Rullanokka-akseli ja dynaamiset puristukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 79delta, 15.4.2018.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, muistaakseni. Kun on vuosia siittä kun noita ihmettelin. Maalaisjärjellä tosin pääsee pitkälle siinä kun pähkää mitkä vaikuttaa mihinkin. Ei mulla ole sulle valmiita kaavoja antaa kun en nähny sellasten ulkoa opettelussa mitään järkeä, hae joku mallinnuksen kirja kirjastosta. Mun muistaakseni siinä käytettiin jotain 1,jotain kerrointa riippuen puristuksista yms. kun tollasta oli työlästä laskea ja mitata.


    Miksi tarkastelu rajotetaan vain imuvenan kohtaan kun se seos on syttymättä vielä kauan sen jälkeen kun se on menny imuvenan läpi. Tarkastelu täytyy ulottaa syttymis hetkeen ja on ihan full paskaa väittää etteikö sillä paljon se seos tolla välillä lämpee ole mitään merkitystä minkään kannalta. Sitä toki voi ihmetellä kuinka iso se merkitys on, mutta sellanen on olemassa siinä määrin että se on mahdollista ottaa huomioon.
     
    Muokattu: 18.4.2018
  2. 401

    401 2nd gear

    Volvon vinokone arkiajossa 16,2kg 3,7 perällä 195/65-15 renkailla.polttoaine 98e5.max ennakko 34-36astetta/3000 rpm.niin ja ei kilistänä.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eli sulla ei ole mitään käsitystä siitä miten imuilman lämpötila vaikuttaa moottorisuunnitteluun. Älä välitä, en minäkään ota sitä huomioon kun laskeskelen koneeseen puristussuhteen ja dynaamisen puristuksen. Kumpaakaan ei pysty mittaamaan lämpötilan funktiona.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olisi ihan mukava kuulla peruste että miksei?

    sehän on funktio jossa on tasan tarkkaan niin monta argumenttia kun halutaan ottaa tarkasteluun mukaan, siellä voi olla myös seoksen lämpötila ja sen laajentuminen tai pakoputken toimintaa (erit. 2 tahtisissa) muunmuassa. Siellä voi olla myös olematta ne. Ihan yhtäläillä kun sieltä voidaan jättää nokka akselin vaikutus pois ja saada ulos se stqattinen puristus.
     
    Muokattu: 18.4.2018
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oletetaan että 3000 kierroksella imusarjassa virtaa kamaa 100 m/s Siitä vaan laskemaan kauanko se seos viipyy aabaut 20sentin matkalla. Ruiskuissa imuilman lämpöanturi on aika kaukana venttiilistä mutta kyllä se sinne venttiilin nurkille ehtii ennenkuin lämpötila nouseen. Ja teoriassahan imukanavan "venturin" jälkee lämpötila laskee hieman. Puristustahdin aikana seoksen lämpötilan pitääkin nousta ja mitä enemmän puristussuhdetta niin sen enemmän se lämpenee.
     
  6. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    paljon toi motti ottaa jenkaa? siis silleen, että missä kierrosluvuissa on järkevät vaihtokohdat, jos haluat kaiken katuun?
     
  7. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    musta tuntuu kohtuullisen vaivaannuttavalta katsella "tiukaksi viritettyä" jenkkipataa, jossa imuilma otetaan moottoritilasta...
     
  8. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    mun mielestä hyvää nyrkkikyllikkiä
     
  9. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    se on hyvä
     
  10. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    ei oo huolestuttavaa.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Onko se niin vaikeeta kirjottaa kaikki yhteen postiin kymmenen sijaan??? :argue:
     
  12. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    en ole jaksanut perehtyä tuon monilainauksen sielunelämään, kun ei toi linkki-nappikaan toimi kuten sen pitäisi..
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    quote nappikin on piilotettu jonkun valikon taa ettei sieltäkän jaksa käyttää
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Toivottavasti edes teoriatasolla tajusit mudracerin pointin :poff:
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    taisi siinä olla sulle ymmärrettävää. Tota samaahan olen sulle nyt koittanut jankata.:rotfl:erityisesti viimistä virkettä jonka olemassaoloa vastaan olet nyt tapellut. Huomasitko, että sanomalla että mudracerin postaus on totta tyrmäsit samalla oman alkuperäsen väitteesi missä seoksen lämpötilan nousulla ei ole mitään merkitystä puristuspaineeseen?
     
    Muokattu: 18.4.2018
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Paineen nousu nostaa lämpötilaa, sen takia sanoisin että lämmön nousulla ei ole mitään merkitystä paineeseen.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    toihan pätee sillon mikäli ei ole lämpölaajenemista.
     
  18. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    :poff:
     
  19. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    ei se päde edes silloin. mudista vaan rupes rassaamaan se edellisen viestinsä "ongelma" ...
    (...mitä enemmän puristussuhdetta niin sen enemmän se lämpenee...)
     
  20. 401

    401 2nd gear

    Ei ollu millonkaa kiekkakelloo siinä..vaihto sillon ku rupes tuntuu että voip mennä pian rikki.
     
    kalvetinhet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!