Ruisku vai kaasari turbon kanssa ja sytkä myös?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 10.12.2003.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Eli rakenteilla olisi 400cid moparin isolohkosta turbokone. Turboksi on hankittu yksi kappale holsetin HX50 ahtimia HX55:n pakopesällä. Tarkoituksena olisi ottaa ulos noin 460 hv mottoritehoa katsastukseen ja kadulle, suljetulle alueelle sitten enempi eli mitä irti saa. Välijäähdyttimeksi on tarkoitus laittaa niin suuri kun auton keulalle on järkevä sijoittaa. Puristukset tulevat olemaan noin 8.5:1. Kannet on muuten vakiot 452:set, imu-ja pakosarjat tietysti kohdistetaan kanaviin. Pakosarjat on tarkoitus vääntää itse. Nokka tulee olemaan melko vakio. Imusarjaksi on ajateltu moparin omaa yksitasoista M1:stä. Olisinkin halunnut tietää vähän mielipiteitä siitä, käyttääkkö kaasaria ja jakajasytkää Msd 6-AL boksin kanssa vai kannattaako investoida suoraan ruiskuun ja suorasytkään? Jos kaasari, olisiko Holleyn 750cfm tai 850cfm tuplapumppu hyvä? Ruiskuvaihtoehtoonkin olisi jo yksi Throtthlebody vaihtoehto eli Holleyn nelireikänen 1000cfm ja tuohon M1 imusarjaan voisi laittaa paikat suuttimille. Eli mielipiteitä kiitos!! Ja autohan on vuoden 1971 Plymouth Fury 1.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jake 2003-12-10 21:36 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jake 2003-12-10 21:36 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos rahasta ei oo kiinni ni ehottomasti ruisku ja suorasytkä. Eikä mitään pas..a ruiskua vaan joku ohjelmoitava (esim. hestec), ni saat säätöihin sen vehkeen. Noilla sen ainaki pitäs toimia.
     
  3. TTShark

    TTShark 1st gear

    Ruisku ja suorasytkä.
    Niin ja kunnon ohjaus missä riittää säätövara. Se kunnon ohjaus boxi ei loppupeleissä ole kallis investointi...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    hestec on vanhentunut romu! ei kannata! ei online säätöä eikä nauhoituksia!
     
  5. rt72

    rt72 1st gear

    Unohda kaasaripatentit, jos haluat toimivan ni ilman muuta asiallinen ruisku/sytkäpaketti. Uudemmat Haltecit tai DTA olis hyvä ratkasu...
     
  6. MadMan

    MadMan Gearhead

    Ohjelmoitava ruisku on ehdoton, kaasarivehkeet ei oikeen pelitä kunnolla, eli ei pysy säädöissään + vittuilee ilmojen mukaan.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos ei tehotavote oo ton kummempi ja meinaat kaasaria, niin paa se kaasari imupuolelle. Silloin se on helpoiten säädeltävissä eikä vaadi kaasarin osalta mitään kommervenkkejä + ei oo niin herkkä muuttujille. Kaasarin pitäis olla mielellän siinä tapauksessa aika iso, jotain 850 luokkaa. Mä tiedän, ettei toi oo oikeen oppien mukaista, mutta tää oli Pönnin kehotus jos kaasarilla meinaa ajaa. Ajo yhdellä holikalla ysin puolelle "suck thru" systeemillä. Mutta tollanen hestec tms ruisku kyllä olis se oikee tapa jos kukkaro antaa myöten.
     
  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Ite aattelin kyllä kokeilla omassa lepuutusprojektissa sitä holleyn paineistamista, jenkkilässä näyttäs toimivan ja täällä härmässäkin pari tapausta tiedän, mitkä toimii. Eikä tohon 460 hepoon tarvii vielä kunnolla mennä edes paineen puolelle..!

    Sytkytinpoksi olis kai kuitenkin parempi olla sellanen missä on tuo sytkyennakon tiputus paineesta eli boost retardi.

    Sinänsä hassua että kaikki ehdottaa ruiskua jotta pääsis helpolla ja sais heti toimivan koneen. Pitää kuitenkin muistaa että monessa tapauksessa jo pelkästään säätöjen käyntikuntoon saattamiseksi saa naputtaa läppäriä jopa useita päiviä! Kaasarista tulee ilma/bensa seosta vaikkei bitit oliskaan kohdillaan, mutta ruiskusuuttimistapa ei tule jos softa ei käskytä!

    Ja siinä olen samaa mieltä, että hesteci on aikas vanhanaikainen...
     
