Rullanokkaan siirtyminen SBC:ssä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 25.4.2006.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Jatkuvien nokka-akselien poishioutumisten takia nyt kiinnostaisi siirtyä rullatavaraan. Kysyisinkin siten raadilta valistuneita arvioita siitä, millä perusteella rullanokka tulisi valita.

    Aiempi nokka on ollut Cranen symmetrinen 218@.05 aukeava ja alle puoli tuumaa nostava. Suurinpiirtein vastaava, mutta rullaversio tulisi kenties kyseeseen. Kone on -79 305, .030 ylikoossa. Kannet ovat rautaa, imu 1.84" ja pako 1.5". Portattu. Ruttu on aika tarkalleen 10:1. Peltipakosarjat on pitkät 4:1. Loota on th200 ja perävälitys 3.42:1. Renkaat takana on 255/60 R15, kiertää noin 2900 satkun vauhdissa kolmosella. Auto painaa about 1100 kiloa. On ohjelmoitava ruisku on ja suorasytkä. Säädöstä ei siis jää kiinni.

    Tuolla setupilla on toiminut kivasti. Sutii kaasusta paikaltaan ilman jarrutemppuja, joten "alavääntö" on ollut melko hyvin kohdallaan. Vetää ongelmitta kuuteen tonniin.

    Pari noita laahureita on mennyt viime kesinä, vaikka sisäänajot yms on tehty pilkulleen. Nyt en oikein enää jaksaisi ottaa riskiä ja tuo rullanokka voisi olla vaihtoehto.

    Kuinka siis valitsen? Miten nuo rullanokkien asteet suhtautuvat laahureiden asteisiin? Olisiko suoraa suositusta tuohon comboon? Entä olisiko järkeä harkita kovia nostajia, vai mennäänkö hydraulirollerilla? Se, että joutuu säätämään välykset vaikka parinkin tonnin välein ei ole ongelma.

    Jos olen ymmrtänyt oikein, niin nokan lisäksi tarvitsen ainakin uudet jouset, pariutetut nostajat, lyhyemmät tönärit, cam buttonin ja pronssisen virranjakajan rattaan. Unohtuiko jotain? Kuinkas vakioventtiilit? Tippuuko lautaset kovempien jousipaineiden ja/tai nopeampien sulkeutumisten takia?

    Tässä näin alkuun ihan muutama kysymys :) Kinkkisin lienee tuo nokan valinta asteiden yms. puolesta..
     
  2. diamond reo

    diamond reo 1st gear

    kuullostaa öljy ongelmalta jos jatkuvasti menee nokat pyöreiksi.
    rullanokkiakin löytynee samoilla arvoilla,niin ei tarvi vaihtaa kuin nokka nostajat ja työntötangot.valitse hyd nokka katu käyttöiseen.moottorin
    pieni koko rajoittanee suurempia teho lukuja(pieni poraus)

    uudessa hot rodissa(5/06) on juttua ko,ongelmasta kun on käytetty halpoja osia(taiwan-kiina)niin voi käydä vaikka tekee sisään ajot oikein.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Voi olla öljy, tai joku geometria ongelma; nostajan kulmat ja paikat vähän pielessä. Vaikee sanoo mitään sen kummempia suosituksia, mutta kyseessä lienee kuitenkin suht mieto vehje jonka kierrosalue ei tuu ulottumaan hydraulisen nokan toiminta-alueen yläpuolelle. Jos näin, niin pitäytyisin ilman muuta hydraulirollerissa. Useimmat niistä pärjää tavallsella jakajan pyörällä ja tavallisilla venttiileillä. Mä oon suuri custom nokkien ystävä, ja tilaisin joltain nokkavalmistajalta custom nokan auton tietojen mukaan. Jos joku listanokka sitten on niin liki sitä mihin ne päätyisivät, niin ne kertoo kyllä ja suosittelee sitä. Ovat pikkasen kalliimpia kun listanokat, mutta ei sitten tarvi nokan suhteen olla mitään kompromisseja.
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Joo, melko mieto tuo vehje on. Maksimirundit jää siihen kuuteen tonniin.

