kaaret, talli ja jotain muuta "pientä" vielä...voi mennä hetki tai kaksi. Sitä ennen pitää kiertää vaan katsojana ja suunnitella sekä harjoitella moottorin ja alustan virittämistä.
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Lyhyilla radolla kaytetaan leveampia renkaita kuin pitkilla radoilla, nykyisin taitaa olla superspeedway ( daytona) max rengasleveys 10,6 tuumaa ja lyhyilaradoilla se on tietaakseni ratakohtainen.
    Ja jotta olis tosi sekavvaa on ulkokurvin renkaat tietysti eri seosta ja mikali saannot sallii muos leveampia eli ne 13 leveet on ulkokurvin etu/taka kumit
    Noi munkin ostamani renkaiden tarina on sellanen etta kun paatetaan etta joku stock car luokka ( joita on kymmenia) ajetaan jollain kumilla, Goodyear tekee yhden satsin ko rengasta jotka pitaa riittaa koko kaudelle, jos jaa yli, ne on sitten seuraavan kauden alussa puoli-ilmaisia, ja joka vuosi kun autot menee liian kovaa on renkaita kavennettu :wink:
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tietty pelkästään koko ei tee jarruissakaan autuaaksi, mutta olen ollut siinä uskossa että ovaali-nascarissa ei kisan aikana "normaalitilanteessa" jarruihin kosketa ollenkaan. Näin muistelen lukeneeni.

    Samoin eräs kaveri oli muinoin katsomassa jonkin tiimin ovaali-harjoituksia ja tuumas että ne s**tanan hullut ei jarruta ollenkaan.
    Auto paiskataan mutkaan läppä (lähes) tiskissä, ja pieni sivusladi syö vauhdin just niin alas että kaara taittuu ilman kosketuksia seuraavan suoran alkuun.
    On kuulemma luonnossa sitten hurjan näköinen ajotyyli -300km/h (tmv) ja sladissa vallia hipoen mutkasta ulos...uudelleen ja uudelleen....
    Tietty 200mph vauhdeissa jäähdytysviiman teho on aivan toista luokkaa kun keskiverto suomalaisella radalla jossa jarrutetaan tiiviisti eivätkä nopeudet pääse nousemaan kovinkaan paljoa.
    Eikös vormuloissakin juuri nopeimmilla radoilla pienennetä niitä jarrujen ilmanottoja? Toki vastuksenkin takia, mutta ei varmaankaan jäähdytyksen kustannuksella?



    Mutta asiaan -mun nykyautolla on kisailtu v:sta 95 roadsport V8:ssa.
    Edessä ja takana jäähdytetyt levyt, edessä mersun (SL, SEC jne) n. 1,5" paksut kaasunpoistoreijillä. Palat fedoron racet.
    Satulat edessä on nelimäntäiset corvetesta, ja levyt on kyllä lujilla.
    Vaikka on 4" jäähdytysputket maskista niin levyn pinta tuppaa näemmä halkeilemaan säteittäis-suunnassa. Nyt on uudet levyt, saas nähdä kuinka kauan pysyy priimana.
    Levyä on pienennetty niin että nippa-nappa mahtuu 15" vanteen sisälle.

    Takalevyissä ei ongelmia, vaikka levyissä ei kaasureikiä olekaan.
    Tosin balanssi on lähes kokonaan edessä asfaltilla.

    Prkl kun polttelis päästä radalle kokeileen itsekin.
    Kun olis kerrankin semmoinen jenkki joka ei lullaa mutkissa.
     
  5. garagektc

    garagektc Gearhead

    täytynee ruveta järjestämään "luokattomille" autoille omia ratapäiviä vai mitä pantera??
    hauskaa varmasti olis vaikka toiset paineliskin horisonttiin.
    ratavuokrat ei oo ihmeellisiä ja esim kemorassa ns vapaita päiviä, jolloin muistaakseni 20 €:lla saa päästellä minkä jaksaa.

    ajanottojärjestelyt täytyy vaan jokaisen hoitaa itse, mutta omaan leluun tulee loggeri kuitenkin joten no hätä.
     
  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Mää olen kyllä mukana kemoralla jos vaan aikataulut sallii!
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Joo kait toi omaa ratapaiva olis kehitettava, tastahan on ollu jo puhettakin Cam-95 kanssa, joko varataan enskesalle paiva?

