Romuja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 1.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaikka olenkin vankasti jenkki miehiä on minua alkanut epäilyttämään v8+automaattilaatikko yhdistelmän/yksistään toimivuus amerikkalaisissa autoissa, eli miten kummassa esim 15vuotta vanhassa volvossa voi aut loota pelata kuin vettä vain ja 10v vanhassa jenkissä se on koko ajan hajalla /korjattu lukemattomia kertoja/uusittu kerran,ja varmasti volvon laatikko on ollut kovemmassa käytössä..esim monta monituista retkeä vaunu perässä ilman ongelmia..kun taas jenkin laatikko vittuuntu jo ekaan reissuun ja jätti tien päälle, ja mitä moottoreihin tulee niin onko näin että v8 on kumminkin liikaa niitä pyttyjä..koska koko ajan on joku paikka pimeänä tai rykii tai joutuu säätäämään ettei vie 50l satasella.

    T; A-T ja vani 400+400.
     
  2. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Siinäpä se harrastamisen ihanuus piileekin :grin:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos vertaan kaverin saman ikäiseen 240 farmariin omaa v8 farkkuani(samanikäiset)niin kyllä on hänen volvonsa tullut korjauskuluiltaan kalliimmaksi. Omassa autossani ei ole koskaan ollu startin hajoamista isompaa murhetta, mutta volvon ruiskujärjestelmä on vaihdettu vissiin parikin kertaa uusiksi kun tuppaa käynti pätkimään.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    80000 km takana erinäköisillä TH350 automaattilaatikoilla ja V8:lla, ei tosin mitään vaununvetoa, mutta jo valmiiksi käytetyillä vehkeillä, eikä niissä automaateissa YHTÄÄN mitään hänksää ole ollut.
    Mitä Volvon automaatin ihanuuksiin tulee,
    tiedän kaverin, joka vaihtoi 6-7 vuotta VANHEMPAAN 300 bensa-Mersuun, kun oli 70-sarjalaiseen farmariVolvoon mennyt hermot ihan täysin.
    Sen automaatti heitti öljyt mäkeen ja oli fiksattu jossain Kotkan(?) lähellä, osaavassa erikoistuneessa pajassa. Sieltä kun kaveri lähti, pääsi vissiin alle 10 km, kun automaatti sylki öljyt pihalle ja ympäriinsä. Automaattikorjaaja oli ihmeissään, laittoi osat uuniin, jolloin normaalissa 70+ lämpötilassa selvisi, että yhdesä osassa oli näppärä hiushalkeama. Eivätkä myy kuulemma uutena tätä osaa. Sama BorgWarnerin loota onneksi on Mondeossakin ja yksi tällainen loota oli hänellä osina,joten siitä sai osan, en nyt muista oliko pääakseli vai mikä, mutta kriittinen osa kuitenkin. Hermot menivät vasta, kun ajonesto alkoi estää toistuvasti ajamista omistajaltakin ym...
    En ole merkkifriikki, minusta esim. Toyotat ovat laadukkaita, Mersut ja monet muutkin, mutta Volvojen tai Opelien laatu '90-luvulta lähtien ei oikein vakuuta kuulemieni juttujen perusteella!
     
  5. Japi

    Japi 1st gear

    Vaunua vedettäessä on suositeltavaa käyttää öljynlauhdutinta. Siinä suurin syy laatikko ongelmiin.
     
  6. WSE

    WSE 1st gear

    86 Capricessa 305 + TH700 pelaa edelleenkin täysin moitteetta, koskaan ei tiettävästi ole remontoitu... ajettu 250tml.
     
  7. pannupää

    pannupää Gearhead

    Paljon on yhä jenkillä ajavia, joille on täysin vieras ajatus vaihtaa öljyä+filsua askiin. Tai edes tarkistaa öljyn määrää. Kun sitten huoltamaton loota 300 000 ajettuna poksahtaa, on naapuri orgasmin partaalla hokemassa "mitäs mä sanoin.."
     
  8. Duster

    Duster 1st gear

    Itse ostin automaattiin öljynjäähdyttimen ja sen laatikossa lukee, että suurin syy laatikko vikoihin on liian kuumat öljyt ja jenkeissä joka vuosi hajoaa 2 miljoonaa laatikkoa pelkästään tästä syystä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep valopäinen naapurini särki Scottarinsa laatikon pumpun ruvettua haukkomaan ilmaa ja auton ieltäydyttyä enää ltemästä liikkeelle.

    Ihmettelivät vaan kovasti, että automaattiin tarvitsee lisätä öljyä ja tarkailla öljytasoa !! Tämä puupää oli kerran vilkaissut vaihteiston tikkuun ja tietysti moottori sammutettuna.

