Rod harrastus!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Erkkios, 9.2.2005.

  1. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Todellista keltanokka asiaa, mutta kun ei ole äidin maidossa tullut tietoa. Jonkun aikaa on rodi tyyliset autot alkanut kiinnostaa ja kuvia on tullut katseltua mutta miten/mistä/koska/miksi/kuinka oma rodi hamassa tulevaisuudessa kun varat voisi riittää? Missä pääsisi tutustumaan hot- ja streetrod autoihin?

    Pitäisikö olla "täydellinen" peltiseppä vai riittääkö moottori/tekniikka tietämys noin yleisesti? Eli miten nolla kohdasta eteenpäin?

    Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vaan tyhmiä kysyjiä! :oops:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos rahukkia löytyy, niin menet ja ostat valmiin, 25 000 e investoimalla saa jo aika hyvän suomesta. Tutustut tekniikkaan, opit, ajat... :p
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suosittelen että tutustut FSRA:n toimintaan,harrastajiin ja liittyäkin kannattaa jos tosissaan meinaat haaveen toteuttaa.
    Autoa /aihiota ei tarvi omistaa heti.
    Käy jo keväällä katsastamassa näyttelyissä osastot ja jututat äijiä ennakkoluulottamasti. Sitä varten ne siellä päivystää viikonloput.
    Nettisivutkin on. Rodinatikat tänä kesänä Nokialla ja eikun sinne katsomaan vaikka lauantaina ja tutkimaan laitteita ja taas kyselemään. Tyhmiä kysymyksiä ei ole!Neuvona voisi sanoa että ei kannata liikaa ruveta spekuloimaan mitä saa tehdä ja mitä ei.
    Tarkoitan prosenttihässäköintiä ja lakipykäläviidakkoa.
    Viisaita mielipiteitä saa kuulla sen jälkeen paljon,varsinkin niiltä jotka ei ole ikinä rakentanut mitään / eikä rakenna.
    Rakentaakkaan ei tarvi jos hommaa valmiin laitteen, joka on usein järkevää.
    Vaikka laitteet maksaakin, mutta jos ovat hyvin ja asiallisesti tehty= pitävät hintansa.
    Mitä on järkevä tehdä? selviää esim. kun tutustut
    Harrastajiin/lajiin pikkuhiljaa. Se on usein tässäkin lajissa parasta kun pikkuhiljaa lähtee kehitteleen sitä juttua ja itsellekin rupee selviään minkälaisen kapineen haluaa. Jos menee kauppaan ja ostaa valmiin heti niin se ei oo välttämättä se juttu. Tutustuminen muihin harrastajiin, osahankinta reissut ym. harrastuksen ympärillä pyörivä toiminta on mulle sitä parasta antia roditouhuissakin.
    Muistaa vaan sen ettei liikoja ennakkoluuloja ! :pinup:

    Onnea matkaan ! Suosittelen.

    - Kingpin -
     
  4. c432

    c432 3rd gear

    hyvin perusteltu täyttä asiaa .
     
  5. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Rodin tekeminen ei sit oo sellasta kiiltokuvahommaa (ainakaa normi-ihmisen pudjetilla) Jollasen kuvan saattaa lehdistä saada. kyllä ne järkevän hintaset aihiot (melkonen raato maksaa usein hyvän käyttöauton verran) vaatii aika paljon kädentaitoo, eneku ne liikkuu/näyttää rodilta.

    En halua pelotella, mut usein käy niin, et alkuinnostuksen jälkeen huomataan, et ei värkeissä riitäkkää vara ja sitämyöten innostuski lopahaa ja aihio joutaa sulattoon.

    Kovasti tsemppiä valitsemallasi tiellä!!!! 8)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joillekkin saattaa taas käydä niin, että yhden aihion ostettuaan tahtoo toisen ja jopa useampia. Kelpo roddari handlaa homman, mutta tunnempa tapauksia, jotka hankkivat puoliraakileita ja pahempiakin niin paljon nurkkiin, ettei aika ja varat saatikka organisointitaito riitä kaikkien kunnostamiseen. Ei ollut tarkoitus peloitella.

    Suosittelen hankkimaan aika maltillisesti rakennellun tai vaikka ihan orkkiksen ajoneuvon. Siihen voi sitten tutustua huoltojen ja pikku korjailujen yhteydessä. Ajan myötä tekniikkaa ja ulkoasua voi päivittää mieleisekseen. Kuitenkin auton voi pitää joka kesäisessä liikenteessä.

    Suosittelen tutustumaan roddareihin ja mikäli mahdollista pääsemään niihin salaisimpiin, eli talleihin, joissa voi olla mahdollista tutustua eri vaiheissa oleviin rodeihin.

