rochester q-jet menee laihalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja roku65, 8.8.2006.

  1. roku65

    roku65 Gearhead

    mieto 396 ja vakio rokkiorkka menee ensiokurkuilla kuormittaessa ja nopeasti kaasua avattaessa laihalle ja epäröi. Millaisia suuttimia ja sauvoja on todettu toimivaksi kombinaatioksi? Tasakaasulla ja täyskaasulla kun selviää epäröinnistä seos ok lambda pyörii 0.85-0.95 lukemissa.
    tällä hetkellä ensiösuutin 71 ja 44 sauva. Neulaventtiili liian pieni?
    Pumpun tuotto ei riitä?
     
  2. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Suutin-neulapari on toimiva ainakin, jos sulla on vanhan mallinen "pikku"-Q-jet. Mulla toimii 402:sessa loistavasti just noilla hiluilla.
    Kiihdytyspumpun toiminta?
    Power valven jousi?
     
  3. roku65

    roku65 Gearhead

    Pumppu toimii (uusittu) ja kuula on paikoillaan pumpun kanavassa.
    Power valven jousesta en osaa muuta sanoa, ku se on paikoillaan ja pitää
    männän ylhäällä ainakin kaasuttimen ollessa irrallaan. Imusarjan alipaine on lukemissa 18-19 in HG joutokäynnillä. Alipaineen ollessa noin 8in hg ja kevyesti kuormittaessa veto on hieman tahmeaa ja seosmittari näyttää lambdan arvoksi 1.15.
    Ilmeisesti vika on nyt muualla ku suutin/neula yhdistelmässä? Voiko korjaussarjassa mukana tullut neulaventtiili olla sopimaton aikaiseen q-jettiin?
    2. kurkun ilmaoven jousen esijännityksen muutos ei juuri tuo muutosta kiihdytys epäröintiin. AL sauvat toisiopuolella. Kaasuttimen perusjutut pitäs olla kunnossa. Alipaine dashpot ehjä, eikä läppäakseleissa väljää ym.
    Seosmittarista huomaa hyvin kiihdytyspumpun toiminnan. Pysyy polkaistessa
    rikkaan puolella. mutta kun se soppa on maisteltu vetää laihalle.
    Täytynee vaihtaa varulta bensapumppu ku vanha on seissyt käyttämättä 10 vuotta tiedä kuinka kauan sitä ennen palvelleena?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Entäpä toisiopuolen ilmaläppiä välikaasulla lukossa pitävä Front Vacuum Break -alipainekello? Noi on aika usein rikki ja toisioilmaläppa aukeaa liian aikaisin ja menee laihalle. Jos haluaa virimottoriin nopeampaa alipainekellon avautumista, kannattaa hommata Corvetteen myytävä malli (mulla on Hygrade koodikirja). Se aukee nopeammin, olen itse verrannut.

    Alipainekellon voi testata painamalla sen pohjaan ja sulkemalla imureiän. Ei saa nousta kokonaan ylös. Vipu pitää säätää siten että kun alipainekello on pohjassa, on toisiopuolen ilmaläpät juuri ja juuri lukkiutuneina.

    Power männän liikkeen voi tarkastaa tekemällä kaljatölkkipellistä sellaisen ohuen rullan joka mahtuu menemään siitä kannen putkesta sisään. Alapää sen muotoiseksi että makaa jostain kohdasta Power pistonin päällä ja liikkuu vapaasti. Tussilla merkki kylkeen ja testaamaan painelemalla että liikkuuko mäntä. Sitten jarrupohjassa nostamaan kierroksia vaihde päällä stall speediin asti. Tyhjäkäynnissä männän tulee olla alhaalla ja kaasua lisättäesä (kuormalla) sen kuuluu nousta ylös. Jos liikkuu testattaessa, on jousi oikealla hehtaarialueella.

