rumin tuning auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja hillo-, 8.11.2010.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Parempi että ton sinisen auton omistaja kuitenkin haluaa tehdä tollasta kuin että se mömmöpöllyssä haluis mielummin potkiskella muiden omaisuutta. Jokainen on joutunut aloittamaan jostain kuitenkin. Eipä tuo kaunista työtä ole mutta yrityksestä pisteet kuitenkin.

    Mä aloitin junnuna Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksen tiloissa. Opettelin siellä pari vuotta ennen kuin uskaltauduin ostamaan ensimmäisen autoni. Ihan tollasta jälkeä en silloin tehnyt mutta kyllä siinä varmaan siellä ne vanhemmat heput läpsivät itseänsä otsiinsa ja pudistelivat päitään.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tässä kiteytyy aika hyvin se miten aikaansa jäljessä monet tämänkin palstan kävijät on :eek: Lökäpöksyt ei ole olleet muotia enää kohta kymmeneen vuoteen, se oli -90 luvun lopussa ja 2000 luvun alussa, samoin kuin korisarja-autot ne on jääneet historiaan. Oikein vituttaa miten suppeakatseisia monet on, tämän maan jenkkiharrastus kuolee muutamassa vuodessa kun mitään uutta ei hyväksytä ja nuoria ei kiinnosta 50 vuotta vanha tekniikka. Mitä tuningiin tulee niin sen otsikon alle laitetaan ihan liikaa erilaisia autoja, samoin kuin joillekin ihmisille "jenkkiauto" on malli sekä merkki ja siihen niputetaan 100 vuotta autoja.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    myös hinta on noussut hurjasti vanhoissa jenkkirasseissa, se haittaa myös
    nykynuoria, eivät voi hankkia jenkkirasseja "kakkosautoiksi" , niin kallista on- lisäksi bensa maksaa noin 4krt siihen nähden
    mitä s emaksoi 80-90 luvun vaihteessa. Palkat kuitenkaan eivät ole juurikaan nousseet.

    esim mun galaxie maksoi 27000 mum mk vuonna 1993, ja nyt se on vakuutettu 28000 eur !

    vuonna 93 oli helpompi satsata "kakkosautoon" 27 tuh markkaa,
    Nyt katsastettua 64 avo galaxieta ei misttään saa 16000 eurolla,
    joka vastaa noin 100000 mk !
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Siis Elli on mun Elli Edsel, hän ei osaa puhua, on vaan kovasti janoinen, ei puhu eikä pukahda. Minä en osaa tuollaisesta puubroilerista sanoa yhtään mitään muuta, että onko ko asentjan kohdalla lääkityus kohdallaan ???
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Täällä haluaa jotkut selkeesti hyökätä muiden erilaisten autoharrastajien kimppuun. Mitä sillä voitetaan?

    Simeoni puki hyvin asian sanoiksi, tollasella asenteella muita kohtaan tää harrastus kuolee. Se on nyt jo ukkoutunut. Suvaitsevuus ei oo paha asia.

    Itse suurimmaksi osaksi amerikkalaisten autojen harrastajana en aio koskaan osallistua tähän Tuning Sucks -cruisingiin. Osallistun sitä vastoin mielelläni, jos joku taho järjestää All In -cruisingin, missä kaikki autoharrasteen tyylisuunnat ovat tervetulleita.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ^ tossa ois kyllä asiaa, kruisingit mihin voi tulla millä tahansa harrasteautolla... Jutella mukavia, tavata uusia tyyppejä, jotain sellaista mitä tän harrastuksen pitäisikin olla.

    Räk reisinkissä monet nopeista kuskeista on näitä lippavinossa jonnen näköisiä tyyppejä, silti ne paneutuu touhuun tosissaan ja tekee parhaansa... Ja ennenkaikkea menevät kovaa.

    Sorry OT, jatketaan sitä muiden haukkumista.
     
  8. mctikku

    mctikku 1st gear

    Onhan näitä jenkki harrastajia jokka kiertää tuning tapahtumia mm. Saaren Harri dodge challengerilla, Juvosen Joni Ford mustangilla ja tällä oranssila lava-auto fordilla.

    Ja myös tuning autojen omistajia jokka kiertää autoillansa jenkkiauto näyttelyissä. Totuusn vaan on se että mitä enemmän erityylisuuntien autoja on tapahtumissa, sitä enemmän tulee maksavia asiakkaitakin...
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Tässä on toki otettava sellainenkin asia huomioon, että jos nyt siis tuning-sanalla tällä kertaa tarkoitetaan tietyllä tavalla rakenneltuja autoja (valmistusmaasta riippumatta) niin joidenkin mielestä ne kaikki ovat kauheita ja joidenkin mielestä kyse on vain viimeistelyn tasosta.

