Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. sirkus

    sirkus Gearhead

    Joo täytyy toi skaalaus tehdä en kesälle kun muutenkin täytyy katella säätöjä uusiks
     
  2. Vallu 426

    Vallu 426 2nd gear

    Kuulostaa todella hienolta.Ainut asia,mikä askarruttaa....meneekö aikuisten oikeesti alle 10 litraa /100 km tuolla konekoolla ja sitten noilla tehoilla?
    Usein tuntuu,että se vanha lause,millä saan autoni kulkemaan yhtä pienellä kulutuksella,kuin kaverit oli...valehtele.Mutta kaikkea hyvää ja arvostan kovasti.
     
    Muokattu: 30.12.2019
  3. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    En usko, että menee. Tosin menihän mun ex Museorekisteröity V8 Cadillac Forssan pick-nickistä tullessa ajotietokoneen mukaan 8,1 välillä Forssan autokeidas- Vihti kk. Eikä mittarissa ollut navigaattirin mukaan heittoa, kun n.1-2km/h. Ja ihan rajoitusten mukaan ajettiin.(80-100) jonkun ohituksenkin tein.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Kyllähän se uskomattomalta tuntuu.

    Jos vertaa tehtaan saavutuksiin, niin tässä tiedot omista autoistani vakiona:

    1994 LT1 5.7 automaatti, 304 euroheppaa, tehdas ilmoitti matka-ajon kulutukseksi 22 mpg joka on 10.7 litraa sadalla.

    2003 Z06 5.7 manuaali, 410 hv euroheppaa, tehtaan ilmoitus 28 mpg matka-ajossa, joka on 8.4 litraa sadalla.

    Yhdeksässä vuodessa teho kasvoi 106 konia ja kulutus laski 2.3 litraa sadalla.

    Kummassakin autossa diginäytössä on toki ollut pienempiäkin lukemia matka-ajossa.

    Virimoottorissa puristussuhde nousee vakiosta 10.5:1 noin 11 paikkeille, joka parantaa eittämättä polttoainetaloudellisuutta, mutta imusarja ja erityisesti nokka-akseli huonontavat sitä osakaasulla, samoin tilavuuden kasvu 5.7:sta 6.3 litraan.

    Muistaakseni vielä suuremmalla moottorilla, selvästi matalammalla puristussuhteella ja jonkin verran kireämmällä nokalla kulutus oli 10 litran paikkeilla matka-ajossa. Osakaasun sytkäennakkoa en silloin optimoinut dynossa.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Palataanpa tähän säätökartan resoluutioon ja sen pienenemiseen virikäytössä.

    General Motorsin moottorinohjainlaitteiden teknologiasta on hyvä tuoda esiin se, että ne ovat tekniikaltaan omalla tavallaan jeesuksenaikaisia. Mutta siihen on syynsä. Niistä lisää pian.

    Ostin ekan koti-tietsikkani eli PC:n vuonna 1991.

    Jeesuksen..eikun siis perkeleen kallishan se oli, enkä minä sitä itse maksanut. Ehkä siksi se on edelleen tallessa. Periaatteessa täysin toimintakykyisenä; mitä nyt emolevyn paristo oli nyykähtänyt ja viimeksi joku vuosi sitten kokeillessani - kunhan vaan annoin manuaalisesti kovalevyn arvot - starttasi se hienosti ja sain pelata taas pitkästä aikaa wanhoja pelejä.

    Eka PC:ni oli tekniikaltaan seuraavanlainen: prosessorina Intelin 386SX/25 Mhz, seurana peräti yksi megatavu keskusmuistia ja 40 megatavun kiintolevy. Mut hyvin se pyöritti MS-DOSsia ja Windows 3.1:sta. Config.sys ja Autoexec.bat optimoituna keskusmuistia oli vapaana ripauksen verran yli 600 kilotavua.

    Palataanpa sitten vuosimallin 2004 Corveten moottorinohjaukseen eli P59 PCM:ään. Siis siihen jota käytän tässä projektissa. Siinä on keskusmuistia vähän yli 19 kilotavua.

    Siis 19 kilotavua.

    Koko helkkarin moottorinohjaukseen.

    Noin vertauksena nykypäivän täysin tavanomaisessa pöytä-PC:ssä on 16 gigatavua keskusmuistia.

    Joka on karkeasti miljoona kertaa enemmän kuin Veten moottorinohjaintietsikassa.

    Nykyinen ihan perus-älykännykkäkin on vähintään satatuhattakertaa nopsempi kuin vuoden 2004 Veten moottorinohjain. Mutta se kännykkä tekee paljon muutakin.

    Mikä tärkeintä: kännykkä tuskin kestää käytössä seuraavaa 30 vuotta.

    Olennaista autojen tietsikoille on tietenkin se, että käytetty teknologia on riittävän testattua ja kypsää, ettei siihen tulisi enää lastentauteja ja jotta se myös kestäisi varsin raa'assa ympäristössä varsin pitkään. Samalla logiikalla toimitaan avaruustekniikassa.

    Näistä syistä GM:n vakiobokseihin ei virikäytössä aina saa optimaalista pohjaa säädöille. Resoluutio kärsii ja muutakin toiminnallisuutta joudutaan karsimaan. Bill Gatesin sanoin: "19k isn't enough for everyone..."

    PS: The Motorola 68000 series (also termed 680x0, m68000, m68k, or 68k) is a family of 32-bit CISC microprocessors. During the 1980s and early 1990s, they were popular in personal computers and workstations and were the primary competitors of Intel's x86 microprocessors. They were most well known as the processors powering the early Apple Macintosh, the Sharp X68000, the Commodore Amiga, the Sinclair QL, the Atari ST, the SNK NG AES/Neo Geo CD, the Sega Genesis (Mega Drive), Atari Jaguar and Commodore CDTV. Although no modern desktop computers are based on processors in the 68000 series, derivative processors are still widely used in embedded systems.
     
  6. sirkus

    sirkus Gearhead

    Muistelen vaan et fbodyfinlandilla kimmo mainitsi et hänelle tulevassa boxi.sss olisi ollut täys reso 3bar os.llä? Eikös sulle tullut boxi samasta paikasta?

    Eli isoin juttu tuossa sun boxissa on flexfuel ominaisuus vetteen sopivassa os.ssä? Mitä googlailin niin truck p59 os.ssän kanssa on jotain ongelmaa vetessä kun pcm on yhteydessä niin moneen asiaan tollasessa nyky autossa. Mullahan se ohjaa vaan lootaa ja konetta eikä autossa ole muita tietokoneita eli truck os jolle flex fuel on ollut ihan tehtaalta saannissa toimii hyvin.

    Ja on se kyl uskomattoman tehoton tietokone tuo p59! Tässä kännyssä jolla tätäki kirjotan on 12gb ram ja 512gb tallennus tilaa (+ muisti kortilla saa 1t lisää)
     
    Muokattu: 7.1.2020

Kerro tästä muillekin!