Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. 496SS

    496SS 3rd gear

    Muistelinkin että tämän ketjun aloituksesta jo lienee yli vuosikymmen.
    Kauhavalle asti ei näköjään vielä olla päästy.

    Niin siis ei mulla mitään kiirettä. Rauhassa vaan.
     
    päivystäjä ja zuinula tykkäävät tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Uudenvuodenlupaus

    Kas, keväällä tulee tasan 20 vuotta ekan Veten hankkimisesta. Ja sattumoisin 10 vuotta siitä kun seuraava jäi talliin odottamaan inspiraatiota.

    No nyt sitä inspiraatiota on, joten on aika tehdä uudenvuodenlupaus: Z06 on taas ajossa vuonna 2020.

    Wanha ketju löytyy Finnsharkista täältä:

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6072

    LS6-lohko on koneistajalla työn alla; toki ETA is unknown eli ei ole tarkkaa tietoa koska lohko on valmiina osien kiinnipulttaukseen. Mutta ei kaikkia osiakaan ole vielä tilattu. Jotain on kuitenkin valmiina:

    [​IMG]

    GT35:set ahtimet näkyy kuvassa, mutta niitä ei asenneta moottorin ensimmäiseen versioon, vaan mennään testaten vaparina ensin. Syitä on monia ja ehkä yksi tärkeimmistä on se, että niin moni asia muuttuu kombinaatiossa, että haluan ensin testata, että homma toimii kuten pitääkin - ennenkuin ylipaine palaa kuvioihin mukaan.

    Tavoitteena on ekassa vaiheessa mieto vapari katumoottori, joka ei käytökseltään eroa mitenkään vakiosta. Kulutus alle 10 litraa matka-ajossa 98-oktaanisella. E85:sta luonnollisesti kuluu se noin 30% enemmän, vaikka koitan sitäkin tietenkin optimoida. Riippuu vähän dynosta, saanko sillä staattisen kuorman niin, että saan optimoitua osakaasun/matka-ajon ennakkoa siten että polttoaineenkulutus on mahdollisimman pieni.

    Tehotavoite on maltillinen 383-kuutiotuumaiselle vapari-LS6:lle, eli hieman alle 500 hevosvoimaa ja noin 600 nyyttonia vääntöä. Maksimiteho toivottavasti jossain 6600...6800 kierroksen välillä. Punaviiva 7100 rpm.

    Hieman kombinaatiosta:

    • - LS6-lohko, 4 tuuman strokerikampura, H-beam kanget, ahtokäyttöön tarkoitetut 11:1 männät
      - Pirkosen porttaamat 243 LS6-kannet vakioventtiileillä (sodium-täytteinen pakovena)
      - BTR Stage 1 nokka koska sellainen sattuu olemaan hyllyssä valmiina (224/230, .610"/.573" 115+2)
      - tuplajouset ja tönärit jotka tulee yllämainitussa paketissa mukana
      - LS9 7-kerroksiset MLS kannentiivisteet
      - Edelbrock Pro-Flo Tunnel Ram, vakio sähköinen läppärunko
      - jotkin bensakiskot
      - 2 x Hellcat 525 LPH bensapumput (toinen tankkiin, toinen ulkoisena), E85:sta kestävät bensalinjat
      - P59 PCM jossa E85 Flex Fuel omalla anturilla
      - 2 Bar MAP ”SD” ja samaan aikaan LS7 MAF 100-millisellä imuputkella
      - 660 cc Bosch suuttimet
      - 1 7/8 peltisarjat, 3 tuuman keskiputkisto kateilla, vakiot titaaniset takapöntöt
      - vakio Z06 vaihdelaatikko ja perävälitys (tässä vaiheessa)
      - virikytkin jonka merkkiä en muista
    Sitten kun projektin seuraavassa vaiheessa ahtimet astuu peliin mukaan, vähintäänkin perävälitys muuttuu ja peltisarjat menee myyntiin. Tietenkin tässä vaiheessa myös 2 BAR MAPista alkaa olemaan jotain hyötyä. Kytkinkin vaihtuu samalla, varsinkin jos nykyinen alkaa luistamaan. Mutta se on sen ajan murhe se.

    [​IMG]
     
    12345678910, päivystäjä, StoneSour09400 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Hyvä että joku rakentelee, sattu vaan silmään 660cc suuttimet? Eikös ne jää tossa pieneksi jos E85 ajaa ja 8kpl? Hikisesti voi jos käyttää melko loppuun asti niin saada jonkun 700 heppaa.

    [​IMG]
    https://gyazo.com/403eaa51034570f910da4678543e58f0

    Mimmonen toi Hellcat pumppu on onko antaa specsejä?
    Minkä kokoisella polttoainelinjalla meinasit mennä ja paljon polttoaineenpaine.
    Ootko ostannu jo polttoainelinja kamat, jos et niin voin suositella mistä saa kivasti kaikki palikat kohtuu hintaan, melko nopea toimituskin. Ite just uusin polttoainelinja kokonaan ja toivottavasti ei tarvi enään ikinä koskea (Hah oliskin...).