    Minä aikoinaan ehdotin omasta mielestäni rumaksi tuning-autoksi sitä avomallista Toyota Celicaa, joka oli kyllä ihan laadukkaan näköisesti rakennettu ja vissiin näyttelyissäkin menestynyt, mutta minun mielestäni vain se oli tehty todella rumaksi, rumemmaksi kuin tehtaan jäljiltä. Kuitenkaan kaikki tällä nyt tuning-tyyliksi kutsutut autot eivät ole rumia, ja viimeistelyn taso taas ei sinänsä liity auton rumuuteen ollenkaan, voi olla julmetun ruma auto joka on todella hienosti viimeistelty tai todella kaunis auto, jossa viimeistelyn taso jättää toivomisen varaa.

    Kyllä niitä todella tyylikkäitä ja hienojakin tuning-autoja on paljon, mutta ei kaikki tykkää kaikesta. Tämä muistuttaa vähän sitä kun jos kertoo, ettei pidä "cheekin" "musiikista" niin aina joku tulee selittämään kuinka monta levyä se on myynyt tai kuinka monta stadionkonserttia on myyty täyteen jne. joka tarkoittaa ihan vain sitä, että monien mielestä se on sen arvoista, mutta ei kai nyt cheekin ääntelystäkään ole pakko tykätä, niin ei jokaisesta rakennellusta autostakaan, jos ei tyylisuunta miellytä. En tykkää cheekin musiikista enkä siitä celicasta. Civikkikään ei varsinaisesti miellytä omaa silmääni. Silti jotkut "tuning-autot" miellyttävät ja kun itsellänikin on tuollainen "eurosportti" joka tosin oli aiemmin enemmän "tuning" kuin nyt (kun siitä poistettiin noita 10 vuotta sitten muodissa olleita lasikuituosia, vaikka jonkun verran niitä vielä jäikin siihen) niin oma maku ainakin on aika laaja. Silti on paljon autoja jotka mielestäni ovat rumia. Voi ne rumatkin olla hienoja vaikka rumia onkin. Ja tämä kaikki auton valmistusmaasta ja merkistä riippumatta.

    Tämä levitetty ja madallettu Opel Manta on vaikka esimerkki omasta mielestäni tyylikkäästä "tuning-autosta":
    http://i603.photobucket.com/albums/tt112/Minnahim/Manta TUN-400/IMG_1078.jpg kun 57 Chevyn kanssa siivillä kisaava Celica jatketuilla ovilla ei mene omaan makuun. Jokainen on käsittääkseni oikeutettu omaan automakuunsa. Minullakin on se on ihan omani ja hyvin epäyhteensopiva monen muun makujen kanssa...
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Kannattaa aina miettiä, että mitä se tuning-sana tarkoittaakaan ennen kun alkaa arvostelemaan muiden laitteita. :odroll:
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hirveen negatiivisen klangin tuo sana "ruma" tässä keskutelussa saanut. Niinkuin se olisi jotenkin huono asia, että tuning-autoa sanotaan rumaksi?

    Vaikka tuo Honda; vaikkakin se ei minusta ole tarpeeksi "persoonallinen" toteutukseltaan ollakseen Suomen rumin, niin olisin silti todella ylpeä, jos saisin elämässäni jotakin aikaan, joka tuottaisi ihmisiltä näin voimakkaita mielipiteitä.

    Asiahan on niin, että sanat tyylikäs ja persoonallinen ikään kuin kumoavat toisensa. Eli tyyli on jonkun olemassa olevan kopiointia eli tietyn tyylin mukainen; kun persoonallisuudella taas haetaan sitä, että erotutaan kaikesta muusta. Eli ei voi olla samaan aikaan persoonallinen ja tyylikäs. Tällöin tulee aikaan yleensä jotain, mitä pidetään yleisesti rumana.

    Aika jännä juttu, kun yleisesti puhutaan, että jotain on personoitu, jotain autoa esimerkiksi kustomoitu/stailattu/tuunattu, niin yleensä siitä, auton ikään/termiin katsomatta, poistetaan juuri ne ominaisuudet, merkit tai muotoilulliset yksityiskohdat, jotka ovat automerkille olleet alunperin persoonalliset. Esimerkiksi sheivataan merkit tai peitetään kylkilinjat korisarjalla tai madalletaan kattoa samalle korkeudelle kuin muissakin customeissa. Samalla lailla kuin jokainen "erilainen nuori" (ErNu) on päältäpäin aikalailla samanlainen kuin muutkin ErnNut.

