Rummut levyiks

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja V.Kutvonen, 26.8.2005.

  1. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    Minkälainen operaatio ois vaihtaa -66:n Chevyn eturumpujarrut levyjarruiks?Aattelin nyt esim. helposti löytyviä GM-STW:n jarruja eteen.Samalla sais vaihettua vanteen pulttijaon viis tuumaseks joka tässä yksilössä on jo takana.Olis aika paljo miellyttävämmät ja varmemmat käytössä vaikka hyvinhän nuo rummutki on pelannu...Onkohan joku vaihellu?Kyllähän tuo tietty purkamalla ja vertaamalla selvii mut onko kukaan paskannellu näppejään tommosen takia. :odroll:
     
  2. Lutra

    Lutra 1st gear

  3. Elky72

    Elky72 1st gear

    Ebayssä näkyy olevan myynnissä kanssa valmiita sarjoja, hinnat 300 taalan luokkaa ja siitä ylöspäin.

    Aattelin talven aikana (jos saa tarpeex tilavan tallipaikan) vaihdella...
    Saa Remu pelata rumpujen kanssa...
     
  4. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    rummut/levy

    itse tuskaillu saman jutun kanssa jo reilu vuoden :mad:
    on tullu paljon vinkkejä/arvailuja, esim. 67-69camaron vermeet menis suoraan, mutta niitä on lähes yhtä helppo löytää kuin 67novan levyt/ripustukset! Kaveri teki ruotsissa 240?volvon etujarruista toimivan paketin 66novaan, ku ei raskinut ostaa valmista pakettia. ei se loppujenlopuksi niin älytön homma ollut, mutta sorvarille tuli töitä. olkatapin kun sai sopivaksi, ni loppu oli mielikuvituksesta kines.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässä itsekkin mietin kyseistä hommaa eli rummut pois ja levyt tilalle!
    Eikö tosiaan ole kellään tietoa, minkä toisen chevyn levyjarrut kävis "72 El caminoon"
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    GM A-koriseen: Vaikkapa 69-72 el caminosta levyt, tai 69-72 chevellestä, tai cutlassista, tai skylarkista, tai lemansista tai jostain muusta sisarmallista. Näillä saa 11" levyt eteen 100% vakio-osilla.

    Tai sit teet ns. tall spindle swapin ja laitat B-korisen olka-akselit ja 12" levyt eteen, esim näin:
    -olka-akselit 83-90 piilofarmarista
    -National A3 ja A6 laakerit
    -jarrulevyt 88-92 camarosta 1LE -optiokoodilla (12") (raybestos 5994), jos haluaa 5x4.75 jaon, tai B-korisen stw:n jarrulevyt, jos haluaa 5x5" jaon vanteille
    -Moogin "problem solver" ylätukivarsien ristitapit, joissa offsettiä tukivarren puslien kohdalla sisäänpäin.
    -69-72 SS chevellen jarrusatulat. B-korisenkin käy, mutta jarruletku lähtee väärään suuntaan satulasta.
    -jarruletkut em. chevellestä
    -B-korisen yläpallot
    -B-korisen alapallot, joudut sorvaamaan ulkohalkaisijaa pienemmäksi jotta saat pallonivelen sopimaan vakio-alatukivarteen.
    -B-korisen raidetangon ulkopäät.

    Tai sit teet niinku mä, ja ostat esim. Global Westiltä hulppeet putkitukivarret tolle tall spindle swapille. Menee pulttaa kiinni -periaatteella kasaan.

    Ainoa "ongelma" tossa tall spindle swapissä on, että noi 1LE camaron jarrulevyt on 12x1.5mm studeilla eikä 7/16". Nehän voi toki vaihtaa jos se häiritsee, tai käyttää piilofarmarin levyä jossa 5x5" jako ja tuumaset studit.