    2 bar mappihan on maksimissaan 1 bar ahtoja? Ei ainakaan liian iso. Itellä on 4 bar mappi omassa ja se on ehkä vähän iso kun maksimi mitä voi ottaa irti on joku 2.1-2.2 bar.

    Minkäs kokoinen tossa on se kytkin onko 420mm vai isompi?
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    No se riittää vaparina mainiosti.

    Ahdettuun versioon tulee tosiaan sit muitakin muutoksia, mutta niistä sitten myöhemmin lisää kun projekti etenee sinne asti.
     
    StoneSour09400 tykkää tästä.
  5. päivystäjä

    päivystäjä 2nd gear



    Minkähän kokoiset suuttimet v8 lehden 9/19 ahdetussa dusterissa oikeasti on kun ilmeisesti jokin asiavirhe kirjoituksessa e85 ja 500cc 8kpl 800hv?[/QUOTE]
     
  6. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    [/QUOTE]

    Empäs tiedä mutta vaikka miten laskee niin ei pitäis riittää noin pitkälle jollei oo jotain 6 bar polttoaineenpainetta ja suutin 100% auki mikä rikkoo suuttimet...

    Itsellä oli siemensin dekat 870cc vaihdoin 1300cc boscheihin että etanolilla riittää tosin kutos kone mutta silti.

    Siinä

    https://gyazo.com/fbc950dc0738b32f92cc94b3e5fbbe83
    Toi on hyvin lähellä totuutta.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Voiko suuttimet laittaa liian isot koskaan? Lähinnä vaan mietin tota turbo LM7 tulevaisuutta tässä.
     
  8. shr1

    shr1 Gearhead

    Joutokäynti ja pienten kierrosten ajelualueet saattaa olla hankala saada kohdalleen yhdellä isolla suuttimella per pytty. Ison suuttimen toiminta lie vähän epätarkkaa noilla alueilla ja tästä syystä oikeasti tehokkaissa laitteissa, joilla ajellaan muutakin ku kaasu pohjassa, monesti näkeekin kaks pienempää suutinta per pytty.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Näin mä vähän arvelinkin mutta en kerenny perehtyä asiaan vielä.

    Miten esim. vaikka jotkut 1000-1200cc suuttimet vai missä vaiheessa kannattaa ruveta miettimään kahta per sylinteri?
     
  10. Eipä taida olla monen virittäjän ensimmäinen huoli alkaa asentaa katumoottoriin 2 suutinta.

    Siihen vaikuttaa varmasti niiden kehityskin. Nykyaikaiset monireikäiset toimii paremmin kuin vanhat yksireikäiset.

    Monesti ne toiset suuttimet asennettiin hiukan eri tavalla:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Käytännössä ei liian isot, vaan väärät.

    Suutin on sähkömekaaninen komponentti, jonka toiminta on epälineaarista pienillä aukioloajoilla. Tämä pätee ihan siihen pieninpääkin LS-moottorin vakiosuuttimeen.

    Sen vakiosuuttimenkin saa vakiomoottorissa toimimaan päin persettä, jos niin halutaan. Muokkaat vaan suuttimen dataa GM:n PCM:ssä, niin johan alkaa nykimään ja seos seilaamaan osakaasulla.

    Jokunen vuosi sitten säätelin 6-litraista (ahdinta lukuunottamatta) lähes vakiomoottoria. 2000 cc suuttimet toimi todella hienosti. Pienimmillään ajossa 0.7 millisekunnin aukioloajoilla.

    Väärä suutin on siis sellainen, jolle ei ole GM:n PCM:ään sopivaa dataa tarjolla. Pelkkä suuttimen koko ei valitettavasti riitä, eikä jonkun muun valmistajan boksiin sopiva data.

    Tässä joitain valmistajia, joilta löytyy oikeata dataa, jos päätyy GM:n PCM:ään:

    https://www.deatschwerks.com/products/fuel-injectors

    http://fuelinjectorclinic.com/

    http://injectordynamics.com/
     
    xarper tykkää tästä.
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Ei missään vaiheessa, jos vaan 2200 cc suuttimet riittää.
     
    shr1 tykkää tästä.
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Engine Analyzer Pro (EAP) on oiva apuväline moottorin mallintamiseen, kunhan vaan kaikki olennainen tieto on tarjolla moottorista. Osa asioista on helppoa, kuten lohkon ja kansien mallintaminen. Karkeasti lohkolle riittää sylinterien koko, kansille mitattu virtaus. Tässä esimerkissä alla on mallinnettu imukanavan virtaus omassa moottorissani:

    [​IMG]

    Mutta jo imusarjan suhteen onkin hankalampaa; joitain esimerkkejä on tarjolla, mutta niiden paikkaansapitävyydestä on vaikea sanoa. Ja nyt huomasin, että vaikka yllä kannen virtausarvot ovat "oikein", niin imukanavan cc ei ole..

