rockautosta tilaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Hertta08, 11.3.2009.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Aamupäivällä tuli jonotettua 3 x 20min ja aina poikki. Nyt lounaan jälkeen pääsi läpi.
    On se vaan surkeeta, kun sinne laitetaan joku tyttö puhelimeen voivottelemaan, kun ei mitään pysty tekemään.

    Ehdotin hankkimaan lisää tiloja ja työvoimaa. On kuulemma jo hankittu, mutta ei vielä suma selkene.
    Sanoin siihen, että jokainen paketti on Fedexille rahaa, eli pitäisi kiinnostaa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Tein reklamaation Rockautolle koska maksoin kalliin nopean toimituksen mutta kestikin monta viikkoa. Sain hyvityksen siitä.
     
    Seevu ja Catrik tykkäävät tästä.
  3. bathory

    bathory Gearhead

    Mä kaks kertaa nyt ton 20 min jonottanut. Tosin turhaa varmaan jos vaan voivottelee siellä.
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle 3rd gear

    Kuulostaa aika vahvasti semmoselta Exit Scammilta. :rotfl: Sain ite viikko sitte tilatun Summitin paketin kumminki tullattua JA spostin laitettuani 2pv päästä ne laitto sen maksetuksi ja odottaa nyt vaan Vapahtajaa siellä varastolla.:wc:
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

  6. bathory

    bathory Gearhead

  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    FedExin ruuhka on ärsyttänyt yrittäjiä sosiaalisessa mediassa, eikä asiakaspalvelusta saa vastauksia. Paketit ovat jumissa Vantaalla.

    Helsinkiläisen Konsolinet-kaupan odotus on ollut pitkä. Rahtiyhtiö FedExinkuljettama paketti saapui tilausseurannan mukaan Vantaalle tiistaina 27.4.

    Sen jälkeen paketin tila ei päivittynyt moneen viikkoon, vaan se oli ”Kuljetettavana. Paketti saatavissa selvitystä varten.”, eli odotti Vantaalla tulliselvitystä.

    Normaalisti selvityksessä kestää yrittäjä Juho Korkeaojan mukaan päivä, tai paketti selvitetään jo ennen Suomeen saapumista. Tuolloin paketti on jakelussa heti samana päivänä.

    Nyt Konsolinetin paketti kuitenkin odotti tulliselvitystä lähes kuukauden. Korkeaoja kertoo, että paketti saapui heille viimein tänään maanantaina 24.5. Se oli tulliselvitetty eilen illalla.

    Verkkokaupassa nopeat toimitukset ovat kilpailuvaltti. Esimerkiksi suosittuja uutuuspelejä pitää Korkeaojan mukaan olla saatavilla heti, koska ostajat haluavat tuotteen nopeasti.

    ”Ei rahtifirma halua säilyttää tavaraa yhtään pidempään, kuin on pakko, koska varastotila loppuu.”

    Konsolinet ei voi vaatia korvausta viivästyksestä, sillä rahdin on maksanut tavaran toimittaja lähtömaassa, ja vain he voivat tehdä reklamaation.

    He olivat yhteydessä siellä päässä FedExiin, joka väitti, että ongelma liittyy Suomen valtioon ja tulliin ilman, että he oikein tiesivät, mistä on kyse. Sanottiin, ettei ongelma liity mitenkään FedExiin”, Korkeaoja sanoo.

    Korkeaoja ei usko, että Suomen Tulli on syypää. Hän yritti lukuisia kertoja ottaa yhteyttä FedExiin Suomen päässä. Lopulta hän sai asiakaspalvelusta vastauksen, että yhtiöllä on ollut ruuhkaa.

    Aiemmin Korkeaojalla ei ole ollut ongelmia rahtifirmojen kanssa. Hän ihmettelee, mitä FedExissä oikein on tekeillä.

    ”Ei rahtifirma halua säilyttää tavaraa yhtään pidempään kuin on pakko, koska varastotila loppuu. Jos normaalisti tavara on päivässä ulos, niin kolmen viikon tavarat on 21-kertainen määrä tavaraa varastossa.”

    Työtä sekuntikello kädessä

    Korkeaoja mainitsee Tom Hanksin tähdittämän Cast Away -elokuvan vuodelta 2000. Elokuvassa Hanks on pakkomielteisesti aikaan suhtautuva järjestelmäanalyytikko, joka matkustaa ympäri maailmaa ratkaisemassa FedExin varastojen tuottavuusongelmia.

    ”Siinä kuvattiin varaston toimintaa. Asioita tehdään sekuntikellon kanssa, ja irvaillaan, ettei tämä ole mikään Yhdysvaltain posti USPS”, Korkeaoja nauraa.

    Hän arvioi, että jatkossa Konsolinet käyttää muita kuljetusyrityksiä, mikäli FedExillä ei ole antaa heille selitystä ja mikäli asiat eivät palaudu ennalleen.

    Verkkokauppiaiden yksityisessä Facebook-ryhmässä on toukokuussa käyty keskustelua FedExin ongelmista, Korkeaoja kertoo. Monen yrityksen paketit ovat olleet Vantaalla viikkokausia.

