Romahtaako vanien ja pickupien hinnat tulevan veron vuoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja wolfvan, 11.1.2010.

  1. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Oftopikkia..

    Mulla on kanssa -90 6.2 alustalla oleva matkailuauto. Kaasulaitteet tarkastettu ja kaikki paperit löytyy muutostöistä. Kaasusailiössä suomalaiset tarrat ym.

    Suomessa piti olla yks paikka, jossa pystyy täyttämään ja näin myös lupasivat. Paikanpäällä menikin sormi suuhun, kun säiliöstä ei löytynyt CE-merkintää. Tämä tärkeä CE-merkintä, jonka saa esim., kun hyväksyttää säiliön vaikka laiturin ponttooniksi aiheuttaa muutostyön nyt pulloihin.

    Maksettavaa tietysti taas tulossa, paino n. 5000 kg. Kamala vehje ajaa, peränylityskin varmaan 2m mopotelineen kanssa. Sisätilat onkin sitte mukavat. On suihkukaappi ja makuuhuone. Paskatkin valuu omaan tankkiin, niin ei tarvii sylissä kannella laareja.
     
  2. Ahis

    Ahis Gearhead

    485 ekee on se maksimi. Matkailuautot on m1 henkilöautoja, riisselivero menee niinku pakuissakin, eikä saa sataa ajaa ilman abseja.
     
  3. eilhik

    eilhik Gearhead

    Kokonaismassa 3300kg eli 6,7snt/pv x 33 (alkavat 100kg)x365vrk=807
    Painoon perustuva Co2 maksu 3300kg 436

    807+436=1243 euroa kukaan ei jaksa niitä senttejä enään laskea.

    Hyvä syy jättää tupakoimatta (tyhmä vitsi) mutta silti vetää hiljaiseksi tuo
    "Käyttömaksu Co2,sta" (raippavero) kutsukoon kuka millä nimellä tahtoo.

    Sairasta ja tietysti ne vakuutus+katsastusmaksut lisäbonuksina.
     
  4. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    no vertailun vuoks uuden diesel grand voyagerin ajoneuvoverot -> käyttövoimavero + ajoneuvovero yhteensä 812.49€/vuosi eli eroa vanhaan H-A vaniin tulee, mutta kun laskee mukaan uudemman auton kalliit vakuutukset + huollot + arvon aleneman, ei vanhaa vania kannata uudempaan vastaavat tilat tarjoavaan vaihtaa........

    Vanhoilla autoilla ajavat ajaa tulevaisuudessaki vanhoilla autoilla, se tulee vaan kalliimmaks kuin tähän asti. Uudella autolla ajaminen on edelleenkin liian kallista.....
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hyvä Naxu! Näin se on eikä tuota paremmin voi ilmaista.
    Harrastus jatkuu..
     
  6. Ahis

    Ahis Gearhead

    Tuosta kannattais tehdä matkailuauto... 700 euron säästöllä ite ainakin ajaisin 80km/h (sakkojen uhalla sataa tietenkin)
     
  7. mke77

    mke77 3rd gear

    :eek: kuin nii säästö, eikös marraskuus menny laki uudistus läpi millä matkailu autot verotetaan jatkos sallail pakujen ja henk.autojen kans??? vai onks mul taas jääny joku istunto välii??
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Siis 2,5 tonttuu vuodessa? Mistä näitä senttejä oikein tulee? Sorry, tuo oli huono läppä.
     
  9. Ahis

    Ahis Gearhead

    Sais kiisseliveron pakutasolle.
     
  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    Nii ja tuosta olis helppo tehä ku on henkilöauto, ei oo sisäkorkeusvaatimusta...
     
  11. Traveler

    Traveler 3rd gear

  12. fisu

    fisu Gearhead

    Puikulan tuleva vero onpi 317€ypöä ja hilut päälle, so ?
    En silti suostu ostamaan mitn wokkipannua tahi natsipaskaa, onhan tää sentäs Auto vaik tuo rokkiorkesteri välillä viduilee 8)
    Niijuu, en o pitäny 80-lätkää tässä enkä noissa aiemmissakaan farkuissa, eivät ole edes ylinopeussakkoa kirjoittaessaan maininneet aiheesta, leimalle toki laitan :rotfl:
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Niin joo onhan meilläkin käyttöautona pitkäkatto joten eihän sitä verokertymää tuu yhteensä vanista ja Buikista kuin noin 800€ yhteensä :poff: . Elämä on valintoja 8) joista pidetään kiinni :wink:
     
  14. Chamade

    Chamade 1st gear

    Itellä diesel vani ja -88 monte carlo. Talossa pysyvät, joten pakko kai tinkiä jostain muusta. Tupakoinin lopetin jo enkä hirveesti edes juo. Kai se syöminen ja/tai kahvi sitten??
     
