Rumpujarrut tulessa! - Suomen nopein radalla vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 19.1.2017.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Rumpujarrut tulessa! - Suomen nopein radalla vuonna 1970

    Kaikki lähti siitä kun asiakas soitti korjaamollemme ja sanoi että ny 'tarttis vaihtaa ne jarrupalat mutta hän ei muista kerrottiinko meiltä aikanaan että ne pitää vaihtaa eteen vai taakse vai kumpaankiin päähän. No eihän meidän asentajatkaan muistaneet kun tapauksesta oli jo monta kuukautta kunnes kerroin auton vuosimallin joka oli 2000. No ne totes, että siinä on varmaan rummut takana ja kun tarkistin sähköisestä varaosaluettelosta, niin niinhän siinä tosiaan olikin.

    Josta juolahti mieleen; miten hyvin tai itse asiassa huonosti rumpujarrut toimivat vuonna 1970? Yksi kova jarrutus ja siinäkö se sitten oli? Varsinkin jos joka nurkassa oli rummut.

    Isolohkojenkit olivat kiistatta nopeimpia autoja vuoden 1970 öljysorateillä, poislukien harvalukuiset urheiluautot, joita oli ainoastaan kourallinen Suomessa tuolloin. Edustusjenkki saattoi kelata huippua yli 200 km/h; fakta joka on mittauksin aikanaan todistettu ja tiedot löytyvät allaolevasta vanhasta ketjusta. Sivujen viitteet ovat valitettavasti menneet pieleen foorumiuudistuksen myötä. Mutta kyllä ne tiedot siellä ovat ja pääosin lähteenä on ollut saksalainen Auto, Motor und Sport.

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/suomen-nopein-vuonna-1970.229331/

    Mutta mites radalla vuonna 1970? Edustusjenkki isolohkolla ja rummut joka nurkassa? Ei kait...sellaisella ollut mitään jakoa Suomen ainoalla moottoriradalla, Keimolassa vuonna 1970.

    Jaetaanpa huvin vuoksi autot neljään eri luokkaan. Käytetään Hangon katuautokisojen mainiota jaottelua, eli alle 1600-kuutioiset, alle nelilitraiset, alle 6-litraiset ja lopuksi tietenkin isoolohkot.

    1. Alle 1600-kuutioiset

    Kovia pelejä olivat tuolloin tietenkin Twin Cam Escort, pikku-Alfat ja esimerkiksi Renault R8 Gordini.

    2. Alle nelilitraiset

    Tässä ekana tulee mieleen 911 Porsche, mutta myös E-Type Jaguar, jossa potkua varmasti riitti reippaasti. Lisäksi erittäin harvinainen ja ratakäyttöön Suomeen hankittu BMW 2002 Schnitzer. Ja tietenkin 2002 TII ja TI. Fiat Dino coupella saattoi olla sanansa sanottavana, mutta veikkaisin että Schnitzer oli kuitenkin nopein.

    Jaggen testivideo:



    3. Alle 6-litraiset

    Tämä onkin hankalampi... Ehkä jokin pikkulohko-Corvette. Tai jokin pikkujenkki kasilla? Dart 340? Ja tietenkin levyjarruilla.

    Swingerin testivideo:



    4. Isoolohkot

    No nyt! Challenger 440 Sixpack tietenkin. Levyjarruthan siinä oli edessä. Mustang 428, levyjarrut lienee olleet niissäkin. Ja tietenkin -66 427 Corvette, jollainen oli tuolloin Suomessa.

    Mutta ei, eivät jenkit pärjänneet radalla erikoismallille nimeltä Waxemberger. Vaikka Mersussa painoa oli paljon, niin olihan sitä voimaakin yli 300 kaakkia ja julmetun leveät renkaat pitivät huolen pidosta ja nelipyörälevyjarrut pysähtymisestä.