    Noista laikkojen halkeamisista , niiden kestavyys riippuu paljon siita onko sisaanajo( thermal cykling) tehty oikein, wilwoodilta saa ainakin laikat valmiiks ajettuna penkissa niin et ite tartte teha tota,mulla on kylla laserlampomittari hankittuna jotta ton pystyy teha oikein itekkin, jos jattaa ton retuperalle on uudet laikat pian halkeemia taynna,
    ja jos ei jaahdytys riita , ja neste alkaa kiehuun on apua myos nascar tyyppinen nesteen kiertosta, siinahan tulee aina uusi neste calipeeriin kun polkasee,ja kylla sita jarrua poljetaankin nascarissa , ainakin pitkilla radoilla, muutama daytona 500 kisa on tullu seurattua paikanpaalla ja bush grand national kisoja homesteadissa

    niin ja normi ameriikan jeppe pitaa noita lokasuojattomia luokkia IRL & Champcar aivan hopohopo luokkina joilla ajaa ne nynnerot jotka ei stockcarissa parjaa :poff:
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mites olis tuon amerikan one-lap-tourin minikopio, eli yhdessä viikossa kierrettäisiin kaikki suomen moottoriradat joissa jokaisessa olisi ensin pieni harjoittelumahdollisuus ja sitten aika-ajot. Yhdessä viikossa voisi helposti ajaa 7 eri rataa, tulisi vähän vaihtelua hommaan. Toki 1 radoista voisi olla myös 1/4 maili ?
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niinkun sulla tuolla kotona sanoin, et nosta siinä Voltin kohdalla vaan ajat suoraan Kurikkaan (jos tulet perjantaina) tai Jurvaan (jos tulet lauantaina).
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tämmöistä just minuutti sitten kirjoittelinkin tuonne toiseen osioon...joutuu jurvat unohtaan..


    "Noniin, nyt taisi käydä vanhanaikaisesti.

    Kone ei jaksa enää vetää ihan pintakaasulla 100km/h, vaan alkaa rytkyttämään...samalla ilmenee värinää.
    Pieni veto päällä tai moottorijarrutuksessa ei ongelmaa.

    Tais olla semmoinen homma että pinionin laakerit on lopussa.
    Ja mutteri olikin löysällä juuri sen vuoksi että laakerit on menneet horoiksi.
    Samalla selvisi se miksi takarengasdynossa oli n. 50hp hukassa...ja se miksi 5-litrainen hörppäsi 28 l/100km vaikkakin raskahkolla jalalla.

    Tuli sitten lähdettyä töihin mussella...70km siirtymää kotiin.
    Saas nähdä soitellaanko traileria."
     
  11. garagektc

    garagektc Gearhead

    ensi kesänä varmuudella kemoraan omalla mussella ja kun kerran muitakin on joiden kalusto ei täytä virallisten luokkien sääntöjä niin eiköhän saada hyvä päivä aikaiseksi. (tai useampia...)

    taitaa vaan muiden kalusto olla sitä luokkaa että pitänee itekkin ruveta hamuamaan sliksejä :D
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Taisimpa bongata tuon Mussemaanin mussen heti aamusta tuolla parkkipaikalla,upea oli auto ja jopa eräs GM-harrastaja katseli sitä yllättävän "pääväärällään",kunnes huomas et kävelin kauempana...
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    ma voin tulla t/a´lla niin saat tasotusta :D
     
  14. T.N

    T.N Gearhead

    Toi olis aika hieno idea . Kaikki siirtymät mentäis ajamalla ja autojen
    pitäis olla katsastettuja ja katurenkaat alla .
    Vois olla tapahtuma joka sais aika suuren suosion .
    Jostain kun löytäis vielä sen tahon joka tommosta palettia rupeis pyörittämään.......
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Toi on aika mieluisan kuulloinen..ei tarvii koko kesää pilata tallissa ja viikonloput radalla...

    Joo ja asiasta neljänteen multa saa tulla hakemaan pois 82 mallisen rullaavan Z/28sin kun aika ei riitä sen valmistamiseen viivalle...Donovan menee veneeseen Classic Offshore luokkaan Kinlserin kera näillä näkymin.
    Eli tekniikkaa ei kaupan mutta rullaava auto kaarilla ja jotain sälää.
    Toinen vaihtoehto on tunkea ihan voileipätekniikka ja sutaista se "äkkiä" viivalle..niin äkkiä kun ulkomailla ajeleva rekkakuski jaksaa...eli ei ikinä :rotfl:

    Yksi kompastuskivi oli alsalohkolle että pitää olla luokitellun moottorimallin lohko.
    Joo mä haaveilin aikani rakentaa kuten Hemi höpöttää..aivan turhaa radalle. Parempi harjoitella ja tahkoa radalla jos haluaa nopeaksi, ja siihen ei itsellä mielenkiinto riitä enään...veneily on mukavempaa.
     