  15. mke77

    mke77 3rd gear

    kass perkele!!! :rotfl: enpä taas ajatellu sitä koko "d-veroa eriksee" :eek: ei taas kato oikeen kaks hernettä osunu ku mull ei oo ikuna ollu "korkean d-veron "autoa itellä..kaik on ollu pakuja tai kuorkkeja :oops: sorry :wink:
     
  16. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Meidän perheessä ei oo ollut vania enään vuosiin ja pitkäkattoki vaihtu viime syksynä nelivetoon. Mutta kun noita xj cherokeita katselee niin mukavat erot saman korimallin cherokeessa. Viimeistä vuosikertaa 2001 edustavissa taitaa toi ajoneuvovero olla reilun 450€/vuosi ceeookakkosen mukaan laskettuna ja vanhemmissa n. 200€ kokonaispainon mukaan laskettuna. Eli vanhemmalla on halvempi ajaa.
     
  17. Pitu

    Pitu Gearhead

    Jos tolla ajetaan vain muutaman kerran vuodessa, ni ei kai oo ajossa ku tarvittaessa? Jos on käytöss kesäloman (1kk) ja viikon / pari muuna aikana poitettu käytöstä, ni noin verot onki vain ~10%. Ei kai tossa vakuutuksetkaa oo ilmasia
     
  18. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Duunikaverilla on `93 grand chero kasikoneella. Tuli noiden grandienki tulevia käyttömaksuja katsottua -> 2000 tai alle, ajoneuvovero jää hitusen päälle 250€:n mutta 2001 ja uudemmissa bensakoneisissa vero tulee olemaan aika raaka, yhden mun löytämän höpöhöpöpäästölukeman perusteella yli 600€/ vuosi....
     
  19. KiRu

    KiRu Gearhead

    tota... eikös toi käytännössä muutu joskus myöhemmin kuin 3/2010 :eek:
    näin ainakin olen toivonut perustuen allaolevaan.. korjatkaa joku joka tietää, täytyy sitten rustata henk. koht. budjetti uusiks :mad:

    kun: 27.11.2009 "L:lla 943/2009 muutettu 10 § tulee voimaan asetuksella säädettänä ajankohtana." eli tuo ajoneuvoverolain 10. pykälä pitää sisällään juuri tuon muutoksen.
    ja lakiesityksestä: Veron käyttöönotto vaatii AKE:n tietojärjestelmien muuttamista. Tähän kehittämistyöhön voidaan ryhtyä vasta kun AKE:n laaja tietojärjestelmähanke (PALKO) saadaan keskeisiltä osiltaan val-miiksi ja kun esitys on hyväksytty ja vahvistettu. Tietojärjestelmiin tehtävien muutosten testaamiselle on myös varattava riittävästi aikaa. Alustavien arvioiden mukaan esityksen edellyttämien tietojärjestelmien muuttamisen arvioidaan kestävän kaksi vuotta.

    tietääks joku onks toi noin? Että tietojärjestelmä kuntoon ekaks ja sitten vasta uudet laput..

    Muuten..mielenkiintoinen veto lakiesityksessä: "Verotasoa tarkistettaisiin tarvittaessa verotuottojen säilyttämiseksi ja ohjausvaikutuksen tehostamiseksi. Myös liikennekäytöstä poisto voi vaikuttaa tarpeeseen tarkistaa verotasoa." -- eli jos joku jolla on useampi auto kikkailee, ja laittaaki seisomaan eikä pidä ajossa kaikkia yhtäaikaa, aijai.. verothan siinä pienenee kuka sellaisen järjestelmän on keksiny että voi poistaa väliaikaisesti liikenteestä..

    mulla siis 4 autoa joista perusvero NOUSEE 141-180e per auto ja vielä yksi joka ei ole vielä verotettu/rekisterissä mutta tulee osumaan painon perusteella johonkin 300 e/vuosi, en meinaan viitti edes vielä laskea mitä noi tulee maksaan yhdessä, on tää kyllä hienoo - HYVÄ SUOMI! :poff:
     
  20. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Eikö ookki :poff: Täällä saa maksaa pirusti auton omistamisesta, aivan sama vaikka olis 5 autoa millä ajaa yhteensä sen 10tkm minkä jotku ajaa moninkertasesti yhdellä, niin kuitenki saat maksaa moninverroin pelkästä omistamisesta :poff:
     

Kerro tästä muillekin!