Rumpujarru remontti

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Luckyluke, 14.1.2019.

  1. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Moi

    En ole aikaisemmin tehnyt rumpujarruihin remonttia ja puuttuu käsitys miltä jarrurummun sekä kenkien pitäisi hyväkuntoisena näyttää. Otin eturummut auki tarkastelua varten ja yllätykseksi kummankin puolen rumpu sekä kengät ovat hyvin uraiset. Eikai niiden pitäisi olla noin uraiset?
    Auto on 1970 buick skylark jos sillä on jotain merkitystä.

    Toinen asia jos rumpujen pitäisi olla kulutuspinnaltaan sileät niin voiko / kannattaako noita sorvata vai onko helpompi tilata uudet rockautosta?

    T. Antti
    https://www.dropbox.com/s/yylv8t7ifbqsa52/pic1.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/gp42v26l9u3j9ph/pic2.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/l2glxbiepr93os7/pic3.jpg?dl=0
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Siitä on joskus aiemmin ajettu kengät niiteille. Ne syö nuo urat. Haitan aste riippuu kuin paljon rumpua on jäljellä. Saattaa mennä ihan hyvin noillakin, kun taas vaihtaa uudet kitkat. Avaus vaan vaikeutuu, jos kehintä toimii oikein, kun rumpu juuttuu kiinni.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Kyllähän niiden sileät kuuluis olla.

    Tuohon uudet vs sorvatut en osaa sanoa,kun ei ole kokemusta, mut mikäli uudet ei maksa maltaita ja on saatavilla, niin onhan ne sit uudet.

    Ja jos meinaa sorvauttaa, ni varmaan kannattaa käyttää lähimmällä pajalla joka noita tekee, osaavat varmaan paremmin sanoa kannattaako, vai meneekö liian ohkaiseks sorvauksen jälkeen. Ite en näin kännyn näytöltä osaa sanoa kuinka syvät naarmut rummuissa on, tosin rummuissa vaikuttais sen verran olevan materiaalia että siitä varmaan kärsii jonkun verran sorvata.

    Ja varmaan pajalla osaavat myös kertoa jotain hintaa, että voi sit ite päättää kumpi, uudet vai sorvatut.

    Viisaammat varmaan osaa kertoa paremmin...

    E: Jussi ehtikin jo...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    En lähtis niittiurien takia sorvaileen. Materiaalikato on valtava. Opettelee vaan avaamaan kehinnän löysälle avaustarvetta varten. Tai sit hankkii uudet rummut.
    Mut jos mitään toimintaoiretta ei ole, ja rumpu on pysyny muodossaan, niin noilla pääsee ihan hyvin vielä.
     
    Powerstroke ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Löisin kans kasaan ja ajaisin loppuun, ellei puolla tms. Voi mennä vuosia.
    Uutta kenkää en ehkä ilkiäis laittaa noin uraseen rumpuun.
     
    Muokattu: 15.1.2019
  6. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Kiitos vastauksista. Jarrut kieltämättä puoltavat oikealle. Olen ollut siinä uskossa, että puoltaminen johtuisi jarrusylinteristä, mutta jos uraisiksi kulunut rumpu on syynä niin ehkäpä on parempi vaihtaa sekä rummut että kengät.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Täytyy olla kovinpaljon urainen, jos sen takia puoltaa, yleensä vika muualla, säätö poskellaan tai sylinteri takkuilee ;)
     
    Rotten ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Ja lisäyksenä; rumpuun on joskus valettu teksti-max dia, joka tarkoittaa, miten suureksi rummun kitkapinnan voi sorvata, liian suuri sisähalkaisia heikentää rumpua ja kengät istuvat huonosti ja kuluvat liian nopeasti.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Miten huomasit, ettei kuitenkaan sylinteristä ollut kyse!?

