Rosteri-pakosarjan kiinnitysreikien suurennus, millä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jusku1, 20.4.2014.

  1. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Tuli tehtyä kasikoneeseen rosteriset pakosarjat; laipat laserleikattiin, sitten tein mutkat jotka hitsattiin TIGillä, MUTTA hitsi veti senverran paljon että rei'issä on huomattava heitto kannen reikiin.
    Kysymys kuuluu, millä saisi suurennettua reikiä soikeiksi?
    Laipat on 8mm rosteria, ei onnistu mun pienellä jyrsimellä eikä ole aikaa kun reikiä on siis 16 kpl... ja deadline lähestyy.

    Kipinätyöstö, onnistuuko? Tai jokin muu menetelmä :eek:
     
  2. kapa73

    kapa73 2nd gear

    plasmalla
     
  3. jusku1

    jusku1 3rd gear

    tekeekö tarpeeksi tarkkaa jälkeä?
    Varmaankin sitten cnc-ohjattuna, ko?
     
  4. kapa73

    kapa73 2nd gear

    kyllä se tarkkaa tekee jos suutin ja säädöt on kunnossa. Kyl ton pitäis ihan käsi varasesti onnistua jos ei tarvii kun pultin reikiä suurentaa
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    OK, kiitti tiedoista.
    Pultin reikiä pitäisi suurentaa "soikeiksi", eli hitsi on vetänyt muutaman laipan sivulle ja reiät heittää puolikkaan reiänmitan oikealle yläviistoon (n. 4-5mm)
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onpa paljon mennyt hitsatessa reijät pieleen, vaikka laippa kohtuuvahva näköjään...
    Jos reikien vinguttaminen soikeaksi tuntuu toivottomalta niin hitsaa vanhat reijät umpeen ja poraa uudestaan käyttäen apuna vaikka vanhaa peltisarjan laippaa joka heftattuna paikoilleen.
    Mikä sellanen jyrsin on joka ei tuohon hommaan pysty, eikö millä vaan sopivan kokoisella poraavalla tapilla mene? Just tuli tehtyä HKT-kiekkoon uusia reikiä penkkiporalla ja vaikka puoli reikää menikin ns. tyhjään niin ei mitään ongelmaa poraavalla 10mm pikaterästapilla kun riittävästi ruikki Rocolia ja syötti HILJAA.....
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Niimpä, tuli vetelyt yllätyksenä itsellekin. Kai se on tuo rosteri joka sen tekee?

    Noi pakosarjat on peilinkiiltävät tällä hetkellä, eli en kovin mielellään ala hitsaaamaan tai tekemään muutakaan kiiltoa tuhoavaa, vaikkakin(!) ne saa kiillotettua uudelleen. Aikaa ei ole.

    Jyrsimellä voi toki onnistua, mutta itsellä asetuksiin(!) ja työhön menee 1 päivä/pakosarja ja aikaa ei tosiaankaan ole - päinvastoin. JOnkun jigin tuo homma kyllä vaatii että kaikki menee suoraan.
    Siksi nuo pitää teettää jossain ja äkkiä, muuten koko 4,5v projekti kusee loppumetreillä.
     
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    snurra kouraan hyvällä terällä varustettuna,ja pultin alle isommat rst prikat peittämään soikeata reikää.Riippuen tietysti minkälaisesta keksinnöstä on kyse,mutta jos ei ole esim.rodin avoin konehuone,vaan ihan normi konepellillinen auto sisälokareilla,niin hätäpatenttiin tuskin kukaan muu kiinnittää huomiota,kuin sinä itse. Korjaa kunnolla kondikseen sitten paremmalla ajalla.
     
  9. jusku1

    jusku1 3rd gear

    ^^ Ihan hyvä idea tuo on.
    Millaista terää suosittelisitte? Reiät 3/8", käytännössä 10mm

    Juu, ja "avoin" rakenne on eli täytyy tehdä siistiä jälkeä...
     
  10. nuffield

    nuffield Gearhead

    Pillillä sais varmaan aika lähelle lämmiteltyä, kun se rosteri elää aika helposti. Mutta se on varmaan nyt pois suljettu vaihto-ehto kun on jo kiillotettu. Tosin saishan siihen sillon nätit sinistykset.
     
  11. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Tää on kyllä poissuljettu vaihtoehto.
    Ja eikös tuo rosteri kellastu, kromi sinistyy :wink:
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Snurraan 8mm terä, sillä varovasti vinguttamaan.
    Piirrä tarkkaan piikillä rajat ettei mee turhaan yli.
     
  13. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kuullostaa siltä että voisi onnistuakin :D
    Millaista terää suosittelet rosteriin (joku linkki tms)?
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pirauta paikalliselle työkalukauppiaalle, esim työkalucenter ta muu vastaava.
    En osaa tohon muuten auttaa.
     
  15. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Perus hss koneviila terän pitäisi leikata rosteria ihan hyvin eikä lämmitä levyä samoin kuin ne hiomakivet.
     
  16. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mitäs jos laittaisi kansiin pinnapultit ja sitten vaan raakaa voimaa ja vääntää laipat kohdilleen ja muttereilla kiinni? Voisko ne putket joustaa senverran? Ja jos ei käsivoimat piisaa niin liina putken ympärille ja apuja vetämiseen? Olisi ainakin nopea konsti.
     
  17. jusku1

    jusku1 3rd gear

    ^^ Ei tällähetkellä kuullosta kovin houkuttelevalta...
    Pelkään että ohuehko rosteriputki repeää hitsisauman vierestä.

    Taitaa olla niin että "persleikkurilla" kalvausta kokeillaan ekaks, sopiva rst-terä pitäisi vaan jostain löytyä. Nuo Bilteman terät hieman arveluttaa
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    kuinka kohdallaan ne pakosarjan lähdöt suhteessa kansien kanviin jos reikiä vaan snurrataan viismillii sivuun? Saako niistä enää tiiviitä vai tuleeko hienot kiiltävät säksättimet..
     
  19. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kyllä ne kohdillaan on. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut leikkauttaa laippoihin isommat reiät tai jopa "ovaalit".
    Snurraaminen 5mm sivuun ei ole ongelma, eikä tule säksättimiä, sen lupaan :lol:
    Nyt kun vaan löytäisi oikean terän tuohon rosteriin... :eek:
     
  20. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    ei mitään bilteman teriä,vaan jostain ihan oikeasta työkalu kaupasta,siellä on laadukkaita teriä =)
     

Kerro tästä muillekin!