Roikkuva kattoverhoilu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja vesku383, 29.6.2005.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Mikä on paras konsti laittaa roikkuva kattoverhoilu kondikseen vai pitäskö ihan verhoomoon viiä kun kangas roikkuu katosta koko auton mitalta? joku liima suihkia kankaan ja toppauksen väliin? Auto on pontiac firebird 84, kaveri vaa mietiskeli tällästä eikä kehtaa purkaa koko kattoa ku on laiska paska! :eek:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei oo hauska juttu olleskaan.

    Kattoverhoilun runkona on sellainen lasivillapuristelevy johon verhoilu on liimattu.
    Verhoilu muodostuu kahdesta kerroksesta. Näkyvillä on se kangas ja piilossa noin 3 mm vaahtomuovi. Tämä kangas/vaahtomuovi on yhtä kappaletta silloin kun se tulee valmistajalta verhoomoon tai autotehtaan alihankkijalle.
    Ongelma tässä on se että se vaahtomuovi yleensä murkkeentuu tai muuten irtoaa kankaasta.

    Paras hoito on irrottaa koko kattoverhoilu kerralla varovasti ja poistaa kaikki vaahtomuovi lasivillan pinnasta. Sitten voi liimata uuden verhoilumateriaalin tilalle ja toivoa parasta.
    Homma varmasti hoituu ammattiverhoilijalta kun tekevät tuollaisia hommia päivät pitkät.

    Toiseksi paras on yrittää liimata se kangas takaisin kiinni, mutta helposti tulee virityksen makua lopputulokseen.
     
  3. X-Speedy-X

    X-Speedy-X 1st gear

    Tuskin se pelkällä liimaamisella onnistuu kunnolla.
    Varsinkin jos roikkunut pidemmän aikaa.
    Tuppaa se verhoilu ajan myötä venymään. Sitten jos sinne sutii liimaan jostain välistä niin jää pusseille.
    Paras tosiaan irroittaa se verhoilu kokonaan, putsata ja liimata kunnolla.
    Ei siitä oikein ilman isoa työmaata selviä. :-?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    kummahan kun kattokangas kosteella roikkuu ja lämpimällä on tiukalla.
    luulis olevan liimaukset tiukilla.
     
  5. Jasca

    Jasca 1st gear

    Liimaamiseen kannattaa sitten käyttää sprayliimaa, esim. 3M Display Mount. Saa askartelu- ja konttoritarvikeliikkeistä. Vastaavia tuotteita löytyy myös autotarvikeliikkeistä.

    - Jasca -
     
  6. sampop

    sampop 1st gear

    Ja tässä nimenomaan sitä ruskeeta/violettia display mounttia. Ne punaset pullot on hepposia. Siis ainakin paperin ja muovin liimaamisessa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervehdys,

    niin ja jos homman tekee kunnolla eli ottaa pois koko kattopahvin, irrottaa
    vanhan kankaan pahvista(tai mitä haurasta muotoon puristettua massaa onkaan), putsaa pahvin(varovasti, ettei pahvi murru), laittaa uuden kankaan(uudessa oikeassa kattoverhoilukankaassa on siihen laminoitu n. 3 mm vaahtomuovi) ja liimaa sen pahviin niin: silloin on hyvä käyttää heti ensi kerralla kunnon liimaa, ei sprayta eikä tavallista Bostik- kontaktiliimaa.

    Tämä siksi, että ei tarvi ihmetellä muutamien auringonpaisteiden jälkeen riippuvaa kattoverhoilua. Verhoiluasiantuntija osaa kertoa oikean liiman, kun käy hakemassa häneltä kankaan. Kattoverhoilukangankaaseen laminoitu vaahtomuovi ei päästä läpi tiukempaakaan kontaktiliimaa.


    Terveisin,

    Vieras
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt kun aurinko paistaa kunnolla oikeni autoni kattoverhoilu, ilmeisesti se on jonkinlainen kosteusmittari...!
    Viime kesänä rupesi roikottamaan sateista kun oli!
    Hidas, mutta luotettava!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuolla jauhavat kaikkea tyhjänpäivästä = menettää mielenkiinnon koko palstaan. Kukkapurkkia ja deittailua... huh huh. Nojoo meni ot:eeksi. sorry.
     
  11. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Nostetaas vähän tätä vanhaa ketjua.

    Poistin omasta Olds Delta 88:sta kattoverhoilun pahveineen, kun alkoi ärsyttää pään silittely ajaessa. Pahvi on kulmista hieman repeillyt, kangas oli lähes kokonaan irti vaahtomuovista (nyt on kokonaan, kun revin irti), ja vaahtomiovi on rapistunut siten, että kun siihen vähänkin koskee, siitä lähtee murusia.

