Rochester(mek) - Ryyppy kuntoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Holley, 23.7.2012.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Ostin Doug Roen Rochester-kirjan. Kaveri kehuu näitä simppeleiksi.
    Samoin sanoo, että liki kaikki hommat onnistuvat kaasarin ollessa kiinni autossa.

    Vaan enpä ihan helpolla keksi, miten saisin ryypyn kuntoon irrottamatta kaasaria autosta. Numeroin kuviini osat hänen kirjansa "model E4ME" mukaan.

    [​IMG]
    (Kuvassa otettu jo se bimetallijousi ja suojakoppa pois)
    Tuo osa 340 - choke housing assembly - on minusta tiellä, kun pitäisi selvittää miten JMT Autopalvelu (tai mikä lie) on kytkenyt ryypyn pois edelliseltä omistajalta. (Aika epäammattimaista minusta ollut ratkaisu koneenvaihdon yhteydessä ytkeä kokonaan ryyppy pois perustellen, että se jää liian pitkäksi aikaa päälle...)

    No sitten kun otan tuon osan 340 irti, niin kuuluu naks ja todellakin:
    [​IMG]
    Osa 354 - lever, intermediate choke - tipahtaa pois akselilta,
    jonka olen merkinnyt tähän:
    [​IMG]

    Eli ilmeisesti minun pitää A) Irroittaa kaasutin autosta B)Eikö tarvi?

    Jos B - niin omasta mielestäni kuitenkin tuo ryyppytermostaatin kotelo - 340 - on oikeasti tiellä, koska en näe kunnolla mihinkään osiin. Miten homma tehdään?

    Tässä on sen verran taustaa, että nuo kuvat on otettu todellakin varaosakaasuttimesta, jonka uskoin tarvitsevani ja todellakin nyt tämä akselin ja tuon osan 354 yhteensovitus voin tehdä varaosaan pöydällä, enkä ajossa olevaan autoon.

    Niinhän Doug Roe kyllä kirjoittaakin myöhemmin, että "Choke - install the choke components next. Set the carburetor right side up..." jonka päättelin itsekin eli käänsin sen varaosan poikittain.

    [​IMG]
    Siis kohdasta A ujutetaan tuo osa 354 ja sitten sihdataan osan 340 akselia reikään!

    Tuota osaa numero 320 ei ole minulla autossani kiinni lainkaan. En ole 100% varma, onko kyse kaasutinmallien eroista (minulla '79 350 ja varaosakaasutin 403-koneesta), vai onko se vain rapsittu pois.
    Siinä on vakuumilähtö. Tuleekohan alipaine imusarjasta tuolle osalle?
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Alipaine tulee tuolle murkulalle siitä kuskin puolen kannessa olevalta mustalta alipaineohjausboksilta.

    Eli kuvan mukaan CARB-sanan ylävasemmalla oleva kello ja siitä letku mötikän laitimmaiseen liittimeen.

    [​IMG]

    Onko tuo sähkölämmitteinen vai imusarjasta lämmön ottava? Jos jälkimmäinen, niin vilkaise samalla, että ilmareikä tuon ryyppykotelon sisällä on auki. Omassa oli tukossa, ei lähtenyt ryyppy päältä oikein millään.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Aikani räpellettyäni sain kasaan varaosakaasuttimen. Ihan helppoa ei tuo ujuttaminen ole, vaikka osat ovat irrallaankin.

    Lisäksi huomasin, ettei tuota koteloa - eikä siis koko kaasutinta - tarvitse irroittaa, kun irroittaakin tuon ensimmäisenkin "vakuumipallukan". Vivustot näkyvät siten riittävän selvästi.

    Uutena ongelmana autossa kiinni olevassa kaasuttimessa johonkin hävinneet kierteet, eli ei oikein mene osa nro 320 kiinni siihen.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo osa 320 on secondary vacuum break, ja sen tehtävä 80-luvun autoissa on avata rikastinläppää lisää (noin 7mm yläreunastaan) siinä vaiheessa kun ilmanpuhdsitajan kotelo on lämmennyt (TACS) riittävän lämpimäksi ja jos rikastinkierukka on vielä reilusti päällekääntyneenä.

    Tuolla secondary vacuum breakilla mimimoidaan "rikastinpäällä -päästöjä" ja käytännössä tuo poisjättämien ei juurikaan haittaa tai sen puuttumista ei huomaa. etenkään jos sätää rikastimen niin että se aukeaa vähän aikaisemmin kuin mitä tehdasasetus on.

    Joissain q-jeteissä, Chevy-trukeissa ja Mopareissa tuon paikalla on front vacuum break ja se on eri asia. Ainakin 70-luvun Buick-malleissa secondary vacuum break tuo on liitetty suoraan imusarjan alipaineeseen ja sen säätö on vähän eri asia kuin noissa uudemmissa.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Bi-metallitoimisen rikastimen lämmönvaihdinkotelon lämpenemisnopeuteen vaikuttaa oleellisesti sen lämmönvaihtimen imuilmankierto. Kaasarin läppärungon välissä on läppärunkoon prässätty imukanava. Jos välitiiviste turpoaa ja tukkii ko. kanavan yhdessä karstan kanssa, niin lämmönvaihtimen imuilmakierto heikkenee ja rikastin jää päälle tai se aukeaa liian hitaasti.