    Rumat jutut on oikeasti aikas makeita. Tuunaamattomia autoja tulee mieleen esmes AMC Pacer tai Edsel. Molemmat kuuluisia epäesteettisyydestään, mutta molemmilla on taatusti sielua ja persoonallisuutta.

    Tällaisia autoja minusta tässä keskustelussa haetaan. Ei niinkään sitä toisten harrastajien kulkupelien haukkumista. Täälläkin on moni ollut sijaismielensäpahoittajana (ks. suvaitsevaisuuskeskustelut)

    Aiheeseen: Vantaan cruisingeissa pyöri viime kesänä suht hyvin rakennettu muovipulkka, joku toijota tms, joka jäi mieleen tässä mielessä. Väri oli lähellä jotain sappinesteen vihreää ja skooppeja oli usea päällekkäin. Kuvakin on jossain gallerioissa, mutta en niiitä ala ilman lupaa lainailemaan, paikalla olleet varmasti muistavat...

    Yst.terv.
    Iso Paha Pussihousu

    PS. Anteeksi liika eli ja vaikka -sanojen käyttö.
     
  12. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Makuja on monia, niinhän se koirakin sano ku toisen koiran hännän alta lipas. Mikä järki on työntää järkyttävä määrä rahaa ja käyttää järjetön määrä aikaa jonkun auton rakentamiseen... aivan, se kun on sitä harrastamista! Oli merkki ja malli mikä tahansa, tyylilaji mikä tahansa, hyvin rakennettu ja viimeistelty auto on aina hieno, jonkun mielestä. Jokaiselle tyylilajille on oma kohderyhmänsä ja oma yleisönsä.

    No, tässä nyt kuitenkin kanditaatti kilpailuun. Huvittavan näköinen ajokki.
    http://www.tuuri.fi/images/stories/Tapahtumat/tuning_06_03.jpg
     
  13. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Tykkään yllä olevan auton naamasta jotenkin, mutta Kameljonttimaalit ne on kyllä minusta niin rumia että... :wc:
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ny millään pahalla mutta minusta virattomien kuituosien, neonvalojen ja tarrojen ripustelu autoon on lapsellista rahan ja ajanhukkaa. Sama pätee usa autojen kohdalla. Tämä tietysti suotakoon, ei siinä mitää. (ja saattaapa hymyilyttää ihan positiivisellakin tavalla liikenteessä jos joku sellaista jaksaa harrastaa)
     
  15. mctikku

    mctikku 1st gear


    Tais tuoki joku vuosi sitten voittaa Miljoona tuningin. Jenkeistä siihen on pysytynyt vain yksi. Oli kova laitos n.10 vuotta sitten.
    Autohan on purettu jo ja osat myity muihin projekteihin. Kone meni kuulemma wrc levikkeillä olevaan corollaan ja kori rallicrossi käyttöön. Kyllähän noita kovia show autoja lykätään paaliin, koska omistajat ei halua että joku muu jatkaa rakentamista. Paaliin tuon corollan korinki piti eka kuulemma päätyä.
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    :rotfl: Ja lehmät lentää :poff:

    Eiköhän todellisena syynä liene se, että niistä "autoista" on saanut enemmän rahaa osina kuin kokonaisena.

    Toinen syy voi olla tietysti se, että on viimenkin tajunnut mitä on tullut tehneeksi, ja silloin todisteet on parempi hävittää :rotfl:
     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuosta on kyllä enää paha jatkaa rakentamista. Tulee ihan läskipääkala mieleen.
    [​IMG]
     
  18. Late77

    Late77 1st gear

    Tähän topicciin kun pitäs jokaisen kommentoijan laittaa oman jenkkinsä kuva vertailupohjaks, ni saatais nauraa ihan kunnolla :D
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jaa, niin, mulla on läpipuhki ruostunut piilofarkku. Estetiikka pitää silti tunnustaa.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kun nyt haukutaan, niin tuossa ehkä rumimmat penkit mitkä olen nähnyt -70 Challengerissa.
    Eikä tuo rattikaan oikein istu tyyliin. Varsinkin kun tietää ettei tuon takaa näy edes mittarit.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!