    Jarruremppoja oon tehnyt, enemmän kuin oisin halunnut! Silloin kun vielä olin enemmän pihi, et sylintereitä ei ostettu uusia, vasn kaikki kunnostettiin!
    Urat, tuskin aiheuttaa puoltamista!?
    Moni piiri jarrut?? Onko molemmin puolin tasaisesti kulunut!? Tai siis säädetty et on kengät hollillaan!?
    Joskus ollut et kengät väärinpäin, toinen liuska pidempi?? Toisessa edessä toisessa takana??

    Tai vaan mäntä jumittaa!??
     
  10. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Miten noi jarrukengät näyttää rasvaa imeneiltä?Kuvaa kun zoomaa.
    Vai kuvittelenko omiani?
     
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jos niin, nii paremmalle puolelle kans rasvaa, ei puolla! :eek::D
     
  12. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Niin näyttää...siinäkin voi olla syy että puoltaa.Laita kaikki uudet romut sinne,ei maksa oikein mitään rumpujarruihin.Eipähän tarvii miettiä että taas katkes jousi tai jumi sylinteri tai sitä tai tätä...aika vanhoja osia alkaa kuitenkin olla jo varmaan.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Jos jarrukengät on päässy kastumaan jarrunesteestä niin ne ei pidä, vaikka ulkoisesti näyttäisivätkin 'hyvältä'. Tästä on itsellä kokemusta kun kerran pitkäänkin tappelin jarrujen kanssa jotka vaan puolsivat.

    Ja uusien rumpujen kanssa ainakin itsellä ollut laatuongelmaa eli tahtoneet olla/mennä kieroksi. Kolme rumpua (yhden siis jo vaihtanut uuteen) ja vielä on yksi kiero, mutta ole jaksanut arpomaan enää. Voi tietysti olla huono tuurikin.
     
  14. f34

    f34 Gearhead

    On märän näköiset kenkät, laita uudet.
    Varmista, ettei jarrusylinteri vuoda nestettä uusille kengille.
    Ja takarumpuihin vuoda peräöljyä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    No joku syy jos on märät, nii syy ja korjaus! Sylinterin tiivistesarja/ uusiks koko show!
    Ei ne vahingossa öljyynny
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Harvinaisen kuivaltahan nuo kaikki romut näyttää, kitkapinnasta vaikee sanoo.
     
  17. hantta

    hantta Gearhead

    Paina sormella sylinterin suojakumia, jos tirisee nestettä välistä, sylkkä uusiksi ;)
     
    Sierra ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Sylinteri näkyy vikassa kuvassa, rutikuiva.
     
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    Hantta ei välttis avannut jonkun sylinterin takia 75" näyttöä, et näkee mitä näkee!?
     
    Nikuzai ja hantta tykkäävät tästä.
  20. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Kiitos jälleen vinkeistä ja vastauksista. Ei havaittavia jarrunesteen vuotoja edessä eikä takana ja mielestäni jarrukengät ovat kuivat sekä jarrunesteestä että rasvasta.
    Eniten itseäni vaivasi urat rummussa ja kengissä, mutta sillekin löytyi syy edellisen omistajan laiskasta kenkien vaihdoista, kiitos Jussille tästä havainnoista.
    Puoltamisen syy löytynee siis varmaankin joko jarrusylinteristä ja tai kenkien säädöistä.

    Näin ollen ja vastaukset huomioden jää joko budjettiremontti uusien puoltavan puolen jarruylinteri ja säätämällä jarrut tai sijoittamalla hieman ja uusimalla rummut, kengät, laakerit. Jarrupääsylinteri sekä letkut edessä menevät vaihtoon kummassakin vaihtoehdossa.

    Ajatuksena kun ollut tulevaisuudessa päivittää eteen levyt, saattaa olla, että kallistun budjettiremonttiin ja kasaan vaihoilla kamoilla (pl. toisen puolen jarrusylinteri). Etu rumpujarrujen täydellisimpi remontti rockautosta tilattuna maksaa nopealla vilkaisulla 300e kaikkine kilkkeineen ja rahteineen, mikä kuullostaa aika paljolta äkkiseltään.
     

Kerro tästä muillekin!