Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. Rotten

    Rotten Gearhead

    Reilu 3000 od palikka laatikon jatkoks!?:confused:
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Vois varmaan kattoo sit sopivaa perää, kaupunki renkaan poltto (eli ei aavikko) matka!?
     
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    Siis tietysti käy kattoo, et kaasari on ees sinnepäin!?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näissä pohdinnoissa auttaa aina kun antaa alkuun niin hyvät specsit autosta ja ennekaikkea moottorista, mitä siellä nyt on.

    Ilmeisesti stroukattu BBM, mikä nokka, paljonko on puristussuhde, millaiset kipinävehkeet ja mikä kaasari, mikä imari?

    Kuulostaa jokatapauksessa tuhdilta toi kulutus, ja ensimmäisenä tulis vaan mieleen että säädöt on pois alueelta pl. täyskaasu, jos kerran kaasu pohjassa on hyvin vetoa?

    Joku turhan tihee perävälitys on tietty yksi osa tossa sopassa mutta ei toi 3,8:1 välläri nyt ihan toivottoman tiheeltä kuulosta, varsinkin kun renkaassa on halkasijaa ilmeisesti kuitenkin jonkin verran, ettei nyt ihan kottikärryn pyörät pyöri alla? Mikä siis on pyöräkoko ja paljonko on stallia turbiinissa, meneekö matka-ajokierrokset yli stallin?

    Edeleistä mulla on mielipide, jonka pidän nyt sisälläni mutta eiköhän sellasenkin matka-ajoon sais säädettyä ihan kohtuullisen hyväksi, täyskaasulla todennäköisesti raikkaammassa koneessa antaanee tasoitusta Holleylle, tälläiset on omat kokemukset...

    Lähtisinkin setviin noita matka-ajosäätöjä seuraavalla tavalla: Laajakaistalla mitaten seosta mitä se on matkassa, ja tyhjäkäynnillä, ja kaasu pohjassa. Noi tyhjäkäyntiseokset/matka-ajoseokset kertoo kyllä sen että toimiiko se kaasari ylipäätään vai tulviiko esmes koko ajan. Mikä bensapumppu, mikä regulaattori ja paljonko on bensanpaineet?
    Toisekseen onko paljonko ennakkoa tyhjäkäynnillä ja matkassa ja täyskaasulla? Onko jakajassa käytössä alipainesäädin, jos on, paljonko se antaa matka-ajoon lisää ennakkoa?
    Mitä on tyhjäkäynnin alipaineet ja mitä ne on matkassa? Esimerkkinä liian pienillä ennakoilla saa kyllä kaikki vehkeet kuluttaan tolkuttomasti, toki liika ennakkokin on vähintään yhtä huono juttu.

    Ihan perusjuttuja siis, en yhtään ihmettelis jos kulutus puolittuisi hyvillä säädöillä, sillä oletuksella tietysti että motti on muuten kunnossa ja tasapainoinen kokonaisuus osiensa suhteen.

    Kekkaset jonkun oodelaisen läheltäsi apuun jos noi ylläolevat kysymykset aiheuttaa lähinnä "mistä vatusta minä tiedän-reaktion", ja sit kun ne on selvillä niin pohditaan porukalla että mistä kenkä puristaa;)

    Sit kun ajelet hyvin säädetyllä stroukkerilla kaasarin kera 18L kulutuksella, funtsi antaako se viimesen litran pudottaminen kulutuksesta ruiskulla sittenkään rahoille vastinetta? Todennäköisesti saat sillä 8-pisteruiskulla kyllä tosta em. kulutuksesta litran tai jopa kaksi tiputettua?
     
    Rotten ja rb tykkäävät tästä.
  5. stealth

    stealth Gearhead

    Muutama Quadrajetti osina, löytyy yks paska carteri, kiinnitys korva murtunut, pitäs tallin vintillä olla myös tuollanen 750-850 cfm hollikka, puutteellinen neula ja jousisarja 750 carterille. en lähetä. Kaikenlaista on nurkkiin jäänyt 20 vuoden aikana.

