Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kun vaan istuttamaan nyt syksyllä Tbi:n munat kaasarin päälle niin siitä kasvaa kesäksi aito ruutta.
     
    Muokattu: 11.11.2017
    stealth tykkää tästä.
  2. stealth

    stealth Gearhead

    Tosiasiassa jos auto on kunnossa ja kulutus on liian kova niin, kannattaa miettiä tuliko väärä auto valinta.

    Jos kaasari olis ruiskua parempi niin, kai ne auton valmistajat käyttäs vieläkin holleytä ja quatrajettiä. Omat kokemukset ruiskusta on että, vääntää avaimesta ja lähtee ajelemaan.

    Aijemmin syksyllä vaihdoin tuohon kaasuläpän anturin ja pakopuolelle uuden happianturin, yllätys yllätys, heittämällä vanha maamoottori päästöistä läpi ja kulutus on kohdallaan:poff:

    Ite asiassa, lähenkin tästä koht silleen ruisaileen:D
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Syy miks tehtaissa siirryttiin kaasarista ruiskuun on enempi päästöosastolla ja katalysaattoreissa. Aika paljon Holleyta käytetään ihan sellaisissakin paikoissa joissa ei oo ns rahasta tai säännöistä kii kisakäytössä, niil vaan saa enempi paukkuu.
     
  4. stealth

    stealth Gearhead

    Niin, päästöt ja kulutus kulkee aikalailla käsikädessä, kilpakäytössä ei kulutuksella ole merkitystä, varmaan formuloissa käytettäs hollikkaa jos se olis parempi.
    jossain vaihessa tälläkin foorumilla oli video jossa dynossa ajettiin f1 konetta jossa näky olevan ihan munaruisku.
     
  5. TLE

    TLE 1st gear

    Kaikennäköistä mielipidettä sitä näköjään on.

    Mulla on 440, muuten pitkälti saman tyylisillä modauksilla, paitsi että ei stroukattu. Taistelin kaasuttimien kanssa niin kauan että hermo meni.

    Nyt on Fitech EFI 600 power adder ja fuel command center. Ja päivästä yksi auto on toiminut paremmin kuin ikinä. Kulkenut huomattavasti lujempaa kuin kaasarilla ja vienyt älyttömän paljon vähemmän soppaa. Fitech ohjaa myös ennakkoa MSD pro billetin jakajalla joka on muutettu kiinteäksi.

    Varmasti saa toimimaan myös kaasarilla ja joku säätää ja kääntää ja vääntää ja dynotetaan ja jne. Mutta, toi Fitech tekee kaiken sen sun puolesta, sä vaan ajat.

    Ja ei tarvii tietokonetta/muutella arvoja. Lähtee käyntiin lämpimänä ja kylmänä. Toimii siitä hetkestä eteenpäin kun väännät avaimesta täydellisesti.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  6. stealth

    stealth Gearhead

    [​IMG]


    Go EFI 4 600 HP Power Adder
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Go EFI 4 – 600 HP System – Power Adder
    Part No: #30004
    PRICE: $1,195.00
    Order Now

    Go EFI 4 – 600 HP System – Power Adder

    The Go EFI Power Adder 600HP Kit is for the enthusiast that demands more from his system or is planning a future upgrade! This system is capable of 25 lbs of Boost right out of the box and can be used in a blow thru turbo or blower application or on a single roots style supercharger. You can also run a single stage of Wet Nitrous and control your A/F as well as Ignition timing.

    Has all of the self tuning features you expect from the Go EFI systems with the extra PRO Features needed for higher output engines. Annular Swirl Discharge fuel distribution as well as Nitrous and Boost timing retard features make this a perfect choice for your Power Adder engine or your normally aspirated engine if you are considering future upgrades.


    #30004 Kit Contents
    Die Cast Throttle Body
    Handheld Controller
    Windshield Mount
    (4) Hi-Flow 600 HP injectors
    Built-in pressure regulator
    2.5 BAR Internal MAP Sensor
    Throttle Position Sensor
    Idle Air Control
    Coolant Temp Sensor
    Wide band O2 Sensor
    O2 Bung Kit
    -06AN Fuel Inlet Fitting
    Gasket Kit

    Varmaan tuollanen, siistin näkönen paketti.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itsekin tässä tän kesää edelin kanssa taistelleena ja nimenomaan käytettävyyttä plus bensankulutusta PLUS vielä jonkinmoista pontta hakiessa tommoseen olssin 307skaan farmarin kopassa loikkariaskilla ja 2;73 perällä on tullu todettua että se laajakaistalambda on ihan ehdoton apuväline.

