Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    eikun race hihna.... kosk on noin paljon kevennetty!! 8)
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eikun ensimmäinen...


    no ei muutakun etsimään paikkaa jo...Vetteilykin on hauskempaa siellä missä ei lunta sada..itse juurikin selailen taloja minne lelutkin vien mukana..suomeen kun en niitä jätä mielummin myyn vaikka neekerille ( katsos ei helmiä sioille)
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Liiankin monta kertaa...ei saisi olla nuori ja Corveten omistaja..itse olin 21v kun alla 61 Vette (1988) ja sehän riepo paikallisia rasvanäppejä liiankin kanssa tuli huomatuksi...
    noh ei haittaa , suurin osa niistä arvostelijoista ovat jääneet samalle tasolle kuin silloin 20v sitten tai jopa mennyt taakseppäin harrastuksissaan.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tunkin veljekset jatkavat raportointia, vaikka vähän surullinen tarina onkin tulossa.

    Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa Vette maalle lauantaiaamuna. Tämä siksi, että jos ahdinta, apulaitteita ja erityisesti vesipumppua pyörittävä hihna pätkähtäisi poikki, olisi mukavampaa setviä tilannetta päivänvalossa eikä illan tai peräti yön pimeydessä.

    Etukäteissuunnitelmat menivät pipariksi jo keskiviikkona, kun lauantaiksi ennustettiin erittäin heikkoa keliä eli lumipyryä ja/tai räntää. Lähde siinä sitten 800-heppaisella* remmivikaisella kesärenkailla varustetulla Vetellä liikenteen sekaan.

    (*tarinaa elävöittävä imaginäärinen lukema)

    Sää siis pakottaisi lähtemään liikkeelle jo perjantaina. Tarkemmin siis perjantai-iltana. Järki kyllä sanoi että ei taida olla fiksu liike, mutta tunne päätti taas kerran mitä tehdään. Senverran annoin järjelle periksi, että tein oheisen listan... Skannauksessa ei ole kuin osa papereista, mutta ymmärrätte varmaan idean:

    ************************

    [​IMG]

    ************************

    Perjantai tuli ja lähdin vähän neljän jälkeen iltapäivällä töistä ja saavuin kämpille joskus viiden aikoihin. Aloin keräämään tavaroita joita oli tarkoitus viedä maalle, mutta myös ns. varmuusvarusteita sen varalle, että joutuisin syystä tai toisesta yöpymään autossa. Vaikka hinausfirmat päivystävätkin 24 tuntia vuorokaudessa, ei sitä koskaan tiedä mitä voi tapahtua, ja koska seuraava päivä olisi pyhäpäivä, varauduin pahimman varalle.

    Kello taisi olla jotain puoli seitsemän illalla, kun suljin kämpän oven ja kävelin alas autotalliin. Istuin Veten kuskinpaikalle, vedin turvavyön päälle ja laitoin avaimen virtalukkoon. "Noniin, taas mennään eli ajokausi senkun jatkuu", ajattelin. Ahdettu pikkulohko heräsi tuotapikaa henkiin, ja tuttu autoa hieman heiluttava rump rump rump -tyhjäkäynti tuntui ah niin turvalliselta. Remmikään ei ilmoittanut itsestään mitään. Siirsin nahkapenkin sopivaan asentoon, autoa Ruotsissa säätänyt Anders kun oli ryökäle mennyt muuttamaan istuimen mustipaikkaan omat asetuksensa... No, tartoin vaihdekeppiin, heitin ykkösen pesään ja nostin kytkimen. Pikkulohko rykäisi auton liikkeelle, ja pian olinkin jo Itäväylän vilinässä, matkalla kohti tuntematonta.

    Bensatankki oli lähtiessä aika tyhjä, joten Keimolaan päästyäni käänsin moottoritieltä Nesteelle tankkaamaan. Tietty piripintaan, en nimittäin halunnut pysähtyä enää tämän jälkeen. Mitä vähemmän kierrosluvun vaihteluita olisi edessä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hihna kestäisi seuraavat 400 kilsaa.

    Päästyäni takaisin moottoritielle aloin painamaan mieleeni missä kohtaa milloinkin olin. Nimittäin jos joutuisin soittamaan hinausauton, olisi tietysti hyvä osata kertoa missä olen. Pian olin Nurmijärven kohdalla, ja sitten seuraavaksi...ai mutta hei, radiostahan tulee mielenkiintoinen keskusteluohjelma. Ajatukset leijuivat sinne tänne, ja samalla aika ja paikka menettivät merkityksensä. Veten pikkulohkon vakaa ja matala jytinä vaikutti sekin jotenkin rauhoittavasti, melkeinpä unettavasti. Havahduin vasta Hämeenlinnassa: "Hei...mähän olen jo Hämeenlinnassa". Päätin olla skarppina seuraavat sata kilsaa. Vaihdoin radion kanavaa. "Äh, tylsää musiikkia, kokeillaas mitä seuraavalta kanavalta tulee...". Ja niin vain kävi, että seuraavan kerran havahduin Tampereella. Hattulat, Valkeakosket ja Kuljut ja muut paikat joita matkan varrella oli ollut jäivät täysin huomiotta. Lienee matalaäänisen pikkulohkon syytä, täytyy varmaan haastaa Chevrolet oikeuteen vääränlaisesta, unettavasta moottorinäänestä. Ainakin noin matkanopeudella kuutosvaihteella. Pikkuvaihteet ja 7000 rpm on tietysti aivan eri juttu...

    Tampere jäi pian taakse. Uusi ohitustie on tosi näppärä, vaikka onkin vielä vähän keskeneräinen.

    En muista enää kovin tarkasti missä olin, ehkäpä Parkanosta pohjoiseen päin jossain sysipimeällä taipaleella, jossa edes autoja ei tullut vastaan. Ajoin yksin ohituskaistalla varustettua tietä, kun radiosta alkoi soimaan Bruce Springsteenin "The River". Voi herranjestas. Käänsin samantien volyymit tappiin. Olihan muuten ankara tunnelataus kuunnella kappaletta ja ajaa Z06:lla autiolla maantiellä! Teki niiiiiiiiiiin mieli vaihtaa kolmoselle ja niitata kaasu pohjaan ja kokeilla miten nopsasti Vette ottaa viitosella rajoittajaan (306 km/h), mutta maltoin toki mieleni. Monestakin syystä. En tuolloin tiennyt, että ensi kesänä on hyvät saumat päästä kokeilemaan Vetteä Saksassa moottoritiellä. Mutta nyt tiedän. Katsotaan vaikka sitten miten nopsasti mittari on tapissa.