    Paketteja on keskustelun perusteella tulossa eri puolilta maailmaa, muun muassa Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta. Joidenkin kommenttien mukaan syyksi on epäilty FedExin ja toisen rahtiyhtiön TNT:n sulautumista yhteen.

    Muun muassa aurinkolaseja ja koruja myyvän Ninja.fi:n Ari Siitari on seurannut keskustelua. Yrityksen Kiinasta tilattu seuraavan sesongin näytelähetys on seisonut Vantaalla jo kuukauden.

    ”Tilattu oli viiden päivän toimitus. Suomeen se oli tullut ajoissa, mutta nyt seissyt yli 30 päivää”, Siitari kertoo sähköpostitse.

    Normaalisti FedEx on Siitarin mukaan yhteydessä heihin ja pyytää huolintaohjeet silloin, kun tavara saapuu maahan. Nyt yhteydenottoa ei vieläkään ole tullut. Siitarin mukaan he ovat toimineet tuontikaupan alalla yli 40 vuotta.

    ”Historiaan mahtuu totta kai kaikkea. Joskus joku paketti häviää, rikkoontuu tai lähetys on muutaman päivän myöhässä, mutta ei koskaan mitään vastaavaa”, hän kuvailee.

    Takaraja näytelähetyksen saamisessa umpeutui jo, sillä tilaukset piti tehdä viime viikolla. Näytelähetys on tärkeä osa toimintaa, koska pandemia-aikana ei ole mahdollista matkustaa tehtaalle tekemään tilauksia.

    FedExin lentorahdin totaalinen pysähtyminen Kiinassa on Siitarin sanoin raakaa kuultavaa.

    ”Ajat ovat muutenkin vaikeat, ja sitten tulee tämä, ettei yhden yrityksen henkilöstöresurssit riitä käsittelemään lentorahtia. Kyllä se laittaa miettimään.”

    Siitari pohtii, kuka FedExillä on vastuussa, kuka ei rekrytoinut tarpeeksi ajoissa. Jotkut ovat hänen mukaansa jopa etsineet LinkedInistä FedExin henkilökunnan nimiä, ja soitelleet heidän henkilökohtaisiin puhelinnumeroihin vastauksia saadakseen.

    ”Varmasti muillakin on ruuhkaa, mutta kilpailijoilla ei paletti ole noin sekaisin. Euroopan sisäinen rahti sentään toimii tällä hetkellä.”

    FedExin viestinnän sähköpostitse lähettämässä lausunnossa kerrotaan, että yhtiö on tietoinen viivästyksistä Suomen tulliselvityksissä.

    ”Olemme pahoillamme ongelmista, joita tämä voi asiakkaillemme aiheuttaa. Työskentelemme kovasti saadaksemme asian selvitettyä niin pian kuin mahdollista. Tähän sisältyy myös lisähenkilöstön rekrytointia sekä operaatioaikojen muokkaamista.”

    Tullin viestinnästä kerrottiin, etteivät he voi kommentoida yrityksen sisäistä asiaa.
     
  8. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ja 1.7 jälkeen saakin varautua vuosien odotteluun kun joka sentin nippeli täytyy tullata.:odrealmad:
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Just meinasin saman kommentin heittää.
    Oma pakettini on 26.4. lähtien maannut Vantaalla, melkosta amatöörien puuhastelua tuo Fedexin toiminta, heinäkuun paketit varmaan toimitetaan jouluun mennessä perille, ehkä...
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toivottavasti oma paketti ei jää seisomaan tuonne. Tänään tilattu jakopää ja ois kiva saada se suht nopsaan.
     
  11. superbird

    superbird Gearhead

    Huhtikuussa sain tullilaskun fedexiltä, laskusta selvisi mitä tavaraa oli tullut, kama oli sellaista mitä en koskaan ollut tilannut.

    Aikani soiteltua asiakaspalveluun, en koskaan päässyt juttelemaan kenenkään kanssa, laitoin s-postia. Pari päivää meni, vastaus tuli tanskasta ja dokumentit tullauksesta. Nimi on oikein kelle tavara tullut, mutta osoite väärä.

    Ajattelin asian olevan nyt hoidossa, väärässä olin. Viime viikolla tuli karhu maksamattomasta laskusta. Sisälsi uhkailun jutun siirtymisestä eteenpäin jos en maksa 10 päivän sisällä. Taas seurasi soittamista as palveluun, ei vastausta, muutaman tunnin olen roikkunut linjoilla, kohtuu hintavaksi alkaa tulla. Uutta s-postia laitoin samantien menemään, en ole yhtään yllättänyt kun vastausta ei ole tullut. Jotain uutta täytynee keksiä ettei perinnän puolelle mene
     
  12. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Miksi edes yrität soittaa? Kaikki reklamointiin ja vastaavaaviin liittyvät yhteydenotot aina kirjallisena että jää dokumentit talteen. Jos olet hyvissä ajoin ilmoittanut että et aijo maksaa koska et ole tehnyt kyseistä tilausta niin ei sulla ole mitään hätää minkään perinnän suhteen.

