Ruiskua letukan isolohkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zet28, 9.6.2009.

  1. zet28

    zet28 Gearhead

    Pankaas kokemuksia tänne,että onko tullu laitettua pruuttaa kaasarin tilalle.Lähinnä kiinnostaa toi toimivuus puoli,eli miten rokkaa.
    Itellä ois kiinnostusta ens talvena muuttaa toi nykyinen systeemi ruiskuks ja lähinnä toi Edelin Pro-Flo XT ois kiikarissa,jos tost kokemusta niin plussaa
     
  2. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mulla on edelin proflo mutta letukan pikkulohkossa... no 400cidi kuitenkin. Hyvinpä tuo pelittää, voimaa löytyy aika reippaasti ja se on kiva että kaikki on säädettävissä erillisestä kapulasta kierrosluvun mukaisesti, polttoaineen ruiskutuksesta sytkäennakkoon, myös tyhjäkäynti ja kierrostenrajoitin. Ei ole tullut mitään sellaisia ongelmia vastaan mitä kaasarikoneessa olisi. Niin ja kulutuksen saa mukavan pieneksi matka-ajoon.
     
  3. zet28

    zet28 Gearhead

    Eikö kukaan muu uskalla tunnustaa siirtyneensä 2000-luvulle :lol:
     
  4. 496SS

    496SS 3rd gear

    Omassa autossani on tbi-ruisku korvattu edelin monipisteruiskulla, ja eron kyllä huomaa. Moottori vastaa kaasuun selkeästi paremmin.

    Pro Flowsta ei mitään kokemusta, tuota ruiskua ohjaa nyt laajakaistalambdalla varustettu Holley Commander 950.

    Hommaat nyt sitten minkä tahansa, niin noista säätöominaisuuksista on varmasti hyötyä. Niin kuin Multislayer tuossa jo totesikin.
     
  5. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Ensiksi hyvin toimivan ruutta systeemin hinta on moninkertainen kaasutin versioon verrattuna. Eli jos et ole ihan varma niin toteuta ensin niin hyvä kaasutin, imusarja ja sytytys ratkaisu kuin vain voit unelmoida (kuitenkin halvempi kuin hyvä ruisku), jos sen jälkeen et ole tyytyväinen niin toteuta ruisku systeemi.

    Jos haluat erittäin hyvin toimivan ja säädettävän ruiskutus laitteiston niin varaudu hintaan + 5000€.
    -imusarja
    -läppärunko
    -suuttimet
    -bensalinjat
    -paineensäädin
    -korkeapaine bensapumppu / pumput
    -suodattimet
    -trikkeripyörä
    -ECU
    -johtosarjat
    -anturit
    -sytkä
    -läppärin
    ym. ym...

    Joo voi tuon halvemmallakin tehdä, mutta….

    Minulla toteutui sbf 302 stroker.
    -Trick Flow Box-R imusarja
    -Acufab 90 mm läppärunko
    -Kinslerin suuttimet, säätimet, suodattimet ja pumput
    -nokka-akselin sylinteritunnistus
    -Tatech 32 pro ECU
    -M&W cdi 8 kanavainen sytkä boxis
    -8 kpl Mercury CDI puolia

    Toteutus sekventiaalinen ruiskutus ja sytytys.

