Rungon luovuttajaa '52 Chevyyn?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja J.J. Laakso, 25.5.2008.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    '52 letukan koppa tarvis visioida jonkun toisen laitteen tekniikan ja rungon ympärille...

    Millä luovuttaja-autolla työn ja tuskan sais minimoitua? Eli, että akseliväli ja raideleveys edes suurinpiirtein täsmäis, löytyis levyjarrut, olis helppo pussittaa ja tietenkin, että saatavuus olis edes kohtalainen...

    Onko mahdoton yhtälö?

    EDIT: Niin ja onko olemassa opusta josta näkis '52 wagonin kopan mittoja?
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mikset käyttäisi orkkisrunkoa? Siihen täydellinen Mustang II -eturipustus GM:n levyillä ja navoilla, Crate 350, reipas notch takarunkoon ja GM 10-bolt linkeillä. Niin mä tekisin. Toinen keino on sitten joku Camino/ Camaro/ Chevelle-tyyppinen ratkaisu...
     
  3. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Lähinnä siks, että on tullut vierestä seurattua erästä projektia, jossa "hieman yksinkertaistaen" rälläköitiin luovuttaja-autosta kori veks, jättäen lattia ja tulipelti paikoilleen. Eli sellaisenaankin ajettavissa oleva keksintö jonka päällä mobiiliauton lattiaton ja tulipellitön koppa laskettiin, hitsattiin kiinni ja hyvä tuli. Näin saatiin vanhukseen "kerta heitolla" 12 voltin järjestelmä, V8+tomaatti tekniikka, uudenaikaiset hallintalaitteet tehostimilla, levyjarrut, "nykyaikaisempi" alusta jne. Pussittaminenkin oli helpompaa ja samalla kun pysty korin laskemaan runkoon nähden niin nyt on sopivasti helmat kiinni tontissa 8)

    Itselläkin kun letukasta puuttuu lattia kokonaan ja runko on mitä on niin ennemmin tekis noin kun hitsailis uuden pohjan, fiksais rungon, tekis tarvittavat muutokset ohjaukselle, jousitukselle, moottorille, sähköille jne. jne.
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ota eturunko jostain purku-leppäjeepistä. Otetaanhan niitä Caminostakin vaikka nekin on yleensä veronkiertopakuja ja vertailuautoksi keveämpiä.

    Toki STW on leveempi, mut eiköhän se lie aika sama kummasta sen ottaa?
    P.S. Nykyään tuollainen "kevyempi" runkomuutos onnistunee jopa ihan LAILLISESTI...
     
  5. eekoo

    eekoo Gearhead

    kaminon identiteelillä saa 3 paikkaiseksi ja h-a: lla 5-6 paikkaiseksi,, eikös?
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eihän tuolla oo väliä, siis jos käyttää siitä pelkän eturungon..!
     
  7. BB615

    BB615 Gearhead

    Jos päädyt käyttämään ainostaan eturunkoa eli hitsaat sen orkkisrungon jatkeeksi ni miul ois Canaro/Nova runko,tukivarret,jarrut,vakaaja jne. joutilaana. Hommasin ne joskus -55 Chevy truckin palikoiksi mutta käytän ed. mainittua Mustang 2 ratkaisua.
     
  8. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Caminon identiteetillä autoon pitäisi tehdä lava..
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    :lol:
     
  10. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Camaro/Camino -eturipustus taitaa olla vähän leveä. Ainakaan viiskymppisen letukan lokareihin ei jäänyt tilaa kuin aikas kaposelle renkaalle eikä levitykset oikein istuisi muotoihin. Itse päädyin takaisin orkkisrunkoon -ja ripustuksiin kun en matalaa kilpuria ollut rakentamassa. Jossakin Malibussa taitasi olla passelimpi raideleveys.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hmm. 78> up G-body Camino ja malibu ovat sama auto, eikä ole leveä. Vanhempi 73-77 lie leveämpi. Camarossa taas 67-69 sama etukelkka kuin Novassa, eli ei hirveän leveä. Camaro 70½-81 taas leveämpi ja ihan eri etukelkka kuin A- tai G-bodyssä.. 82 > Up camaro on joustintuilla, joten ei käy kysymykseen.
     
  12. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Öö, joo. Tarkemmin muistellen juuri se '81 tai vanhempi Camaro on tarkoittamani turhan leveä versio. Kyllähän sinnekin saa kapeat vanteet alle, ainakin 14" versiot. Omaan omaan makuun ne vaan ovat liian pienet.
     
  13. SK

    SK Gearhead

    Hyvinhän tuollainen 2. sukupolven Camaron apurunko soveltuu pulla-Chevyn alkuperäisen eturungon paikalle, ainakin mikäli tähän 15 vuoden takaisen Street/Race -lehden juttuun on uskomista. Ja miksi emme uskoisi: Herstin 49 Fleetline vuonna 1993.
     
  14. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kyllä se siltä näyttää, että koko alusta vaihdetaan. Kaiken tutkimisen jälkeen parhaiten sopis 1968-1972 Chevelle tai Mabilu Wagon, mutta saatavuus tietysti on vähän mitä on... :cry:

    Auton sais 8 paikkaseks, akseli ja raideväli molemmat "vain" tuuman enemmän kuin Chevyssä jne.

    1973-1977 sopii myös, mutta raideväli on edessä 2 tuumaa enemmän kuin Chevyssä. Sopivalla vanne ja rengas yhdistelmällä tuon saa toki korjattua.

    Mutta vielä tärkeempää tässä vaiheessa olis nuo korin mitat. Aika nihkeesti löytyy mistään teoksista, joten onko Suomen maassa kenelläkään vastaavaa Pontiac/Chevy Station Wagonia, jota vois päästä mittaileen? Ja mitkä vuosimallit edes ovat vastaavat? Jostain ymmärsin, että 1949-1953, mutta '54 ei...(?)
     
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  16. eekoo

    eekoo Gearhead

    itellä tekele: -78 puik century farmin rungolle nostettu -30 lukulainen .. joitain mittoja rek otteesta : korin leveys 178, aks väli 275, omamassa 1560
     

Kerro tästä muillekin!