    Pari tuntia myöhemmin olin lopulta perillä maalla. Ajoin suoraan huoltoasemalle tankkaamaan Veten. Laskin samalla keskikulutuksen: 10.39 litraa sadalla. Ei nyt aivan huonosti, mutta ei ihan niin hyvin kuin mihin voisi olla mahdollista päästä. Vette kärsi todennäköisesti ihan pikkuriikkisesti alipainevuodosta aina kun kaasu piti nostaa kokonaan, eikä moottori tuolloin käynyt täysin tasaisesti. Tähän syynä on haljennut ilmamäärämittari (MAF) jonka aion korvata uudella talven aikana.

    Ajoin Veten kotia talliin ja painuin samantien pehkuihin.

    Seuraavana aamuna nukuin pitkään. Noustuani en jaksanut kiinnostua tallille menosta, ennenkuin vasta iltapäivällä. Oli niin perhanan kylmäkin. Tallissa kun ei ole minkäänlaista lämmitystä.

    Puin päälleni t-paidan, parit villapaidat, verkkaritakin ja vielä talvitakin, sekä tietty parit verkkarit. Johan alkoi tarkenemaan. Ensi töikseni katsoin tallissa Veten alle, ja hieman säikähdin. Mitäs hittoa...

    [​IMG]

    Kuvassa oikealla näkyvä harmaa "hius" on lämpöeristettä, jonka unohdin leikata veks. Siitä ei siis ollut suurempaa huolta, mutta minkäs hiton takia auton alla roikkui johtosarja? Ja mikäs musta nökäre siinä vasemmalla on?

    Asian selvittämiseksi auto piti tietysti tunkata ylös. Ja kuten olen moneen kertaan maininnut, mun hallitunkki ei mahdu Z06:n alle. Eli ensin pitää nostaa vanhalla pikkutunkilla, ja vasta sen jälkeen saa isomman tunkin Veten alle. Ja näin teinkin. Laitoin pikkutunkin etupyörän taakse ja aloin tunkkaamaan. Veivi joka on tarkoitettu tunkkiin on ollut hukassa varmaan 15 vuotta, joten kuten yleensä, jouduin käyttämään isoa ruuvimeisseliä veivin sijaan. Sentti sentiltä Vette nousi korkeammalle, kunnes yhtäkkiä puuhani keskeytti ankara metallinen rytinä. Mielessä välähti: "menikö tunkki jumalauta runkopalkista läpi!". Ja samantien epäusko: "eihän palkki voi olla niin ruosteessa, autohan on vasta muutaman vuoden vanha!".

    Käänsin katseeni tunkkiin, ja totuus selvisi samantien. Vanha tunkki oli antanut kaikkensa. Kuten sananlasku kertoo, ruoasta puhuttaessa muniva kana tekee parhaansa, mutta makkaraksi jauhettu sika antaa kaikkensa. Niin oli käynyt mun rakkaan tunkin kanssa. Oli antanut kaikkensa. Voi itku.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Levätköön rauhassa. Hautajaiset on ensi viikonloppuna. Vain lähimmät ystävät on kutsuttu.

    Sitten takaisin Veten alla roikkuneisiin tauhkoihin. Onneksi sähköjohdot eivät olleet kärsineet, ja syykin selvisi miksi johtopari eristeineen oli auton alla. Piuhat nimittäin menevät etupalkin yläpuolella, ja jos ahtimen hihna alkaa pärkyämään, niin johdot saavat osansa selkäsaunasta ja siksi nippu oli irronnut kiinnikkeistään. Itse kiinnikkeet näkyvät tässä kuvassa keskellä kuvaa ja oikeassa ylälaidassa:

    [​IMG]

    Se musta "mötikkä" joka näkyi aiemmassa kuvassa oli vain pätkä eriste-teippiä samasta johtonipusta. Leikkasin sen ja myös lämpöeriste-hipsun veks rumentamasta alustanäkymiä.

    Haljennut MAF eli ilmamäärämittari näytti tältä:

    [​IMG]

    Anders mainitsi, että Vette vuotaa öljyä, mutta en sitten tullut kysyneeksi mistä. Tämäkin asia selvisi, eli kyseessä on sama öljyvuoto kuin aiemminkin...

    [​IMG]

    ...eli ahtopaineiden noustessa öljytikun putken alapäässä oleva o-rengas ei kykene pitämään paineita sisällään, vaan öljynsekaista ilmaa pääsee ulos ja sekös öljyää tehokkaasti apukuskinpuoleista alustaa. Asia on helppo korjata tällä, eli lisää hengityskapaseteettia moottorin venakoppaan:

    [​IMG]

    Seuraavaksi kävin hihnapyörästön kimppuun. Näyttäisi siltä, että ohjaustehostimen hihnapyörä on millin verran liikaa sisässä. Kuvissa ekana laturin hihnapyörä, jossa hihnan oikea reuna on nätisti hihnapyörän reunaa vasten...

    [​IMG]

    ...kun taas tässä kuvassa ohjaustehostimen hihnapyörällä oleva hihna on millin verran sisempänä hihnapyörän reunasta. Helppo juttu korjata, onneksi:

    [​IMG]

    Hassua, sama juttu ahtimen puolella, eli alempi hihnapyörä (vasemmalla kuvassa) on millin verran poissa kohdaltaan...:

    [​IMG]

    ...kun taas itse ahtimen pyörä näyttäis olevan paremmin kohdallaan:

    [​IMG]

    Tähän onkin hyvä lopettaa. Mikäpä pitäisi pöpöt poissa imusarjasta paremmin kuin vanhat käytetyt vaaleansiniset kalsarit...:

    [​IMG]
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Olisikohan ollut Ford Maverick
     
  6. MercComet

    MercComet Gearhead

    Olisko voinut olla esim. nimimerkki Trexemin foordin kaltainen yksilö??
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mikäs Vettellä olis talvella ajella, eiks siinä ole lämmityslaite ja luistonesto? :rotfl:
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki. Mutta ahtimen valmistaja ei suosittele ajamista alle -5C lämpötiloissa.
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vai niin. Nou hätä. Laita siihen "inter heater" inter coolerin tilalle niin johan ahtimen valmistaja -ja me OD tietäjät- antaa sinulle siunauksen talviseen autoiluun. :rotfl:
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    .....no olise hyvä ett "rikko"vaan sähkö johtoja ne remmin rämmälät!! kaverin 6,5dt katko vesipumpun/flectin-siivan pultit ja hihna poikki/irti ja katko vaihteistoöljyn jähdyttimen letkut(orkis letukan prässätyin päin!!) poikki!! oli kuulemma erin omanen kun ensin tuli ohjaus kovaks ja sit hävis/koveni jarrupoljin ja ........ ja sauhua koko maailmatäys kun kuumaa syyläriä päin lensi kuumaa atf:ää :rotfl: et kun oikeen menee kaik vituiks ni kivaa on!!