    Kaasareitten ongelma on että, seoksia on vaikea jollei lähes mahdoton saada tasaiseksi koko kierrosalueella, sen takia alettiin käyttää ruiskuja.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Komppaan osaa porukkaa, kaasari ensin kuntoon joko vanha tai sitten uusi tilalle.


    Ruiskua en missään nimessä laittais (yllätys).


    Sitten kun kaasari ok ja vielä jis vie liikaa, niin harvempi välitys.

    Cutlassissa toi 3.83 vai mikä oli (vähän turpa jumissa) oli sellanen ettei sillä viittiny maantiellä turhia ajaa ja jenkaa oli satasessa aika runsaasti.


    Sulla kun on tehoa niin kärsii kyllä harventaa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tossa välityspolitiikassa vaikuttaa myös turbiinin stalli, ainakin halvat limput tuppaa luistamaan alle stallin matka-ajossakin niin se syö sit taas sen välityksen harventamista jonkin verran...

    Veikkaisn kuitenkin että ihan säätämällä on saatavissa isoin hyöty tässä tapauksessa,ja ainakin kannttaa varmistua jokatapauksessa että ne säädöt on mahd. liki optimia.
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljos bonnie sulla oli jenkaa vaikka 80 ja 100kmh?
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Baari reissun jälkeen, siis auto on -74-newyorkker 2200 oma massa
    -74 440 rb lohko 030 koossa, Eagle 4.15 iskulla takoakseli, Eagle H profiili veivit, Ross flattop takomännät, comp285hl nokka, performer rpm imari, 750 edelbrock kaasari, sanderson peltisarjat, syvä omatekoinen öljypohja, loiskelevy, 440source stealth alukannet, teräs rullakeinut. Hivol öljy- ja bensapumput. Venttiilijouset oli cranen jotkut jäykemmät
    Rutut reilu kympin!?
     
    Herje tykkää tästä.
  10. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kumi 235 75 15
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muuten ääni tälle, mut mites ne nykyään säätöosat? Jossain vaiheessa ainakin alko oleen kortilla saatavuus. Ei toki koske ittee, kun on kaikkee tallessa. Tuon saa kyllä ihan yhtä hyväks ku ruiskunkin, jos ei peräti paremmaks. Ainakin käytön kannalta.

    3.8x välitys on kyllä jo aika tiuhan puolella kulutuksen kannalta, ei siihen niin isoja kumeja saa. Sano mitä vaan joku...
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Muistelisin että nokka tuossa on Compin xe-274.
    Rutut noin 10.
    Sourcen kannet ja perfermer rpm imari...

    Meni sillä aavikkoperällä jotain 15l-18l per 100km...

    Epäilisin että tuo tiheäperä ja raskas kaasujalka nostaa nyt tuota kulutusta.:rolleyes:
     
    Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Melkein muistin mitä se on syöny.:poff:
     
