Rockpatrollia ja farkkubuickkia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rockpatrol, 18.8.2016.

  1. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Mietiskelin että tästä voisin tarinoida enemmänkin, tämä ei nyt mitenkään "projekti" ole mutta kaikkea pientä ja isompaa näpräämistä näissä aina on. Tallia en omista eikä moiseen kyllä rahatkaan riitä, eli kaikki on tämmöstä pihamaa"rassaamista" mikä tarkoittaa sitä että kelit määrää sen millon laitellaan ja millon ei.

    Melkein 10 vuotta deltaa halusin, ja nyt on sellanen kuukauden päivät ollut.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Moni deltoista on päätynyt taksikäyttöön uutena, kun olssi suunnitteli oman diisseli motin. Väärällä käytöllä diisselit porsi ja tilalle vaihtui bensakone, 307 olds ja 350 olds nyt näitä yleisempiä vaihtoehtoja.
    Tämä auto ei ole poikkeus, uutena meni taksikäyttöön helsinkiin ja nytten bensakone keulilla.
    Koriltaan tämä on hitsaamaton, ja omaa vaan ajan patinaa. Ruosteita toki löytyy ovista jonkunverran.

    Sisältä siisti ja sähköherkkuja ei pahemmin ole, eipä ole siis mitään mikä menis rikkikään :D

    Tekniikkana on oldsin 350 bensakone, kannet on 8 ja lohko sitä peruskestävää 68-70 mallia.
    Pieniä piristyksiä on lähinnä: kansia portattu ja laskettu, edelbrockin imusarja, dieselin pakosarjat, nokasta ei pahemmin tietoa. Putkisto taakse asti 2 1/2 tuumasta, H välissä ja ehkä asteen verran ylivaimennettu.
    Koneessa myös dieselin isompi öljypohja.
    Tästä koneesta jälkeenpäin puhutaan enemmän.
    Laatikkona on TH350, isompi öljypohja kun vakiossa(näyttäs olevan kotimainen tuota, mitä täälläkin myyntipalstoilla näkyy, rivoitettu alumiininen tyhjennyspropulla)
    Peränä on dieselin vakio 2:41 välitys ja lukkokin löytyy. Eli paikaltaan ei oikein hyökkää, mutta ohituskiihtyvyys on vähintäänkin riittävä. Tästäkin pitää puhua myöhemmin lisää.

    Mutta, nytten tämmöstä listaa mitä tämä laite vaatisi.

    -Tuulilasi
    -Etujarrulevyt+palat
    -Etuiskarit
    -Kuskin puoleisen takaoven(ruosteettoman)
    -Kone todennäköisesti otettava irti ja selvitettävä "kolinan"/naputuksen syy.
    -Putkisto, saisi amerikka kaikua paremmin.

    Toivelistaa/tulevaa:
    Perä, välitys 3:73 ja lukko
    Lukkoturbiinilaatikko, th350 tai sitten vahvistettu th200r4, että olisi matkassakin miellyttävä.
    Korkeammalla stallilla oleva turbiini
    BM Mega shifteri

    Mutta, nyt palataan koneeseen. Ostettaessakin jo huomasin pientä naputusta, oletin että joku nostaja jumii tai muuten joku venakoneiston kuluneisuus syynä. Aikani harjanvarrella ja letkunpätkällä kuunneltuani ei ääni tulekkaan venakopista, vaan enemmänkin alakerrasta. Venttikopat kuitenkin otin irti ja tarkistin miten menee, yksi tukisilta vähän murtumassa, muuten ok. Öljynkierto on hyvä.
    Auto rampeille ja perinteisiä juttuja tarkistamaan. Kirimistä vaati yksi vetolevyn/turbiinin pultti, ja startin toinen pultti oli korkannut, nämä kun oli fiksattu niin auto käyntiin, ääni kuuluu vieläkin. Noh.
    Seuraavaksi hihnat irti ja auto käyntiin, kolina kuuluu vielä selvemmin ja on paikannettavissa koneen etupäähän. Bensapumpusta ääni tuskin tulee, harjanvarressa kyllä tunsi jo sormillakin ns napsutuksen.