    .....kannattaa muuten kokeilla sitä" pakoputki imuria" ensteks(vai oliko sulla jo!! sun tapauksessa tietysten kun kyseessä on KAT:illinen auto ni putkesta tulee aika pitkä...... toki jeg`s:iskin myy oikee alipaine pumppua tohon käyttöön ja hinta oli jotain 300$ noin......

    ......kaveri laitto turbo kapriinsa(rata-auto) ton "imuri" jutskan(jeg`s:iltä)ni johan rupes "stefan" huulet kestämään!! sen hinta huitelee jossain 40$ korvilla/pari!!!! kosk sehän on tarkotettu kokomoottorille
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Pientä raportintynkää olis taas tarjolla viime viikonlopulta. Tosin tällä kertaa enemmänkin sinänsä hauskaa spekulointia kuin varsinaista raporttia.

    Pääkaupunkiseudulla tallissa olleessa Mesessä oli kesärenkaat alla, joten alkoi olla viimeiset hetket siirtää auto maalle renkaitten vaihtoon. Siispä perjantai-illan saapuessa körättelin taas kerran maalle. Mese toimi loistavasti, mitä nyt lievä tehonpuute vaivasi, 320 heppaa kun ei juuri muuta aiheuta kuin kiinnostusta Parkanon poliiseissa. Onneksi tilanteesta selvittiin, liekö syynä allekirjoittaneen katuvainen asenne kaunista naispoliisia kohtaan: "no tuossahan tuo rekisterikilpi on kojetaululla, ymmärrän toki että vaikeahan sitä on nähdä näin pimeässä". Nöyrimpien anteeksipyyntöjen ja mitä maireimpien "no totta toki tietysti kiinnitän rekkarin sille kuuluvaan paikkaan heti kun pääsen maalle työkalujen ääreen" -lupausten myötä pääsin jatkamaan matkaa, ilman sakkoja.

    Lauantaiaamuna en taaskaan jaksanut raahautua heti tallille, lieneekö jo tullut tavaksi? No enivei, hommat aloitin iltapäivällä tutulla tunkkaamisella, ja pian Z06 olikin tukevasti kolmijalkojen varassa, ilman kuskinpuoleisia renkaita ja vanteita. "Hetkinen, aivan kuin bensa tuoksuisi..." ja katsoessani takalokasuojaa, arvasin heti, että sitähän se on:

    [​IMG]

    Vain luoja tietää paljonko bensaa on valunut systeemistä ulos, mutta tuskin kuitenkaan ihan älyttömiä määriä. Keskikulutuksen perusteella voisi veikata että aika vähän. Enivei, aikanaan kun bensasysteemin asensin, tarkistin ettei vuotoja ole, tai siis olihan niitä tasan yksi, ja sekin selvisi kiristämällä regulaattorin kartioliitos. En tiedä mitä momenttia pitäisi käyttää alumiinista tehdyille palikoille, joten ihan hullunraivolla en niitä uskalla kiristää. Mutta näköjään yksi liitos oli jäänyt liian löyhälle, mutta ei ainakaan polttoainetankin läpivienneistä, koska ne olivat täysin kuivat...:

    [​IMG]

    ...eli vuoto siis täytyi olla lisäpolttoainepumpun luona...:

    [​IMG]

    ...niinkuin olikin. Yksi liitoksista nytkähti hieman eteenpäin vääntäessäni jakoavaimilla naama punaisena.

    [​IMG]

    Sitten spekulointiin. Z06:sta ei ole vielä dynotettu, ja taitaapa olla niin, ettei tänä vuonna enää ehditä dynottaa. Tarttis tilata uusi hihna, ja todennäköisesti yksi hihnapyöräkin, sekä jotain voimansiirron osaa jotka vahvistaa pakettia niin ettei vaihdelaatikko halkea kahteen osaan. Mutta kunhan tässä taas saan inspiraation päälle, niin tilaukset lähtee jenkkilään ja kun osat tulee niin hetihän ne pitää laittaa paikalleen. Vaikka tallissa olis hieman pakkasasteitakin.

    Ai niin, se spekulointiosuus. Veten tehopainosuhde saattaa ehkä asettua samoihin lukemiin mitä naapurimaan sportissa on, eli Koenigsseggissä. Ja kun tää on nyt spekulointiosuutta, niin ei turhaan provosoiduta siitä onko tehopainosuhde sama vaiko ei. Joten pyöritellään numeroita vain huvin vuoksi.

    806-heppainen Koenigsegg kiihtyy saksalaisen "Sport Auto" -lehden testissä nollasta sataan 3.9 sekunnissa ja nollasta kahteensataan 9.6 sekunnissa. Hienoja arvoja, ei voi muuta sanoa. Mutta paneudutaas niihin tarkemmin. Ja käytetään vertailukohtana saman lehden 505 hv Corvette C6 Z06:n mittaustuloksia, jotka olivat samoilla matkoilla 4.5 ja 13.6 sekuntia.

    Nollasta 40 km/h vauhtiin Koenigsegg kiihtyi 1.5 sekunnissa, ja C6 Z06 1.6 sekunnissa. Eli eipä ole paljoa eroa. Kummallakin autolla lienee samoja pito-ongelmia, eikä eroa juuri tule, vaikka Koenigseggissä on 300 heppaa enemmän tehoa, kummankin auton ollessa about samanpainoisia.

