Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hieman projektipäivitystä alkuperäisen tarinan aiheeseen, jos vaan sallitaan. Toki saa täällä keskustella ihan mistä vaan.

    Muinainen hautamuistomerkki Etelä-Pohjanmaalla...:

    [​IMG]

    Eiku sehän taitaakin olla "batwing" eli C5 Veten öljypohja. Mitähän se on syönyt? No avataan se:

    [​IMG]

    Hoplaa, täällähän on pyhäinjäännöksiä! Ihka aito nokka-akselin tappihan se siinä...ja rullanostajan rullalaakerin rullia...:

    [​IMG]

    Tässä alla vasemmalla vertailun vuoksi rullanostajan tappi, nokka-akselin tapin vierellä. Juuri tämä vasemmanpuolimmainen nostajan tappi löytyi yläkerrasta, nokan tappi taas öljypohjasta. Toinen tapeista todisti siis sen, että loppusijoituspaikka saattaa löytyä ylempää kuin mikä oli alkuperäinen lähtötilanne (nostajan tappi), ja toinen taas todisti sen, että "alahappäinkin" pääsee (nokka-akselin tappi).

    [​IMG]

    Kuten ylläolevasta kuvasta näkyy, nostajan tappi on aika runnellun näköinen, kun taas nokan tappi on ainakin tuossa kuvassa lähes vahingoittumattoman näköinen. Olisiko sittenkin niin, että rullanostaja on hajonnut itsekseen, ilman nokan tappia? Toisaalta vain yksi nostaja on moottorista rikki, mutta kaksi nokkaa on paskana. Joten olen vieläkin sen teorian kannalla, että homma lähti vyörymään eteenpäin nokka-akselin päästä irronneen tapin avulla.

    Kertauksen vuoksi kuvat nokista alla.

    Tässä ekassa kuvassa näkyy se rikkinäinen nokka, jonka kohdalta nostajan tappi on peräisin:

    [​IMG]

    Tässä taas on kuva rikkinäisestä nokasta, jonka väliin aiemmin rikkoutuneen nostajan tappi on päätynyt, rikkomatta tässä kohdassa olevaa nostajaa...(huoh mikä sekasotku):

    [​IMG]
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jotkut ilkeät kielet sanoo että kyllä näinkin on tapahtunut...onko sitten ollut tahallista tai tahatonta sitä en tiedä mutta itsellä on hyvät välit.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Saattaa vaan olla näin et heille ollaan niin kateellisia tuolla heidän piireissään,et ovat sitten "joutuneet" näpäyttämään!
    Samaten mulla on näemmä sinne suuntaan jäänyt ihan ok välit mitä heidän kanssaan on ollut vähin tekemisissä.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aika korjaa haavat, vai miten sitä sanotaan. Z06:n sydämen ohitusleikkaus on nimittäin edennyt hiljalleen eteenpäin, eli ns. short block on kasattu.

    En olisi itse uskaltanut lähteä kasaamaan Z06:n moottoria alkutekijöistä, eli moottorin alakerran on kasannut alan ammattilainen. Alakerran kasaamisen lisäksi pyysin ammattilaiselta, että josko myös sylinterinkannet voisi laittaa valmiiksi paikalleen, ja näin sitten myös tapahtui. Kaikki laakerit moottorissa ovat tietysti uusia, samoin tiivisteet, ja ARP:n pinnapultteja käytettiin sekä alakerrassa että yläkerrassa. Ei siksi että niitä välttämättä tarvitsisi, mutta onhan se mukavaa että palikat on viimeisen päälle - varsinkin nyt kun tarkoitus EI ole avata moottoria seuraavan 100.000 kilsan aikana.

    Allaolevassa kuvassa moottori on "väärinpäin". Vaikka voisi kuvitella, että öljypohjaa sovitellaan paikalleen, on kyseessä itse asiassa moottorin takaosassa olevan "kopan" kohdistus. Jos kuvasta katsoo tarkasti, näkee miten oikealla alhaalla kaverin peukalon yläpuolella pari pulttia on löyhällä. Nämä pultit ovat moottorin takaosan "kopan" pultteja. Kyseinen "koppa" pitää sisällään mm. kampiakselin takapään stefan. Ja kyseinen "koppa" pitää olla juuri oikeassa kohdassa stefan ja öljypohjan tiivistyksen takia.