    Hyvin on toiminut tähän saakka ja säädettävyys hyvä.
    http://s58.photobucket.com/albums/g271/ ... ure141.flv
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Accelin Super Ram DFI systeemi laitettiin paattiin 502 päälle muutama kesä sitten, hyvin on pelannu 8)
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oon Mexico65:n kanssa samoilla linjoilla. Turha vertailla reistailevaa kaasaria hyvin toimivaan ruiskuun. Halvimpienkin aftermarket spurrttien ja jopa ite tehtyjen megasquirt viritysten hinnalla saa jo melkosen kaasuttimen. Tollanen pajan sun autoos preppaama kaasari toimii kun pulttaat sen kiinni, ja jälkeen spruutasta se jää oikeestaan vain kylmäkäynnistys ja kylmäajo-ominaisuuksissa, jos merkittävästi niissäkään. Joo, mulla on ollu sekä, että, et jonkinlaista näkemystä kuvittelen omaavani. Toi "siirtyminen 2000 luvulle" on ihan turha mantra, toki siinä ruiskuvalmistajat ja komponenttien myyjät hieroskelevat käsiään, mut eikö todellinen 2000-luvulle siirtyminen vaatis neliventtiinitekniikkaa ja vähintäänkin työntötankojen heittämistä romukoppaan ihan ensimmäiseks? Toi ruiskumuutos kun siihen joka nippelin ja nappelin lasket on sitten loppuviivalla aika kallis paukku, et jos ei auto ihan ympärivuotisena käyttöautona toimi, ni vaikee kuvitella sen muuna kun henkisenä hyötynä ittensä takas ikinä maksavan. Joo, on toki hyvin toimiva ja säädetty ruisku hieno, mut niin on hyvin toimiva ja säädetty kaasarikin. Kun taas sitten huonosti toimiva ruisku on vähintään yhtä huono kuin huonosti toimiva kaasarikin.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä kait GM:llä oli joku syy palata 4-venttiilitekniikasta tönärikoneisiin :odroll: .
    Sanoisin että ei ihan huonoja ruiskuja ole enää markkinoilla, mutta huonosti säädettyjä tuolla sitten liikkuukin aika paljon. Jos vaihtoehdot olis 5tonnin ruutta tai 5sadan kaasari niin ajelisin tyytyväisenä kaasarilla :rotfl: .
    Täällä on mainostettu että nykyruutat osaa säätää ittensä kohdilleen?? En ole vielä yhteenkään sellaiseen törmännyt.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ainakin yhden itsesäätvän systeemin tiedän, joka kuulemma myös toimii. Toi on kuitenkin "vain" TBI malli. http://www.fastmanefi.com/EZEFI-1.htm Hinta? Mitens ne jenkit sanoo, "if you must ask, you can't afford it".
     
  10. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mitähän muuten maksaa esim edelin proflo jos uutena tilaisi? Mahtaako 5k€ kustantaa? Siinä paketissahan on kaikki hilppeet mukana että ostajalle jää periaatteessa vain päälle pulttaaminen.

    Onko kukaan uutta sarjaa ostanut?
     
  11. Fireball

    Fireball Gearhead

    Huonolla kurssilla on hommattu jos viis tonnia menee. Mut jos laskentalogiikka on se että kun joutuu läppärin hommaamaan, niin sitten autokin on peijoonan kallis kun talli pitää rakentaa?

    Vitsi vitsi ja asiaan, tota satsia kehuskelevat jenkkivoorumeilla
    http://www.jegs.com/p/DFI/Accel-DFI-Thr ... 1/10002/-1

    että alta kahen tonnin tyrähtää siitä. Se tuskin viiteen tosta kirmaa vaikka vähän joutus lisänumikoitakin osteleen? Tota pystyy sit laajentaan tarpeen mukaan, vaikka tuiki muodikkaalle e85lle tai alkylle.

    Turha sitä on miettiä kannattaako kaasari vai ruisku, pirssi ko pirssi liikkuu sadallakin hepalla ja silti jokku pölijät virittää, maalipinta ei kulkua hidasta ja oon kuullu että oikeen show maalauksiakin tekevät, jne jne jne jne. Kuhan tekkee mikä ittiä huvittaa, ja pistää vehkeet laulammaan nin eikös se ole sit siinä. Harrastustahan se on toimivan kaasarin vaihto toimimattomaan ruiskuunkin, häh. Ja vielä maksaakin siitä.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Yhden tollasen Accelin Thruster DFI:n olen asentanut aika stydiin letukan pikkulohkoon (600+hv), eikä pahaa sanottavaa ollut oikeestaan mistään muusta kuin valmiista johtosarjasta jonka mitoitus on sellanen, että sen joutui kierrättämään koneen etupuolelta sisälokariin jotta paketti on siisti eivätkä johdot risteile pitkin poikin konetta. Niin siis sekventaalinen ruisku, dual sync jakaja ja accelin sytkäboxi sekä laajakaistalambda.