    No entäs kun jatketaan 40 km/h:sta eteenpäin +100 km/h, eli nopeuteen 140 km/h? C6 Z06 selvittää välin 5.5 sekunnissa. Joka on kieltämättä vakioautolle aika huikea lukema. Mutta Koenigsegg pistää vielä paremmaksi, kuten tietty pitääkin kun tehoa on reilusti enemmän: 4.3 sekuntia. Selvästikin Koenigsegg oma riittävän pidon, jolla tehoetua pystyy hyödyntämään.

    Sama tilanne on 60-160 km/h välillä (Z06 6.5 s vs. Koengisegg 4.6 s.) ja 80-180 km/h (7.6 s. vs. 4.7 s.). Eli vaikka Koenigseggissä on renkaina "vain" Michelinin Pilot Sport kakkoset, niin silti pitoa tuntuu löytyvän niin paljon, että sinänsä upea 505 heppainen C6 Z06 jää taakse aika selvin numeroin.

    Kumpikin auto tarttis Nittot tai muut "hupirenkaat" alle. Perhana, kait sitä itsekin joutuu jotkut vastaavat tilaamaan, nimittäin vakiot Goodyear F1 Supercar -renkaat ovat pitokyvyltään aivan olemattomat.

    Ai niin: varttimailiaikoja ei harmikseni ole tarjolla kummallekaan autolle, "Sport Auto" kun ei niitä mittaa. Törketä, etten sanoisi.
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    Ainakin tosta "nollasta kahteensataan 9.6 sekunnissa" voi päätellä että KE:n loppunopeus on vartilla yli 200km/h... :rotfl:
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Z06:n rakentelu ei tällä hetkellä oikein jaksa kiinnostaa. Vaikka just nyt kun ulkona on vielä suhteellisen lämmintä, niin lämmittämättömässä tallissa voisi vielä tehdäkin jotain. Joten niinhän siinä kävi, että raahauduin talliin puoliväkisin lauantaina. Ekaksi kävin bensavuodon kimppuun:

    [​IMG]

    Kiristelin sieltä täältä liitoksia, ja lopuksi puhalsin paikat puhtaaksi paineilmalla. Tunnin päästä tarkistin tilanteen. Ja taas vuoti. Voi hemmetti. Onneksi nyt oli lopulta helppo paikallistaa vuoto. Ihme ja kumma, kuvassa näkyvän sinisen "putken" - joka pitää sisällään bensansuodattimen - vasemmassa päässä oleva alumiinilta näyttävä prikka päästi bensan vuotamaan. Kun kiristin suodattimen päissä olevat palikat niin tiukalle kuin käsivoimin pystyin, lakkasi myös bensavuoto.

    Seuraavaksi kävin ahtimen hihnan kimppuun. Tai siis...eihän hihnalle saa tehtyä mitään, ellei ensin pura puoli konehuonetta... No, liioittelu sikseen, mutta että voi ylipäätään vaihtaa hihnan, pitää flektit tipauttaa pois, osa ahtoputkista irroittaa ja muutakin pientä tauhkaa. Menee jo rutiinilla, eli ei ole kovinkaan haasteellista.

    Kuten aiemmin tässä ketjussa mainitsin, öljytikun putken juuresta pääsee öljynsekaista ilmaa ulos ahtopaineitten noustessa. Selvästikin moottorin kampikammio ei pääse hengittämään kunnolla. No, hengitys korjataan kyllä kuntoon, mutta sitä ennen tarttee päästä asentamaan uusi o-rengas öljytikun putken juureen. Ja kun siinä juuressa on ollut myös hieman silikonitiivistettä, pitäisi se päästä poistamaan ensin. Mutta pahaksi onneksi öljytikun putken läpivienti on niin hankalassa paikassa, ettei sitä pääse putsaamaan jossei ota starttia irti. Ja sitä taas ei saa irti, jossei ensin tipauta pakoputkiston keskiosaa katalysaattoreineen veks. Voi rähmä. En jaksanut alkaa irroittamaan pakoputkistoa, vaan tyydyin tunkkaamaan auton hieman korkeammalle, niin että sopivan ajankohdan koittaessa pääsisin auton alle hommiin.

    Aikani kuluksi tarkistin mitä ns. "catch can" piti sisällään. Putkilon tarkoitushan on erottaa öljy kampikammion huohotusilmasta. Vaikka Vetellä ei oltu ajettu kuin muutama sata kilsaa, eikä varsinaisia täyskaasuvetoja oltu tehty, niin silti kannussa oli ehkä puoli kahvikupillista öljyä. Joka ilman kannua olisi päätynyt imusarjaan. Ja sitä kautta palotilaan. Laskien bensan oktaanilukua. Ei ollenkaan kivaa ahdetussa moottorissa.

    Seuraavaksi hieman hupailua.

    "Mitä yhdestä, särkyneestä pikkulohkosta, mitä sen on väliä, kun olet niin peeaa, että sinulle riittää, kun se tulee käymään, edes silloin kun tykkää käydä vaikka vähän rikkaalla

    Minkä sinä sille voit, ettei Z06 sinusta välitä, minkä sinä sille voit, ettei se enää halua käydä kunnolla

    Ettei se enää käy tasaisesti, ettei se enää jytise keskellä yötä ja sano: "ei kai teidän faija vaan heränny"

    Niinkuin sinä luulit löytäneesi ystävän, Corveten, joka sinua kuntelee; Corveten, joka sinua kuntelee"


    http://www.youtube.com/watch?v=cYl0pXlcU9Y&
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niin ja ei pelkästään oktaanluvun alennus jolle elektroniikka ton ikäisessä tekee omansa mutta se että lambdat ja katit saa öljyä ei olekkaan niin hauskaa enään...
    Vähän yhtä hauskaa kun rullatuolipotilaalle Alastarossa huomata että Inva WCn avain on lähettämötornin toisessa kerroksessa...

    Muutin vähän tätä pareeksi (?).

    "Mitä yhdestä, särkyneestä pikkulohkosta, mitä sen on väliä, sinulle riittää, kun se lähtee käymään, edes silloin kun tykkää käydä vaikka vähän rikkaalla

    Minkä sinä sille voit, ettei Z06 sinusta välitä, minkä sinä sille voit, ettei se enää halua käydä kunnolla

    Ettei se enää käy tasaisesti, ettei se enää jytise keskellä yötä ja sano: "ei kai teidän NAAPURI vaan heränny"

    Niinkuin sinä luulit löytäneesi ystävän, Corveten, joka sinua tottelee; Corveten, joka sinua tottelee...