    Challengerin testivideo (383, -71):



    428 Mustangin testivideo (-69):



    Waxemberger:



    PS: kait nyt joku on ajanut nykypäivänä entisöidyllä jenkilla vaikkapa Ahvenistolla. Miten ne rumpujarrut toimii radalla ihan oikeasti?
     
    Muokattu: 19.1.2017
  2. perkele

    perkele Gearhead

    tarkoitit varmaankin rumpujarruja.....
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tänks. Korjattu.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vanhoissa VM-lehdissä varmaan on kierrosaikoja etc. mutta jarrusysteemeistä ei välttämättä puhuta mitään. Meillä Turussa oli Artukaisten rata, joka oli pienempi, eikä siellä juurikaan Mini-Lunqvistin Camaron lisäksi muuta Ameriikan kalustoa koskaan näkynyt, ehkä kunkkuna joku Steinmezler-Commodore, mutta kyllä ne Escortit, Impit, Kadetit, Renaultit ja Fiatit olivat niitä, jotka rataa kiersivät, joku Alfa harvinaisempana vieraana. -Muuten, aikoinaan omistamani -66 Dodge Monaco 500, kelasi esitteen mukaan huippuja 225 km/h, ja tietysti rummuilla. Omaani ne oli vaihdettu levyihin, ja muistona tästä swapista oli se, että etu-ja takapyörissä oli toisella puolella pyöränpulteissa vääränkätiset jenkat, ja tietysti ristissä!
     
  5. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Joo-o. Vauhdin Maailman kansijuttuna esiteltiin muistaakseni 1971 "Euroopan nopeimmat" 1600:set, Escort BDA ja Alfa Romeo GTA. Alfa Romeo voitti 60-luvun loppuessa mestaruuksia joka vuosi pitkin Eurooppaa Giulia/GTV/GTA/GTAm 1300, 1600, 1750 ja 2000 -malleillaan etenkin ratasarjoissa. Ja olihan 33/2. Kolmelitraisissa taisi BMW:n CSL, Capri ja Opel olla kovimmat, kuten yhä Historicissa. Grand Racen nykyaikoja tutkimalla voi saada suuntaa siitä, miten jenkit Ahvenistolla pärjäävät. Myös Datsunit, Isuzut, Gordinit, Lancia Fulviat, Fiat 128 & 131 Mirafiorit ja monet muut tulevat mieleen, hieno aikakausi.

    Mutkatiellä -73 Alfa Romeo 2000 Berlina häpäisee monet isolohkoiset amerikanhirmut, minkä olen nuorena hurjana todistanut.
     
    Muokattu: 19.1.2017
    MadMike tykkää tästä.
  6. T.N

    T.N Gearhead

    Lentävällä lähdöllä ensimmäinen jarrutus pääsuoran päässä =ok . Seuraava jarrutus tarun mutkaan ja silloin jo poljin on melko kova , eli tiedossa on että siltä kierrokselta ei tarvitse oikeastaan jarruun enään koskea. Vuosi oli 1996 ja autona Buick special 1966 jossa 300cid+at ja rumpujarrut ilman tehostinta. Ja se aika oli muistaakseni 1,43.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jep ja samaa lehteä tuli plarattua joskus reilut 25 vuotta sitten. Harmi vaan, että silloiset kopiokoneet oli mitä sattuu, joten skannaukset alla on aika surkeita.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vauhdin Maailmahan oli sellainen nykyisen Kauppalehden formaatissa ollut lehti joskus silloin 70-luvun vaihteessa.

    Tässä vielä parit Escortit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kilpureita toki kaikki nämä.

    Katuautot sitten erikseen.
     
    Muokattu: 19.1.2017
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No katos vaan!

    Eikä huoltokirjassa mitään merkintää. :-(

    Voi niitä aikoja. Onneksi sentään tupakoida sai kaikkialla. :)
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kiitos tästä.
     
  10. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Mulla on toki se Vauhdin Maailman GTA-BDA tallessa, kuten myös myöhempi BDA vs. 131 Abarth testin käännösjuttu.