    Nuo kaikki eri ongelmavaihtoehdot on tullut kyllä analysoitua muutamaankin otteeseen tässä viime vuosina. Mahdollisista geometriaongelmista sen verran, että nostareikien suoruutta lukuunottamatta kaikki muut on tarkastettu. Jousipaineet on nokan suositusten mukaiset jne. Yksi mitä EN ole vielä kokeillut, on uuden nokan sisäänajaminen vanhoilla löysillä jousilla. Sen jälkeen sitten vaihto jäykempiin...

    Öljyistä sen verran, että molemmilla nokan rikkoutumiskerroilla koneessa on ollut Castrolin täyssynteettiset. Olen yleensä ajanut alkukesän mineraaleilla/semisyneettisillä ja sitten vaihtanut synteettisiin. Nyt jälkikäteen ajateltuna voisi siinäkin olla joku syy ongelmiin. Nuo nenien poishioutumiset tapahtuu aina 7/8 -sylintereille. Se on merkillistä ja puolestaan taas viittaisi sinne nostajien porauksiin, eikä niinkään öljyihin :-?

    Oli miten oli. Jos nyt lähtisin rullanokkaan, niin voisinko melko huolella valita laahuria vastaavilla aukioloajoilla olevan kärsän? Custom-nokkaan en halua lähteä juuri nyt. Tulee varmasti turhan hinnakkaaksi...

    Mites noiden keinujen kanssa. Löijyykö peltiset orkkikset, vai tuleeko hankkia uudet? Entä tarvitaanko jotain ohjurisysteemejä ja meinaako se sitten kansiremonttia? Noihin kansiin en juuri haluaisi laittaa rahaa, jos vaikka menevät vaihtoon jossain vaiheessa..
     
  5. diamond reo

    diamond reo 1st gear

    nokka firmojen netti sivuilta löytynee sopivia nokkia vast , arvoilla
    rulla nokissa nostoa tuppaa olemaan enemmän kuin hyd, nokissa
    jolloin venttiili jousien liike vara voi tulla vastaan.vakio chevy jäänee
    alle 0.450 tuuman .vakio peltiset keinut ei pajoa maksa joten kannattaa uusia
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Custom nokka maksaa vajaa kolmasosan enempi kun listanokka, kokonaiskustannuksissa siis ero jää johonkin 10-15% tienoille. Suurempi ongelma mun mielestä on, että se täytyy erikseen tehdä mikä taas saattaa kestää vähän pidempään kun listanokan poimiminen hyllystä. Mä kyllä lähettäisin vaikkapa comp camsille faksin jossa kysyisin millasta ne suosittelee. Voi olla, että tarjoavat silti listanokkaa; leetukoissahan toi valikoima on kuitenkin vähän laajempi kun vaikkapa mopareissa.
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Jenkkifoorumeilla on ollut pirusti juttua näistä nokkaongelmista. Yhtenä syynä on mainittu uudemmat öljyt, joissa ei ole riittävästi lisäaineita. Tämän takia sisäänajossa pitäisi käyttää mineraaliöljyä sekä öljyn lisäainetta. Comp cams on julkaissut asiasta technical bulletinin, joten ongelma on todellinen. Viittaus bulletiiniin löytyy ainakin seuraavasta linkistä.

    http://www.wildgooseperformance.com/news.html#tech

    Lisäksi kehoitetaan käyttämään nostajia, joissa on pohjassa pieni reikä lisäämään öljynsaantia nokka/nostaja-kontaktipinnalle.

    Öljyaiheesta on ollut kyllästymiseen saakka keskustelua myös tällä forumilla. Totean siksi vain, että kannattaa käyttää hyvälaatuista diesel-öljyä harrasteajokeissa, joilla ei ajeta kuin muutama tuhat kilsaa vuodessa ja vaihtaa öljy aina syksyisin. Näin rassiin jää tuoreet öljyt talviseisonnan ajaksi.

    Edit: 7/8-nokkien toistuva hioutuminen viittaisi kyllä johonkin muuhun pulmaan kuin öljyyn. Ehkä nostajakulmassa on jotain sanomista?
     

Kerro tästä muillekin!