    Tein esimerkin eräästä tosielämän LS1 383:sta, josta irtosi aikanaan 470 heppaa. Aika lähelle pääsin EAP:lla, eli se antoi tulokseksi 472 heppaa. Tässä maksimiennakkoa piti rajoittaa suunnilleen samaksi kuin mitä oikeassa moottorissa oli; ohjelma käytti muuten liian suurta ennakkoa laskemiseen.

    Tässä alla oman vaparimoottorini laskennallinen tulos E85:lla ja 26 asteen ennakolla. Imusarjan mallinnusdata lienee liian hyvä, koska en usko 542 hepan maksimitehoon missään tapauksessa, enkä edes 26 asteen ennakkoon. Mutta onhan noita lukuja kiva katsella... Dynaaminen puristussuhde näyttäsi olevan muuten 8.40.

    [​IMG]
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Juu, mullakin tuossa omassa "vaan" 1600cc ruikkimet ja vallan mainiosti pärjää kahdeksalla bensakäyttöisenä. Isoilta pojilta oon kuullu, että jossain kohtaa tuplamäärä alkaa puoltamaan paikkaansa.
     
  15. sirkus

    sirkus Gearhead

    Hienoa settiä tulossa. Miten muuten toi sun p59 pcm, oliko siinä korjattu se ve reso ongelma 2 ja 3bar os.llä? + miten ennakkokartta ahdetussa? Vakiollahan se boosti ennakko on vaan se vika rivi ja saku ois halunnu skaalata mun purkkia uusiks muuttamalla tilavuuden softaan pienemmäks et sais säädettyä ennakkoja tarkemmin koko boosti alueelle
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Tässä on nyt useampikin asia, jotka vaikuttavat toisiinsa.

    Toi mun VE näkyy aiemmassa viestissä eli siinä missä on lueteltu moottorin kokoonpano.

    VE on 10 kPa:n välein, ja mielestäni riittää ihan hyvin. Jokatapauksessa moottori tulee olemaan osakaasulla closed loopissa, joka korjaa tietenkin seosta tarvittaessa. Alle 30 kPa:n alueet eli kaasun lähes tai kokonaan noston - jolla nyt muutenkaan ei ole mitään merkitystä - pyrin saamaan veks DFCO:n parametrien muokkauksella.

    Tämä siis seoksesta. Sen saan näillä näkymin ahdettunakin säädettyä kohdalleen sinne baarin ahtopaineeseen asti.

    Sytkäennakko on toisenlainen haaste. Siinä (sytkätaulussa) toisena akselina on myöskin moottoriin virtaava ilma(massa), mutta eri tavalla mallinnettuna. Se saattaa vaatia skaalausta, mutta en tiedä vielä millaista skaalausta määrällisesti. Toki skaalaaminen sinänsä on tuttua tehokkaiden LS-moottoreiden tapauksessa.

    Näistä(kin) syistä johtuen haluan säätää moottorin ensin vaparina. Ja on siellä muutakin, mitä harva jenkki ja tuskin kukaan Euroopassa on koskaan kokeillut. Ei mitään mullistavaa, mutta kiva kokeilla kuitenkin. Vapari sopii siihen paljon paremmin kuin ahdettu.
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  17. sirkus

    sirkus Gearhead

    Oliko toi p59 sun purkki tän kaverin tekemä?

    https://m.facebook.com/ShorTuning/posts/1733255476687762

    Tossa puhuvat tosta täydellisenä säilyvästä ve resosta myös 3bar os.llä. Mulla oli jo viimekesänä hiukan yli 1bar ylipainetta, enkä aatellu ainakaan laskemaan alkaa eli 3bar map joutuu olla.

    Onkohan tollanen täyden reson 3bar os ohjelmoitavissa mihin tahansa p59 pcm.ään kun vaan maksaa riittävät hptuners lisenssit?

    Tai tuleeko tossa ongelmaks se, et tolle ilmeisesti 2004 veten os.lle ei löydy 4l80e lootalle softaa?
     
    Muokattu: 30.12.2019
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Ei ole sama heppu, eli tuli Texasista. Ja mulle nimenomaan Veten PCM.
    Jaa-a, sitä pitää kysyä Shortuningin Jamekselta. Äsken kokeilin satunnaisia Corveten P59 -tietsikoita, niin HPTuners ei niihin tarjonnut 3 baarin optioita.

    Sytkätaulun skaalaamistarpeeseen ei 3 bar kuitenkaan auta mitenkään.
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Voi olla, mutta tosiaan sytkätaulun takia skaalaaminen on silti tarpeen, kuten tuossa just äsken kirjoitin yllä.
     

Kerro tästä muillekin!