    Säätösarja kaasariin kanssa heti hankintalistalle ja sitten mielellään semmosen hepun kanssa ajelemaan joka on ennenkin pelannu kaasarin säätöjen kanssa. Ei nimitin ollu alkuunsa ollenkaan helppoa päätellä että kumminkopäin se vika olikaan, liikaa vai liian vähän bensaa tietyissä tilanteissa ;)

    Lisäksi kannattaa sijoittaa myös säädettävällä kellolla olevaan jakajaan eikä haittaa vaikka olisi keskipakosäädöllekin jousisarja. Ennakkokäyrä vaikuttaa pirusti varsinkin kun lähdetään sitä cruise-aluetta hakemaan kohdilleen.

    Mutta kyllähän tuolla kombinaatiolla väkisinkin se 20l/100km palaa jos omaa yhtään raskaamman kaasujalan, varsinkin tolla perävällärillä. Siksi ite alottaisinkin ehken siitä että jos haluaa touhutonnin johonkin käyttää niin ennemmin se harvempi perävälläri tai sit loikkariaski :)

    Sit kun saat ne cruisekierrokset inhimillisiksi niin sitten on mukavampi alkaa säätämäänkin kun ei satasen vauhdissa vielä aukea toisiokurkut :D

    Mutta itse en välttämättä ainakaan heti tohon kombinaatioon laittas mitään tbi-ruuttaa koska tolla nokalla varmaan alkaa olemaan jo alipaineet vähän mitä sattuu ja monestihan nuo tbi-ruutat on map-anturilla toteutettuja joka sekoaa sit pienillä kierroksilla kun alipaineet heittelee? Toki on mahdollista että toimiikin mutta epäilen että voipi tulla ongelmia o_O

    Koneeseen itseensä liittyen niin ihan kuten täällä on jo mainittukin niin kaasarivalintaa kannattaa pohtia jonkun kanssa joka sun kanssa sitä säätää, koska edeli ei tunnetusti ole se paras vaihtoehto kireämpään koneeseen, toki sen saa toimimaan mutta toisenlaisella kaasarilla varmasti paremmin. Edelissä kun on joitain perustavanlaatuisia ongelmia viritettyä konetta ajatellen joista voi lukea täältä odltakin vaikka kuinka paljon haun avulla ;)

    Mutta siinäpä meitsin ajatuksia, toivottavasti herätti ajatuksia ja mielenkiintoa :D
     
    Rotten ja C-Body Polara tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    kumi ainakin jees ettei talveksi mitään nahkaa.

    Oon samaa mieltä. Tbi ja monet japsiautot olleet verrokkina sekä kaasari että ruisku (sama kone siis). Ei kulutuseroja, ja monesti se ruisku on ollut kulmikkaampi käyttää ja kaasun vaste välillä jopa teennäinen.
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tuolla kun noita loikkariaskeja aina tarjoillaan ratkaisuksi niin moparin 440:see sellasen istuttaminen onkin sellanen lauantai-illan erikoinen. ja sit ei muuta ko saunan jälkee ruisailemmaan uuella askilla ja säästeleen bensaa :poff:
     
    Rotten ja Herje tykkäävät tästä.
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Toisin sanoen ruiskulla sadaan tarkemmin seokset halutuiksi kaikissa olosuhteissa. En keksi syytä, miksei kyseinen ominisuus olisi hyvä kaikissa moottoreissa.
     
    stealth tykkää tästä.
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Ei kai se t-56 istuttaminen niin vaikeaa ole.

    Itseä on kiinnostanut tuollainen fitech tyylinen ruisku jo kauan,kaasutin toimii ihan hienosti aina muulloin paitsi kylmänä.
     
