Rochester Quadrajet

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gary Grand, 16.7.2018.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Saako liikaa vai liian vähän bensaa, kun vika on päällä? Ryypyn toimintaa voi hieman säätää rikkkaammalle tai laihemmalle kun kiertää tuota lämpöjousi pakettia. Alkujaan tuota säätöä ei voi säätää, koska on tehty niittaamalla, mutta niitit voi korvata pienillä ruuveilla. Rochesterissa on myös alipainekello tai useampi, säätämässä moottorin käyntiä ryypyn ollessa päällä. Noissa kelloissa on myös säätöruuvi jonka säätö voi olla pielessä.
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Tarkista vielä, että letku alipainekellolle on ehjä mutta veikkaan kelloa.
    Uusia saa kunhan selvität mikä/minkävuotinen kaasari on kyseessä.
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tuossa ei liikoja alipainekelloja ollutkaan, siis vain yksi. Estää toisioiden ilmaläppiä aukeamasta kun ryyppy on päällä.
    Tuo ainoa kalvo vuosi kuin seula ja kaasari sai sitä kautta reippaasti ilmaa johonkin. Tulppasin letkun ja johan alkoi kone ottaa jenkaa..:cool: Rötääminen ja konehuoneeseen pärskiminen loppui siihen.

    KIITOS!
    Ryyppy on tuossa kuumailma(pakokaasu?)ohjattu bi-metallivieteri, enkä ole sitä pitänyt varsin hitaan toiminnan takia käytössä ollenkaan. Autoahan on tähän asti liikuteltu lähinnä pihassa kylmillä keleillä.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Väärin kumpikin, ja samasta syystä.
    Se toision virtausläppiä jarruttava kello vetää ryyppyä pois just tarpeen mukaan. Esto toisioille on ihan eri vipunen. Eli kun kone on viileä, niin ryyppy hakee aina oikeaa kohtaa, mikäli värkin vipusia ei ole idiootit murjoneet.
    E: Se systeemi on tarkoitetusti toimiessaan aivan vitun nerokas. Varmaan lähinnä nykyisiä ruiskuja käytölleen. Kuskin ei tartte tietää ryypystä mitään. Pistää käyntiin ja lähtee ajamaan.
     
    Muokattu: 19.7.2018
    Camino'79 ja Morbidelli tykkäävät tästä.
  5. hzemax

    hzemax Gearhead

    Hih. Naulan kantaan, sanoisin;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    No per..le.
    En ole todellakaan sinut tuon kaasarin kanssa.:confused: No, enpä ole muuta väittänytkään..
    Elikkä tuo pottu, ryyppykellon takana/etupuolella:
    [​IMG]
    Air valve dashpot, Quadrajet servicen mukaan.
    Oppaassa selitetään;
    AIR VALVE DASHPOT
    The secondary air valves use an air valve dashpot
    feature to control opening rate of the air valve . This
    prevents an uncontrolled air valve opening rate which
    results in an instantaneous air rate change and a " lag-
    ging" fuel rate change as the secondary throttle
    valves are opened . The dashpot, through linkage, controls opening of the air valves to provide a smooth
    transition to secondary system operation.

    Hommattava siis moinen. Tuon kaasarin toiminnasta ei ole vielä kokemuksia, mutta vaikuttaa ihan pätevältä peliltä tähän asti opitun valossa.

    Kun sen letkun otti irti, niin kone hyytyi kokonaan. Kun letkun tukki, niin kone "korjaantui". Nyt tuntui vetoja olevan myös toisiokurkkujen auetessa, kävin koeajamassa ja kiihtyi iloisesti. Aiemmin kaasun kovempi polkeminen sai aikaan vain prötäämistä ja laiskaa kiihtymistä.
    Siihen asti että saan tuollaisen ehjän potun käsiini, auto saa olla ilman.
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Aukeeko sulla nuo kuvassa vasemmanpuoleiset (toisiot?) Ihan nätisti ku kääntää alaspäin?
    Nyt kun kasasin kaasarin tuntuu pieni pykälä kun kääntää läppiä auki, ihan kuin joku pieni magneetti pitäis niitä kiinni jpnka jälkeen liikkuu kyllä hyvin. En ole varma oliko tälläistä pykälää ennen purkua..
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Itellä toimii muuten hyvin, mut tuntuu hiukan miettivän 3000rpm kun kaasun polkasee pohjaan (veneessä) ja ehkä ihan vähän kuuluis jotain ropinaa konekopan alta ennenkuin ottaa täydet kiekat.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Niitä oli aikanaan vaikee saada uusia, niin tuli taiteltua auki ja tehtyä uus kalvo sellasesta ohuesta kumitetusta pressukankaasta. Siinä vaan pitää varoa letkupään osien järjestyksen muuttumista, siinä on toiminnalle oleellisia kuristuksia. (joissain, ei aina)
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    NO tuli omaa kaasaria ropattua taas...siellä tosiaan oli se ensiöneulojen hangeri väärän mallinen ja toisesta kaasarista löytyi sopiva... nyt menee neulat suuttimen reikiin ja säätövarat riittää....
    Ehkä olen itse onnistunut sotkemaan osat sekaisin aikaisemmin kun oli etanolimuutoskaasari kokeilussa....en vaan muista enään....
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  11. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

  12. jusssi

    jusssi Gearhead

    [​IMG]
    Mikä on tuon ryypyn toimintaperiaate? Koitin saada yhtä oldsia jotenki käymään ja siinä ryyppy oli aina vaan päällä ja tuosta mustakantisesta pyörylästä lähtevä letku oli vaan tulpattu. Säädin tuota kantta niin, että aukesi ja sain käymään lämpösenäkin, mutta eihän se nyt kylmänä ollu päällä.
     
  13. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Tässä youtube-pätkä, jossa kaveri kertoo tuon Hot air choken toiminnasta, siitä ainakin näkee miten putkien pitää mennä.
     
  14. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ok, sieltähän se selvis. :)
     
  15. jusssi

    jusssi Gearhead

    Pitänee vaihtaa tuo sähköiseksi, kun ei noita putkiakaan enää ollut jäljellä. Myyköhän noita muunnossarjoja joku täällä Suomessa?
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jotkut tiukkaa liikaa kannen pultteja niin leviää vähän läppien tielle
     
  17. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Mulla olis uusia jousia tuohon hot air chokeen, itselle laitoin sähköisen tilalle. Usasta tilasin jostain , en nyt muista mistä.:)
     

Kerro tästä muillekin!