    Ja tosta Treen Kehän toimivuudesta mulla on toistaiseksi eriävä mielipide..

    PS tää sopii myös automusaksi..itseasassa paremmin kuin mikään muu biisi IMO...

    I got a 61 chevy with a 396, fuelie heads and a Hurst on the Floor....

    Itseasiassa tohon biisiin liittyy Brucella tositarina kahdesta kaveristaan..ja mullakin on olohuoneessa tollanen "piano"....onhan tota näpytelty...
    http://www.youtube.com/watch?v=qkjla3cTas4

    Toivottavasti linkki piristää...lasketaan vaikka yhdessä päiviä kesään.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No nyt se myrkyn lykkäs!!!!!!!!!

    [​IMG]

    Hehe, ei sentään... Selailin vaan äsken projektikuvia kesältä. Tää on jonkun vanhan Mustangin mäntä, jonka löysin tallista eräänä valkeana yönä...:

    [​IMG]

    No, löytyihän sieltä tallista muutakin. Kuten tämä Dell'Orto -sivuimukaasutin...:

    [​IMG]

    ...josta velipoika lainasi osia kilpa-autoonsa joskus kauan, kauan aikaa sitten...:

    [​IMG]

    ...mutta ei se mitään, kromaan koko vekottimen ja laitan sen Veten takaikkunalle...:

    [​IMG]

    ...ja onneksi jotain varaosiakin on vielä jäljellä:

    [​IMG]

    Kaikkihan ovat kuulleet latolöydöistä, siis unohdetuista autoista, jotka ovat maatuneet vuosikymmeniä jossain rispaantuneessa ladossa tai tallissa. Mulla tulee mieleen, että mä olen löytänyt talliprojektin. Siis kokonaisen unohdetun tallin, jossa on sekä auto että kaikki tarpeellinen (no ehkä tunkkia lukuunottamatta). Unohdetun tallin vieressä on unohdettu omakotitalo, jossa on unohdettu sauna. Mikäpä siis hienompaa, kuin poiketa aina silloin tällöin ihastelelemassa paikkoja.

    Pimeässä, tai hämärässä otetuissa kuvissa on mun mielestä aina jotain fiilistelyn makua. Tässä allaolevassa kuvassa (ainakin alkuperäisessä isoresoluutioisessa) voi melkein aistia, miten moottoritilasta loistaa valoa keskelle tallin takaseinää...

    [​IMG]

    ...onkohan se elossa, aivan kuin tässä filkanpätkässä:

    http://www.youtube.com/watch?v=I98L5imvTh4

    ...ja onko se yhtä mustasukkainen...?:

    http://www.youtube.com/watch?v=rVFhKftXq3A
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Heh, noi oli hauskoja...
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuntuu että tänne Vette-ketjuun tulee liikaakin kommentteja, joten pitää hieman kysellä, että missä mahtaa mennä vanha tuttu neliovinen -70 Coronet.

    Alla hieman tarinaa...

    No, on taas ollut sen verran tylsää keskustelua, että yritetään laittaa
    paremmaksi eli ohessa muistelua menneiltä vuosilta. Lisäähän omat
    "huippuhetkesi" autoharrastuksen saralla vaikka tuonne loppuun.

    Olisikohan se ollut 80-luvun alkua, kun velipojan kaveri rymisteli paikalle
    1965-mallisella kuutos-Mustangillaan: "perkele, se alkoi nykimään ja
    rykimään sen jälkeen kun mä olin ottanu parit liikennevalolähdöt vierellä
    olleen 1.9 Mantan kanssa!". Velipoika tuumas, että "otas kuule konepelli
    auki niin kattotahan", eikä aikaakaan kun Mustangi oli entiseen kanalaan
    tehdyn rasvamontun päällä ilman sylinterinkantta. Juuri tästä nimenomaisesta
    hetkestä alkoi oma "urani" autoharrastajana, joskus vuonna 1980. Muistan
    vieläkin kun ihmettelin maahan heitettyjä katkenneita männänrenkaita, joista
    kuulemma "ei olisi enää mihinkään".

    Velipojan kaverilla classic-Mustangeja tuli ja meni, heppu kun oli
    sydämeltään autokauppias. Yksi musse kuitenkin pysyi, ja se oli 1967/1968
    Mustang Fastback, ja olisiko peräti ollut GT-versio. Autoon oli vaihdettu
    jossain vaiheessa 351 Cleveland (5.7 litraa niille jotka ei kuutiotuumia
    tunne) moottoriksi, osittainen punainen plyyshisisustus (herranjestas) ja
    taka-akselin kyljessä olleet lehtijouset oli tietty taottu niin, että Mussen
    perä oli korkeammalla kuin laki olisi sallinut. Maalaus oli musta flakella
    ja lakalla, hieno silloin mutta kovin karmea tämän päivän muttapuun mukaan.

    Musse oli siis pienessä etelä-pohjalaisessa kylässä kova sana, vaikka olihan
    siellä muunmuassa 3-litraisia Caprejakin. Mutta annas olla, kun eräs,
    myöskin (64-66) kuutos-Mustangin omannut heppu päätti että kuutonen on
    aikansa elänyt, ja on aika siirtyä veekaseihin. Eikä ihan mihin tahansa
    veekaseihin, hepun ostos oli nimittäin Ahti Virtasen vanha kiihdytyspeli.
    Vuoden 1968 Pontiac Firebird oli jotain, jota ei pienessä
    etelä-pohjalaiskylässä ollut ennen nähty, ja viimeisen päälle kireä
    400-kuutiotuumainen V8 oli sekin eksoottista kamaa lakeuksilla.
    Sotilaslentokentän vieressä olleet kaksi mustaa piiiitkää raitaa kertoivat
    karua kieltään siitä, että Pontiacissa oli enemmän kaakkeja kuin oli
    tarpeellista. Toki samaan aikaan naapurikylässä (no, kaupunkihan Lapua oli
    jo tuolloin) oli 1969 Chevelle pikkulohkolla ja kireä 289 Mercury Comet (?),
    muttei niistä kuitenkaan olisi ollut vastusta Pontiacille (ainakaan
    allekirjoittaneen, tuolloin polkupyörän tangossa olleen nuorenmiehen
    mielestä).