    [​IMG]

    Tässä kuvassa näkyy öljypohja paikallaan:

    [​IMG]

    Tässä sitten yläkerran asennusta. Samalla kun moottori piti purkaa, tuplaventtiilinjouset kannatti asentaa. Vaikka ei niitä - jälleen kerran - välttämättä olisi tarvinnut, niin samalla vaivalla ne kuitenkin meni paikalleen:

    [​IMG]

    Keinuvivut kauniisti nokan ohjailemana paikallaan...:

    [​IMG]

    Saapa nähdä miten nämä pakokanavat potkivat sitten aikanaan...:

    [​IMG]

    Ämerican joe eli hovivirittäjä asensi aikanaan tällaisen bensasysteemin Vetteen. Kenne Bellin boksi nostaa bensapumpun jännitteen jonnekin +17 voltin paikkeille ahtopaineitten noustessa:

    [​IMG]
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ahtimen koesovitusta uuden leveämmän hihnapyörästön kanssa...

    [​IMG]

    Ohjaustehostimen säiliö (musta boksi jonka korkissa punaista tekstiä) ei ole telineessään vaan riippuu alaspäin, mutta sillä ei ole väliä, tarkoitus on nimittäin tarkistaa hihnalinjan suoruus ja siihen ei tuo tehostimen säiliö vaikuta. Itse tehostin pyörineen pitää tietysti olla paikallaan. Kuvassa ei tosin ole vielä ohjaustehostimen pyörää paikallaan, koska se on puristesovitteella eikä tietenkään mene paikalleen käsin painamalla. Täytyy varmaan suihkuttaa kylmäspraytä tuohon akseliin ja kuumentaa hihnapyörän keskikappaletta (jonka saa onneksi irroitettua hihnapyörästä) jotta takaisinlaitto onnistuisi ilman "sisäänvetäjää". Eihän mulla sellaista tietenkään ole tallissa.

    Ohjaustehostin on noissa kuvissa laturin alla, eli kuvissa oikealla keskellä. Musta iso peltinen pyörä, jonka keskellä on ruosteenruskea tapin pää (keskellä kuvia) taas on vesipumpun päässä oleva hihnapyörä.

    Sininen pultti joka näkyy kampiakselin päässä on tarkoitettu pitämään pienehkö, prikalta näyttävä alumiininen adapteri paikallaan, joka taas ohjaa poranterää siten, että värinänvaimentimeen ja kampiakseliin saa porattua reiän. Reikään laitetaan pieni tappi, joka pitää värinänvaimentimen ja kampiakselin kiinni toisissaan, tai siis että värinänvaimennin ei pääse luistamaan paikallaan. Itse pultti joka tulee kampiakselin päähän pitää olla mun tapauksessa normaalia pidempi. Harmin paikka kun en tiennyt tuota etukäteen, tilaamiseen ja toimitukseen menee taas muutama päivä.

    [​IMG]

    Tässä alla ahdin toisesta suunnasta.

    [​IMG]

    Alla uusi bensapumppu paikallaan takapyörän etupuolella. Pumppu jää sisälokasuojan suojaamaksi. Polttoaineen syöttö eteen, samoin kuin virransyöttö, on vedetty oven alapuolella olevan "palkin" kautta. Palkki on lainausmerkeissä siksi, että kyseessä on lasikuidusta tehty korin osa, joka on siis oven alapuolella. Vähän arveluttaa mitä tapahtuu pienessä sivukolarissa...no toivottavasti sellaista ei tapahdu.

    Allaoleva kuva antaa vähän turhan tarkan kuvan asennnuksesta - jos tuota american joen jättämää hieman ruostunutta kohtaa ei lasketa, eikä aiempia ruuvien reikiä, niin mielestäni asennus on ihan riittävän siisti. Ei tää kuitenkaan ole mikään näyttelyauto, vaan (toivottavasti) ihan tavallinen käyttöauto.

