Rod ratio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dbltrbl, 28.5.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead


    No ei tietenkään mäntä ylemmäksi tule mutta veivin paikka männässä muuttuu aika paljon sillon kun männän tappi ei ole keskellä. Vaikutus voi olla jopa 6mm riippuen veivin orkkis mitasta.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh en ajatellu loppuun asti, piti paintissa havainnoillistaa itselle, eihän se tosiaan muutu jos sen ympäri kääntää :poff:
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eikös jopa Moparin raamattukin suositellut tota mäntien kääntämistä jossain vehkeissä?
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Missä moinen raamattu?
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    pistäs pirruuttas sylinderin keskilinja eri linjaan kampuran keskilinjan kanssa
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aika hyvin Vipottaja kiteytti mitä itsekin ajattelen, kaikki hyvin kunhan ei mitään ihan pöhköjä veivisuhteita laita varsinkaan kiertävään koneeseen. Näin siis noista perinnemoottoreista puhuttaessa.

    Varsinaiset rajoitukset amerikanmoottorissa tulee sieltä kansi- ja venttiilikoneisto-osastolta, ja on liki yhdentekevää minkälaisen veivisuhteen kone omaa. On varmaan tässäkin poikkeuksia, mutta alkavat olla muutenkin niin eksoottisia että löytynevät ihan oikean kilpailuhommien parista.

    Riippuen ihan kaikista muista moottorin sisäistä ja ulkoisista mitoituksista johtuen lyhyehkö veivi ja korkeahko mäntä voi huipputehon kannalta ollakin tosi hyväkin juttu, muistan muutaman esimerkin omista ja muiden vapareista joissa merkittävä veivisuhteen parantaminen ja männän keventäminen ei yllättäen parantanutkaan huipputehoa, vaan päinvastoin madalsi sitä kaiken muun pysyessä samana moottorin hengitystä ajatellen.
    Kuitenkin ainakin muutamassa tapauksessa oli ihan toivottavakin juttu, kun käyttökelpoinen tehoalue laajeni kumpaankin suuntaan, vaikka jonkun viis tai kymmenen heppaa antoikin pois huipputehoa.

    Onko siis nähtävissä että ainakin vapari hyötyy siitä että lyhyen veivin aikaansaama nopea suunnanmuutos on jopa toivottavaa joissain tapauksessa, kun kaikki asiat kanavien koosta runnereiden pituuteen/pakosarjan primääreiden pituuteen ja halkasijaan asti on mietitty viimesenpäälle niin tuosta kohtuu lyhkäsestä veivista saadaan etua hengitykseen, jotenkin terävämpää pulssia kumpaankin suuntaan, en tiedä?
     
  7. 401

    401 2nd gear

    Ruotsalaisissa volvon vinoissa nascar moottoreissa on jo tehtaalta päästy siihen 1.9 suhteeseen.
     
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuo on hyvä pointti ja samoin tässä http://www.rustpuppy.org/rodstudy.htm artikkelissa mainittu kommentti:
    Because of the mechanical advantage provide by the toggling effect of the rod the shorter rods act as if they were in a longer stroke engine at the top of the stroke. This effect would make the short rod engine rev faster from 2000 to 4000 rpm and the circle track people claim that acceleration out of the turns is significantly improved with the shorter rod. In all other factors the longer rod comes out superior...

    Alkaa vaikuttaa siltä että kasaan noilla lyhyillä veiveillä mutta jätän "rallikannet" hyllyyn ja teen rautakansista.
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Olisko Mopar engines kirjassa. Ainakin tiesivät tämän jo 60-luvulla tehtaalla. Rallivalianteissa tehdas oli kehoittanut kääntämään männät toisin päin. Näin tais lukea Mobilistin jutussakin.
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Orkkismännissä on yleensä offset tapit, eli tappi ei ole männän keskellä. Sen tarkoituksena on hiljentää männistä kuuluvaa ääntä. Kääntämällä toi offsetti toisinpäin saadaan vähän enempi voimaa äänen kustannuksella. Sit ku mennään rallimäntiin, ni niis on tapit keskellä.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Dbtrlbl, tarkoitin tuota höpinääni lähinnä siltä kantilta joissain tapauksissa kun kaikki motin muut mitat natsaa niin lyhyellä veivillä saadaankin hyötyä, muutoinhan pitkä on aina parempi jos nyt siinäkään ei mennä järjettömyyksiin. Kun nyt tässä oli puhetta vähän yleisestikin tosta veivisuhteesta...

    Ehdottomasti kaikkein "ralleimmat" osat käyttöön ja antaa niiden valurautasten kansien ja vakiomäntien/veivien huilata siellä hyllyssä:cool:
     
    LPV tykkää tästä.
  12. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Muokattu: 31.5.2018
  13. valtope

    valtope Gearhead

    Yks olennainen seikka tästä keskustelusta on "unohtunut" => vaikuttaa suoraan osavalintoihin, nimittäin Deck Height
    - AMC 360 => 9,208, siitä vaan laskemaan, iskusta / kanki / mäntä, mitä on saatavilla
    Pönni muistaakseni sekotti 360/390 osia, hiotutti kampiakselin SBC laakereille/ kangille, käytti
    Chevy 5.85 kankia, ja sopivaa SBC 400 mäntää

    - SBC 350/ 400 => 9,025, johon itse vertasin.

    lähde:
    http://www.purpleized.com/AMX/engine.shtml
     
    Muokattu: 1.6.2018
  14. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Juu, noita mittoja on pyöritelty, 9,208dh ja 5,79veivi, 3,68isku, 1,59mäntä ois aika soppeli, veivin yläpäät pitää toki holkittaa.
     
    valtope tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!