    Ei maalla kuitenkaan Musseihin ja Firebirdiin tarvinnut tyytyä. Kylällä
    pyöri myös 383 Magnumilla varustettu neliovinen 1970 Dodge Coronet, jossa
    huhujen mukaan bensamittari laski silminnähden ihan vain tasaista vauhtia
    ajaessa... Bemarin 2002 Turbo näkyi myös silloin tällöin kylällä, kertoen
    hieman erikoisemman sporttiautokultturin olemassaolosta. Joskus härmistä
    (lähinnä Ala-Härmä) poikkesi jokin monista Dodge Darteista 318 tai 340
    V8:lla, eräskin auto punaisella flakemaalauksella ja perä korkealla, tietty.
    Avomallinen, valkoinen Plymouth Fury III poikkesi sekin aina joskus
    "kartsalla".

    Vaikka jenkkiautot olivakin veekaseineen se joka herätti nuoren
    autoharrastajan mielen, myös brittien (heh...) autotarjonta kiinnosti,
    velipojalla kun sattui olemaan 3.3 -litrainen Ventora, ja itse asiassa
    useita sellaisia. Eihän Ventora tietenkään kulkenut kuin isolohkojenkit,
    mutta muuten meininki oli hyvin samanlainen, paljon meteliä avoimesta
    pakoputkistosta ja nopeusmittarissa häikäisevä 220 km/h -lukema.

    Isojen kaupunkien autotarjonta meni nuorelta mieheltä 80-luvun alussa
    pääasiassa sivu suun, toki joskus tuli poikettua jopa pääkaupungissa,
    jolloin 440 Coronet jäi ikuisesti mieleen taksin ikkunasta ihmeteltynä:
    "rump rump rump rump sanoi isolohko". Ja myöhemmin Tampereelle tehdylta
    luokkaretkeltä palattaessa pysähdyimme Jalasjärven Essolle jossa sattumoisin
    oli ex. Hakkaraisen 1971 Hemi-Roadrunner drag race -auto parkissa, toki
    ilman Hemi-moottoria eli jollain 380-440 -koneella varustettuna.
    Luokkakaverit eivät oikein ymmärtäneet kun allekirjottanut tunnistettuaan V8
    Magazinessa esitellyn auton omin silmin huoltsikalla totesi mistä oikein oli
    kyse: "kattokaa, mahtava Roadrunneri...".

    Hemi-Moparit jäivät haaveeksi silloin, kun oman auton hankinta tuli
    ajankohtaiseksi. Valinta osui Datsuniin, tietty "isolohko-versio" olisi
    ollut kova sana, vaan 1.4 -litraisia Datsun Finnejä ei löytynyt muualta
    kuin kirjaston autokirjoista. Datsun sai sitten mennä, ja tilalle tuli
    Toyota Carina. Ah, mutta sepä vasta peli, ja ajan henkeen (mid-1980) kuului
    Levin-Twincamit, joita mm. Lappajärveläinen firma toi Ruotsista. No,
    twincamkin jäi haaveeksi, joten ei auttanut muu kuin virittää Toyotan omaa
    työntötanko-moottoria, joka tosin omasi sekä alumiinisen Hemi-kannen että
    työntötangot ja vain 2 venttiiliä per sylinteri...tavallaan
    puolimoottori-Hemi siis...

    Sitten tulikin jo 90-luvun vaihde, lehdissä oli juttua kaikenmaailman
    Skylineistä ja NSX:stä, jenkkiautotkin kutistui jotakuinkin Corvette ZR1:een
    ja Viperiin. Eikä opiskelijalla tuolloin olisi ollut oikein rahaakaan
    haaveilla muskeliautoista, olivat ne sitten jenkkilästä, japanista tai
    euroopasta. Mutta ehkä nyt on aika tehdä jotain...

    t: Pekka
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    "Hei "Studio57" siellä jossain, älä luule että olen unohtanut nöyryytystä, ei, ei toki, vaan kosto tulee olemaan suloinen. Vaikka tallini on kylmä enkä siten voi talvella rakentaa autoani, niin nyt pohjanmaallakin alkaa olemaan kevään merkkejä ja siten minäkin palasin tallilleni. Odotahan vaan, kun Kauhajoella alkaa testiajot, niin katsotaan kuka on kuka!"

    Heh, ylläoleva ei tietenkään ole uhoamista - vaikka sellainen on kuulemma etelä-pohjalaisilla verissä - vaan alustus ihan tarinan elävöittämiseksi. Toki tiedänhän minä, että valtaosa tällä foorumilla toivoo Chevellen voittavan ja öky-corveten jäävän toiseksi. Mutta se ei silti estä sitä, ettenkö voisi tänne(kin) jotain tarinoida Vette-projektistani. Enkä minä toki mene kisaamaan Chevelleä vastaan Kauhajoelle, ajat kuitenkin tulevat olemaan julkisia joten samahan se on vaikka vertaillaan niitä vaikka tässä ketjussa.

    Perjantaina saapui taas osia ameriikasta, ja nyt hiihtolomalla on mukavasti aikaa ihmetellä niitä. Tässä alla uusi BOV. Arvannette kumpi on vanha ja kumpi uusi (isoompi on parempi):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koska tuo uusi on isompi, ei se enää mahdu samaan paikkaan kuin edellinen. No, tämä "rakennussarja" siirtää BOVin hieman toiseen paikkaan:

    [​IMG]

    Tässä sitten perämurikan ja vaihdelaatikon toisissaan pitävä "rintsikka". Ohjeitten perusteella asennus on varsin suoraviivaista, tosin tarkkana tarttee olla:

    [​IMG]

    Tässä kuvassa alla on ylempänä uusi vasen half shafti ja alempana uusi oikea halfsafti:

    [​IMG]

    Rattaan merkitys ei ole vielä selvinnyt kun en ole perehtynyt asiaan, olisko toi yksi tasauspyörästön rattaista...:

    [​IMG]

    ...ja jos veikkaus meni väärin, ei se mitään, eihän täälla tarvitse kaikkea tietää:

    [​IMG]