    Turvonneen tiivisteen voi vaikka puukolla kaivaa avoimeksi ko. kohdasta.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Kiitoksia DD6 ja Substitute!
    Minusta kun näyttikin siltä, ettei siinä hittovie ollut edes kierteitä sille secondary...unitille. Sitä ei siis ehkä ole ollut siinä.
    Katsellaan, kun säätöjä on tehty ja tuloksia... aina pitää jäähtyä kylmäksi, ennen kuin voin tietää meneekö se ryyppy päälle jne.. aikaavievää hommaa siis, vaan onneksi ei ole auto nyt aktiiviajossa.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Hei, vielä yksi kysymys: meneekö ryyppy päälle ihan itsekseen? Sähkö-Rochestereissa kun minusta se vaatii kaasunpainallukset pohjaan, että ryyppy menee päälle. Ikinä ei ole ollut tällaista ennen; vain Holleyt, Carterit mekaanisilla ryypyillä, tai sitten nuo sähkö-Rochesterit tai parhaimmillaan ruiskut (jollaista tähänkin lopulta kaipaisin).
     
  8. ktech

    ktech 3rd gear

    pitää polkaista kaasua että ryyppy loksahtaa päälle. helppo tutkailla irrallisesta kaasarista miten se toimii.
     
  9. ktech

    ktech 3rd gear

    niin tosiaan eipä ihme että on jätetty ryyppy pois, kun tuolla tarvike alu-imarilla sitä imulämmitteistä ryyppyä ei mahda saada pelaamaan oikein mitenkään, kunnolla ainakaan. kannattaa katsella sellainen versio tilalle jossa sähkölämmitys.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se sähkölämmitteinen bimetallijousipääty käy ihan suoraan tohon samaan
    koppaan.
    Tuskin sen ryypyn käytöstäpoistamiseksi on tehty mitään sellaista, joka
    vaatisi noin reilua purkamista...
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Jussi289 olet oikeassa, ei ole tehty isoja muutoksia. Ryypyn ilmaläpän liikuttelu vaan vaatii vähän vivustolla klikkailua, että liikkuu ollenkaan. Siis ei tosiaan tarvinnut purkaa, enkä voi lisätä osaa nro 320 tuohon, koska kaasuttimen rungossa ei ole kierteitä. Jos se sähkölämmitteinen pääty käy tuohon, niin minähän tutkin saman tien Rockauton tarjontaa. Ennen sitä kokeilen nykyisellä. Ainoastaan tiukat pakkaskelit nyt puuttuvat, eikä ole autonmentävää pakastinta kokeiltavana.

    Tuo kaasutin muuten toimii kohtuullisen hyvin, nuukahtaa kiihdyttäessä ja nyt huomasin, että on siinä ruuvia ja muuta letkunpätkää eli pitäisi ajatuksella tutkia kaikki lähdöt ja tulot, olisiko jollakin ollut jotain virkaa.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa sulla paikallaan olevassa mallissa se kakkoskurkkujen virtausläppien
    jarrukello hoitaa samalla sen ryyppyläpän raotuksen käynnistymisen jälkeen.
    Et tarvii lisätä mitään. (#320)
    Siinä tangossa välillä olevan hässäkän kuuluu hoitaa se homma. (ruuvi ja jousi, ym.)
    Ne alipainekellot vaan tahtoo olla sököjä tässä iässä, eikä kaikkia malleja
    ole helposti saatavana. Metallikuorisiin näppärä rakentelee uuden kalvon
    vaikka kumitetusta pressukankaasta. Purkaa vaan hallitusti, että näkee
    sisäosien järjestyksen, siellä on usein muutakin sälää, kuin vain kalvo.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Ei kai tarvi, mutta kuten siis huomaat, sama kakkoskurkkujen virtausläppien jarrukello on varaosassa - ja lisäksi osa nro 320. Siksipä sen lisäämistä mietin. Tai lähinnä ajattelin, että joku olisi ottanut sen omastani pois.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Noniin, Carbsonly toimitti ryypyn kuten piti.

    Mutta yksi kysymys, koska ryyppy ei enää ole mekaaninen eikä toisaalta kaasutin ole sähkö-Rochester (olisi ollut korjauskirjat '79 Chevyyn ja '87 Buickiin), niin mistä otan virran tuohon

    a)Ignition ON
    b)Erillinen katkaisija - ei kai sentään??
    c)Joku aikarele (pitääkö rakentaa jotain??)
    d)Jatkuva +
    e)muu, mikä?
     
  15. ilu

    ilu 1st gear

    Jos haluat helpolla päästä niin a)Ignition ON
    Jos taas tehdä oikeaoppisesti niin tarvitaan 5 nastainen vaihtorele jonka käämi kytketään joko laturin tai öljynpaineen merkkivalon rinnalle ja yhdestä kärjestä Ignition ON ja toisesta ryypylle ja viiminen jää tyhjäksi.
    Silloin kytkentä on oikein kun ryypylle tulee virta kun kone käy, mutta ei tule virtaa kun Ignition ON ja kone sammuksissa.

    PS. Rakentelu vinkki öljynpaineen ja latauksen merkkivalojen toinen nasta on sama kuin Ignition ON eli releelle ei tarvitse vetää kuin kolme johtoa...on tietysti vielä yksi vaihtoehto, vaihdetaan öljynpaine anturi kaksinapaiseen ja taas vähän kytketään :D
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Itse asiassa jo offtopiccia, mutta onko noin muuten HEI-jakajaisessa autossa mitään haittaa pitää virtoja päällä auton ollessa sammuksissa?
     

Kerro tästä muillekin!