    Vaikka saisit puhelulla sovittua asian ja silti tulee karhua ja perintäkirjettä niin siinä on sana sanaa vasten, ellet ole sattunut puhelua tallentamaan.
     
  13. Zoidberg427

    Zoidberg427 1st gear

    Oma Fedex paketti tuli nyt 6:ssa päivässä. Toissa perjantaina tilasin ja viime torstaina täällä.
     
  14. bathory

    bathory Gearhead

    Ompa kummaa, kun kauhea läjä odottamassa lähetystä. Luulisi, että toimisivat kuitenkin FiFo:n mukaisesti(first in, first out).

    Itse en ole uskaltanut tän takia lisää tilata.
     
  15. SQ

    SQ Gearhead

    Ite tilasin Rockautosta sekalaista tavaraa illalla 16.5. Kolme eri pakettia kun kolmesta eri varastosta tavarat. Olin tietoinen näistä FedExin ongelmista ja olisin ottanut millä tahansa muulla firmalla, mutta jostain syystä mun tilaukselle FedEx oli ainoa vaihtoehto, eli sillä sitten kun ei isosta summasta kyse (vajaa 300,-), osille toki olis tarve asap että pääsee ajamaan... Maksoin tullauskulut yms. tilauksen yhteydessä, että kaikki hoituisi mahdollisimman kivuttomasti.
    18.5 tuli FedeExiltä tekstarina (kolmeen kertaan) pyyntö valtuuttaa s-postitse heidät tullaamaan kaikki minulle saapuvat DDP-lähetykset, tämän tein seuraavana päivänä 19.5 ja 20.5 sieltä tuli tästä vahvistusviesti s-postiin Kirsiltä ja samalla copypaste-pahoittelut miten heillä on ruuhkaa jne.
    Maanantaina 24.5 oli eka paketti portailla odottamassa kun tulin töistä. Tää meni hienosti, vajaa 8 päivää tilauksesta ovelle. Näinhän sen pitääkin toimia.
    Kaksi muuta on seurannan mukaan käynyt kiertämässä muutaman päivän verran saksassa (eka tuli ruotsin kautta), mutta nyt molemmat Vantaalla. Toinen statuksella "IN TRANSIT International shipment release", eli varmaan tulossa jo mulle (se ekakin paketti on seurannassa edelleen samalla in transit -statuksella vaikka on siis jo mulla kotona).
    Viimeinen taas on seurannankin mukaan jumissa. "Clearance delay - ImportClearance instructions from the importer are required.". Laittelin sinne viestiä että FedExillä on jo kaikki tarvittavat tiedot ja valtuutukset lähetyksen mulle toimittamiseen, saas nähdä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
     
  16. superbird

    superbird Gearhead

    Kyllä s-postia olen laittanut ja kaikki on tallessa, niin voivat perintää kyllä kokeilla
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuumittelin tuossa, mitäpä jos me kaikki Suomalaiset Rockauton asiakkaat laittaisimmekin palautetta rokkiautolle FedExin huonosta palvelusta. Toki lienemme marginaalia asiakkaina, mutta rahaa se suomaisenkin hankinta tuo rokkiautoon.
    Jospa rokkiauto alkaisi kyselemään, että FedExin isommilta pojilta, että mitäs tumpuloita teillä Suomessa hoitaa putiikin sivukonttoria kun vittuilevat jo periferiasta.

    Palautehan pitää olla rokkiauton suuntaan asiallista, mutta tyytymätöntä valittua rahtifirmaa kohtaan.
     
  18. BHBS

    BHBS 2nd gear

    Olen tilannut Rockautosta Fedexillä moitteetta koko alkuvuoden, n. 2-3 viikon välein, viimeksi paketit tuli eilen ja tänään, tilaus tehty 9 pv sitten. Tänne Pohjanmaalle Vantaalta paketit kuskaa ja jakelee alihankkija-firma. En tiedä mutta voisikohan olla että ne menee heti alun pitäen omaan häkkiin eikä jää jonon hännille Fedexin omaa jakelua odottelemaan?
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mulle tuli just Fedexillä lähetys kaksi päivää alle tilatessa ilmoitetusta ajasta. Ja toinen samaan aikaan tilattu ei varmasti saavu perille ajoissa. Eroja vaikuttaa olevan.
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Laitoin nyt Rockautoon sähköpostia, osoitevinkki löytyi tämän keskustelun sivulta 125.

    Fedexille on turha lähettää sähköpostia tai täyttää niitä yhteydenottolomakkeita, ainakaan minulle eivät ole vastanneet. Ja siihen maksulliseen puhelinlinjaan en enää viitsi soittaa.

    Toivotaan että Rockauto saa painostettua paketit liikkeelle.

    Muistakaahan käydä laittamassa myös Google arvostelu (Fedex Station, postitoimisto Vantaalla), sinne on jo melkoinen määrä kuraa tullutkin ja lisää tulee kunhan oma keissini selviää.
    Itse en ole tykännyt noita julkisia palautteita kirjoitella mihinkään mutta tämä on jo sellainen riman alitus Fedexiltä että perästä kuuluu.
     

Kerro tästä muillekin!