    [​IMG]
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    onhan tuollanen alsamotti prochargerilla tosi mellevä :) kokeillaan sit uudestaan ku paketti on läjässä :p
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No mutta kun ei ole läjässä eikä ole Prosharkkeri vaan Vortekki... :) Vaan näin pikkulohkolla ei oikein voi millään pärjätä, ainakaan isolohkojärkäleelle...
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    kyllä ne voi :)oishan tuo pitäny kuvastakin huomata. mullakin on ollu yks tuollaanen vortech tosin en sitä ikinä asentanu kiinni mihinkään mut monet sauna illat sitä tuli siliteltyä. ostin sen mun entiseen camaron 396:n mut sit mopo karkas käsistä ;)
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Edistystä tylsähkössä vetteprojektissa on hieman tapahtunut. Laskettu aika ajokauden alkuhetkelle on nimittäin ensi sunnuntai. Saas nähärä...

    Pikkulohko taljassa odottamassa...:

    [​IMG]

    ...ja tänne se pitäisi saada. Minä itte kuvassa tekemässä viimeistä tarkistusta. Tuossa vaiheessa vielä nauratti..:

    [​IMG]

    [​IMG]

    ...ja sitten ei enää naurattanutkaan. Ei toivoakaan että mahtuisi paikalleen...:

    [​IMG]

    Moottorinkorvat veks, uusi yritys, ei mahdu. Seuraavaksi ohjaus veks ja...

    [​IMG]

    ...lopultakin moottori on paikallaan. Kuvassa ohjaus on sekin palannut paikalleen:

    [​IMG]

    Lisäbensasysteemin läpivientejä...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitten olikin vuorossa imusarjan paikalleenlaitto...:

    [​IMG]

    ...ja tässä puolapaketit ja lisäbensasysteemi asennettuna paikallaan:

    [​IMG]

    Ensi lauantaina edessä on voimansiirron+takasillan/akseliston paikalleenlaitto, loput ahtoputkista, nesteet ja öljyt jne. muuta pientä tauhkaa. Auto saa jäädä yön yli seisomaan ja sunnuntaina on sitten ekan käynnistyksen aika. Toivottavasti ei sada rakeita.

    [​IMG]
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    pistäs koeajon jälkeen kommentteja !!!
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No mikäs siinä. Ja jos ei muuta tapahdu, niin ajattelin ainakin haastaa kaikki vastaantulevat SL-Meset. Ne röyhkeät sellaiset.
     
  12. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    No perhana! Pitääki mennä tuoho nykyysen kotokylän raitin varteen koko sunnuntaiksi piknikille jos näkis eres vilahrukselta
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mitään en voi taata, kun ei näistä rojektien synnytystuskista ikään tiedä.

    Ootko muuten nähäny Keitsin mustaa/flakemaalattua 67..68 Firebirdiä viime aikoona? Joku kertoi paikallisessa ravintolassa pari vuotta sitten ostaneensa sen nelisatasen virimoottorin omaan autoonsa.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Noniin, ei kannata kytätä. Jäi pala softaa saamatta viikolla, ja eihän tällainen muovipommi liikahra iliman sitä mihinkään. Kävis kuitenkin vaan niiku hippa tulupas.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hieman piilossa olleen motivaation jälkeen oli taas aika ryhtyä hommiin. Lauantaiaamuna tilanne näytti tältä:

    [​IMG]

    Ja jo hetken päästä tältä (titaanivaimentimet on irti, siksi pakoputkenpäät on sikin sokin):

    [​IMG]

    Kas, sehän on takarengas, ja peräti omalla paikallaan. Onneksi tuollainen leveä rengas tarjoaa aivan älyyyyyyyttttööööömääääästi pitoa:

    [​IMG]

    Aivan tulee Wartburg mieleen, nimittäin kuvassa alla on öljynkeräyskannu eli ns. "catch can" paikalleen asennettuna. Kannu näkyy kuvassa vasemmalla keltaisen ölkytikun alla, siis se krominen säiliö johon menee mustia putkia.