    Ideoita korjaamiseen? Itse tekisi mieli tämäkin rasti hoitaa kotiin, mutta jos siihen menee miljoona tuntia ja tarvikkeiden metsästämiseen rahaa yhtä paljon kuin palvelun ostamiseen, käännyn suosiolla verhoomon puoleen. Onko joku uusinut autoonsa pelkkää kattopverhoilua, ja voisi antaa vähän osviittaa hintatasosta? Ja onko Varsinais-Suomesta verhoomosuosituksia? Classic taitaa ainakin olla kohtuu kehuttu.

    Helpointa olisi jos veisin nyt irrotetun verhoilun malliksi/entrattavaksi, ja saisin uuden/kunnostetun verhoilun itse asennettavaksi, mutta kai se ammattilainen osaisi sen asentaakin paremmin?

    kuvia verhoilusta: http://picasaweb.google.fi/bbc.olds/Kattoverhoilu
     
  12. VQH

    VQH 1st gear

    Melkolailla samanlaisessa kunnossa olisi Caminossa katto. :)

    Nyt kun se vielä pysyy poissa silmiltä, ajattelin alkaa opiskelemaan miten tuon saisi itse korjattua, tekisi aivan pahveineenpäivineen uuden. Asiaa tosin vaikeuttaa se, että siihen pitäisi osata leikellä reikä keskelle kattoluukkua varten.

    Täytyy toivoa että se katon pahvi olisi edes jonkunlaisessa kunnossa vielä, että saisi mallin revittyä siitä. :poff:
     
  13. textex

    textex 1st gear

    njoo

    Kattoverhouksen korjaus myös edessä aivan lähiviikkoina.
    Uusin samalla tuulilasin,joka palvellut yli 30vuotta,niin siitä tuulilasin reiästä lienee hyvä tuo kattopahvi ottaa pois ja sitten ihmetellä,että alanko itte väsäämään vai luotanko verhoilijaan....
     
  14. textex

    textex 1st gear

    Re: njoo

    Kattoverhouksen korjaus myös edessä aivan lähiviikkoina.
    Uusin samalla tuulilasin,joka palvellut yli 30vuotta,niin siitä tuulilasin reiästä lienee hyvä tuo kattopahvi ottaa pois ja sitten ihmetellä,että alanko itte väsäämään vai luotanko verhoilijaan....[/quote]


    Teen niin tai näin,mutta taidan liimauksen lisäksi pistää verhouksen kiinni napeilla,muutama rivi,niin eipä ainakaan kauaksi putoa...

    :)
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei muuta kun vanha vaahtomuovimönjä varovasti harjaten pois, se pitää saada aika pitkälti kaikki pois että uus verhoilu tarttuu. Ota vanha kangas mukaan kierrokselle verhoomoihin, kysy laminoitua kangasta, oikean värin löytäminen voi olla haastavaa... Capricen kattopahvi mikä meillä tallissa levällään oli murtunu aurinkolippojen ja vaatekoukkujen kohdalta, korjattiin kerroksella lasikuitua takapuolelta... Kannattaa ehkä kokeilla johonkin ensin ettei hartsi reagoi ja sulata pahvia, Capricessa ei ongelmia. En usko että pari metriä kangasta on hirveän kallista, tallikaveri haki rullan ja samalla verhoilijalta kunnon sprayliiman ko. tarkoitukseen mutta en jaksa muistaa mitä maksoi. Mutta eiköhän se siitä! :wink:
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Omassa entisessä sikakaukalossani oli roikkuva katon verhoilukangas kiinnitetty pohjaansa parinkymmenen sentin välein semmoisilla messinkisillä pussikirjekuoren sulkijoilla, joissa peltiliuskat käännetään nurjalta puolelta sivuille. Sillä oli saatu aikaan ihan siisti tähtitaivas-katto.
     
  17. gmc63

    gmc63 1st gear

    Jossain spinnerissähän oli just juttua niiden SS pickupista johon laittoivat uuden kattoverhoilun :) olikohan joku kolme numeroa sitten? :odroll:
     
  18. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Itse suosittelen Autoverhoilu Kaasista. Hyvä ja asiantunteva palvelu!
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    2 lehdessä
    spinneri09/2
    spinneri09/3
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jos kangas roikkuu niin nitojalla kätevästi tasaisin välein sinne taustaan kiinni. Näin oli omassa ex -80 Cutlassissa joku aikasempi omistaja tehny, enkä huomannu detaljia ennenkun kaveri huomautti asiasta...
    :lol:
    On meinaan enemmän sääntö kuin poikkeus että noissa 80-luvun vaihteen geeämmissä alkaa kattokangas roikkumaan miehistön päälakea vasten.. :wc:
     

Kerro tästä muillekin!