    Minusta takarumpujen kanssa pärjää ratapäivillä ihan hyvin, riippuen tietysti auton painosta ja palojen/kenkien laadusta. 1500:sen 128:n kanssa mikroskooppiset vakiojarrut kestivät koko kesän kaahailut, mutta Fiat painaakin noin 750kg. Toki tarkoitus on tämän kevään rakentelun myötä laittaa tilalle 155:n Alfan levyjarrut eteen ja taakse, kasi kulkee jo nyt kovempaa kuin kantti kestää Ahveniston varikkolenkillä... Kuulemani nurinan mukaan hissessä Escorteihin on järjestään saanut laittaa levyt taakse mutta 128 Sport Coupeeseen ei, vaikka luokituslappuja löytyisikin, kai sillä on tositoimissa merkitystä. Suomessa ei kuitenkaan ajeta missn luokassa näillä kirpuilla samanlaista kyytiä kuin Italian ja Yugoslavian mäkikisoissa, hurjaa touhua sekin.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pekalle, Suomessa oli 1970 3 Moottorirataa, Artukainen -65, Keimola ja Ahvenisto 1966.

    Mitä tulee maassamme olleisiin peleihin niin pari GTAta oli, toisen vanteet oli mulla taannoin moiset meni menojaan, tämä yksi lisäksi Autodeltan loaner. Levyjarryt Alfoihin tuli 105 sarjan myötä 1963, vain Jaggen E-type oli edellä, sitten 65 tuli Corvette ja Ferrarit perässä mutta kun Alfallakin oli 13x3" jäähdytetyt alurummut nurkissa esim 102 sarjalaisissa aikaisemmin niin kyllä nekin stoppaa, 2 moista museokilpistä löytyy. Hemeissä oli 12 x2,5 rummut edessä ja Rivieroissa samanmoiset alumiininsina ja rivoitettuina. Waxenberger ei hirveästi maan radoilla loppupeleissä juhlinut.
    Mitä taas tulee Berlinoihin ja muihin 105 sarjan Alfoihin niin otetaan väittämä suolan kera. Itselläkin 2000 iniezione ollut ja vieläkin 1300 Super Juulia löytyy tallista niin no joo, nippanappa moisilla kuin oikein hampaat irvessä puristaa Ahvenistolla pärjää esim 61 Corvetelle joka täysin vakio. Mutta reikäpää saa olla. Näin molempia itse Apparalla ajaneena oma Vette hiukan modattu.
    Tosin muutaman kierroksen Vettellä uskalsi ja pois jäähdyttelemään. Slalomissa Alfetta 2000sen kanssa tasoihin.
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei tainnu vuonna 70 olla montaakaan henkilöautojenkkiä johon ei olis saanu levyjä eteen ja tohon aikaan ne alko olla jo jäähdytysrivoilla varustettujakin
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Itseasiassa oli....67/68 tienoilla esim GMn midsizeihin lähes järjestään, paitsi Suomi autoihin...
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Luitko väärin
     
    MadMike tykkää tästä.
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    näemmä....asunut liian kauan Turussa kun aloittaa kaiken oletusarvoisesti negatiivisena...
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    aika oli hyvä otta4n huomioon että eurokinnerit ratapäivillä paremmat tahkoo tuota tahtia, esim 75 1.8 Turbo Alfa etc . Mutta senhän så jo tiesitkin...
     
  17. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Nelipyörälevyt vai levyt edessä?
     
  18. petrus

    petrus Gearhead

    Citroën DS:ssä oli levyt edessä jo vuonna -55 :)
     
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Renault 8 nelipyörälevyillä ja oliko jo G dauphinekin? Jep kyllä oli jo Dauphine Gordinissa.
     
  20. pequli

    pequli Gearhead

    Jaguar mk ix nelipyörälevyjarruilla 1959. Isokorinen neliovinen perheauto.
     
    MadMike tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!