  12. stealth

    stealth Gearhead

    Tietysti kaikki ongelmat ratkeaa jos vaihdat moparin gm:n tuotteeseen, tietenkin jos tyytyy vähempään niin ostaa sitten fordin:p
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ilman muuta ruisku on parempi tarkemman annostelun johdosta joka tilanteessa, mutta kaasarissa on sitä rock'n rollia hyvä et porukka harrastaa kumpiakin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

    eikai se vaikeaa ole mutta se että matkakulutuksesta pitäs nipistää litra niin sen takia en ihan viittis moiseen alkaa ;) velipoika laittoi chevelleen th350 tilalle tremecin,ei kylläkään kulutuksen takia, niin ei se ihan siipimutterilla kuitenkaan sinne menny :rotfl:
     
  15. 401

    401 2nd gear

    Tämän oon jokseenkin pistäny merkille kaikissa ruiskulaitteissa mitkä on tehdasasenteisia ja sähköohjattuja,mutta nuo läppärungolliset efi systeemit vaikuttaa olevan eri maata ainakii noissa propaganda videoissa mitä niistä on julkastu.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laskinkohan oikein, tuolla renkaalla ja välityksellä kierroksia koneessa em. 90kmh vauhdissa hitusen yli 2400rpm. En pitäis pahana, en ainakaan syynä tuollaisiin kulutuslukemiin.

    Motti on varmaan osiensa suhteen ihan hyvä kombo.
    Vielä jää selvitteväksi ne ennakko asiat ja seosasiat mukaanlukien se bensan paine.
    Eiköhän sillä nyt alle 20L ajele kun säädöt tolkussaan....
     
    Rotten tykkää tästä.
  17. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ja nimen omaa tää ketju, oli tarkoitus, mitä ja miks!-en laita 1300€,ruiskuun, Vai laitanko jos päästää inhimillisiin lukemiin, kaaaarilla!
    Ei miuta tuo kulutus haittaa jos ae on ookoo ja kaikki tikissään, sit se johtuu miun nilkasta!
    Amweelle soitin, kevväämmällä kerkeis! Et nyt katotaan suht rauhallisella ajolla kulutusta jos vielä hipoo 30/yli nii sit kiireellä säädettäväks, parinkympin hujakoilla alle 25 ois semmoinen ookoo keskikulutus!??
    Et välillä voi vähän lähtee rivakammin!
     
  18. Rotten

    Rotten Gearhead

    Niin ja hyviä pointteja puolesta vastaan, perästä ymym..
    Et jää enää nuo ennakot, mikä ois hyvä???
    Ja sit kaasari säädettäväks!
    Sit tulevaisuudessa, kun kaikki kohdallaa ja ei muuta tekemistä, sit voi ruveta funtsii ruiskuu, hollikkaa, odeetä ym...
     
    Muokattu: 11.11.2017
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toi ei ihan pidä paikkaansa. Keskimäärin ehkä joo, mutta ruisku strittaa bensaa aika karkeesti, kaasutin taas sekoittaa siihen ilmaa jo ennenkuin se tulee buustereista ilman joukkoon. Seos on paljon homogenisempi, sen myöntävät myös ruiskuntekijät, esimerkiks Edelbrock. Verrattaessa tollaseen Edelbrockiin tai normi holleyhin, ns "universal" kaasareihin, ero voi olla ihan reipaskin tollasessa hyvässä itseoppivassa ruiskussa. Mut sit jos tosiaan on kunnolla säädetty hyvä kaasutin, niin ei siinä juuri kylmäkäynnitystä kummempaa etua ruiskun osalle tule. Mul on kyllä ollut molempia ja ite en haikaile kauheesti nois museomoteissa ruiskun perään. Ruiskun "huonouksia" taas on perinteisest vanhan auton viat, ne ovat herkkiä sähkövioille. Sit jos niihin jotain vikaa tulee, niin kaasari senku mennäporksuttaa, mut spruutan kanssa voi olla hankalampaa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Jos nyt sijoitat 1300€ ruiskuun ja se ei olekkaan mieleinen niin luulisin että osat saa myytyä melkonopeasti eikä välttämättä tule edes takkiin

    Ruiskun kanssa taitaa mennä polttoainelinjat uusiksi ja tankissa olisi hyvä olla loiskelevyt tai siirtopummpu ja erillinen kerääjäsäiliö. Tulee kuluja ja askartelua noistakin

    Ruiskussa on enemmän vikakohteita kuin kaasarissa. Mielestäni ruiskun tulisi olla tehdastekoinen ja mahdollisimman yksinkertainen. Tuo FiTech näyttää hyvältä näiltä osin. MegaSquirtin voi unohtaa

    Mutku sitku sulla on uusi polttoaineen syöttö järjestelmä hyvissä säädöissä niin eihän sitä edes huomaa: -Menikö 1300-1500€ hukkaan

    Ja aattele: jos joskus sattuu olemaan asemalta bensa loppu niin voit tankata kotimaista E85 polttoainetta ja ruisku on säädöissä "nappia painamalla"
     

Kerro tästä muillekin!