    Homman ideana on, että kampikammiosta ja venttiilikopista tuleva öljynsumuinen ilma puhdistuu ja että isommilla ahtopaineilla kampikammiossa oleva paine pääsee ulos. Ettei öljytikku ammu pois paikaltaan:

    [​IMG]

    Veten lokasuojien päällä oli projektin aikana vanha makuupussi ja pari täkkiä. Ottaessani ne pois, jäi pakkausteipistä tietysti liimaa sisälokasuojiin...:

    [​IMG]

    ...mutta onneksi on olemassa Tolu...

    [​IMG]

    ...ja puolen minuutin käsityön jälkeen lopputulos oli tämä:

    [​IMG]

    Veten kuskinpuoleinen "beauty cover" eli venttiilikopan venttiilikoppa ei mahtunut enää paikalleen uuden rinnakkaisen bensasysteemin vuoksi, joten koppaa piti vähän muokata. Koska kyseessä ei ole näyttelyauto vaan harraste/käyttöauto, niin rautasaha raakatyökaluna ja viila viimeistelytyökaluna tuotti sopivan lopputuloksen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kaikki hyvä loppuu aikanaan...mutta tämä projekti ei onneksi aivan vielä. Z06 on nyt "läjässä". Termillä on kaksi merkitystä, ja tarkoitan tällä kertaa sitä positiivista merkitystä. Enää hieman softaa laajakaistalambdalle, ja sen jälkeen onkin ensikäynnistyksen aika. Ehkä ensi viikonloppuna.

    [​IMG]

    Ps: Terveisiä vaan kaikille kesän aikana tallilla poikenneille herroille. Ja aina kun olen tallilla, niin saa toki tulla käymään. Vaikkei ihan viimeaikoina olisikaan nähty...olipa nimittäin mukava nähdä eräskin vanha tuttu, jo 70-luvun lopulta lähtien muistamani -71 Ford Torino ja asiaankuuluva kuski myös...
     
  16. studio57

    studio57 Gearhead

    hyvältä näyttää, pitää enskesänä sit tavata samoissa liikenne valoissa ja kattella kelle onni on suotuisa jos nyt onnella on asian kanssa paljoa tekemistä :wink: voisin laittaa tallista parit nova kuvatkin kun tuo ahdin homma on jonkun verran edistynyt.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siinon kylläkin vain yksi kaista suoraan...

    Herrasmies antaa aina vanhukselle tilaa (tarkoitan tietty autoa!).
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No laitahan vaikka tänne näkyville. Kiinnostaa kovasti.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Itse itselleni vastaten, kuulin että Keitsillä on aina vaan em. Firebird. Siis se sama aiemmin keltainen Pontiac, joka aikanaan 80-luvun alussa oli Bre-Vir -autoliikkeen omistaja Virtasella ja oli samalla Suomen nopein katuauto. Tai no, tiedä sitten oliko varmasti nopein, mutta vanhat parrat tunnistanee Pontiacin niistä julmetuista levityksistä ja about 12.48 ajasta varttimaililla kuluneilla rataslickseillä.

    En jaksa tähän hätään kaivaa skannausta autosta. Ja ketä oikeastaan kiinnostakaan...
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Taas on menty eteheppäin.

    Ennen käynnistystä, allekirjoittaneen höpinöitä:

    http://www.youtube.com/watch?v=IT9GH8-sR8o

    Startti:

    http://www.youtube.com/watch?v=rFPM3S9m-6U

    Kommentteja ekan startin jälkeen:

    http://www.youtube.com/watch?v=BYTdBa9hAGQ

    Tyhjäkäyntiä ja ahtimen vinguntaa:

    http://www.youtube.com/watch?v=Z7V9GkNoB0Y

    Ja sitten löytyikin jo vesivuoto....

    http://www.youtube.com/watch?v=UdfldmN2CsM

    Studi menee vesitilaan ja eikös vaan nestettä valu ulos kierteen kautta...no sattuuuhan sitä. Rojekti jatkuu ensi viikonloppuna. Onneksi ei vielä sada lunta.
     

Kerro tästä muillekin!