rungollinen auto, korin ruoste katsastuksessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja -BUICK-, 5.9.2007.

  1. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    elikkäs, miten vaikuttaa tuo korin ruoste katsastuksessa kun on rungollinen auto kyseessä, oon saanut tästä vähän ristiriitaista tietoa. joku katsastusmies sanoo että ei merkitystä vaikka rungollinen auto merkintä tulee, toinen taas että saa olla ruostetta reilusti. viime katsastuksessa tuli merkintä lappuun, hiukan puhki korin saumasta. nyt on semmonen tilanne että menee tuota pikaa kuukausi umpeen tuosta jälkitarkastus ajasta, oli 3 merkintää ja 2 niistä on nyt korjattu, ruostetta en tähän hätään pysty korjaamaan, menisköhän se läpi vaikka on se ruostepaikka vielä kun alkais oikeen keskustelemaan :argue:
     
  2. derwy

    derwy 2nd gear

    Eikös se ole niin, että reikiä ei saa olla. Mutta reiät saa peittää vaikka jeesusteipillä.
     
  3. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    hmm, mutta riittääkö pelkkä ruostevaurio auton hylkäämiseen. pakko saada leima äkkiä, laitan alumiiniteippiä kylmästi jos ei muu auta :rotfl:
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kaipa se riippuu vaurion laadusta ja siitäkin, siltä miltä se nyt näyttää. Mun kuvitelmien mukaan vasta reikä on ongelma, mutta kyllähän semmosen kätevä mies vasaralla ja taltalla äkkiä saa aikaan.

    Mutta kaikenkaikkiaan, eikös tossa tapauksessa olis helpointa panna se teippi samantien. Jos sinne lappuun kumminkin on pantu jotain, että korjattava hitsaamalla, niin sajppi ei taida ihan leimaan riittää.
     
  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Niin korjattujen kohtienhan pitäisi vastata lujuudeltaan alkuperäistä ehjää osaa, ei taida teippi vastata... Se että saako auto leiman vai ei riippuu mitä siinä tarkastuskortissa lukee korjauskehoitus vai jälkitarkastus, siis sen ruostevaurion kohdalla.
     
  6. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    vain jälkitarkastus lukee, ei mitään tarkempaa selostusta asiasta. käyn tossa hetken päästä koittamassa miten käy
     
  7. Nappula

    Nappula Gearhead

    Ainakin minun kokemustenmukaan ei saa olla reikiä matkustustilohin mutta esim pick upin lavassa sai olla reikiä ja kyljissä kunhan ei ole mitään teräviä reunoja ulos päin. Rungollisesta maasturista kun puuttui 40cm kotelopalkkia tuli vain korjauskehoitus.
     
  8. KING KEROSIN

    KING KEROSIN 1st gear

    Kaikki riippuu kosmisesta kiertokulusta, eli katsastusmiehen mielivallasta.
     
  9. rrauta

    rrauta 3rd gear

    tarkista tuolta miten kuuluu arvostella.
     
  10. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    ton mukaan siitä olisi pitänyt tulla vain korjauskehotus, "ei heikennä merkittävästi korin alkup. lujuutta". on semmosessa paikassa että mihinkään lujuuksiin ei takuulla vaikuta.
     
  11. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    noh nyt tuli parempi kuin hitsattaessa, pellinpalat+lasikuitukitti+alumiiniteippi+massa :poff:
    huomenna kokeileen onnea..
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    juuh ja nyt kun sattuu joku katsuri lukemaan tätä topikkia niin saattaa olla katsastusasemien sisäisessä tiedonkulussa (jos sellainen on olemassa) jokin pieni viesti jotta tarkistavat kaikki buick electra estatet noiden pakkelipellinpalateippiviritysten varalta... fiksuahan toi on täällä huudella kuinka tyhmiä ne katsurit taas olivatkaan :wink:

    vaikka toi paikka ei olis missään paikassa mikä vaikuttaa lujuuksiin niin luulen ettei katsuri katso sitä viritystä ainakaan kovinkaan hyväksyvästi jos sen löytää.

    ps. miks ei voinut muuten kuukauden aikana hitsata umpeen sitä reikää?
     
  13. KING KEROSIN

    KING KEROSIN 1st gear

    Hei Amerikan korjausoppaassa käsketään tehdä juuri noin.
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eikä käsketä, kun ainakin isojen letukoiden oppaassa käsketään tökkiä ruosteet pois, vääntää reiän reunoja vähän muuta peltipintaa alemmas jonka jälkeen reikä peitetään huolellisesti kanaverkolla ja kitillä. Hiottaessa ja maalatessa pitää muistaa olla huolellinen, sillä esimerkiksi virheellinen värisävy näkyy kauas :rotfl:
     
  15. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    no joo :poff:
    ei ollu paikkaa eikä aikaakaan saatavilla, ens viikoks olis saanu paikan sopivaan väliin mutta sillon on myöhästä jo!
     
  16. r.timppa

    r.timppa 1st gear

    niin pitäs oma buikki kans leimata lauantaina.seisonut koko kesän ,muitten autojen takia.onneks ei oo ruoste reikiä!kyl noita ruoste fiksauksia on nähty monen laisia.mut kyl noikin katsuritkin on niin tuulel käyviä. toinen hylkää ja toinen laskee läpi. käytin yhtä autoo katsatukses ja jäi kiinni.ajelin 1kk vein eri paikkaan tekemittä mitään ja LEIMA. onnea leimalle!
     
  17. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Joo en tiä näistä...
    Ite oon kuullut/luullut ettei rungollisessa autossa ole tuon taivaallisen merkitystä korin ruostevaurioilla. Tämä käsitys sai vahvistusta viimeksi keväällä kun leimasin -69 Galaxien. Siinä oli molemmat takalokarinkaaret aivan haperoa, ja varsinkin vasemmalla oli pyörän sekä etu- että takapuolella lähes nyrkinmentävät reiät. Lisäksi ovien alareunat oli suht happamat.
    Silti leima tuli, eikä ruosteista mainittu edes suullisesti mitään... :eek:
     
  18. Ai Jaa? Täytyisköhän muistaa raapijoita muistuttaa? Olis voinnu Kadettiinkin ilmestyneiden helmakoteloreikien päälle laittaa vaikka sitä kanaverkko/pakkeli -komposiittia! :rotfl:
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jaahans. Taannoin katsastusmies hakkasi maalit pois Capricen ehjistä helmoista. Silloin ne oli ehjät, mutta pari vuotta sitten tehtiin uudelleen. Ilkeemielinen vois tietysti miettiä, että mistähän toi ruostuminen alkoi. Eli olisi sinne voinut vähän noita korroosionestoaineitakin ruiskia, kun kerran maalitkin irti saivat :mad:
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    vähän toisenlaista kokemusta mulla... ekaa kertaa kun plymaria katsastettiin niin katsuri oli vain tuumannut alle katsoessaan että näähän on rungollisia pelejä ja sen jälkeen laskenut sen alas ilman koputteluita. näinkin voi käydä :-?
     

Kerro tästä muillekin!