Rumpujarrujen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja dodgeman, 1.8.2016.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Kyseessä 11" takarummut, onko kukaan perehtynyt aiheeseen, automaattisäädön toiminta riippuu planeettojen asennoista, vaikka ois kaikki hilppeet uudet niin kovin on verkkaista niiden toiminta. Esim raskaan kaluston puolella on selkeet ohjeet tyyliin säädetään ensin kiinni jonka jälkeen vaikka kaks kierrosta auki. Kyseessä Mopar mutta Fordissa taitaa olla täysin sama systeemi ja GM taitaa myöskin olla aika lailla samanlainen. Onko kenelläkään käytännön kokemusta mitkä olis sellaset suuntaa antavat arvot?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    49 Oldsissa, jossa ei ole automaattisäätöä, ohje on että niin tiukalle ettei käsin pyöri ja (muistaakseni) 10 napsua auki. Eli n. kierros. Mutta eiköhän se ole hyvä kun löysää sen verran että kevyesti pyörii. Toki saman verran molemmin puolin.

    Ja onhan se hidas kovin isoa säätöä tekemään, kun on tarkoitettu vain kulumista kompensoimaan.
     
  3. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Ok, 49 Oldsissa ilmeisesti sama systeemi kuin myöhemmissä jenkeissä eli rumusta löytyy tähtipyörä? Silloin tämä on jo suuntaa antava tieto, paljon kiitoksia vastauksesta.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minä olen säädellyt siten, että pieni rahina kuuluu. Näkyi kelpaavan dynollakin.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Toyopet:in tyyliin oon kans säätäny. Silleen että käsineen rumpua pyörittäessä tuntuu hieman vastusta. On tuntunu toimivalta tavalta ku jarrut kelvannu leimallakin. Ja mulla on rummut joka nurkassa.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo ihan samanlainen kuin 60-80 lukujen GM:ssä, automaattivipu vain puuttuu.
     
  7. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Ok, näillä eväillä eteenpäin, kiitos vastauksista
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Osupa kohdalle dodgemanin jarrut, kun Slanttivani hylättiin juuri takajarruista. Vasen 2 kN oikea 1,2 kN.

    Viime torstaina sitten suoritin lyhyen oppimäärän aiheesta Chrysler 11" drum brakes. Otin Haynesin ja FSM:n jarrukuvat käteen ja tein seuraavaa: katsoin läpi kaikkien jousien oikeellisen kiinnityksen. Vasemmalla ei toiminut automaattisäätö, sillä sen vaijerin ohjuri oli pois paikaltaan. Sitä pitää paikallaan takimmaisen jarrukengän palautusjousi. Ohjain oikein paikalleen ja jousi kiinni. Vasemmalla oli käsijarrun palautusjousi väärin kiinni, joten se oli liian kireä. Oikealla oli myös taaempi kenkä ruostunut kiinni jarrukilpeen. Herkistelyä ja ketjusprayta kontaktipintoihin. Koko jarrukenkäasetelmaa on hyvä "renkuttaa" eestaas, jotta varmaan liikkuu.

    Sitten säätö: tähtipyörästä merkonoomin varovaisuudella tyyliin 3 naksahdusta kerta kenkiä ulommas. Ei juuri vaikutusta. Sitten keksin vetää rumpuun jarrupinnalle poikittain tussilla viivan. Jatkoin reippaammin tähtipyörien pyörittelyä. Johan rupes tussiviiva häviämään. Lopetin tähtipyörien pyörittelyn, kun rumpu pyörähti vajaan kierroksen, kun sille antoi vauhtia. Laitoin pyörät takas, pyöri reippaammin.

    Konttorilla sitten jälkitarkastuksessa katsastuselli totesi, että oikein hyvä tuo käyttöjarru, seisontajarrussa oli 30 % heittoa.

    Olin kyllä ehtinyt tilata jo kaikki uudet jarrukamat taakse. Nyt on vuosi aikaa laitella.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pieni rahina ja vastus saa tuntua. Sit ajonjälkeen koittaa onko liian kuuma.

    Mun ymmärtääkseni ja asiaa pähkättyäni joskus jarrun ääressä se säätö toimii vain kun takaperin liikkuvaa autoa jarrutetaan. Eli se ei säädä koskaan jos autolla ei pakiteta ikinä. Harvinaista tollanen käyttö mutta maininnan arvosta silti. Jotkut ajaa pappaparkkiin ja pihassa pääsee ajamaan ympäri niin autolla ei tule ikinä pakitettua.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    itse irrotan rummun, rälläkällä kynnys pois rummun reunasta(jos on) sit säätö niin lähelle että rumpu on nihkeä menemään paikoilleen, ja lopuks tarkistus että hieman nihkeästi pyörii/rahisee. Ei tarvii sitä tähtipyörää naksu kerralla lähtee pyörittää jos on pitkällä, ja kynnyksen kun poistaa, niin tuurilla saa rummun pois ens kerralla, ilman että tarvii kenkiä loitontaa.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo kynnyksen poisto on hyvä vinkki. Mun edellisessä Dodgessa oli rummuissa niin reilut kynnykset, että sai harjoitella loitontamista. Se on kivaa kahdella ruuvarilla tökkiä.

    Kuten sanoin, naksu tai kome kerrallaan pyörittää liikapitkän konttoritaustan omaava henkilö, käytännönläheisemmät tyypit etenee suuremmalla skaalalla ja päsee tulokseen nopeammin.
     
  12. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Niin kai se automaagiosäätö onkin suunniteltu että kun pakittaa ja jarruttaa niin se säätyy.Shop manualissakin kerrotaan että noin se menee.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    20v sitten paikallinen jarrusäätö firman omistaj antoi kultaisen neuvon käsijarrun säätämiseen.

    Ihan ekas vaijerin säätö reilusti löysälle. Se jos kantaa yhtään niin ei onnistu.

    Sitten em. kenkien säätö ja sit vaijerin/ vaijerien säätö.
     
    Muokattu: 7.8.2016
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    No kuinkas muutenkaa noi säädettäs, toihan on ihan kaiken a ja o käkkäria säädettäessä. On kyllä itekki monesti tullu tehtyä väärin kun on muita jarrusäätöjä, muutoksia, kokeiluja ollu ja sitte ihmetellään ku hiihtää; muistanu jossai vaihees sitte löysätä sen käkkärin ja säätäny sitte oikeinpäin ja ovatten pelanneet. Takarummut on hankalampia ollu lukon takia mutta etuset ku hankaa hieman niin on hyvät; takaset menny vähän enempi mutulla tai jos on rengasta käyttäny pois ni rumpu pitää nihkeesti lähtä pois ja mennä takas. Jarruina Fordin 10" rummut.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tota peruuta ja jarruta hommaa täytyy koittaa, ihan euro autossakin

    Onko se normaali jarrulla vai käsijarrulla?
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Sikälimikäli automaattisäädön pitäisi toimia peruuttaessa, niin käyttöjarrua on hyvä polkea. Seisontajarrut kun saattaa jo rakenteensa puolesta toimia toispuoleisesti (kuten dodgevanit ennen 1989).

    Sitten ihan ooteena esim. '05 fordmondeo ja samanikäiset focukset: Käsijarrua käytettäessä on syytä ensin polkaista jarrupoljin pohjaan ja sitten vetää kahvasta. Tuolloin takajarrujen (levyt siis) säätö toimii.
     

Kerro tästä muillekin!