    Eli jäljelle jää dampperi, voisiko tämä pitää kolinaa? Tilasin ulosvetäjän, ei lähtenyt käsin vetämällä.
    Dampperin iso pultti lähti kätevästä pulttipyssyllä(ei ollut edes kovin tiukasti?)
    Dampperi itse lenkottaa jonkunverran, silmämääräisesti reilusti yli 5mm, ei senttiä kuitenkaan.
    Kumi näytti olevan murtunut paikoitellen. Dampperia kun vetää kovasti niin tuntuu välystä, en osaa sanoa tuleeko kampurasta vai itse dampperista.

    Eli tässä tilanteessa ollaan tällähetkellä.

     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainakin etuvetosissa paska dampperi piti mukavia ääniä. Jos vielä antaa kumi väljää niin koita irrottaa ja lähteekö ääni.
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tyylikkään näkönen peli. Seuraan mielenkiinnolla moottoriremppaa. (Oma lehmä ojassa...)
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pariin naputtavaan bensapumpun käpälään olen kyl Oldsissa törmänny. Nyt en vaan muista, onko bensassa se pumppu samanlailla ku dieselissä.
     
  5. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

  6. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Dampperi irti, bensapumppu irti. Naputus vaan koveni.

    Eli vika on joko kampuran tai kiertokangen laakerissa.

    Sopivasti pankin kanssa neuvottelut kaatui, vaikka kaiken piti olla jo varmaa...(nykyään ei ookkaa nii helppoo enää lainaa saada)
    Mitäs nytten sitten tekee.
     
  7. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Suunnitelma kasattu. Melkein selvinpäin..
    Huomenissa alkaa motin purkaminen pois keulalta, ja tilalle laitetaan oldsin 307 siksi aikaa kun ton 350 saa kuntoon. Ei ihan päivässä onnistu, mutta jos kolmessa neljässä.

    Kone kun on swapattu tai sade yllättää, alkaa ton 350 purkaminen.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos kampuran laakerit on menneet tai menossa, luulisi öljyjen olevan jo kovasti metallihohtoiset. Myös kiertokangen laakerit pitävät rikkouduttuaan kovan kolkotuksen heti kierroksia lisätessä, sellaisen metallisen kalkatuksen joka pahenee nopeasti. Millaiset öljynpaineet moottorissa on ? Itselle voisi tulla mieleen vaihtaa aluksi uudet suodatin + öljyt, eikä ainankaan liian litkut. Myös jakopään osien kunnon tarkastaisin ennen moottorin purkamista.

    IS
     
    Muokattu: 18.8.2016
  9. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Öljynpaineet on noin 600-700 kierroksella 25-30. Kierroksilla kipuaa noin 40-45.

    Öljyt 5w40 teboil gold s.

    Dampperi paikallaan ei naputtanut niin selvästi, ilman dampperia kuuluu jo aika voimakkaasti naputus. Eikös toi vois meinata kampuraa?
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Öpaineethan on ihan ok kun öljykin aika ohutta.


    Katoitko ettei nostaja jumi vahingossakaan?
     
  11. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Eipä venakoneistossa mitään ihmeellistä näkynyt. Kyllä tuon aika selvästi kuulee että tulee kampurasta päin. Mites jakopää voi pitää ääntä pienillä kierroksilla?
    Mulla kyllä oli kiila paikallaan kampurassa kun käytin. pitääpä nyppästä irti.

    Jos vaihtaa öljynsuodattimen uuteen ja kahtoo ainakin onko entisessä metallipaskaa sisällä.
    Mitäs jos siellä ei mitään? Pitääpä vielä päivä tutkiskella.

    Motoxin mineraali 20w50 ois hyllyssä, haittaako jos swappaa synteettisten tilalle tota?
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    älä ota kiilaa irti kun se pitää alempaa jakopään ratasta paikoillaan kampiakselissa.

    suodatin vaan ekana auki ja kurkistus sisään. ite oon saanu ihan mattoveitsellä leikattua auki, mulla kun laakeri oli jauhautumassa niin huomasi jo suodattimesta öljyä kaataessa sievää glitteriä

    minusta tuo öljy ei ole ohutta ja aivan näihin vehkeisiin käypää ainetta mutta se on toinen keskustelu kokonaan, tarkoitan että ei varmasti ääni kummene öljyä vaihtaessa mutta ethän toki mitään häviä jos kokeilet tuota toistakin. paineetkin minusta aivan ok.

    kyllä se on vaan lopussa motti purettava jos ei äänen lähdettä saa paikallistettua muuten, ensin kuitenkin se suodattimen ja öljyn tarkastus
     
  13. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Jep. Suodattimella alotetaan, jos on murua niin konetta irti, jos ei niin sitten pitää jakajan kansi ottaa veks ja katsoa onko jakoketjussa paljoa väljää.