    En väheksyisi kirjallisuuden& lehdistönkään merkitystä rodin rakentelussa. Esim. How to Built Hot Rod Ford-kirja, Street Rodder ja Rod& Custom lehtien tekniset artikkelit ja Rolls& Pleatsin mehukkaat kuvat voivat innostaa patoutuneemmankin pussihousun ns. repimään lahkeet ja avartamaan etumusta turpeammalle rauhaselle tilaa tehden, jos tällaista kielikuvaa saa käyttää.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, monella taittaa olla enemmän raatoja nurkissa mihin resurssit ikinä riittää. Mutta pääasiahan on että ne on pelastettu paalaamiselta.
    Mä olen sen verran laiska, osaamaton ja tyhmä että hankkisin aihion rapakon takaa, saa edes kohtuullisessa kuosissa olevia koppia joita ei tartte kokonaan rakentaa uudelleen suorasta pellistä. Tietysti riippuu mitä haluaa, 32 roadsteria tai 34 3w coupea ei ehkäpä löydy ihan kätevästi :lol:

    Tuollainen tuontilaite tulee maksamaan varovaisesti arvioiden ehkä 5 tonnia mut ainakin mun työtahdilla tulee säästettyä 5v rakennusajassa, omat ja perheen hermot ja sairaan määrän peltiä ja miglankaa. Toki on turha luulla ettei johonkin +60v tuontiautoon tarttis peltiäkin laittaa.
    Kunnostukseen kun varaa toisen 5 tonttua niin ehkäpä pääsee jo pikkuhiljaa ajelemaankin. ja vielä yks 5 tonnia niin saa pelistä siistin.

    Halvemmallakin varmaan voi selvitä mut enemmänkin saa kulumaan. Yhtään rodia en siis ole vielä(kään) tehnyt mut tuolla tavalla oon asian funtsinut.
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Eeeeeii kai nyt noin voi kenellekään käydä, hölmöä toimintaa! :eek:

    Suoraan sanottuna roddaus on perkeleen kallista touhua. Osia saa metsästää kissojen ja koirien kanssa. Uudet osat maksaa pääosin ihan sikana. Lähes kaiken joutuu miettimään ja toteuttamaan itse. Aikaa menee niin paljon kuin voi käyttää. Projekti pitää yleensä rakentaa aivan alusta saakka uusiksi jne. jne. Mobilistit uhkaa hakata kadulla, roddarit ihmettelee että miksi teit sen noin ja uusiautoharrastajat ja muut jenkkituunajat ihmettelee miksi laittaa noin paljon rahaa noin ruosteiseen romuun.

    Mutta onpa se sitten niin hauskaa että kun siihen hurahtaa niin mitkään muut autot ei sitten kiinnostakaan.

    Toivottavasti saat rivien välistä jotain irti ja liityt sisäpiiriin... 8)

    MK
     
  9. Il Tebo

    Il Tebo 1st gear

    Ja mitä tulee "tyhmiin kysymyksiin" niin tyhmempää on jättää kysymättä. Jos on aikansa funtsinut ja pähkäillyt ja tutkinut asiaa eikä aukene, niin siinä vaiheessa pitääkin kysyä. Jos saa vähättelevän vastauksen niin jättää sen omaan arvoonsa ja kysyä joltain muulta.
    Jokainen on jossain vaiheessa ollut keltanokka.
    Meikä on 37-vuotiaana vieläkin keltanokka kun tuli aloitettua autoharrastus sen verran myöhään :D
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älä prrrrrkle alota koko harrastusta jos vaan suinkin pystyt sen välttämään. :D :D Kaikki rahat ja aika menee vanhojen raatojen rassamiseen ja kun saat kasan kuosiin niin mistään ajonautinnosta ei voi edes puhua. :eek: :eek: Unohda koko juttu. 8) 8) Ei vaineskaan, ihan heti en antoisampaa rahan ja ajan tuhlaus kohdetta keksi.

    T: Yksi hot rod kärpäsen puremaa poteva.
     
  11. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    Tutustu autoihin reaalimaailmassa ja vähennä internetin käyttöä. Tietoa netistä kyllä saa, mutta harrastus vaatii aikaa tallilla.

    Tuu hesan ja tampereen näyttelyihin ja ota hihasta kiinni rodiukkoja, me ei olla niin tylsiä ja tympeitä kuin miltä näyttää. Kaikki on vaan niin kyllästyneitä noihin "mä ainakin tekisin näin" virtuaaliaroddareihin.
    Kunnon rodimies tekee oikeasti, ja näyttää persettä virtuaalimiehille.