    Tarkoitus oli aloittaa osien asennus heti lomaviikon alettua. Pahaksi onneksi kylmä ilma pilasi maanantain suunnitelmat. Miinus kahdeksan -asteisessa säässä kun ei oikein huvita maata lämmittämättömän tallin kylmällä betonilattialla. No, onneksi lämpötila nousi tiistaina lähelle nollaa, joten pääsin lopulta talliin ilman että näpit jäätyisivät kiinni työkaluihin. Puoli päivää ähellettyäni mm. tunkin kanssa olin saanut jonkinverran edistystä aikaan. Päätin kuitenkin lyödä hanskat tiskiin siltä päivää ja eikös vaan heti seuraavana aamuna ollut kurkku kipeä. Perhana, melkein koko viikko meni ihan munilleen. Vasta lauantaina palasin talliin kun olo oli hieman parantunut. Ei tallissa vieläkään mitenkään erityisen lämmin ollut. Ja kun pahaksi onneksi lämpötila oli ulkona hieman plussan puolella, vesi alkoi tulla sisään...voi perk...anna mun kaikki kestää:

    [​IMG]

    Periksi ei kuitenkaan annettu, ei kait tässä mitään pullamössöpoikia jumankauta olla. Joten eikun hommiin vaan. Toki, täytyy myöntää, että rintsikan virittäminen Veten voimansiirron päälle on kyllä vihoviimeistä puuhaa...:

    [​IMG]

    ...ei tällaista voi suositella normaalille ihmiselle harrastukseksi, paitsi ehkä noitten alempien tankojen asennus, ylemmät olivat aivan v*tun hankalassa paikassa, joten suosittelen asennusta kunnon hallinosturin avustuksella tai niin että voimansiirto on kokonaan pois paikaltaan, nimittäin...:

    [​IMG]

    ...senverta monenlaista käsivarsiakrobatiaa tartti harrastaa...:

    [​IMG]

    Lopulta rintsikka kuitenkin oli paikallaan. Ja sen enempää en sitten jaksanutkaan väsätä. Seuraava päivä eli sunnuntai oli mulle lepopäivä.

    Veten "peräpää" on nyt kuitenkin kasassa ja seuraavaksi tarttis siirtyä etupäähän. Z06 on kuitenkin niin korkealle tunkattu, ettei keulassa ylety tekemään yhtään mitään. Ja konepeltikin pitää ottaa pois. Ahtimen kanssa kun on paljon helpompaa värkätä kun edessä on kunnolla tilaa että kaveri pääsee auttamaan. Tai vaikka nyt yksinkin ahtimen laittaisi paikalleen, menee jo rutiinilla. Lisäksi pitää tehdä vähän sähkötöitä, virransyöttö lisäpolttoainepumpulle kun lähtee laturilta suoraan ja olin alunperin vetänyt piuhan vähän liian eteen. Ajattelin ettei se haittaa, taitoin johdon menemään vähän taaksepäin ja siitä laturille.

    Periaatteessa toi virransyöttö noin on ihan ookoo viritys. Paitsi sitten kun ahtimen hihna jostain syystä sanoo sopimuksensa irti. Hihnanrippeet nimittäin hakkaavat kaiken ympäriltään paljaaksi. Tai siis, enemmän tai vähemmän paljaaksi. Mitäs tuosta, paitsi jos hihna pyyhkäisee suoraan laturilta tulevan virtajohdon paljaaksi... Ei kait laturissa mitään sulaketta ole! Eli hieno valokaarihan siitä olis syntynyt, jos virtajohdon pinta olisi kokonaan irrronnut ja se olisi koskettanut vaikkapa runkopalkkiin. No, tekevälle sattuu ja tekevä oppii. Tarttis vissiin laittaa pari isoa jauhesammutinta hihnoilla kiinni takakoslaan.

    Tässä alla ekaksi kuva kärsineestä johdosta ja sitten isompi kuva:

    [​IMG]

    Allaolevassa kuvassa taustalla näkyy öljykorkista lähtevä "lisähuohotussysteemi". Heh, varsinainen "systeemi" joo, mutta jotain on pakko tehdä ja en halua laittaa K&N:n suodatinta suoraan öljykorkkiin kiinni kun koko konehuone on sitten enemmän tai vähemmän öljyssä, jos ei heti niin ainakin sitten kun on tullut tarpeeksi poljettua:

    [​IMG]

    Kylmässä tallissa Veten kanssa värkkäämisen kruunaa tietysti se, että tallin vieressä on rintamamiestyyppinen puutalo, joka on kokonaan pyhitetty meikäläisen käyttöön (paitsi tietysti silloin kun velipoika valtaa talon aina joskus kesälomallaan). On se aika luksusta, kun saa kasata osakokonaisuuksia joko keittiönpöydällä tai olohuoneen isommalla pöydällä tai vaikka kummissakin paikoissa. Niin ja tietysti se puukiuas...vaikka onkin vanha ja väsynyt, niin riittää mulle mainiosti, varsinkin...:

    [​IMG]

    ...kun on tällaiset poppivehkeet joilla joko kuunnella Voicea, Radiosuomipoppia tai milloin mitäkin:


    [​IMG]
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    Mekin ollaan aloiteltu pikkasen tuota chevellen kutitus ihan vaan meidän seuraavaa leikkimielistä kiihdytyskisaa silmällä pitäen ;)
    Laitettiin prochargeri takas chevelleen ja sähköinen vesipumppu ja isommat bensalinjat no jos tehoa tulis pikkasen lisää niin hommasta tuleepi vieläkin hauskempaa ...heheheh...
    sehän meni sillon viimeksi putketkii vaparina 12.36 niin jos sekunnilla paranis tulos oisin jo aika iloinen poitsu. Mut oon ajatellu et muija saapi "kilpailla" sillä , et sitä vastaan varmaan joudut ajeleen !!! :poff:

    Novaakin on jo puuhailtu ja itte aattelin ajella sillä, siitä pitäis saada ny sit dynossa noin 900hp vaparina ja kadulle rekisteröitynä tietty 8)

    ps. hieno mankka sulla !!
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kuvitella. Olin nimittäin alkuviikosta tankkaamassa käyttöautoani eräällä Shell-huoltoasemalla täällä pääkaupunkiseudulla ja eikös vaan käynytkin niin, että eräs nuori nainen käveli kohti allekirjoittanutta. "Ootkos sää se C5_Z06", se kysyi. Sanoin että: "olenhan minä joo", johon nuori nainen vastasi: "oot kuulemma tuolla pohojammaan kylillä kehuskellu, että sulla olis muka jokin nopia auto". Menin ihan hämilleni ja vastasin että: "niin en mä ole nyt kyllä ajellut sielläpäin viimeaikoina, ainakaan Corvetella". Johon vastaus tuli samantien: "joo mutta kyllä kuule sana kiertää, me tieretähän mitä sä teet siellä tallissa ja eikä siinä vielä mitään, mutta se mitä sä rossaat autostas baaritiskillä ympäri maakuntaa, sen me oomma kuullu. Ei siinä muuten mitään, mutta ota huomiohon, että pohojammaalla on muitakin nopeita autoja. On ny ja on ollu aina. Joten lopetappas se rossaaminen ennenkuin sulla on näyttää jotakin mustaa valakoosella". Ja niin se nainen lähti. Silimää räpsähyttämättä. Voi jesuksen jesus.

    Mennääs asiaan.

    Lauantaiaamuna oli taas kerran aika kylmä. Olin nukkunut turhankin myöhään, ja kun formuloitten aika-ajokin piti vielä katsoa (tietty jälkilähetyksenä), niin lompsin kävellen "harrasteautotalolle" vasta joskus lähempänä yhtätoista aamulla. Päästyäni sisälle taloon kävelin suoraan saunaan. Vaikka ulkona oli ollut viileätä, niin aika perhanan hiki tuli vaihtaessani työvaatteita saunassa. Tarttee nimittäin aika paljon vanhoja verkkareita, ettei tallissa tuu kylymä. No mutta tästähän on ollu jo monta kertaa juttua, joten se siitä.

    Vaikka Hesassa ollessani usein ajattelenkin, että olisipa mukava päästä rassaamaan Z06:sta, niin totuus on joskus aivan toisenlainen. Eli sitten kun pääsen lopulta maalle talliin, niin olo paksuissa vaatteissa on kuin konsanaan Michelin-ukolla. Liikkuminen on vähän kankeata, ja ennenkuin mitään on vielä tullut tehtyä, tulee jotenkin voimaton olo - "emmä jumalauta saa tätä autoa koskaan valmiiksi".

    No, paikallaan seisoessa tallissa tulee väkisinkin kylmä, joten pakkohan sitä on vaan aloittaa rassaaminen. Ja vielä kun sillointällöin kaveri tai kavereita saapuu paikalle auttamaan, niin hommatkin alkaa sujumaan. Ja itse asiassa, viime viikonloppuna hommat sujuivat ennakoituakin nopsemmin. Nyt näyttäisi siltä, että pääsiäisenä pääsisi taas ajelulle, pitkästä aikaa!

    Ekana hommana oli tempaista ahdin irti paikaltaan ja sovittaa uusi hihna paikalleen. Koska ahtimen paluuöljyputki on hankala kiristettävä, en halunnut ottaa sitä irti, joten ahdin alumiinitukineen olisi jätettävä konehuoneeseen. Toisaalta hihnankiristin on irroitettava ennenkuin remmin saa veks, ja kun tuossa vaiheessa olin yksin tallissa, oli pakko löytää sopiva paikka ahtimelle. No, nippu vanhoja mattoja ilmastointilaitteen kennon päällä auttoi eteenpäin, kuten kuvasta näkyy...:

    [​IMG]

    Vanha rispaantunut remmi ja öljyn paluuputki näkyykin kuvassa yllä.

    Laitettuani uuden remmin ahtimen tukikehikkoon oli aika ruuvata systeemi takaisin lohkossa olevaan vastinkappaleeseen. Olen homman tehnyt jo pariin kertaan, joten rutiinia on tullut. Eikä homma edes ole kovin vaikeata, kunhan oppii vaan mistä pitää milloinkin tukea, kun kiristelee neljää pulttia, joilla ahdin ja tukikehikko on kiinni lohkoon kiinnitetyssä vastinkappaleessa.

    Tässä sitten näkymää ahtimen puolelta, eli miten remmi istuu 8-rib -hihnapyörissä...:

    [​IMG]

    ...ja sama toiselta puolelta eli laturin ja ohjaustehostimen kannalta katsottuna:

    [​IMG]

    En valitettavasti ottanut kuvia uuden BOVin asennuksesta. Alkuperäinen BOV sijaitsi syylärin takana lähellä ohjausaksilaa ja etuvakaajaa, mutta sinne ei uusi paaaljon vanhaa isompi BOV olisi mahtunut millään. Siispä uusi paikka piti löytää. Uuden BOVin mukana tuli parit putket ja tiesin kyllä miksi. Uusi BOV ei siis ole enää vakion paikalla, vaan nyt se on kuskinpuolen etulokasuojan etupuolella, samassa paikassa minne air pump yleensä siirretään C5:ssa kun niitä ahdetaan. Vortech Mondo BOV mahtui sinne juuri ja juuri....valitettavasti kuvia en jaksanut napsia, kun akku oli tyhjentynyt kamerasta.

    Hihnasysteemin värkkäilyn lisäksi sähköjuttuja hieman paranneltiin. Eli nyt on taas ns. BAP eli Kenne Bellin bensapumpun kapasiteetinlisääjä paikallaan, mutta sen lisäksi - kuten olen aiemmin jo kertonut - on vielä toinenkin bensapumppu, joka aktivoituu kun virrat käännetään päälle. Samalla kun sähkötöitä tehtiin, korjattiin kutistesukalla virtapiuha johon rikkoutunut ahtimenhihna oli jättänyt jälkiään.

    Veten konehuone näyttää nyt tältä...:

    [​IMG]

    ...ammattilainen tekisi toisin, mutta mä en olekaan ammattilainen vaan täys amatööri. Nimittäin just nyt on pelkkä muovi tuolla öljykorkissa, ihan vaan teipattuna paikalleen. Laitoin sen siksi, ettei moottoriin pääse rakentelun aikana ylimääräisiä partikkeleita. Suomeksi siis pölyä. Kuvassa näkyy myös catch can, mutta ei jaksa siitä nyt vääntää juttua. Mä teen niinkun mä teen ja kannan siitä vastuuni:

    [​IMG]

    Sama pikkulohkonnysä toisesta suunnasta:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!