  16. garagektc

    garagektc Gearhead

    ja heti äijät sulki mut pois ratakierrossrajasta!! :D

    en meinaa leimata omaa mustangia kadulle enään vaikkei siihen mitään aivan hämmästyttävää ole tulossa kiinni. vähäpäästöinen airbagillinen härveli kun on niin rajoittaa kuitenkin omaa rakenteluhalua sen verran että ei jaksa. eikä mee vakuutusmaksujakaan :D
    omiin ajotaitoihinkin kun on luottoa sen verran että aikalailla kokonaisjärkevä ratkaisu on kuskata vaikka bussilla, kun semmoinen sattuu olemaan. sielä mahtuu sitäpaitsi nukkumaan paremmin kuin mussessa :wink:

    itelle riittää kyllä kun pääsee radalle, vaikka sitten kilpailun ulkopuolisena hylkiönä :cry:
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Periaatteessa hieno ajatus, mutta mulla ainakaan ei riitä aika tuommoiseen. Viikon kisailu+siirtymät myös rikkoo jotain 99% varmuudella, joten huolto pitäisi järkätä myös että saa naatiskella eikä tulla köyden nokassa kotiin suomen toiselta puolelta.
    Ja jos huoltoauto trailerin kanssa seuraa niin sille tarttee kuskin jne.
    Syöhän se rahaakin tietty.
    Periaatteessa mulla ei ole mitään tuommoista vastaan, mutta kun vaan sais ajaa. Kaikki muu ylimääräinen taistelu/osiensoittelu/siirtymät vähillä unilla jumalan selän takaa ei jaksa oiken sytyttää...vissiin vanhuus on tullut meikäläiselle. Ja laiskuus.

    Sinkkitehtaalla parkissa oli. Vissiin olet siellä töissä?
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Eilinen päivä botniaringillä palautti mutkin todellisuuteen. Eihän sitä mikään mun omistama ameriikan letukka kestäisi tuollaista että päivätolkulla jatkuvaa rääkkiä. ehkä joku 3-4 rataa voisi viikossa kiertää, mutta silloin ratapäivien välillä tulisi olla ruuvauspäivät, että saisi pidettyä vehket iskussa. Ja tottapuhuen voisi olla into vähäisempää viimeisellä radalla auton rääkkäämiseen/ajamiseen
     
  19. garagektc

    garagektc Gearhead

    ja voihan sitä jättää joitain ratoja väliin jos siltä tuntuu. jos 3 rataa kierrettäis viikon aikana niin alkais olla aika inhimillistä touhua. loistava tapa viettää yks kesälomaviikko!!!
    jäis vähän aikaa "after ski" touhuihinkin :D
    tietysti sillä edellytyksellä että ei tarvi hirveesti korjailla...

    jos ajopäivät esim ma, ke, pe/la niin ongelmalapset kerkeäis tehdä mutkan kotitallin kautta jos on isompaa remppaa, eikä satu olemaan kamoja mukana. lauantai vois olla "finaali" just esim jonkun kerhon ratapäivän yhteydessä. eiköhän suostumus löydy kun asioista sovittais etukäteen, vaikka kiertueella olis muitakin kuin esim fox-body autoja.
    ja jos haluaa kiihdytyksen mukaan niin sekin onnistuis la/su tapahtumien yhteydessä, niinkuin nyt oli tuo jurvan touhu.
    tosi hienosti järkätty kun rata oli käytössä aamuvarhaisesta lähtien. hyvin oli tilaa ajella ja jos vaikka mopojen tilalla olis ollut esim pantera ja pari muuta ei foxia niin tuskin kukaan olis pannut pahakseen?? :eek:
    pantera ei ainakaan olis jäänyt jalkoihin niinkuin nuo mopot...

    ratavalinnasta tietysti sitten tulee sota, mutta sehän kuuluu asiaan. kemora ja botniaring olis sikäli varteenotettavia, että ovat täysin eri luontoisia ratoja. ja lähempänä pohjoisen sällejä, pääkaupunkiseudun kuskit ei kuitenkaan lähde tänne landelle ajeleen amatöörien kanssa... :poff:
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Jep,sinkkitehtaalla ollaan!
     

Kerro tästä muillekin!