Rocker arms

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 15.1.2018.

  1. tapio

    tapio Gearhead



    Tuosta sitten dynotarinaa keinuvivuista. Hauska videonpätkä sinänsä :)

    Klikinsäästäjä: tavalliset tehtaan keinuvivut toimivat oikein hyvin kevyesti piristetyssä katumoottorissa
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Joo mulla itellä on tulossa 1.6 suhteella olevat rullakeinut moottoriin. Alunperin tehdas ilmoittannu suhteeksi 1.47 mutta kuulemma tehtaan laatu on todell vaihtelevaa.... Kuulemma vaihteluväli noissa on 1.35 -1.5 välillä... Minulla itsellä on sellaiset ihan normaalit ei mitään rullaa vakiona, mutta nyt tulossa reullakainut normaali nokalla. Pitäisi kestää paremmin käyttöä rullakeinut kuin normaalit. Erityisesti viritetyssä moottorissa. Vähän tyhmää verrata erisuhteella olevia keinuvipuja, koska tietenkin kun suhde kasvaa niin tehokin kasvaa, kasvattaa ns. noka nostoa. Esim itsellä on 10,02mm nokassa nostoa (1.47) suhteella niin kun muutan sen 1.6 suhteeksi niin nokan nosto muuttuu siis 10.9mm.

    Enemmän huolestuttaa onko tuo enään väännön puolesta kauhean katuajettava tuollaisella nostolla toi on aika rankka nosto.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Pirun hienot venakopat!
     
    Roberto ja tapio tykkäävät tästä.
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei ole itsestäänselvyys "kun nosto kasvaa niin tehokin nousee" jos motti ei siitä hyödy, niin ei kyllä nouse. Kanava/venttiilikoko aika isossa osaa.
    Ja 2.8 kolognelle toi 10mm ei oo ees mitenkään hirveän paljoa, 13++ alkas oleen raikas, nosto ei vääntöä kadota, "väärä" aukiolo sen tekee, riippuen tietysti mitä haetaan.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Autolla olis tarkoitus pystyä ajamaan maantiellä 1500-2200rpm alueella, jolla ei ole ahtoja, jolloin 11mm alkaa olemaan jo liikaa... voi olla että 1800-2400 on jatkossa se alue jolla jaksaa liikkua eteen päin. 13mm nostolla cologneen saa nokkaa mutta käyttöalue no 3000-8000rpm.... joka on sitte super race nokka jo, ei toi kestä yli 7500rpm kierroksia kovinkaan kauaa. Ihan westlake colognesta puhuttaessa puhutaan maksimi kierroksista 7200-7600 ja siellä on osat parasta mitä tuohon saa ja kestää suhteellisen lyhyt aikaisesti käyttöä enään ilman remonttia. Itse sanoisin, että se 10mm nosto on vanhan moottorin osalta siinä kipurajalle alakierrosväännön osalta. 1milli lisää nostoa voi olla aika paljon. Ehkä se 11mm nosto menis jos puristus ois jotain 11-12... mutta sitten se ei kestä ahtoja enään.

    Mitä tulee ventiilikoppiin niin minullekin kyllä kelpais läpinäkyvät venttiilikopat!


    En tiedä tarkkaan miten nosto vaikuttaa, mutta monesti kuullut että turboahdettu moottori tykkää oikein nostosta. Asteet monesti vaan haittaa vaan menoa.

    Itsellä ei ole ns. nokalla, kierroksilla ja nostolla tarkoitus tehdä tehoa vaan ahtopaineilla.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  8. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Toisen käden tietona kuultua, mutta eräällä dynottajalla Suomessa on ilmeisesti moiset kopat. Kommenttina kopista oli, että on vaan parempi kun metallikoppien kans ei näe kuinka hurjia liikkeitä tollanen studin nokassa keikkuva keinu tekee :D.
    Vois päätellä, että lexan koppavalmistajan kannattais ruveta myymään samalla myös niitä studien tukisiltoja :)
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  10. tapio

    tapio Gearhead

    Kaamee hinta! Näppärä kaveri laittais kilpailevan tuotteen halvemmalla myyntiin ja tekis pari euroa liikevaihtoa :D

    Jos haluaa nähdä keinuvipujen toiminnan koneen käydessä, niin vois ottaa vanhat peltiset venakopat ja leikata niihin isot reiät. Läpinäkyvää pleksiä sikaflexillä aukkoon kiinni ja se olis siinä.

    Ja tässähän joku on jo tehnyt niin. Pleksiä peltikoppien päälle.
     
    Muokattu: 17.1.2018
    kime2, PauliR ja peltsi tykkäävät tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Yhdet korkeat BBC Brodix kopat ajattelin raiskata(koneistaa katto pois) jotta voi sitten toljottaa kiikkuvia keinuja.
    Mistäs sitten löytyis läpinäkyvää muovia/lexania joka kaiken lisäksi pysyisi kirkkaana vaikka saa lämpöä,eikä raksahda kun vetelee ruuveja kiinni koppaan?
     
  12. PauliR

    PauliR 3rd gear

    ETRA / Etola myy polykarbonaattilevyä, niiden hinnasta en tiedä, mutta Lohjan Kumi ja Matto Oy:n sivuilta löytyy ihan hintojen kanssa.
    Se lämpö on sitten ehkä jonkunlainen ongelma jos tulee yli 130°C.

    https://www.kumijamatto.fi/polykarbonaattilevy-pc.html

    http://tuotteet.etra.fi/fi/g2226904/makroclear-kirkas
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja sit vielä sellanen suurnopeuskamera, jolla vois oikeen kattoo, kuin villiä se keinun liike oikeesti on...
     
    artsiracing tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    äh, hommaa vaan tarpeeks laiskan koneen mikä käy tarpeeks pienillä kierroksilla.
     

Kerro tästä muillekin!