    Rotten tykkää tästä.
  14. Rotten

    Rotten Gearhead

    Nyt tankilla hyvin rauhallinen kokeilu menossa, kerron ku käyn tankilla!
    Mut tuohon edelliseen, koitin ajella kuten ajan! Matkaa rauhallisella 80~100kmh
    kaupungissa tyhjäkäynti lotkotusta + et nyt lähetään! Märällä tosiaan auto tahtoo mennä poikittain!
    Mut tosiaan, ei miulla niin raskas kaasujalka ole, tai sit pitää päästä jonkun kyytiin, kuka vetää iso lohkolla alle 15
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Melko lähelle samanlaisen kokoonpanon omaavana voisin väittää, että normaalilla kaasujalalla maantiellä pitäis päästä alle 20 litran kulutukseen ja kaupungissa yli 30 ei vaadi edes kamalaa sikapoljentaa. Mulla on tosin kokemusta vaan tollaseen linttaan alkujaan kuuluvasta 2,76, ja virimotin kans paljon paremmin pelaavasta 3,23 välityksestä.
    Kannattaa hetki naputella laskukonetta paljonko saat bensaa sen ruiskusarjan tai ylivaihteen hinnalla. Kohta joku tietysti väittää laittavansa sen megaruutan alle 500 eurolla kaasarin tilalle ja täydelliseen toimintakuntoon :D. Omakohtaisia kokemuksia ohjelmoitavista ruiskuista on sen verran, että niin kauan kun pellin alla ei ole ahtimia niin ruiskuhommat saa omalta kohdalta jäädä. Pelkkä dynoreissu kun tahtoo maksaa ton 500e, ja sillä rahalla ei säädetä kuin täyskaasualue kohdalle.
    Jos perä on tosiaan tiheämpi kuin 3,23, niin lähtisin sen muuttamisesta liikkeelle. Ton kokoisen motin pitäis kyllä kiskoa isonkin lahnan kohtuullisesti liikkeelle pitkälläkin perällä. Eli kysymys kuuluu paljonko kone kiertää esim. 100km/h vauhdissa?
     
    Rotten tykkää tästä.
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Sepä se , kierroslukumittari on viel kaupassa!:oops:
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tunkilla perä ylös, tussilla viiva kardaaniin ja vanteeseen, ja sen jälkeen laskukone korvien välissä päälle ;). Itse heittäisin sen Edelbrockin kaasarin ensitöikseni romulavalle ja jotain virimottiin tarkoitettua kaasaria tilalle, mutta tästä(kin) löytyy hiukan erilaisia mielipiteitä :rolleyes:.
     
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mulla tähän aiheeseen ei oikein muuta ole, kuin että tääl lahes dynotus rullilla maksaa alle puolet tuon edellä ilmotetun. Ja heppu kyllä säätää kaasarista, etenkin holley/edeli, täyskaasu sekä matkaseokset. Eivät paljoa enää ruiskulle häviä. Kaasarille kun voi tehdä muutakin ku vaihtaa pääsuuttimia ja ruuvvailla tyhjäkäynti seosruuveja...
     
    Catiska, Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  19. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ei ihan mutta 440 74 monaco 15,5l sadalla matkassa. 727+3.21 perä,255/60 kumi. puristus 9.5-10 välimaastossa,nokka comp 268 he,kaasarina edel 600. vakiot pakosarjat, rautaimusarja moparin squarebore vm -69. FMI seosviisarilla katottu neuloja,jousia ja suuttimia vähän sinneppäin ettei nyt ainakaan konetta jäähdytetä pensalla. ehkä pientä hieromista kaasarissa vielä olis jos viittiisjaksaishaluais mut eipä taida maksaa vaivaa....
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Omat kokemukset jälkiasennus ruiskuista on et en laittais.
    Omista kokemuksista sen verran et 2x alko auto pätkimään vit.... pää hakkas tuulilasin ja niskatuen välissä,lopulta sammu eikä käymään ennenkuin ecuun vaihdettiin jotai komponentteja.
    2x hajos hall-anturi joka ruiskuissa lukee kampuran asentoa, taas päästään hinaushommiin.
    "Se on nii helppoo ku liittää piuha vaa läppärii ja säätää"
    Itel sai aina rukoilla et tunnistaako läppäri ecuboxin/piuhan jolla se siihen liitetään ja vaatii se säätäminen tietotaitoakin jonkinverran.
    Sähköiset bensapumput+niiden releohjauksetkin on vikaherkempiä kuin mekaaniset pumput, nekin kun pitäisi rakentaa niin ettei pymppu pumppaa bensaa kun auto on katollaan ja palaa...
    Mut muuten noi ruiskut on hyviä kun ne toimii
    Megan rakennussarjan saa n.500e ja paremmat sit 2000-3000e säädettynä/penkattuna + ruiskuosat.
     
    rb tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!