Rulla vai tavallinen nokka-akseli?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kylänmies Asseri, 28.9.2009.

  1. Terve. Olen tässä miettinyt, et kannattaako sijoittaa rullanokkaan, vai pitää vanha hyväksi havaittu Lunatin voodoo keppi, joka on "flättäri"nostajilla, paikallaan. Toiset väittää, et ero rulla ja tavallisen välillä on huomattava, mut itsellä ei ole kokemusta. Kone olis vaan osina ja nyt olis hyvä sekin vaihtaa. Moottori on 383 Stroker. Kertokaas nyt vähän käyttökokemuksista ja mielipiteitänne. Kiitos!
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Pidä mieluummin se vanaha keppis jotta mullakin mahiksia. :lol:
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos rahaa on käytettävissä, niin rullanokkaa kehiin vaan. Ei ole ongelmia tarkasta sisäänajoprosessista toisin kuin laahureilla, ja ei ainakaan kulu nokat pyöreiksi ajan mittaan :D Rullanokassa taitaa myös olla hieman paremmat alakierrosominaisuudet verrattuna ylhäältä yhtä kireään laahurinokkaan, tuo rullanostaja kun sallii vähän erikoisemmat nokan profiilit. Ja taas tietty päinvastoin jos haluaa, niin rolleria saa sitten niin järjettömän kireänäkin että..
     
  4. Sitä mä tässä justiinsa mietinkin, kun tuo lunati oli ainakin hyvä ja toimiva laahurinokka ja kierrosaluekin oli laaja, 2200-6400rpm. Se vaan olis jo valmiina, eikä tarttis sijoittaa uuteen. Toisaalta, jos se rolleri tuo vääntöä lisää ja tehojakin, niin sais taas nipistettyä varttimailiajasta :D Tämä nykyinen nokka on lunatin voodoo sarjaa ja toiseksi rankin laahuri. mulla on se rajuinkin, mut tuntui vähän liiankin kovalta. Muuten se pelas hyvin, mut tyhjäkäynti vaihde päällä, alkoi ontua ja rötköttää. Lisäksi HC-päästöt olin aika railakkaat. Ei olis mennyt tohon 1000 hc:n rajoihin, mikä ton ikäselle autolle on maksimi.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Lunatista itelläki jäi ihan hyvä fiilis, ko oli 440:ssä se kirein vai toiseks kirein 284/292 hydylaahuri. Toimi hyvin ja tehoalue oli yllättävän laaja. No, erinäisistä syistä en kuitenkaan enää ikinä halua edes nähdä hydraulinjostajaa... :D

    Sitä en sitten tiedä mikä se lopullinen hyöty olisi jos vaihtaisit tuon toimivan lunatin rolleriin. Komppaan vielä omia sanojani että jos rahaa on niin kannattaa se sinne laittaa vaikka ihan varmuuden vuoksi. Voihan sillä saada sen kymmenyksen varttimailiaikaa tiputettua. Muista kuitenkin kohtuus keppiä valittaessa, ettei mene turhan kireäksi! Muuhun koneeseen sopimaton nokka muuttaa varttimailiaikaa varmasti- hitaammaksi; ja noissa rollereissa tuppaa nostoa olemaan reilummin, niin ota huomioon myös venttiilin mahdollinen osuminen mäntään.
     

Kerro tästä muillekin!