  9. Jake

    Jake Gearhead

    Tietysti rahan kanssa saa olla aina tarkkana, mutta pitänee alkaa vakavissaan harkitsemaan ruiskua ja suorasytkää, itellehän tuota vehjettä tekee. Mutta vielä saa laittaa lisää mielipiteitä, kokemuksia mielenkiintoisia linkkejä yms.
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

  11. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    * Hawk, uusi australialainen PC:llä säädettävä ruiskuboxi. Sisältää sytytysennakon säätömahdollisuuden. Hinta 970 euroa !
    http://www.freetechnics.fi/

    Tuolta löytys tollanen, en tiedä tekeekö mittää mut halapa on ku sika säkissä :odroll:
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    Tuolla ei paljon kerrota ominaisuuksista tai siitä mitä pakettiin kuuluu. Jos toi on pelkän boksin hinta ilman antureita, niin halpa se ei kyllä ole. Mä ostin kesällä Haltech:n täydellisenä antureineen ja kaveri osti DTA:n ilman antureita. Kaveri sitten keräili anturit eri paikoista (oli saavinaan halvalla), laitteistoista tuli suunnillleen saman hintaiset.
     
  13. coupe 74

    coupe 74 1st gear

  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hawk löytyy täältä ja Kengurulandissa on muitakin ruiskuvalmistajia. Esim Autronic:in SM2 on Formula offiporukoissa aika suosittu ja niissä härveleissä on tehoa aika kivasti.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    kellä offiporukoista on autronic? ruotsalaisillako? (eihän suomessa ole kuin pari formula-offi autoakaan)
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Autronicin maahantuoja on Sporttiauto ja siellä on esittelytilaisuuskin pian:

    Lainaus sivuilta:
    "Autronic Autotune-ominaisuuden esittely dynolla lauantaina 17.1.2004. klo 11-13. Autotunen avulla Autronic moottorinohjausjärjestelmä säätyy itsestään autoa ajamalla. Esittelyautossa Ford V6-moottori, jossa alunperin ollut kaasutin ja nyt Autronic SMC.
    Tilaisuudessa kerrotaan laitteen asentamisesta ja säätämisestä, sekä näytetään käytännössä Autotunella säätämistä tehodynamometrillä ajaen.
    Ilmoita mahdollisesta tulostasi Sporttiautoon, joko puhelimitse tai sähköpostilla."
    http://sporttiauto.com
     
  17. Iiro

    Iiro Gearhead

    Sytkä vehkeistä turbokäytössä. Selvittelin josko itse korvaisin painepuolella olevan Holleyn Haltechin ruiskulla jolloin minulle FMI:ssä sanottiin että että MSD tarjoaa enemmän kipinä "tehoa" kuin nämä suorasytkät. Eli sieltä suositeltiin että ruiskuboxi ohjaamaan sytkän ajoitusta ja MSD tekemään se "työ". Voi tietysti olla että isolla rahalla saa suorasytkiinkin tehoja, mutta tuo olisi budjetti ratkaisu. Ja hommahan menee niin että mitä parempi täytös (=suurempi ahtopaine) sitä enemmän tarvitaan jännitettä jotta kipinä jaksaa hypätä tulpassa.

    Holley paineistamisesta muuten vielä. Ainoa asia mistä pitää huolehtia on että kohot ovat paineen kestäviä, eikä messinkisiä. Muuten toimii loistavasti, joskin mulla täysin mekaaninen kaasari.
    Iiro
     
  18. Jake

    Jake Gearhead

    Itekin olen tuota MSD:tä harkinnut, kun on jo vanhasta autosta jäljellä MSD 6-AL sytkäboksi ja siihenhan saisi liitettäväksi sellaisen lisäboksin, jonka avulla voi sytystystä myöhäistää 1-3 astetta ahtopaineen mukaan. Ruiskun kanssa en ole vielä tehnyt päätöksiä, hinta ainakin vielä rajoittaa. Mutta pitää katsella...
     
  19. Iiro

    Iiro Gearhead

    Olen omaan autooni tehnyt itse ahtopaine myöhästyksen. Hommaan tarvitaan vain joku MSD:n sytkäajoitusboxi jossa kiteillä valitaan myöhästys asteet. Tämän kiteen tilalle olen sitten värkännyt sellaisen elektroniikan perusosista tehdyn palikan, jolla homma hoituu. Säädettävyys ei toki ole aivan niin helppoa, kuin ostolaitteilla mutta asiansa ajaa kuitenkin.

    Iiro
     
  20. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    ...Tuohonhan näppärästi käy MSD-8962 , Boost Timing Master with Vacuum advance.
    Saa sekä säädettävän ahtopaine myöhästyksen että säädettävän alipaine- ennakon pintakaasukruisailua varten. Itsellä sattuu kys. boxi olemaan... Ei kylläkään myynnissä, vielä ainakaan...Täytyy saada ensin niputettua oma sytkä TORNI : MSD 6T + 8738 Rev Control + 8981 Programmable Timing Computer + 8962 Boost Timing Master .
    Millähän helvetillä koko kasan saa tungettua hansikaslokeroon ???
     

Kerro tästä muillekin!