Rosterin hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 24.3.2011.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Talliin ilmestyi Tiggi, Kempotig 250 ac/dc, samanlainen kuin kuvassa alla.

    Alumiinin hitsausta taannoin harjoittelin, ja jotain olen onnistuneesti yhteen kolvaillutkin. Ja sille löytyi säädöt millä tuntui onnistuvan, ja juutuubavideoiden perusteella jotain oppia itse hitsaukseenkin. Mutta rosterin hitsausta pitäis vähän harjoitella ja sen jälkeen hitsailla Dodgen pakoputket kasaan jossain vaiheessa.

    Osaako joku opastaa pikasäädöt rosterille? Onko tuo nyt sitten + vai - napaisuus.

    [​IMG]
     
  2. umpio

    umpio 3rd gear

    Ja pomon vaimoa etusormella kannattaa kanssa välttää :poff:
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Kolvi miinukseen, kaasun esivirtaus sekunnin luokkaa ja jälkivirtaus jotain 3 sekuntia. Ainevahvuudesta riippuen virtaa, 1.5 seinämän putki niin 50A vois olla lähellä sitä mistä lähtisin hakemaan virtoja. Railon leveys vaikuttaa kanssa virran tarpeeseen mutta se on enempi perstuntumahommaa sitten se.
     
  4. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kolvin kuvalla varustettu kytkin siis miinusmerkkiin. Kone vaihtaa itse napaisuutta, koska maakaapelilla on oma paikkansa. Mä laittaisin kaasun jälkivirtauksen 6+ sec, siksi ettei neula hapetu hitsauksen lopetuksen jälkeen, vaan pysyy kirkkaana. Eli ei ole hyvä jos kaasuvirtaus loppuu ja neula hehkuu vielä punaisena. Putken seinämävahvuudesta riippuen aloittaisin n. 40A, koska 60A riittää jo 2mm seinämälle. Ja kun rst-putkea hitsaat, niin juurikaasu putkeen sisään. Jos kaasun jättää pois, niin sauma hapettuu sisältä ja muodostaa virtauksia haittaavan "karvan", eli jossain määrin homma on pilalla. Virran nousuaika n. 0,5-1sec ja laskuaika n.1-1,5sec. Vähän sitte omista mieltymyksistä kiinni, mutta pitkähkö laskuaika estää paipin eli imuontelon eli reiän muodostumista.
     

Kerro tästä muillekin!