    Qjet perustietoa härmäksi:

    http://www.oldsmobile.fi/techdata/6rockester.htm
     
  5. roku65

    roku65 Gearhead

    Kiitoksia ihan hyvistä neuvoista. Kaasutin on eka vuoden 1965 mallia ja poikkeaa hieman myöhemmistä quadrajeteistä. Toi alipainekello on uusi ja toimii ainakin alipainepumpulla testatessa. Mun mielestä se ei kuitenkaan vaikuta mitenkään tässä toisiopuolen ilmaoven vaimentamiseen.
    Kaasuttimessa on erillinen kanava jossa ilmaoveen nivelletty dashpot vaimenninmäntä liikkuu. Se on kuvattu esim carbshopin räjäytyskuvassa early dashpot nimellä. Kaasuttimen kansiosa on siinämäärin umpinainen, ettei powerpistonin liikettä voi ulkoapäin todeta. Tietysti olisi mahdollista tehdä reikä powerpistonin yläpuolelle valuun ja laittaa siihen esim lisänä männän liikettä rajoittava säätöruuvi. En kuitenkaan haluaisi sitä muutosta tehdä.

    Onkohan olemassa karttaa, jonka perusteella voisi esim cruise asentoa laihentaa esim 5% ja primary power asentoa rikastaa 20% suuttimien ja sauvojen muutoksilla, kun lähtökohta tiedetään?
    Edelbrockin q-jetteihin tulee käyttöohjeissa kyseinen, mutta en maalaisuuttani ota siitä mitään tolkkua.
    Jonkin asteiseen polttoainepulaan voisi viitata seosmittarin vaeltelu tasaisessa maantieajossa, vaikka kuormitus on vakio?
    Onko tiedossa jotain firmaa suomessa joka myy q-jet osia?
    Millaiset säätöosat on esim. pontiacin RA III ja IV suht räyhäkkäissä
    nelisatasissa?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olihan se korjaussarja mallikohtainen (kaasuttimen koodi). Se neulaventtiili on käsittääkseni ensimmäisissä malleissa, ainakin Buick '67 manuaalin mukaan) aivan erilainen kuin uudemmissa. Mäntä sulkee reiän noustessaan ylöspäin. Ne ei ole edes vaihtokelpoisia, en usko sen olevan syynä.

    "Uudemmisssa" on kolme erikokoista reikää neulaventtiileissä, mutta kaasuttimen numeron mukaan tilatussa korjaussarjassa pitäisi tulla oikea.

    Jos epäröi kierroksia joutokäynnistä nostettaessa, voi siihen olla syynä joutokäynnissä liian auki olevat kaasuläpät. Qjetissä on Off Iddle Discharge -portit (pystykanavat) jotka antavat polttoainetta samoista reservikanavista kuin tyhjäkäyntipiiri kun kaasuläppiä hiukan avataan. Jos kaasuläpät on liian auki joutokäynnissä, niin nämä kanavat tyhjentyvät ja niissä ei ole reserviä Off Idle -asennolle.

    Tästä ja pienistä ensiökurkuista johtuen Qjet toimii kohtalaisen pienellä kiihdytyspumpulla.

    Jos ne suuttimet/neulat ovat alkuperäisiä, niin epäilisin kyllä jotain muuta epäröinnin aiheuttajaksi, yhä sitä ilmaläpän aukeamista. Suuttimet ja neulat kuluvat vähän rikkaammalle ajan myötä.

    Itse sain Hansen Racingin Qjet osia American Importista (lopetti) kohtalaisen hyvin. Eli jos löydät Hansen osatuojan suomesta, niin kannattaa kysellä. Tuokohan joku AC Delcon osia suoraan (Metro auto)? Tätä toimittajaa American harrastajat aina kehuvat.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos lukitset toisioläpät, niin miten muuttuu? Vetääkö tasaisemmin välikaasulla niin pitkälle kuin ensiökurkut riittävät, eli veto loppuu selkeästi vasta tietyssä kohdassa.

    Jos tämä auttaa välikaasulla, niin silloin vika vaikuttaisi olevan toisioilmaläppien liian aikaisessa aukeamisessa. Silloinhan ensiökurkkujen virtaus pienenee (kun toisio on auki) ja ei jaksa imeä ventureilta, samoin virtaus/imu ei riitä toisiosuuttimille.