    Kuitenkin jokaisella on oma tapansa tehdä, ja itse tehtynä budjettiin voi vaikuttaa eniten.
    Itse tein ensimmäisen kokonaan lähes nollabudjetilla, ja siitä sai kovat kiksit kun osas lopuksi tehä itte kaikki temput. En ollut ennen hitsannut autoa ym. mutta ton jälkeen kyllä osasin kaiken. Viisaita oli sanomassa sitä ja tätä, mutta ei niillä ole vieläkään omat rodit edes ostettuina tai tehtyinä. (on poikkeuksiakin)

    Nyt 9 vuotta myöhemmin, kevääksi näyttelyihin tuleva uusi rodi kyllä ylittää järkevänkin budjetin reippaasti. (piilomainontaa, ostakaa ostakaa)

    Anyway, viisaimmat oppii itse, vältä internetin neuvojia, kyseenalaista kaikki.

    Tää paskanjauhanta ei ainakaan edistä rakentamista, mutta kokeneen neuvo on joskus ainakin kuulemisen, joskus toteuttamisenkin arvoinen.

    Ja nimettömät: antakaa olla vaan.

    Tuppu
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Netistä muuten vielä sen verran että HAMB:ista löytyy niitä kokeilemisen arvoisia vinkkejä!
     
  13. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ei todellakaan ole tarkoitus väittää että olen tehnyt kaiken ns. oikein :argue: .
    Jokaisella meillä jotka rakennamme rodeja on oma tyylinsä ja mielipiteensä, mutta yhden rodin matkaan suomalaisen kuusen alta näyttelyhalliin voi tutustua ositteessa: www.backtoroots.net ja sieltä kohdasta autot. Samaan aiheeseen on voinut tutustua jo 4.5 vuoden ajan myös FSRA:n jäsenlehden välityksellä. Kun itse aloitin oman projektini ja liityin kerhoon pyysi silloinen puheenjohtaja minua kirjoittamaan lehteen autoni tarinan jotta on mahdollista myöhemmin näyttää omaa projektiansa aloittaville miten yksi auto on tehty. Toki tapoja on monia, mutta tosta saa käsityksen yhden auton toteutuksesta.

    Ja mitä tulee kuluihin ja ajan menoon niin 4.5 vuotta sitten ostin projektin. Keula meni just maalarille ja kesällä maalataan kori ja vuoden päästä auton pitäis olla valmis. Rahaa on mennyt yli 10000€ mutta alle 15000€ pitäis valmistua....
     
  14. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Kiitoksia, juuri sitä mitä halusinkin kuulla!! :D :D

    Muutaman vuoden olen tässä vanhempia autoja harrastellut ja tiedän about mitä koukkuun jääminen ja yletön rahan meno tarkoittaa, kaikki kiinni autoissa.... 8)

    Täytyy lähteä ensi kesänä kiertämään tapahtumia ahkerasti omalla biilillä ja kartuttaa tieto/taito varastoja. Ja mitä internetin käyttöön tulee niin tämä on aivan uusi homma mulle. Pidän enemmän "seuraa ja tee perässä" opiskelusta.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

  16. Poppamies

    Poppamies 1st gear

    anna palaa!
    vitun ja auton hinta on vakio! (kaikki rahat palaa)
    Meukowia!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos haluat tehä rahaa rakenna rodi ja myy ruotsiin
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eipä taida olla kovin kannattavaa liiketoimintaa...

    Näin niinkuin yleisesti amerikan laitteista että aihion saattaa saada hyvinkin halvalla mutta se on sitten melkeen se pienin menoerä. Aikaa ja rahaa pitää olla poltettavaksi sen ruosteisen pellinpalan muuttamiseen auton näköiseksi laitteeksi.

    Lähtökohtaan kannattaa panostaa, aina kannattaa ostaa mahdollisimman hyvä auto, josta lähtee rakentamaan eteenpäin. Ehdotonta plussaa on, jos laitteella pääsee ajelemaan niin pysyy mielenkiinto paremmin yllä.

    Itelläkin on pahasti hommat jäissä ja rojekteja löytyy. Jos jahkailu ja saamattomuus jatkuu tähän malliin niin pitänee hukata raakileet pois ja hankkia valmiimpaa vaikka Ruotsista.
     
  19. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Samaan lopputulokseen olen tullut myös. Aihio ei paljon maksanut mutta töitä ja rahan menoa tuli. No onneksi alkaa kohta pellit olla valmiina (alusta on jo ajokunnossa).

    Jos itse aloittaisi uutta niin panostaisin todella paljon tohon aihioon. Sen mitä siihen uhraa voittaa varmasti työajassa ja hermoissa....
     
  20. mikko69

    mikko69 1st gear

    melko kallis!
     

Kerro tästä muillekin!