Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    miksei ole?

    mun ymmärtääkseni ei kiinni olevan venttiilin läpi ei hirveemmin kulje tavaraa
     
    Muokattu: 21.11.2017
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mitähän vittua? Nyt on jollain kyllä puurot ja vellit sekasin?? o_O
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    lepuutuksen aikana imuventtiili ja pakoventtiili on KIINNI koko ajan lepuutettavista sylintereistä

    jollon sinne ei pitäs mennä imusarjasta mitään
     
    Muokattu: 21.11.2017
  4. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Tarkennus:

    Sekventiaalisuihkutuksessa, eli yksi suutin suihkuttaa kerrallaan, lepuutettavan sylinterin polttoaineannos jää välistä pois. Oli vähän huonosti muotoiltu että suihkutus mahdollistaa sylinterilepuutuksen, pikemminkin on niin että sylinterilepuutusmoottori vaatii sekventiaalisuihkutusjärjestelmän mitä kaikki käytännössä tänä päivänä ovat.

    Jos kaasarimoottoria ajatellaan niin polttoainetta menee imusarjaan ilmavirtauksen vetämän määrän mukana juuri niihin sylintereihin joiden imuventtiili aukeaa, ruiskumoottorissa kun suutin useimmiten suihkuttaa suoraan ko sylinterin imuventtiilin lautasen taakse on selvä juttu että lepuutettavalle sylinterille ei polttoainetta syötetä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei toikaan pidä paikkaansa, lepuutusmoottori ei vaadi mitään sekventaalisuihkutusta toimiakseen. Se on yhdentekevää lepuutusominaisuuden kannalta onko siellä kaasari, tbi vai sekventtaaliruisku antamassa polttoainetta.

    Kun lepuutuskoneessa ei lepuutuksen aikana venttiilit aukea milloinkaan lepuutettavassa sylinterissä jollon sinne ei mene mitään ilmavirtausta jollon sinne ei pitäs päästä imusarjasta yhtään mitään. Tästä seuraa se että se on ihan sama onko imusarjassa bensasumua tai ilmaa koska se ei sinne lepuutettavaan sylinteriin voi päästä.

    E:tarkennus
     
    Muokattu: 21.11.2017
  6. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    E85:n kanssa ei taida metanolista olla kauheasti hyötyä vesiruutassa. Tai ainakin puolta vähemmän kuin bensan kanssa kun AFR:t on lähempänä toisiaan.
    Lisäksi vesi jäähdyttää pari kertaa paremmin kuin metsku niin käytännössä siinä muutetaan vain jäähdyttävää järjestelmää lisärikastimeksi.
    Ainakin me dumpattiin kilpurista vesimetskusysteemi pois ja vaihdettiin tilalle pari välläriä ja eksoottinen kahden kartan(vesimetskuruisku+E85) polttoaineensyötön säätäminen helpottui huomattavasti kun tilalle tuli vain yksi kartta.
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    En minä ainakaan halua ruiskuttaa kasipisteruiskulla kiinniolevaa venttiililautasta vasten soppaa kovin kauaa.
    Eri asia sitten jos kaasari tai TBI kun seos hakee reittinsä auki olevista venttiileistä.

    Jos pilkkua viilataan niin eihän lepuutus vaadi sekventialisuutta kunhan vain suljetaan lepuuttavat sylinterit. Loput suuttimet voivat paukuttaa vaikka tasatahtia.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En minäkään, mut siittä ei ollukkaan kyse.
     
  9. JKF

    JKF Gearhead

    Cadillacin V8-6-4 on lepuuttava tbi. Jotain pientä ongelmaa siinä tais olla bensan kertymiseen liittyen.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun sanoit, että ruiskut sumuttaa bensan nätisti. TBI:t räkii ihan samanlailla pisaroina sitä bensaa, kun ilma ei paljon virtaa...
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    cadillacin ongelmat tais olla enemmänkin putteellisen ohjauksen tuotosta.
     
  12. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Sen verran täytyy kommentoida omia tbi ruisku kokemuksia, että kyllä tasainen sumu tulee tbi ruutasta jos kaikki kunnossa. Pisarointi kielii tiiviste vioista.
     
    LPV tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Luoja rankaiskoot autoteollisuutta kun tbi ei ole enää käytössä uusissa autoissa.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eikö tbi ruiskuta päin kaasuläppää jossa bensa taas pisaroituu?
     
    Muokattu: 22.11.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eipä se sylinterien lepuutus tosiaan toimi kuin sekventiaalisuihkutuksella varustetuissa vehkeissä koska eihän sitä seossuhdetta pystytä tbi:llä tms. Saamaan kohdalleen kun tavara pakkaa venojen taakse ja sieltä sitten epämääräisesti jakautuu imukanavista riippuen minne sattuu.... en tiedä miten moiset kokeilut on päättyneet mutta johan sen nyt maalaisjärkikin sanoo että ein se voi toimia oikein o_O
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei. Se ruiskuttaa kaasuläpän alle silleen teknisesti. Vaikka silmä luulis että ylhäältä suoraan läpälle.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ihme uskomuksia. Miks "tavara pakkaa venojen taakse" jos sitä tavaraa imetään muualle? Toki huono imari suunnittelu voi tehä tollasta, ei oikeen mikään muu. Entä miks se sieltä venttiilin takaa lähtis yht`äkkiä lepuutuksessa johonkin "minne sattuu" jos imari on sen mallinen että polttoaine hakeutuu sinne jonkun venan taakse?

    En tiedä millä maalaisjärjellä tollasta tapahtuu että bensaa ja ilmaa imetaan vaikka kuuteen toiminnassa olevaan pyttyyn mutta se meneekin kahden lepuutuksessa olevan sylinterin venttiilin taakse ja lähtee sieltä sit sattumanvarasesti liikkeelle vaan johonkin sekottaen kaikkea koko ajan.:odeek:
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    No en kyllä tohtisi omassa moottorissa kokeilemaan lepuutusta TBI:n kanssa. Kun siellä imarissa, yhteisissä tiloissa liikkuu ilmaa jossa pieninä pisaroina bensaa niin vallan hyvin sitä voi kertyä myös niihin kanaviin missä venat ovat kiinni. Siitä sitten bensaa kertyy vähitellen sulkinaisen imuventtiilin taakse, ainakin ajatuksena aivan uskottava, jopa todennäköinen skenaario.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä se siellä sit haittaa? Ei mitään.

    Mut sulta meni pointti ohi joka on se että se lepuutus ei vaadi mitään ruiskuja kuten tuolla oikeen faktana julistettiin. Niitä on tehty ihan ilman sekventtaaliruiskujakin.....
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Entäs jos laittaisi molemmat? Käyttää kaasaria läppärunkona monipisteruiskussa. Jos ei joskus ruiskututa niin sammuttaa suurpainepumpun ja päästää venttiilillä bensat kohokammioon. On helppo vertailla ajo-omituisuuksia ja kulutustestinkin voi ajaa kahdella setillä peräperää.
     

Kerro tästä muillekin!