    Vanhemmissa Qjeteissä kuulemma kannattaa varmistaa runko-osan ja läppärungon valissä olevat toisiosuutinkanavien porauksien sulkutulpat. Jos ne vuotavat, pääsee antamaa bensaa sitä kautta ja oikuttelee kaikialla.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tämä nyt alkoi kiinnostaa kaiketi vähän liikaakin. Onkohan siinä Air Valve Dashpot -männässä kumikalvo paikoillaan? Se päästää ilmaläpän aukeamaan hitaasti (läppäventtiili kiinnisuunnassa) ja sulkeutumaan nopeasti (läppäventtiili aukisuunnassa).

    Tässä oikein hyvä manuaali:

    http://www.tocmp.com/manuals/Carbs/Roch ... /index.htm

    ja alleviivattu linkki "here" antaa Acrobat .pdf tiedostona koko manuaalin. Tuolla early dashpot oli selitettynä, sivu 13, kuva 13.
     
  9. roku65

    roku65 Gearhead

    Orkkis kumikalvo oli tiessään.Varaosien puutteen vuoksi täytyi hyödyntää o-rengasta, joka ei välttämättä toimi toivotun lailla?
    Carb shop ei ole vastannut sähköpostitiedusteluihini osasista.
    Tuleeko mieleen muita firmoja, joka vois toimittaa vaikka ton early dashpot jutun kokonaisena varaosana?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Metro auto pystyy auttamaan tilanteissa jos on osanumero tiedossa. Vanhoja mikrofilmeja tai kirjoja heillä ei enää ole.
    Metron osat tulevat Ruotsista.
    Hansenin jälleenmyyjistä US-Powershop (Lasse L.) on kaivanut minulle qjet osia tarpeen mukaan viikon toimitusajalla.

    Jos juttu osoittaa liian aikaiseen toisioiden aukemiseen, niin sitä voisi yrittää fiksata miedommilla toisio-sauvoilla ?
     
  11. roku65

    roku65 Gearhead

    Tää on vanha juttu, mutta tiedoksi q-jet harrastajille: Seokset ja kaasuun vastaavuus tuli kohdalleen vaihtamalla jäykempi power pistonin jousi ja pidemmälle liikeradalle modifioitu kiihdytyspumpun mäntä.
    Seokset pyrkii menee ajoittain jo pikkasen paksun puolelle, vaatii vielä hienosäätöä, mutta rykiminen on tiessään ja momenttia on heti joutokäynniltä läppiä avattaessa.
    Myöhäiset kiitokset kaikille asiaan paneutuneille.
     
  12. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Löysin tällaisen vanhan ketjun joten jakan tähän.
    Itselläni on samanlainen vaiva omassa -60 oldsissani.
    Purin kaasarin pöydälle löytyihän sieltä kasa rikkinäisiä tiivisteitä, mutta kuinka paljon kiihdytyspumpun kuula saa vuotaa bensaa takaisin kohokammion puolelle? Bensaa tulee kyllä kurkuillekin kun männän painaa nopeasti pohjaan,mutta kun mäntää painaa hitaammin tai lyhyen matkan niin kurkuille ei tule mitään, pulppuaa vaan takaisin kohokammioon. Kuulan vaihtaminen ei auttanut. Toimiiko joku muu konsti? Vai pitääkö ruveta vipusuhteita muuttamaan, kuten aikaisemmissa viesteissä neuvottiin.
     
  13. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Vastaan tähän nyt sitten itse kun kukaan muu ei ole vastannut. Sain kiihdytyspumpun pohjaventtiilin pitämään, kun laitoin 4,5mm poranterän väärinpäin porakoneeseen ja hetken varovasti pyörittelin kuulan reijässä. Rupes pumppu roiskimaan paremmin, saa sitten kesällä nähdä häviskö oireet kanssa.
     
  14. aamigo

    aamigo Gearhead

    Voi myös laittaa sen vanhan kuulan sinne koloon ja sit tuurnalla napauttaa uuden seetin kuulalle. Sitten vaan uus tilalle ja pitää.
     

Kerro tästä muillekin!