    Se kiila on noin 2-3 mm kampuran päästä sisempänä, pääs vähän karkuun kun kokeilin toisella dampperilla.
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Muuttuuko tuo kolina kierrosten mukaan, esim millainen ääni 1500 1/min kierroksilla ?
    Oma mielipide noihin öljyihin on, että mikäli moottoria ei käytetä kuin kesäaikaan, ei kylmäominaisuuksilla ole öljyssä kummoistakaan tarvetta. Moottorin laakereiden välykset on tuskin mitoitettu tiukoille välyksille ja ohuelle öljylle. Jos moottorilla on ajettu paljon, paksumpi öljy voitelee varmasti, kun ei tule pois vääristä paikoista. Jakopäässä meinasin juurikin ketjun ja rattaiden kuntoa. Tyhjäkäynnillä kone käy epätasaisemmin ja pienetkin välykset saattavat aiheuttaa ylimääräisiä mekaanisia ääniä. Erääkin kerran on tullut vastaan, ns. myyntiremontteja joissa kone on koottu vanhoilla osilla ja toimii vielä jonkun aikaa. Jos moottorin kilometreistä ja tehdyistä korjauksista ei ole varmaa tietoa, kannattaa mielestäni edetä varovasti ja rahapussi ujosti raollaan. Suodin ja öljyt eivät maksa kuin pähkinöitä sekä mahdollisesti uudet jakopään ketju+rattaat+tiivisteet eivät kummoisia kustanna.

    IS
     
  15. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Kolina kuului parhaiten kun vaihde päällä tyhjäkäynnillä ja vedättäessä matalilla kierroksilla. noin 2000rpm yli niin hävis.
    Suodatin suolistettu. Taas tätä kuvamatskua... :
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eli selvästi näkyy metallimurua.
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    3.73 ja TH200-4R lukkoturbiinilla on mielestäni hyvä yhdistelmä. Riippuu tietysti rengaskoosta, mutta nuilla kamoilla Novassa ~2200rpm satkun vauhdissa (235/45R17), kuitenki paikaltaan lähteminen on ripeää kun tiheä perävälitys. Taitaa sama kombinaatio olla mm. Monte Carlo SS:ssä. TH200-4R käy kardaanin puolestakin suoraan TH350:n tilalle...
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Th350ssä on erikokoisia häntiä, 6" hännän tilalle sopii 200-4r suoraa
     
  18. Rockpatrol

    Rockpatrol 1st gear

    Suodattimen avaamisen jälkee ei kyllä pahemmin elvyttää enää mieli tee tuoreillä öljyillä sun muilla.
    Missä hinnoissa tämmöset alakertarempat yleensä pyörii? Tuntuuhan se vähän hölmöltä olla käymättä tota kunnolla läpi. Oletetaan että kampuran laakerit ja kiertokangen laakerit uusii.
    Samallahan tottakai männänrenkaat, öljypumppu. Nojoo, koneistuksista riippuen sellanen nelinumeroinen summa ihan täyttä todellisuutta.

    Keulalle menevän 307 oldsin budjettipiristys myös kiinnostaa, siksi aikaa että ton 350 saa kasaan. 307 koneessa on 7A kannet ja on se uudempi versio siis 307 koneesta. Nokat niihin on turhan tyyriitä, mutta eikös noi herää ihan hyvästi henkiin jos kansista ottaa reilun millin pois ja laittaa perus peltisarjat. Ei edes niin suurilla kikoilla tollanen yrjömoottori kuljettaa ihan samalla lailla kun esim vakio 350..

    Eli vaihtoehtoja riittää. Taloudellinen tilanne toivottavasti tässä paranee pikkuhiljaa.

    Käykö deltaan vaikka esim jenkkifarkusta tuulilasi?
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ei kampura oo paskaks menny niin usasta laakerit ja tiivisteet saa pariin sataan kotio.

    Suomen hinnoilla tulee äkkiä halvemmaksi hommata uusvanha motti keulille.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  20. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tätä minäki miettisin
    jostain ehjä käytetty motti tilalle
    ehkäpä peräti halvempaa ja helpompaa ku ruveta askartelee vanhan kanssa
    noita GMn pikku tekniikoita tuntuu liikkuvan tässä maassa ihan kohtuulisesti
     

Kerro tästä muillekin!