    Ohjelmisto on helppokäyttöinen ja suht nopeakin käyttää.
     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    -----
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Soita zet28 mulle ja ajele tonteille, niin saat yksityiskohtaisen selostuksen ja opastuksen ruiskujen maailmaan niin hyvässä kuin pahassakin. Mä oon tresannu noita kantapään kautta monenmoisia ja kyllä se menee niin, että hyvät systeemit maksaa ja huonommat ei. Toimivuus sitten sen mukaan. Sitäpaitsi 5000 ei riitä hyvään systeemiin poislukien kenties Autronics SM4 jolla jo tekee jotain. Siihen saakka saat lähinnä kaasaria muistuttavia putousmallisia säädettävyydeltään työläitä ja monimutkaisia laitteita joita joutuu harrastamaan ihan kuin kaasariakin.

    Kokeiltu nimittäin on Holley Projection 4v, Holley Commander, Gems ja Efi tecnology joka oli ainoa mikä "toimi", mutta ei ole enää "tätä päivää"

    Nimim. Motec M800 + E888 :rotfl:
     
  16. Hurmio

    Hurmio Gearhead

    Mitä mieltä ootte KMS systeemistä,tulis lähinnä moparin isolohkoon
     
  17. 302TT

    302TT 1st gear

    Kaverilla on KMS 2.9i 24V Cosworth Caprissa. Sanoi, että alkuperäiseen EEC-IV:een verrattuna on ajettavuudeltaan ihan eri auto. Sääteli itse aika pitkälle ja penkissä loput. Ja lisää hienosäätöä penkityksen jälkeen.

    Teho nousi n. 195hv:stä n. 225:een ja vääntöä tuli 20-30Nm lisää, koneelle ei tehty muuta. Tehot penkitetty ennen ja jälkeen.

    Kaikenkaikkiaan kertoi olevansa tosi tyytyväinen.
     
  18. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Kaksi vaihtoehtoa: Ne jotka osaa, tekee itse. Ne jotka ei osaa, ostavat osat.

    Mulla on kokemusta useamman megasquirtin asennuksesta ja valitettavasti en ole törmännyt suurempiin ongelmiin niiden kanssa. Yleisin syy toimimattomuuteen minkä tahansa jälkiasennusruiskun kanssa on huolimaton työ ja perehtymättömyys.

    Mä väitän että huolettoman, hyvin toimivan ruisku&sytytysjärjestelmän saa alle tonnin mihin tahansa kahdeksanpyttyseen.
     
  19. 496SS

    496SS 3rd gear


    Noniin. Ennen kuin hankkii/alkaa asentamaan minkäänlaista ruiskua, tuo lause kannattaa lukea ehkä pariinkin kertaan ja mietiskellä sitä vaikkapa yön hiljaisina tunteina.
     
  20. 302TT

    302TT 1st gear

    No eihän se millään noin halpa voi olla toimiva eikä hyvä :wink: :odroll:

    Meidän kimppatallilla viidestä autosta neljässä on mega ja hyvin tuntuu pojilla vehkeet rokkaavan. On kireää 3-litraista vapariooppelia M5 bemun läppärungoilla, 2.7-3.5l ahdettua bemua ja tulossa on myös ahdettua 3.8l M5 tekniikkaa.

    Itsellä viimeksi ollut kaasarikone joskus reilu 10v. sitten. Arvakkaapa tekiskö mieli kyhätä ruisku tuohon CJ:iin...
     

Kerro tästä muillekin!