    Kyllä ne latikot kestävät pirusti, jos niitä huolletaan ja tarkkaillaan ohjeiden mukaan.
    Puupäiset käyttäjät , jotka eivät tiedä mitä tekevät ja jättävät laatikot huoltamatta ja ajelevat öljynjämillä ne laatikot särkevät..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on lauhdutin nokilla ja entinen laatikko oli 350 nyt vaihdettu 400 ja se on kestänyt hiukka paremmin joskin vaunua en sillä uskalla vetää, öljyt+suodattimen olen aina vaihtanu 10000km välein ja tarkistanut pinnan silloin tällöin,
    Voihan se olla sekin ettei laatikko kestä koneen voimavaroja kun vanissa sentään on 200hp enemmän kuin volvossa :grin:
    T; ari tuomikoski
    ja vani 400+400
     
  11. Japi

    Japi 1st gear

    Tuon öljynlauhduttimen (pitää huomioida myös koko) lisäksi suositeltavaa on myös käyttää shift kittiä. Estää luistoa esim. kiihdytyksessä ja lisää muutenkin laatikon ikää.
    Yleensä sama ongelma ilmaantuu oli sitten kyseessä Volvo, Japsi tai Jenkkilaatikko.
    ps. Suurin osa on tavalla tai toisella jenkkilaatikoita.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaveri ajoi 82 (tai 83) pick-up:lla 475TKm, missä oli 6,2D ja 700 loota, eli se heikompi 27 boorinen, ennenkun automaatti antautui, ja sillä autolla kuljetettin myös tavaraa, koska sitä käytettiin työajossa.
    Mutta sitten kun kun laatikkoa korjattiin, niin ei päästy kun 20TKm kun kaput, sitten uusi "korjattu" laatikko, mikä taasen käyttäytyi aika omituisesti.

    Eli sillä on merkitystä KUKA korjaa ja MITEN korjaa... ja tämä on factaa.
     
  13. Japi

    Japi 1st gear

    Kyllä tuossa on ymmärrettävästi perää. Mutta suurin syy on öljyjen lämpiäminen ja sitä kautta voitelun heikkeneminen.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    jokaisesta jenkistä jonka tiedän on laatikkoposahtanut....ei ne kestä vaikka mitä tekis. th700 kestää maksimissaan vaikka vaihatais öljyt metrin välein satatuhatta..sitten pitää rempata...toisaalta jos pikkasen perehtyy niin ei niitten itte korjaaminen oo kallista...vai sekö lienee syynä niihin remontteihin
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    HÖPÖ HÖPÖ
    No onhan mullakin Capricessa alkuperäinen loota, ja sillä on ajettu > 200TKm eikä viellä oireile, vaihdoin öljyt viimeksi vuosi sitten, ja ajan myös joskus peräkärryn kanssa. (ja loota on 200).

    Se on aivan totta että liika lämpö tuhoaa laatikon, mutta jos alkuperäisellä 700:lla on ajettu 475TKm ja korjatulla 20TKm, ja käyttö on ollut samanlaista... niin missä vika?

    Kaveri ajelee eurooppalaisilla autoilla, niin kyllä niissä on ollut samalla tapaa ongelmia, esim. Audi 200 oli vaihtolaatikko ja SEL 600 mersussa on ja vaihtolaatikko (autolla tällähetkellä ajettu 150TKm) SL mesen loota menee toista kertaa perusremppaan. Ja SEL:lli menee taas korjaajalle joka yrittää saada sitä vaihtamaan vähän rauhallisemmin. jne jne jne
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla oli -67 letukassa 283 ja Powerglide laatikko. Koneeseen oli tehty remontti mittarilukemalla 475 tmk (toisella omistajalla) ja laatikkoon ei siihen mennessä kun se mulla oli yli 600 tmk ajettuna ei oltu tehty öljyjen ja suodattimien vaihtoa kummempia remontteja. Ja toimi kun VR:n vehkeissä vessat....
     
  17. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    joo, mä haluun kans puolustaa jenkkiautoja, aina ne muut väittää ettei kestä, ja mikä hassuinta vertaa sit johonki volvoon, heh. Mä oon ajanu kohta 100 000 ja autolla ajettu 270 000, koko aikana vain laturi hajonnut kerran, ja hyvin kulkee vieläkin, jos ei ostajaa ilmaannu niin 500 000 on tavote;-)
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös noissa tuon ikäluokan junissa paskat tippunu radalle :grin:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    entäs automaatin käyttötapa, jokainen joka on laatikkoon perehtynyt niin sen jo tietää, automaattilaatikko on automaattilaatikko ja silloin on ajettava D:llä,eikä niinkuin manualilla ykkösestä ylöspäin.Kun olemme keppikansaa niin kaikki ei osaa hyödyntää automaatin hienouksia.

    Kyllä automaatin saa nopesti rikki kun jurruuttelee pakko ykkösellä ja kakkosella.

    en viitsi tässä automattilaatikon teknisiä ominaisuuksia ruveta kertaamaan, mutta ajakaa vain d:lla eteenpäin ja r:llä taaksepäin, niin laatikot kestävät, toki sinnennin on öljyt ja suodattimet vaihdettava ajallaan vaihdattehan ne mootoriinkin.
     
  20. skiko

    skiko 1st gear

    Vai paskatt radal......................
    mutta hommahan menee niin että oikein huollettuna ja oikein käytettynä askit kestää isältä pojalle niin jenkeissä kun euro getrakeissakin ja nykypäivänä , jenkitkin käyttää jotain izuzuun perustuvaa
    askia , siis en taaskaan ymmärrä asettelua jenkit vastaan muu maailma , eiköhän letukoitakin tehdä jossain vinkuintiassa ...
     

Kerro tästä muillekin!