    Sekin hyvä puoli tossa on, että kaikki kulutusosat on hyllytavaraa ja halpoja.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos RockHQ hyvästä vastauksesta! Tiedätkö että' sopisko esim 80-vm camaron olka-akselit camonoon?
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kannattaa tarkastaa olka-akselin kulma että saa camberin säädettyä esim. pikku caminossa ja piilofarmissa samat nivelet mut alatukivarsi 1/2" lyhkänen.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Noita ns. tall spindle swappeja voi tehdä aika monilla olka-akseleilla. Nk. korkeita spindeleitä on monia erikorkuisia, joista B-korisen on korkeimmat, sen jälkeen 73--> A-korisen jne. Pointti tossa on se, että noilla saa parannettua 64-72 A-korisen huonoa camberia joustotilanteissa, kun pyörä lähtee vakiojousituksella joustossa kallistumaan ulospäin liikaa. Se, että tolla B-korisen spindlellä saa 12" levyjarrut on mun mielestä toissijainen asia.

    Se offset-ristitappi noille vakiotukivarsille on sitä varten, että ilman sitä ei ylätukivarsia saa shimmattua tarpeeksi, loppuu säätövara rungon kiinnikkeistä ja/tai ylätukivarsi osuu koneen pakosarjoihin/ohjausakseliin.

    Kyllä toi 80-vuosimallin komeron olkavarsi voi käydäkin. Pitää kuitenkin ottaa huomioon ton olka-akselin rt-pään kiinnityksen etäisyys pyörännavasta, ettei kääntösäde kärsi liikaa. 82--> ei tietysti käy.
     
  10. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Camaroa ´vanhukseen

    Joopa,valmiita sarjoja löytyy...tällasta ehkä ei.Siis halusin chevelle -64 coupen etupään geometriat kohdalleen tai ainakii paremmiks tai saipahan ainakii olla pois kotoo.Tontilla kökötti -83 Camaron etukelkka jarruineen ,mittailin aikani oman auton ja comeron alanivelten välejä ja totesin sen samaksi.Talvi aikaa...hommiin.Chevellestä jarrut(Camaron levyt +itse väännetyt satulan kiinnikeet veks,ylätukivarret kans,alatukivarsiin Camaron pallot et sattuu kartiot,Comeron navat jarruineen ja uusine iskareineen paikalleen,iskareiden yläpäähän kiinnitetiin tanko joka vastasi Camaron iskariden valiä,olisko ollu 1010mm.Sit ruvetiin miettii mite yläpäät sais kii ja mielummin tukevasti??Nyt se on sit sellai et vanhoihin ylätukivarsien reikiin+iskarin reikään siis runkoon on kiinnitetty rosterista valmistettu "putkituki"joka nousee sisälokarin yläpinnalle saakka,yläällä putket tekee u-lenkin johon on hitsattu 5mm.rosteri levy jossa on kii iskarin tukilaakeri=jostain opelista.Yks tukiputki menee sit iskarin yläpäästä eteen runkoon ja toinen tuhninki pimppi autoista :mad: tavattu tanko iskarin yläpäästä toiseen.Kokoamisesta ja säätämisestä sen verran et palikat oli varmaan 157ja puol kertaa konehuoneessa paikallaan ennenkun kulmat oli kohdallaan ja L-Weldin P.Laari pääsi hitsaamaan saumat kuntoon.Nyt on pari suvee päästelty Comeron jarruilla ja iskareilla,kaks kertaa leimassa,jossa ingenjöörit on vain arvuutelleet toisillaan mitä tänne o tehty?Ei notku ei vääntyile,kiva ajaa,ei tosin ollu huono alkuperäsenäkään vaan v....n huono.En tee kyllä toista sen verran iso jobi.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heitetää ny omaki "propleema" kehii! Eli kysymykses -63 impala ja siihe pitäs levyjä talven aikana ympätä. Jos jollain hyviä ideoita mistä ajoneuvosta kannatas rakentaa ni viestiä vaa. :eek:
     
  12. cool

    cool 1st gear

    Itse laitoin -84 mallisesta Olds stw.stä
    olkaakselit ja levyt -69/70 malliseen Skylarkiin.
    Skylarkin omilla Yla/Ala tukivarsilla.
    Ylätukivarren kiinnitystä joutui sisäänpäin viemään n13mm.

    Kulmat ok. ja käytössä ja katsastuksessa todettu ok.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

Kerro tästä muillekin!